Sivu 1/8
408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 25 Marras 2010, 21:15
Kirjoittaja Ahti
Vakio vai aftermarket lohko? Scat 9000-series akseli vai tako? I-beam vai H-beam? Hyperit vai takomännät?
Onko n. 550-600hv konetehoa sellanen määrä että tarvitsee alkaa laittamaan tako-osia? Entä kestääkö vakio (prepattu) lohko? Käyttö street/satunnaiset kokeilut vartilla.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 29 Marras 2010, 13:42
Kirjoittaja Mexico65
Kyllä nuo vakio osat on olleet aika kestäviä, enkä usko noin 600 hp kummasti rikkovan lohkoa tai kiertokankia jos kunnon pultteja käytät ja mahdollista tukisiltaa.
Mutta jos aiot moottorista tehdä korkealle kiertävän +6000 rpm ja käyttö tulisi olemaan pitkäaikaista yli 12 s. niin suosittelen vähän parempia osia (takoakselia ja mäntiä).
Aftermarket kiertokanget oli ne siten I tai H profiilia niin kyllä kestää noi tavoitteet.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 29 Marras 2010, 15:03
Kirjoittaja Antti66HT
Joo, kestäähän se 9000 sarjalainenkin melkoisesti. Eri asia on sitten, mikä on hinta ero kun sen on rahdannut Suomeen, ja suhteuttaa koneistuksiin ja muihin kustannuksiin.
Turkasen kallistahan se on, mutta tuollainen isolla porauksella oleva Dartin lohko olis aika kova sana. Lohkoa on melko kallista vaihtaa myös jälkikäteen jos mieli muuttuu. Onhan siinäkin tietysti eroa maksaako koko motti 6000 eur vai 8000 eur... ? Mene ja tiedä? paljonko on koko koneen budjetti?
408-418-427 Liberator Shortblock
CODE: 408L
Price : $2,799.00 Price: $0.00
Dart 363 $4,199
Dart 460 $~4400?
Nää oli nyppästy tuolta ford strokers sivulta ihan hinta esimerkeiksi...
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 30 Marras 2010, 10:30
Kirjoittaja KooKoo
Jos 408:sta haluaa tuon 600 hepoa ulos, niin käytännössä se tarkoittaa 6000:n ylittämistä kierrosluvussa ja tästä päästäänkin siihen, että valumännät ja - kampura kannattanee unohtaa. Muistanpa männä vuosina erään 408:n, joka puski yli 650 kaakkia, mutta kierrosluvutkin pyörivät sitten 8 tonnin hujakoissa, joskus kuulemma päällekin. I-profiiliveivin suurin etu on h-profiiliin nähden ehdottomasti pienempi paino, mutta selvästi heikompi lujuus kuin h-profiileissa. Aika paljon on kiinni männästä ja käytettävästä max kierrosluvusta ja tämähän pätee sen lohkonkin kanssa. Olisin samaa mieltä kuin edellä, että vakiolohkon käyttöä voi aika pitkälle venyttää, kunhan on huolellinen. Tampvesterin suunnalla suurin piirtein noilla teholuokilla vastaavia koneita lienee tehty useampikin, eiköhän sieltä saisi kokemuspuolista tietoa? Nii, ja jos alle 6 tonnin kierroslukualueelle jäät, niin mullahan on tuo ylimääräinen 408 valuakseli tuossa tallissa, saatais kaupan käyntiä joskus Riihimäenki suuntaan?....
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 01 Joulu 2010, 20:21
Kirjoittaja Ahti
Eli vois ajatella että tuo onnistuu vakiolohkolla ja takomännillä/akselilla. Alunperin ajattelin että ostan jonku 351 boss tai dart lohkon mutta ne on kuitenkin n. 1200 taalaa kalliimpia kuin esim. DSS level 20 cnc prep lohko (stanusta tehty). Noissa aftermarket lohkoissa ois noi runkoset Cleven koossa eli 2,749 et se ois kai parempi jos meinaa kierrättää konetta reilummin? Tosin mun käytössä kaasu on pohjassa ehkä just sen hieman alle 11 sekunttia kerrallaan
Budjetista sen verran että kai siihen 8000-10000 euroa menee kaikkinensa.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 02 Joulu 2010, 15:06
Kirjoittaja 1969
Moi,
Tässä muutama kommentti:
Vakiolohko kestää 600 kaakkia ihan hyvin. noin 550 pollen jälkeen alkaa tulla capwalkkia runkolaakeripukkeihin jokunverran. Ryhtirauta voi auttaa jonkunverran, mutta ei välttämättä. Onko tuosta sitten mitään varsinaista haittaa, kun kone pysyy kuitenkin ihan hyvin nipussa joka tapauksessa, en tiedä. Tietenkin kunnon ARP studit runkolaakereihin, ja vähintään ARP pultit kansiin.
