200/250cid suoran kuutosen hop-up –topic
Lähetetty: 12 Joulu 2010, 23:40
Tässä muutamia vinkkejä lyhyesti osa-alueittain pieneen paranteluun, joillain kun joskus käy mielessä suoran kuutosenkin piristäminen.
Lohko/alakerta
Kuutosen alakerta on jokseenkin pomminkestävä. Kun osat ovat siellä kunnossa, on se huolista pienin.
Puristussuhde
Kuutonen on verrattain matalapuristeinen moottori. Puristussuhdetta voidaan yleensä nostaa kolmella tavalla; männät, kansipinnan höylääminen lohkossa, kannen höylääminen palotilan pienentämiseksi. Yleensä riittävän puristuksen aikaansaamiseksi pelkät höyläykset eivät riitä, vaan kannattaa lähteä liikkeelle männistä ja katsoa höyläystarpeet sitten sen jälkeen. Joten kun kunnostat alakerran, hanki sinne 2.3L HSC –nelarin männät, jotka ovat flat-top, vs. kuutosen omat dish-männät (tämä pätee vain 200:een). Jos on tekeillä 250:n, niin siihen taas käyvät 255 V8:n männät (tämä moottori oli käytössä Fordilla noina synkkinä vuosina Mustangissa, kun 302:sta ei ollut tarjolla eli ’80-’81). Huomaa, että 255:n mäntä on myös flat-top vs. 250:n oma dish) ja kirii samalla myös puolet 250:n dekkikorkeudesta pois (mikä hyvä asia, koska 250:ssä männät jäävät vakiona niin alas putkeen), mutta sitten pitää tarkkaan huomioida mihin puristussuhde nousee (laske aina). Sitä voi nimittäin tulla liikaa, mutta nämä asiathan aina tutkitaan. 200:ssa tyypillisesti ongelma on saada riittävästi puristussuhdetta aikaiseksi, 250:ssä taas sitä helposti tulee liikaa.
Nokka-akselit
200/250 -moottoreihin ei ole vielä kukaan mitenkään fiksusti onnistunut tekemään rullanokkaratkaisua, joten laahaavilla on mentävä. Niitä on saatavilla sekä hydraulisia että mekaanisia, ja valmistajia on useita, mm. Clay Smith Cams, Isky Racing, Schneider Racing Cams ja Comp Cams (mietoja...), jne. Käytännössä kuutosessa ei juurikaan ole käytössä yli 0.500” nostoisia nokkia, koska ne alkavat vaatia jo niin paljon puuhaa kansissa. Venttiilien pituus ja venajousien asennuskorkeus (tyypillisesti n. 1.600") vain eivät mahdollista kovaa nostoa, vaan pitäisi alkaa pidetämään venttiileitä jne. Ja sitten siellä alkaa tulla mäntäkin jo vastaan, jos ei ole koloja männissä jne. Tässä kohtaa mennään ketjureaktiolinjalle, mutta kaikkihan on ratkaistavissa.
Venttiilikoneisto
Työntötangot ovat aina umpinaiset ja venakoneiston voitelu tulee keinuviputankoa pitkin. Keinuvipuja on tarjolla vakiomallisena sekä säätämättömiä että säädettäviä, jälkimmäiset toki niitä performancekäyttöön parempia. Sitten on saatavilla myös aftermarket rullakeinuja, sekä pelkällä roller tipillä että full roller, jotkut jopa vakiota paremmalla keinuvipusuhteella. Vakiomallinen keinuviputanko on nuorrutettua terästä mutta silti altis kulumaan, joten kannattaa uusia jos kulumaa on havaittavissa. Onneksi ei tanko ole kallis osa ja on hyvin saatavilla. Lohkoon ja/tai kanteen tehdyt höyläykset saattavat vaatia eri mittaiset työntötangot eli tämäkin asia sitten tarkistettava kuten aina, mutta säädettävillä keinuilla asiasta pääsee helpommin eteenpäin.
