Sivu 1/1
Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 30 Maalis 2011, 19:19
Kirjoittaja sakke
On tuosta aikaa,kun viimeksi tullut vaihdettua takapyörän laakeria.
Ennen tohotettiin krymppirengas kaasupillillä punaiseksi ja pudotettiin akselille.
Vieläkö pätee, vai pajotetaanko sopivalla putkella ja lekalla kylmänä.
Mitään prässiä ei tällä hetkellä ole käytettävissä.
Re: Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 30 Maalis 2011, 21:31
Kirjoittaja Fastback
sakke kirjoitti:On tuosta aikaa,kun viimeksi tullut vaihdettua takapyörän laakeria.
Ennen tohotettiin krymppirengas kaasupillillä punaiseksi ja pudotettiin akselille.
Vieläkö pätee, vai pajotetaanko sopivalla putkella ja lekalla kylmänä.
Mitään prässiä ei tällä hetkellä ole käytettävissä.
Pätee edelleen, muista vaan jäähdyttää laakeria jollain kun lukiterengas on tiputettu päälle ettei kyrvähdä lakun kumiosat tai rasvat kiehu. Tietty vetarin vois heittää hankeen yöksi, jotta olisi kylmä, siihen laakeri ja "kuuma" rengas päälle. Jos on umpinaiset retainerplatet niin älä unohda niitä välistä

Re: Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 31 Maalis 2011, 11:06
Kirjoittaja sakke
Kiitoksia neuvoista. Näin tehdään.
Re: Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 31 Maalis 2011, 19:12
Kirjoittaja Galaxie61
ei sitä punaseks tarvii lämmittää, akseli hankeen ja lämmittää renkaan vaikka kuumailmapuhaltimella. se riittää..
jos kyseessä ei ole omatekemät liian tiukat renkaat

Re: Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 31 Maalis 2011, 19:30
Kirjoittaja Fastback
Galaxie61 kirjoitti:
jos kyseessä ei ole omatekemät liian tiukat renkaat

häh? Minä tykkään tiukasta... Jaa miten niin oli liian tiukka???

ei olisi tehnyt edes "tiukkaa", tais olla kesäkuu oli laakereita vaihdeltiin, eli ollut hangesta apua. Sai tosissaan tehdä töitä että meni paikalleen...
Re: Pyörälaakerin vaihdosta
Lähetetty: 31 Maalis 2011, 21:49
Kirjoittaja ROKI
Sotkenpa minäkin soppaa hiukan, konstejahan on niin paljon kuin on tee se miähiä

. Pikku stoori tähän kerrottakoon, olinpa tuossa reilu vuosi sitte muuan maanrakennusliikkeen palkkalistoilla ihan kokeilumielessä ja sain korjata julmetun isoja koneita, ja kokemusta tuli taas lisää entisten lisäksi. Siellä oli pelit ja vehkeet noiden laakeri ynnä muiden lukkojen laittoon , oli muuten pirun helppoa laittaa laakeri akseleille, kun nakkasi laakerin sellaseen induktio kuumentimeen ja sääti lämmön 128 sellsiusasteeseen niin voi vain pudottaa laakerin akselille sinne meni että loksahti. Oikea asennus lämpövärihän on sinivioletti sillon on oikea lämpö lukkorenkaalle eikä tarvitte akselia jäähdyttää ennakkoon.