Sivu 1/1

2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 08 Tammi 2011, 05:21
Kirjoittaja vauhtiveikko
Eli 2011 Mustang GT 5.0 tuli hankittua viime syksynä täältä Seattlesta ja on tulossa muuttoautona Suomeen reilun vuoden päästä. Tarkoitus on asentaa FRPP/Whipple ahdin täällä amerikan päässä ja saada auto katsastettua Suomessa. Kyseiseen ahtimeen 525hv versiolle löytyy CARB EO paperit tälle 2011 mallille.

Olen jo kysellyt ahdetun mussen katsastuksesta AKE:n inssiltä ja saanut lisätietoja Trafista. Vastausten perusteella alkaa vaikuttaa siltä, että ko. mallin kohdalla homma ei onnistu johtuen siitä, että teho/painosuhde on jo vakiona alle laissa vaaditun minimin 7kg/kw eli 1625kg/303kw= 5.36.

Onko todella niin, että jos auto jo vakiona alittaa 7kg/kw niin sen kilpiin saaminen Suomessa ahtimen kanssa on käytännössä mahdotonta? Kysyn koska oletan, että jokin ratkaisu "tiskin alta" tähänkin löytyy!

- Tämä vanhempi 4.6l malli ylitti ymmärtääkseni 7kg/kw vakiona ja arvelen, että tämän takia näitä on saatu katsastettua ahtimen kanssa kun konttorilla on näytetty dynolappua jossa tehot ovat max 20% yli vakion? Todelliset tehot sitten tietty jotain muuta, jonka varaan itsekin tämän projektin lasken :)

- Entä vahtoehto b) eli poikkeuslupa, onko tämä edes realistinen vaihtoehto?

- Onko mahdollista käyttää verrokkiautona GT500:sta ja saada tämä auto jotenkin läpi sitä kautta?

Kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita! Olen mielestäni kahlannut Suomalaiset jenkkiauto foorumit läpi eikä tietoa tähän liittyen ole löytynyt.

T:Tero U
merirules@hotmail.com

Re: 2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 08 Tammi 2011, 11:18
Kirjoittaja Arto65FB
Welcome to Finland, the land of decree and the home of the nay.

Toivottavasti saat edes yv:nä jotain vinkkiä.

Miksi muuten tehopainosuhteessa käytetään auton painoa ja päästoverotuksessa kokonaispainoa?

Siirsin tämän tuontiosastoon, koska ei ole varsinainen tekniikkakyssäri.

Re: 2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 08 Tammi 2011, 22:48
Kirjoittaja jls
Muistellen oman muuttoauton tuontia, käsitin ainakin silloin etta muuttoautona voi tuoda vaikka kuin eksoottisen auton hyvänsä. Riittää et se on ollu leimattuna tuontimaassa. Periaatteessa pitäs mennä niin et jos oot omistanu laillisen vehkeen ulkomailla, saisit tuoda sen suomeen sellaisenaan. Huomattavasti vapaammin tulkitaan muuttoautot kuin normaalisti tuodut.

Muuttoauto oli aikaisemmin ainoa tapa tuoda esim. Gtr- skyline, muuten ei saanut kilpiin, mutta muuttoautona tuli keposesti.

Toki mustangin tuomisesta ahdettuna en mene vannomaan kun omasta tutkimuksesta on jo 5 vuotta aikaa, ja toin lopulta aika yleisen kapistuksen ilman mitään lisäruuveja.

Re: 2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 21:22
Kirjoittaja CFR-759
[quote="jls"]Muistellen oman muuttoauton tuontia, käsitin ainakin silloin etta muuttoautona voi tuoda vaikka kuin eksoottisen auton hyvänsä. Riittää et se on ollu leimattuna tuontimaassa. Periaatteessa pitäs mennä niin et jos oot omistanu laillisen vehkeen ulkomailla, saisit tuoda sen suomeen sellaisenaan. Huomattavasti vapaammin tulkitaan muuttoautot kuin normaalisti tuodut.

Näin olettaisin homman menevän. Itse en ole tuonut tota -98 Cobraa maahan mutta se on tullut muutto-autona tuollaisenaan eli siinä on otteeseen merkittynä
Pro-Charger ahdin ym. muutokset. Muutoin tällaisen -98 vuosimallin auton rekisteröinti edes ahtamattomana olis aikasten vaikeaa täällä.
Toivottavasti homma etenee näin edelleen että saat tuotua lisää pumpattua energiaa tänne Suomeen :D
Terveisin VM

Re: 2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 15 Tammi 2011, 22:44
Kirjoittaja Futurage
Soitapa Ilmo Saarelalle +358 50 44 00036. Ilmo tekee työkseen uusien tehokkaiden Phordien maahantuontia/muutoskatsastuksia ja edustaa ymmärtääkseni Suomen parasta tietotaitoa asiassa.

Re: 2011 Mustang GT 5.0 ahdin & katsastus

Lähetetty: 16 Tammi 2011, 23:42
Kirjoittaja vauhtiveikko
Kiitokset kaikille kyselyyni vastanneille ja yhteyttä ottaneille. Asia on selventynyt sen verran, että ainoa vaihtoehto saada auto Suomen kilpiin on poikkeusluvan hakeminen johtuen 7kg/kw säännön alittumisesta.

Kysyisinkin ahtimen jälkiasennuksen takia Trafin/AKE:n poikkeuslupa prosessin läpikäyneiltä kokemuksia ja vinkkejä? Yhteyttä voi ottaa myös sähköpostitse merirules@hotmail.com.