Jakopää
Vakiojakopäällä voi mennä, mutta säädettäviä billettirullajakopäitä 200:een on saatavilla JP:ltä. 250:een ei ole tarjolla valmista ratkaisua säädettävästä jakopäästä, mutta jotkut ovat onnistuneet osia sekoittelemalla tai modifioimalla sellaisen tekemään.
Sylinterikansi
144/170/200/250 –kannet ovat keskenään vaihtokelpoisia, mutta 200/250 –käytössä 144/170 –kannet eivät ole suositeltavia vaikka niiden pienet palotilat houkuttaisivatkin niiden suuntaan. Niissä on vielä pienemmät venttiilit ja imusarjan tilavuus on pieni, joten eivät ole hyviä 200/250 –koneen päällä. Parhaita ovat ’69 –ylöspäin olevat kannet, ja periatteessa virimielessä parasta antia ovat n. ’76 ylöspäin olevat kannet 8-kulmaisella imusarjalla, niissä tosin palotila on sitten isompi ja tämä otettava huomioon puristussuhdelaskennassa ja –tavoitteissa. Tehdastekoinen Fordin 250-kansi Australiasta on melko hyvä, joka tapauksessa paljon parempi kuin mikään USA-Fordin tehtaalta tullut kansi. Alumiinikansia on koneeseen tehty kaksi versiota, toinen on argentiinalainen ja vaatii aina oman pakosarjansa, eikä moisia ole käytännössä saatavilla. Toinen on jenkkiläinen Classic Inlines. Alumiinikansilla luonnollisesti voimaa tulee rutkasti lisää, mutta lompakko köyhtyy huomattavasti. Kaikki kuutosen kannet, kuten V8-kannetkin, hyötyvät yleensä imuventtiilissä ylimääräisestä viisteestä eli back-cutista, jonka kulma on n. 30-35 astetta.
Sytytyslaitteet
Virranjakaja 200:ssa ja 250:ssä on sama. Hyvä valinta on oma keskipako- ja alipaine -ennakolla varustettu jakaja, johon kannattaa asentaa Pertronixin kärjetön sytytysyksikkö. Vältä malleja, joissa on vain alipaine-ennakko. Vvoi käyttää myös ’80-’81 –vuosina käytettyä Duraspark II:sta, mikä on Fordin oma kärjetön elektroninen sytytysjärjestelmä. Durasparkin oman sytytysboksin ja puolan tilalla voi hyvin käyttää aftermarket -boksia ja -puolaa. Saatavilla on myös DUI-jakaja (Classic Inlines), jossa kaikki herkut ovat yhdessä paketissa eli jakaja + puola.
Kaasutin
Kannattaa huomata, että kaasari ja jakaja toimivat parina kimpassa. Muutokset kannattaa miettiä molempiin yhtä aikaa. Kun jakajan muuttaa, voi vielä ajella vakiokaasarilla mutta performancekäyttöön se kannattaa vaihtaa. Pölkkyimusarjan päälle on saatavilla muunnossarja, jolla siihen asennetaan 3 kpl 1-kurkkuisia kaasareita. Tämäkin on hyvä upgrade. 2-kurkkuisen asentamiseen on pari vaihtoehtoa; 2V-> 1V –adapteri, tai 2V -adapterilevy, joka vaatii käytännössä ’69 tai uudemman kannen ja imusarjan päälipinnan koneistamisen ja hitsaamisen adapteria varten. Kaasariksi pienempiä Autoliten kaasareita pienempien V8:ien päältä, tai Holley 350 tai pienempiä jos sattuu niitä löytämään. Pienimmät Autolitet tunnistaa kohokammion kyljen numeroista, esim. 0.98, 1.02, 1.08 ja ko. numero tarkoittaa kurkun kokoa tuumissa. Kuutoseen 1.08 on varmasti riittävä. Alumiinikansien kaveriksi pystyy laittamaan hyvin näitä 2V-kaasareita tai pienempiä 4V-kaasareita, kuten vaikka Holley 390, jos moottori muuten alkaa olla jokseenkin viritelty.