Windsorin kampiakseli on valettunakin erittäin järeää kamaa. Tiedän ainakin Villen surutta rundanneen 7000rpm valuakselilla ja koskaan ei tietääksni ole ollut ongelmia sen suhteen. Runkolaakerikaulojen suuri koko on siis kestävyyden kannalta hyvä asia, ja pienemmästä kaulasta on etua varmaankin 7000rpm tuolla puolen (pienempi kitka ja parempi voitelu). Kammen voitelua voi parantaa rajoittamalla nokkalaakereille menvää öljyä, mutta ei varmaankaan ole normikäytössä tarpeen. Itsellä on takokampura ja resistorit (ja noin 600hv).
Veiveissä ei kannata säästellä, kunnon h-profiilit (ja clevite v-series laakerit). Vakioveivejä on kahdenlaisia: suora koneistus (pultin kannan alla) ja kanttipää pultti, pyöreähkö koneistus ja ovaalipäinen pultti. Vain jälkimmäisillä on toiveita kestää yli 6000rpm. Hyvä pulttikaan ei auta jos on tuo suora koneistus. Tuota parempaa vakioveiviä käytetään oval track claimer koneissa, joten varmaan menettelee, mutta itse laittaisin kuitenkin h-beamit.
Takomännät tietenkin. Jos sattuu haaveri koneeseen, niin männät eivät räjähdä yhtä helposti tuhansiksi murusiksi, kuten hyperit tekevät.
Jos olisin päättänyt askarrella koneen omin kätösin, olemassa olevasta lohkosta, 600hv:n tavoitteella, niin käyttäisin todennäköisesti scatin takokampea ja veivejä ja vaikkapa mahlen takomäntiä. Jos kuitenkaan lokoa tms. ei ole, niin valmis dartin lohkoon pohjautuva alakerta houkuttelisi. Saattaa tulla lopulta ihan samaan hintaan, kun ei tarvitse kaikkea koneistella tms.
-Janne
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 05 Joulu 2010, 11:44
Kirjoittaja Fastback
henkilökohtaisesti menisin aftermarket lohkolla. Lisäarvona näkisin sen että kyseessä on heti uusi lohko, koneistusvaiheessa jos vanhasta lohkosta löytyy säröä tai halkeamaa niin se uusi lohko maksoi itsensä jo takaisin. Toiseksi tollainen "moparin" lohko ei ole heti limiitissä jos sen poraa 4,060" kokoon, eli on vielä varaa porailla ja et tarvi heti uutta lohkoa jos se vakio 351w lohko tarvitsee porauksen parin kauden jälkeen.
Näin tekisin jos kyseessä olisi minun moottori. Ei se tarkoita että olisinoikeassa tai väärässä, mutta ei minulla ole varaa harjoitella. Hoen itselleni, ettei köyhällä ei ole varaa halpaan.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 05 Joulu 2010, 11:46
Kirjoittaja Ahti
Onko kokemuksia valmiiksi jenkeissä prepatuista vakiolohkoista esim. DSS Racing tai Ford Strokers Liberator? Onko mitat ollu kohdillaan ja työnjälki muutenkin ok vai joutuuko parsimaan vielä Suomessa? Entä kannattaako stroker kit ottaa jenkeissä painotettuna vai teettää täällä?
Miten paljon puristuksia voi olla jos ajaa 98E:llä? Flat männillä aika monissa 408Wseteissä ilmoitetaan 12,5:1 mut tuntuu aika paljolta. Kansiksi olen sunnitellu AFR225 tai vastaavia ja nokka on mekaaninen rolleri.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 05 Joulu 2010, 12:37
Kirjoittaja Antti66HT
Onko kokemuksia valmiiksi jenkeissä prepatuista vakiolohkoista esim. DSS Racing tai Ford Strokers Liberator?
Fordstrokersista kokemusta:
-Toimitus aika melko pitkä, jos tilaa kasatun. Koneistettu ja tasapainotettu sarja saattaa tulla nopeammin. Jos kevääksi meinaisit kansineen kasattuna saada niin kiire on jo tilata. Itse tilasin tuolta, toimitusaika oli n 7kk. Aluksi oli puhe 3:sta, mutta annoin itsekin toimitusaikaa lisää tietyistä syistä. Jim Woodsin palvelu on mielestäni loistavaa. Jopa myynti tapahtuman jälkeen. Nettisivulta saa chat yhteyden virkaaikaan melkein 70% varmuudella, vaikka mies onkin kiireinen. Mulla oli tossa paketissa oli kannet ja custom nokka. Kaikki venttiili koneiston osat tulivat myös kasattuna, työntötangot mitoitettuna yms, mikä helpottaa ajallisesti toisaalta hieman.
www.sbftech.com on miesten oma keskustelu foorum, josta ei pahaa sanaa toiminnasta löydy. (Eikä löydy fordmusclestakaan.)
