Sivu 1/1
Kutosen kaasari
Lähetetty: 29 Marras 2010, 08:47
Kirjoittaja Päivi musse-65
-65 musse kutosen koneella
kaasari on Autolite 1100 eikä tunnu oikein pelittävän kun antaa kaasua enemmin
olisiko joku toinen kaasari parempi ? toimisko tuplakurkkuinen?
Re: Kutosen kaasari
Lähetetty: 29 Marras 2010, 15:55
Kirjoittaja Poro
Kyllähän se sillä omalla kaasarillaan toimii kone, mikäli se kaasari on ehjä ja säädöissä. (Minäkö pussihousu?)
Ennen kaasarimallin vaihtoa voisi käydä kiinnostuksesta riippuen vaikkapa korjaussarjan kanssa kaasarin läpi ja säädellä vähät ruuvit kohdilleen niin toimii. Siitä että matkalaukkumoottori saa enemmän bensaa kuin voi polttaa ei saavuteta käsittääkseni mitään hyötyä, mikäli kone kuitenkin on vakio.
Eli annan ääneni kaasarin huoltamiselle.
Timo
Re: Kutosen kaasari
Lähetetty: 29 Marras 2010, 16:59
Kirjoittaja Arto65FB
Jos on aiemmin toiminut paremmin, niin vian etsintään.
Jos ei ole koskaan toiminut paremmin, niin a) kaasarin ja kutosen pölkkyimusarjan luontaista ominaisuutta tai b) toimiiko heikommin kuin jonkun muun kutosMusse, silloin voi olla väärät osat. Tarkista numerot kaasarin metallilätkästä ja jakajasta. Miksi näin? Koska Fordilla oli kaksi erilaista kaasari ja jakajapakettia eivätkä ne toimi ristiin kunnolla.
Tuplakurkkuinen vaatii pölkkyimusarjan muokkausta ja adapteripalan hankkimista.
Re: Kutosen kaasari
Lähetetty: 12 Joulu 2010, 22:23
Kirjoittaja GT-350
2V kaasari on helppo istuttaa 1V-imusarjan päälle TransDaptilla tarjolla olevan adapterin avulla. Tällöin huomioitava se, että kaasari nousee ainakin pari tuumaa ylöspäin. Tämä siis sellainen palikka, ettei modausta imusarjaan tms. tarvitse tehdä. Toki parempi tapa on modata imusarja ja hankkia siihen Rochester -> Holley -tyyppinen n. 1/2" paksu adapteripalikka. Modaus vaatii reiän tekemisen soikeaksi ja imusarjan yläpinnan koneistamisen tasaiseksi. Taitaa kaikissa muissa tapauksissa paitsi '69 n.s flat-top-kannen kanssa vaatia myös asiantuntijatyötä valuraudan hitsaamiseksi, jotta imusarjan päälle saa tarpeeksi metallia adapterin asennusta varten. '69 kansi on paras vaihtoehto jos haluaa istuttaa tuon suoran adapterin, koska ko. kannen imusarjan ("pölkyn") pinta on levein ja tasaisin, kun esim. 65:n kannen imusarja on melko pyöreä eli hitsaushommia vaatii varmasti. Samoin halutummat 70-luvun lopun ja 80-luvun taitteen kannet vaativat hitsausta jonkun verran, niissä imusarjan osuus on poikkipinnaltaan vähän kuin 8-kulmainen.
65:ssa ns. Load-o-matic sytytys/kaasutinjärjestelmä toimivat kimpassa. Jakajassa ei useinkaan ole keskipakoennakkoa ollenkaan. Kun kaasarin vaihtaa joksikin toiseksi kuin pariin kuuluva, suosittelen myös jakajan vaihtoa sellaiseen, jossa on sekä keskipakoennakko että vakuumiennakko.
Hyvät sytkäkamat kuutoseen ovat esim. 80-luvun taitteen Ford Duraspark -jakaja + joku kunnon sytkäboksi ja puola. Eli esim. 80-81 suorakuutosella varustetun Mustangin alkuperäisosat. Se alkup. Duraspark -sytkäboksin toki voi korvata esim. MSD 6 -sarjalaisella ja vaikka Blaster 2 -puolalla.
2V -kaasarina toimivat esim. pienimmät Autolite 2100-sarjalaiset (alkupään V8 Mustangeista vaikkapa, tai Fairlane-osastolta 221:n päältä) tai pienimmät Hollikat (350cfm tai alle). 350cfm toimii mutta on joka tapauksessa overkill, ellei sitten moottorissa todella ole ytyä ja kierrä ylös.
Re: Kutosen kaasari
Lähetetty: 13 Joulu 2010, 07:18
Kirjoittaja Arto65FB
GT-350 kirjoitti:2V kaasari on helppo istuttaa 1V-imusarjan päälle TransDaptilla tarjolla olevan adapterin avulla. Tällöin huomioitava se, että kaasari nousee ainakin pari tuumaa ylöspäin. Tämä siis sellainen palikka, ettei modausta imusarjaan tms. tarvitse tehdä.
Oletko muuten nähnyt mitään dyno- tms. tuloksia tuosta. Eli onko mitään olennaista hyotyä pelkällä kaasarin vaihdolla saatavissa?
Re: Kutosen kaasari
Lähetetty: 14 Joulu 2010, 09:06
Kirjoittaja GT-350
Enp ole nähnyt ja en usko koviin "tuloksiin" tästä muutoksesta. Lähinnä näpsä tapa liittää 2V-kaasari 1V -kiinnityspaikkaan.