Pakosarjat
Performancekäyttöön mitkä tahansa peltipakosarjat, saatavilla esim. Clifford, Classic Inlines, ja muiltakin. Peltisarjojen kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää valurautakannessa jakopalikkaa, mikä jakaa siamilaisen 3/4-pakoaukon erillisiksi aukoiksi. Ko. palikka on Cliffordin valmistama.
Stroukkaus
Eli iskun pidentäminen. 200:n isku on 3.126" ja 250:n huima 3.910". Moottorin konstruktio on käytännössä sellainen, että näitä koneita EI voi stroukata eli iskua ei voi pidentää. Nokka-akseli on niin lähellä kampiakselia, että jo vakiona nokassa (200) on lovet että kiertokanget mahtuvat pyörimään. Stroukkaaminen vain pahentaa ongelmaa, joten käytännössä näiden moottoreiden iskun pidennys on vaikeaa. Muutenkin rod-ratio on jo huono, joten sitä ei oikeastaan enää ole syytä huonontaa iskua pidentämällä.
Realistiset tehotavoitteet
Tässä vapaastihengittäville koneille katukäyttöön hiukan realistisia tehomahdollisuuksia, kun kaikki osa-alueet ovat kunnossa: 200:lla rautakannella 150-200hp, alumiinikannella 180-250hp. 250:llä rautakannella 180-220hp, alumiinikannella 220-300hp.
Ahtaminen
Yksi houkutteleva vaihtoehto kuutosen virittämiselle on ahtaminen. Sopivan kokoinen turbo, tai Eaton M90 –remmiahdin ovat hyvät vaihtoehdot ja voimaa on mahdollista saada katukäyttöön jopa 500hp. Kotomaassa näistä ei ole kokemusta ja jäämmekin odottelemaan ensimmäisiä pellepelottomia tällä rintamalla.
Lohko/alakerta
Kuutosen alakerta on jokseenkin pomminkestävä. Kun osat ovat siellä kunnossa, on se huolista pienin.
Puristussuhde
Kuutonen on verrattain matalapuristeinen moottori. Puristussuhdetta voidaan yleensä nostaa kolmella tavalla; männät, kansipinnan höylääminen lohkossa, kannen höylääminen palotilan pienentämiseksi. Yleensä riittävän puristuksen aikaansaamiseksi pelkät höyläykset eivät riitä, vaan kannattaa lähteä liikkeelle männistä ja katsoa höyläystarpeet sitten sen jälkeen. Joten kun kunnostat alakerran, hanki sinne 2.3L HSC –nelarin männät, jotka ovat flat-top, vs. kuutosen omat dish-männät (tämä pätee vain 200:een). Jos on tekeillä 250:n, niin siihen taas käyvät 255 V8:n männät (tämä moottori oli käytössä Fordilla noina synkkinä vuosina Mustangissa, kun 302:sta ei ollut tarjolla eli ’80-’81). Huomaa, että 255:n mäntä on myös flat-top vs. 250:n oma dish) ja kirii samalla myös puolet 250:n dekkikorkeudesta pois (mikä hyvä asia, koska 250:ssä männät jäävät vakiona niin alas putkeen), mutta sitten pitää tarkkaan huomioida mihin puristussuhde nousee (laske aina). Sitä voi nimittäin tulla liikaa, mutta nämä asiathan aina tutkitaan. 200:ssa tyypillisesti ongelma on saada riittävästi puristussuhdetta aikaiseksi, 250:ssä taas sitä helposti tulee liikaa.