-Jay Allenin custom nokka palvelu on jäissä tällä hetkellä, koska miehellä todettiin pahanlaatuinen aivokasvain, eli sinne ei tilausta kannata jättää sisään. Toivottavasti mies kuntoutuu pian.
Onko mitat ollu kohdillaan ja työnjälki muutenkin ok vai joutuuko parsimaan vielä Suomessa?
-Ei tuo oma ainakaan ole porsinut, vaikka oma sisään ajo olikin vähän rajua FN2010:ssä. Hinaamalla tultiin kotiin, kun virranjakajan sisuskalut pyöri mukana, keskihiilen ensin katkettua. Joka tapauksessa ei liittynyt FS:n toimitukseen. Mittoja en tarkastanut, koska siinä vcaiheesa luotto mieheen oli hyvä, ja on edelleen. Pari kesää tuolla nyt on ajettu n.2000km, eikä mitään ongelmia ole ollut lukuun ottamatta omaa puutteellista huohotin järjestelmääni, joka natikoissa hieman pölläytteli...
Entä kannattaako stroker kit ottaa jenkeissä painotettuna vai teettää täällä?
-Omani on dish männillä, ja toimii hyvin 98:lla. Eli ei hajuakaan noista flat topeista. Nykyaikaisella street nokalla aika kova puristus. Ehkä nokan profiili olisi hieman erilainen 600hv combossa...
Miten paljon puristuksia voi olla jos ajaa 98E:llä? Flat männillä aika monissa 408Wseteissä ilmoitetaan 12,5:1 mut tuntuu aika paljolta. Kansiksi olen sunnitellu AFR225 tai vastaavia ja nokka on mekaaninen rolleri.
-Oletko ajatellut TFS fast as cast kansia, 195cc kannet ovat isommat kun tuo numero antaa ymmärtää, eli imukanavan poikki pinta ala suhteellisen suuri. Nimittäin jos hifistelemään ruvetaan, niin tuo 2.08 imuventtiili inline kannessa ja 4.030 porauksella on aika lähellä tukossa sylinterin seinämän lähellä. Twisted voisi olla parempi. Tietysti männät pitää olla sen mukaan. Näistä on portattujakin versioita.
DSS:stä olen lukenut parista koneesta, jotka sylkivät sisuksensa ulos melko pian. Eli ei omakohtaista kokemusta, mielikuvana enempi liukuhihna toimintaa kuin Ford strokers.com
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 05 Joulu 2010, 13:33
Kirjoittaja Fastback
Onko kukaan koskaan testannut Bennett Racingin koneita? Bennett on ollut pitkään mukana stroker koneiden maailmassa ja koettaisin siipiäni heidän tuotteillaan mikäli olisi tarvetta:
Alla linkissä 427w Dartin lohkolla 625hv/565lb-ft, $ 12.295 US
http://www.bennettracing.com/Crate%20En ... 0427P.html
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 06 Joulu 2010, 08:19
Kirjoittaja Futurage
Kannattaa tiedostaa että uudemmat 351 W lohkot ovat jonkinverran heikompia.Raja menee D4 valussa, eli sitä uudemmat ovat runkopukkien alaosiltaan ( siis se osa jossa runkopukki liittyy lohkoon),ohuempia. Eron tuntee kun kohtaa tunnustelee sormien välissä. Sylinteriseinämien paksuuksissa en ole eroja huomannut, olen mitannut ultraäänellä noin 5 kpl W eri vuosimallien lohkoja. Erikoista on se, että satunnaisotannalla ( ei siis random shitillä...) eri vuosimallien lohkojen painoissa ei tuntunut kuitenkaan olevan eroja. Go figure.
Enivei 600 hepan tehoon moottoria tarvitsee kierrättää noin 6700 rpm, ja näillä kierrosluvuilla kannattaa ihan selkeästi käyttää alakerran ryhtirautaa ja pinnapultteja sekä tehdä koneistukset stressilevyillä ( löytyy ainakin Lahden Kansityöstä).
Muita pikku vinkkejä: H-profiiliveivit ja takomännät ovat itsestäänselvyys.Valukampi on siinä ja siinä. Alä ainakaan käytä Eaglen valukampea, katkeaa.Scatin laatu on parempi.Eaglen takokampi kyllä kestää.
AFR 205 kannet riittävät tonne 650 heppaan asti. 225:lla alkaa moottori olla hieman tunnoton alakierroksilla.
Suosittelen myös venttiilikoneistoon stud girdleä.Mulla katkesi ekasta 393sta Power Meetissä venttiili.
Yli 10,8 puristussuhde ja AFR kannet alkoi tuottamaan jälkikäyntiä.
0-tasapainotus ja hyvä damper auttavat myös kestämään.
