Sivu 1/1

Ilmastoinnin käyttö huurteenpoistoon??

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 13:56
Kirjoittaja Arto65FB
Voiko ilmastointivekottimilla vaikuttaa ikkunoiden huurun poistoon vai olenko ymmärtänyt väärin.

Jos voi, niin miten?
Entäs jos freonit ovat jo otsoniaukossa?

Re: Ilmastoinnin käyttö huurteenpoistoon??

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 14:03
Kirjoittaja Dervish
Arto65FB kirjoitti:Voiko ilmastointivekottimilla vaikuttaa ikkunoiden huurun poistoon vai olenko ymmärtänyt väärin.

Jos voi, niin miten?
Entäs jos freonit ovat jo otsoniaukossa?
No mikä jottei, onhan ilmastoinnissa kuivain joka kerää liikaa kosteutta ilmasta tjms.
Ja eihän se ilmastointi ilman aineita toimi.

Jos haluat paljon kylmää, laita ilmastoinnin huohotinputki umpeen.
Ainakin joskus kattelin Yarista missä näin oli käynyt, lasit umpijäässä keskikesällä =)

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 14:40
Kirjoittaja MarkkuJ
Eikös se huurteenpoiston idea ole että ilma joka puhalletaan lasille ei ole kosteata ja tämä saavutetaan juurikin sillä että ilmastoinnin kylmä kenno imee matkalla ilmasta kosteutta. Eli jos ei oo kylmyyttä niin ei se kyllä kosteuttakaan poista. Monessa ilmastointijutussahan se ilma menee sekä jäähdytyksen että lämmityksen läpi (taitaa järjestys vaihdella) jolloinka siitä aina poistuu kosteutta kun tuon jäähdytyskennon lämpöero sille sisääntulevaan ilmaan on aina olemassa.

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 14:54
Kirjoittaja Dervish
Kyllä mieki sanoisin ettei se toimi jos ei ole mömmöjä ja sillä selkis.

Isceon 49 itellä foksissa mömmönä.

Lähetetty: 19 Maalis 2005, 10:48
Kirjoittaja FB69
Joo, kyllä ilmastointi kosteutta poistaa, siksi ilmastointilaitteesta on aina johdettu auton alle putki, josta ilmastointikennon pintaan kondensoitunut ja siitä tippuva vesi johdetaan auton ulkopuolelle (auton alle). Eli esimerkiksi syksyllä kun ilma on suht viiileätä ja todella kosteata, niin ilman tullessa autoon ilmanottoaukkojen kautta se kohtaa ensin kylmän ilmastointikennon. Koska ilmastointikenno on kylmempi kuin ulkoilman lämpötila, niin syntyy kastepiste, jossa sisääntulevasta ilmasta erkanee vettä kennon pintaan (suhteellinen kosteus ylittää 100%, jolloin muodostuu vettä). tässä yhteydessä sisääntulevasta ilmasta erkaantunut vesi lirisee auton alle.

Seuraavassa vaiheessa auton ilmastointil/lämmityslaite kokoonpanon sisällä kiertävä ilma johdetaan lämmityslaitekennolle, joka on tietenkin lämmin, koska on kylmä syksy. tässä yhteydessä ilma lämpiää. ilman kosteusprosentti on pieni, koska siitä on kosteus poistettu auton alle syntyneeseen lammikkoon. Seuraavassa vaiheessa tämä lämmin ilma johdetaan auton sisäosiin, jossa se kohtaa esim viileän lasipinnan. Viileässä lasipinnassa syntyy huurretta vain, jos kyseisessä tilanteessa ilman suhteellinen kosteus ylittää 100%. Näin ei kuitenkaan helposti käy, koska kosteus on poistettu viileällä ilmastointikennolla aiemmin.

Tuloksena on se, että alkutilanteessa (auton käynnistyshetkellä) mahdollisesti ikkunoilla oleva harmaa huuru poistuu, kun sitä puhalletaan käytä nnössä hyvin kuivalla ilmalla.

Jotta homma toimii, täytyy ilmastointijärjestelmässä olla mömmöt sisällä, jotta ilmastointikenno viilenee. Eli systeemi pitää todellakin toimia.

näin olen asian antanut itselleni ymmärtää.

comments ??

:?