Sivu 1/1

Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 09 Marras 2010, 14:39
Kirjoittaja Thewildchild
Mulla on Mustangissa 351C:een jatkeena 4-vaihteinen manuaalivaihteisto. Tarvitsisi saada selvile mikä laatikko se on? Onko noissa ollut muita kuin toploadereita?

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 09 Marras 2010, 15:49
Kirjoittaja Galaxie61
kuvas selvittäis tilanteen äkkiä. tai laatikon kyljessä mahdollisesti tallessaoleva peltilätkä missä olis tunnisteet..

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 09 Marras 2010, 16:00
Kirjoittaja Antti66HT
Katsoppas tuolta näyttääkö tutulta?

http://www.davidkeetoploaders.com/imposters.htm

T-10, aukeaa sivulta, kun toploaderin päällä on iso pelti kansi. Tuosta vielä voi katsoa ettei o 3+1 ylivaihde laatikko.

Wide ratio / Close ratio on paha sanoa ulkoa, muta close ratio on niin harvinainen että voisi melkein veikata wide ratiota.

A

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010, 03:15
Kirjoittaja Galaxie61
Antti66HT kirjoitti:Katsoppas tuolta näyttääkö tutulta?

http://www.davidkeetoploaders.com/imposters.htm

T-10, aukeaa sivulta, kun toploaderin päällä on iso pelti kansi. Tuosta vielä voi katsoa ettei o 3+1 ylivaihde laatikko.

Wide ratio / Close ratio on paha sanoa ulkoa, muta close ratio on niin harvinainen että voisi melkein veikata wide ratiota.

A

oliskin :LMAO: . mutta onhan se mukavaa ajaa 0-100km/h pelkällä ykkösellä. siihen ne hyvät puolet jääkin.

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010, 15:38
Kirjoittaja Thewildchild
Kun tuossa toploaderissa on toi kaaveli 8 pultilla kiinni, niin milai on T 10:ssä?

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010, 18:22
Kirjoittaja Mexico65
Thewildchild kirjoitti:Kun tuossa toploaderissa on toi kaaveli 8 pultilla kiinni, niin milai on T 10:ssä?
Sama kaaveli (kytkin koppa, bellhousing) käy molempiin, mutta molemmat on kyllä 6 pultilla kiinni, ne kaksi muuta pulttia pitää vain startti moottorin paikoillaan.

HUOM!
On sitten olemassa kuitenkin kahdenlaisia kaaveleita riippuen vauhtipyörän koosta 10" ja 11" (164 hampainen ja 157 hampainen). Molemmat noista kaaveleista käy Toploderiin ja T-10:iin mutta vauhtipyörä ja kytkin muuttuu.
Tässä on moni mennyt vipuun.

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 10 Marras 2010, 20:23
Kirjoittaja Thewildchild
Tarkoitin pulttien lukumäärällä kaavelin kiinnitystä laatikkoon.

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 11 Marras 2010, 09:06
Kirjoittaja Mexico65
Thewildchild kirjoitti:Tarkoitin pulttien lukumäärällä kaavelin kiinnitystä laatikkoon.
Toploader ja T-10 kiinittyy samalla tavalla kaaveliin 4 pultilla! Molempien laatikoiden kiinitys samalla pulttijaolla.

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 11 Marras 2010, 12:30
Kirjoittaja Arto65FB
Thewildchild kirjoitti:Tarkoitin pulttien lukumäärällä kaavelin kiinnitystä laatikkoon.
Vanhemmissa Toploadereissa oli vain kapea jako ja uudemmissa kahdeksan pultinreikää, jotta käy vanhempaan kytkinkoppaan. Mutta kiinnitys on neljällä pultilla.

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 16 Marras 2010, 17:05
Kirjoittaja Thewildchild
No niin. Laatikko on selvitetty ja Toploaderihan siellä on. Eli sitten varsinaiseen kysymykseen. Eli missä onpi vika kun 2 ja 3 ei pysy päällä. Eli kun veto loppuu niin vaihde hyppää pois päältä. Onko kallis remontti?

Re: Manuaalivaihteisto

Lähetetty: 16 Marras 2010, 18:33
Kirjoittaja Antti66HT
2 ja 3 ei pysy päällä, siis kumpikaan? Meneekö päälle vai hyppääkö heti pois?

2 ja 3 ovat eri siirtäjällä, eli veikkaisin shifterin säätöjä, jos ei mene perille asti? Siirtääkö sifteri perille asti. kaveri vaihtamaan ja itse auton alle, tai asiantuntemus tasosta ja omasta mukavuuden halusta riippuen mahdollisesti toisin päin. ;)

IIRC 1-2 ja 3-4 siirtäjät kuuluu olla lyhyellä vivulla vaihteiston kyljessä ja pakille pitkä. Onko sekaisin?

Toploaderi on aika helppo laatikko purkaa ja kasata ihan Haynesin manuaalin avulla, eikä vaadi oikein mitään erikois työkaluja, paitsi dummy akselin sivuakselille, joka pitää neulat oikeassa paikassa, kun sivu akselin pudottaa alas. Lisäksi purkamiseen tarvii hyvät tuumaiset kuusiokolo avaimet ja jokunlaiset kiinto avaimet. Sivu akseli pitää laskea ennen kuin sisään tuloakselia saa irti. Toploaderiin saa uusia osia esim. tuolta david keeltä, vaikka koko laatikon, ja Suomen maassa auttaa ainakin Niemensivu ja tuumacid. Muitakin varmasti on?

Itse tein omaani pienen remontin -95, jolloin vaihdoin ainoastaan isot laakerit (2) syncrorenkaat ja laakeri neulat. 2005 vaihdoin katkenneen ulos akselin, muita toimenpiteitä ei ole vaatinut.

A