Nokka-akselit
200/250 -moottoreihin ei ole vielä kukaan mitenkään fiksusti onnistunut tekemään rullanokkaratkaisua, joten laahaavilla on mentävä. Niitä on saatavilla sekä hydraulisia että mekaanisia, ja valmistajia on useita, mm. Clay Smith Cams, Isky Racing, Schneider Racing Cams ja Comp Cams (mietoja...), jne. Käytännössä kuutosessa ei juurikaan ole käytössä yli 0.500” nostoisia nokkia, koska ne alkavat vaatia jo niin paljon puuhaa kansissa. Venttiilien pituus ja venajousien asennuskorkeus (tyypillisesti n. 1.600") vain eivät mahdollista kovaa nostoa, vaan pitäisi alkaa pidetämään venttiileitä jne. Ja sitten siellä alkaa tulla mäntäkin jo vastaan, jos ei ole koloja männissä jne. Tässä kohtaa mennään ketjureaktiolinjalle, mutta kaikkihan on ratkaistavissa.
Venttiilikoneisto
Työntötangot ovat aina umpinaiset ja venakoneiston voitelu tulee keinuviputankoa pitkin. Keinuvipuja on tarjolla vakiomallisena sekä säätämättömiä että säädettäviä, jälkimmäiset toki niitä performancekäyttöön parempia. Sitten on saatavilla myös aftermarket rullakeinuja, sekä pelkällä roller tipillä että full roller, jotkut jopa vakiota paremmalla keinuvipusuhteella. Vakiomallinen keinuviputanko on nuorrutettua terästä mutta silti altis kulumaan, joten kannattaa uusia jos kulumaa on havaittavissa. Onneksi ei tanko ole kallis osa ja on hyvin saatavilla. Lohkoon ja/tai kanteen tehdyt höyläykset saattavat vaatia eri mittaiset työntötangot eli tämäkin asia sitten tarkistettava kuten aina, mutta säädettävillä keinuilla asiasta pääsee helpommin eteenpäin.
Jakopää
Vakiojakopäällä voi mennä, mutta säädettäviä billettirullajakopäitä 200:een on saatavilla JP:ltä. 250:een ei ole tarjolla valmista ratkaisua säädettävästä jakopäästä, mutta jotkut ovat onnistuneet osia sekoittelemalla tai modifioimalla sellaisen tekemään.
Sylinterikansi
144/170/200/250 –kannet ovat keskenään vaihtokelpoisia, mutta 200/250 –käytössä 144/170 –kannet eivät ole suositeltavia vaikka niiden pienet palotilat houkuttaisivatkin niiden suuntaan. Niissä on vielä pienemmät venttiilit ja imusarjan tilavuus on pieni, joten eivät ole hyviä 200/250 –koneen päällä. Parhaita ovat ’69 –ylöspäin olevat kannet, ja periatteessa virimielessä parasta antia ovat n. ’76 ylöspäin olevat kannet 8-kulmaisella imusarjalla, niissä tosin palotila on sitten isompi ja tämä otettava huomioon puristussuhdelaskennassa ja –tavoitteissa. Tehdastekoinen Fordin 250-kansi Australiasta on melko hyvä, joka tapauksessa paljon parempi kuin mikään USA-Fordin tehtaalta tullut kansi. Alumiinikansia on koneeseen tehty kaksi versiota, toinen on argentiinalainen ja vaatii aina oman pakosarjansa, eikä moisia ole käytännössä saatavilla. Toinen on jenkkiläinen Classic Inlines. Alumiinikansilla luonnollisesti voimaa tulee rutkasti lisää, mutta lompakko köyhtyy huomattavasti. Kaikki kuutosen kannet, kuten V8-kannetkin, hyötyvät yleensä imuventtiilissä ylimääräisestä viisteestä eli back-cutista, jonka kulma on n. 30-35 astetta.