Mun 408:ssa on auton painon ja loppunopeuden perusteella noin 540 heppaa takapyöristä.Tämä 10.5 puristuksella ja 242 /248 asteisella nokalla.
Motto " muutama heppa sieltä, toinen täältä".

Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 06 Joulu 2010, 09:54
Kirjoittaja Ahti
Kiitti vinkeistä. Laitoin meiliä tolle Jimille (Ford Strokers) ja se meinas, niin kuin täälläkin moni sanonu, että vakiolohkolla ja tako-osilla mennään. Taidan tilata valmiiksi prepatun lohkon ja siihen tako pyörivät. Kannet on vähän kysymysmerkki ja nehän täytyis tietää ennenku tilaa pyörivät. Täytynee tutustua noihin Trick Flow:n juttuihin että onko niissä ideaa vai menenkö hyviksi todetuilla AFR:llä. Yhdet AFR 225 parit olis suoraan hyllyssä tossa pk-seudulla ihan "sopuhintaan".
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 06 Joulu 2010, 12:29
Kirjoittaja KooKoo
Suurin piirtein 60 cc kansilla nuo dish männät ei oikein anna tarpeeksi puristussuhdetta, pelkillä valve notcheilla mennään jo ehkä yläkanteille. Tai yks mahdollisuus on, että ottaa tasapäämännät ja koneistuttaa niihin just sellaisen dishin ku ruttu vaatii ja samalla niistä saa tehtyä tismalleen palotilan muotoiset. Pitää vaan löytää pitkämielinen koneistaja, itte löysin peräti omalta paikkakunnalta. Omassa combossa 11,5 ruttu ja toimii 98:lla aivan täysin. Maksimirutun määrää suurelta osin käytettävän nokan antama dynaaminen ruttu, mutta netistä löytää tuon laskemiseen kyllä valmiit laskimet. Nyrkkisääntönä vois 98:lla pitää, että kovin paljon päälle 8 ei dyn ruttu saisi mennä, jotta pumppubensalla menisi. Toki nakutukseen vaikuttaa tusina muutakin asiaa, mutta tuolla dynaamisen rutun laskemisella pääsee kartalle. Ja niinku Ville edellä laskeskeli, että noin 6700 kiekkaa tarvitaan, niin eiku ensi selaamaan keppejä jotka löytyy alueelle. Sen valinta onkin sitte taas aivan oma juttunsa, mutta lobe on se joka ehkä eniten vaikuttaa tuohon dynaamiseen ruttuun. Ja jos nyt oikein alkaa hipistellä, niin ehkä tuota ruttua ei kannata ihan rajoille vetää, jos vaikka tulis jossain vaiheessa mieli eri keppiä, voi rajata tulevaisuuden valintoja..... Muuten, noihin mainittuihin kampimerkkrihin lisäisin vielä valmistajana Proben, parempi kuin eagle muttei ehkä ihan scatin tasoinen. Itte olen käyttänyt pelkästään probea eikä pahaa sanottavaa löydy. Muuten,
www.coasthighperformance.comin kauttaa saa nuo proben tavarat halvimmalla ja asiakaspalvelukin toimii. Painotuksen saa jenkeistä melko halvalla em chf:ltä jopa strokerisetin mukana "ilmaiseksi", mutta en kyllä mihinkään hiperf komboon työhön niin paljoa luottaisi, ettenkö käyttäisi r-koneistuksella tai vaikkapa laakkosella. Vähän sama juttu on noiden lohkojen ja muidenkin kamojen kanssa, kyllä kaikki välykset jne pitää itte aina tsekkailla....tai käyttää suomalaista koneistamoa, joka laadultaan varmasti jenkkiläistä parhaimmillaan vastaa.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 06 Joulu 2010, 17:24
Kirjoittaja Lauri
Futurage kirjoitti:
225:lla alkaa moottori olla hieman tunnoton alakierroksilla.
Eikö tuo ole ennemmin nokasta kiinni? Jos 347 on 205cc TW kansilla saatavissa herkäksi alhaalta asti niin luulisi 408 puskevan 225cc inline kansilla myös hyvin. Kanavan poikkipinta-ala on kuitenkin lähes sama noissa kansissa.
Re: 408W, millä alakerralla n. 600hv?
Lähetetty: 06 Joulu 2010, 19:51
Kirjoittaja Antti66HT
Joo, mutta ei summitin sivuilta napatulla nokalla. Custom rullanokalla toivoa. Se on sitten eri asia paljonko enempi tuo 225 virtaa std bore koneessa ja porttaamattomalla imusarjalla kuin 205.
http://sbftech.com
347, TFS 190 FAC, ei väännä alhaalta? (disclaimer, dynossa ei ajettu pumppu bensalla, ja imusarja ei ole kaupanhyllyltä)
a