Sytytyslaitteet
Virranjakaja 200:ssa ja 250:ssä on sama. Hyvä valinta on oma keskipako- ja alipaine -ennakolla varustettu jakaja, johon kannattaa asentaa Pertronixin kärjetön sytytysyksikkö. Vältä malleja, joissa on vain alipaine-ennakko. Vvoi käyttää myös ’80-’81 –vuosina käytettyä Duraspark II:sta, mikä on Fordin oma kärjetön elektroninen sytytysjärjestelmä. Durasparkin oman sytytysboksin ja puolan tilalla voi hyvin käyttää aftermarket -boksia ja -puolaa. Saatavilla on myös DUI-jakaja (Classic Inlines), jossa kaikki herkut ovat yhdessä paketissa eli jakaja + puola.
Kaasutin
Kannattaa huomata, että kaasari ja jakaja toimivat parina kimpassa. Muutokset kannattaa miettiä molempiin yhtä aikaa. Kun jakajan muuttaa, voi vielä ajella vakiokaasarilla mutta performancekäyttöön se kannattaa vaihtaa. Pölkkyimusarjan päälle on saatavilla muunnossarja, jolla siihen asennetaan 3 kpl 1-kurkkuisia kaasareita. Tämäkin on hyvä upgrade. 2-kurkkuisen asentamiseen on pari vaihtoehtoa; 2V-> 1V –adapteri, tai 2V -adapterilevy, joka vaatii käytännössä ’69 tai uudemman kannen ja imusarjan päälipinnan koneistamisen ja hitsaamisen adapteria varten. Kaasariksi pienempiä Autoliten kaasareita pienempien V8:ien päältä, tai Holley 350 tai pienempiä jos sattuu niitä löytämään. Pienimmät Autolitet tunnistaa kohokammion kyljen numeroista, esim. 0.98, 1.02, 1.08 ja ko. numero tarkoittaa kurkun kokoa tuumissa. Kuutoseen 1.08 on varmasti riittävä. Alumiinikansien kaveriksi pystyy laittamaan hyvin näitä 2V-kaasareita tai pienempiä 4V-kaasareita, kuten vaikka Holley 390, jos moottori muuten alkaa olla jokseenkin viritelty.
Pakosarjat
Performancekäyttöön mitkä tahansa peltipakosarjat, saatavilla esim. Clifford, Classic Inlines, ja muiltakin. Peltisarjojen kanssa kannattaa ehdottomasti käyttää valurautakannessa jakopalikkaa, mikä jakaa siamilaisen 3/4-pakoaukon erillisiksi aukoiksi. Ko. palikka on Cliffordin valmistama.
Stroukkaus
Eli iskun pidentäminen. 200:n isku on 3.126" ja 250:n huima 3.910". Moottorin konstruktio on käytännössä sellainen, että näitä koneita EI voi stroukata eli iskua ei voi pidentää. Nokka-akseli on niin lähellä kampiakselia, että jo vakiona nokassa (200) on lovet että kiertokanget mahtuvat pyörimään. Stroukkaaminen vain pahentaa ongelmaa, joten käytännössä näiden moottoreiden iskun pidennys on vaikeaa. Muutenkin rod-ratio on jo huono, joten sitä ei oikeastaan enää ole syytä huonontaa iskua pidentämällä.
Realistiset tehotavoitteet
Tässä vapaastihengittäville koneille katukäyttöön hiukan realistisia tehomahdollisuuksia, kun kaikki osa-alueet ovat kunnossa: 200:lla rautakannella 150-200hp, alumiinikannella 180-250hp. 250:llä rautakannella 180-220hp, alumiinikannella 220-300hp.
Ahtaminen
Yksi houkutteleva vaihtoehto kuutosen virittämiselle on ahtaminen. Sopivan kokoinen turbo, tai Eaton M90 –remmiahdin ovat hyvät vaihtoehdot ja voimaa on mahdollista saada katukäyttöön jopa 500hp. Kotomaassa näistä ei ole kokemusta ja jäämmekin odottelemaan ensimmäisiä pellepelottomia tällä rintamalla.