Sivu 1/1
Mustang Saksasta?
Lähetetty: 09 Kesä 2004, 20:23
Kirjoittaja MTP
Onko tietoa tai kokemusta siitä, mihin pitää varautua suomalaisen katsastajan puolesta jos yrittää tuoda ja rekisteröidä esim. Saksasta 1996 (tai uudemman) Mustangin.
Lähetetty: 10 Kesä 2004, 14:51
Kirjoittaja stangrider

suurimmat pulmat kai liittynee noihin valoihin, niin ajovaloihin ja taakse sumari. Lisäksi pitäisi olla ajovalojen korkeudensäätö rakennettu.
Aikaisemmalla keskustelupalstalla tätä asiaa käsiteltiin, voisko vaikka Vee8 kommentoida vähän asiaa. Mulla ei kokemusta on vaan noita tarinoita kuullu.. valojen kanssa kyllä ihan tarpeeksi ollu selittämistä aiemmissakin malleissa. Jostakin syystä Suomen lainsäädäntö ja suomalainen inssi tuntuu olevan viisaampia kuin auton suunnitelleet ja rakentaneet. Kyllä kesäajossa tuntuu olevan niin moni peli että kunhan jotkut tuikut siellä loistaisi, niin luulisi riittävän. kkkeeleee...
"Määräykset ns. jenkkivalojen sallimisesta Suomessa ovat hieman vaikeaselkoiset ja riippuvat siitä onko auto tarkoitus rekisteröidä henkilöautona vai muuna autona (pakettiauto). Asiassa kannattaa ottaa yhteyttä katsastusasemaan asian tarkastamiseksi, sillä henkilöauton osalta on mahdollista tulkita säädöksiä siten, että jenkkivalot olisivat sallittuja tietyin edellytyksin aina 30.9.1997 saakka (902/97). Pakettiautolla ja kuorma-autolla EY-direktiivien mukaiset valot vaaditaan 14.6.1995 alkaen (849/95). Tämä ei koske muuttoautoja.
Lähetetty: 10 Kesä 2004, 16:22
Kirjoittaja Vee8
En tiedä onko jo muuttunut tästä, mutta tiettävästi ainakin yks uudempi auto on rekisteröity ilman korkeussäätöisiä E-hyväksyttyjä ajovaloja. Tässä vanhan palstan tarinoita:
Lähettäjä: stangrider (Alkuperäinen viesti)
Lähetetty: 2.10.2003 13:33
Jostakin on pinttynyt päähäni että vuosimallia 96 ja nuorempia Mustangeja
ei saa rekisteröityä Suomeen edes rahalla. Ainoastaan muuttoautoina voi
tuoda. Pitääkö paikkansa? Mutta 94 ja 95 uudempi korisia siis vois tuoda
esim. Keski-Euroopasta. Mihinkähän direktiiviin tai asetuksiin tai viisauksiin
tämä nyt sitten perustuu? Joku tyypitysjuttu tms. Olisi kiva tietää jos jollain
on faktaa. KIITOS!
Lähettäjä: Vee8
Lähetetty: 4.10.2003 12:44
Tässä vähän aiemmin samaa asiaa pohtineen henkilön kanssa käymääni keskustelua aiheesta:
'Ford Mustang, cabrio, automaattivaihteisto, ilmastointi, aluvanteet,
airbagit molemmille etuistuimille.
ensirekisteröinti saksassa 05/1995
4,6l V8 bensiinmoottori, teho 158kw
hinta saksassa 13900 ?
- Tarvitaanko EY-tyyppihyväksyntä, ilmeisesti ei koska astuu voimaan
1.1.1998 ?
- ajovalojen korkeuden säätö, astunut voimaan 14.6.1995, ei vaadita yllä
olevassa?
- vaatimustenmukaisuustodistus? Riittääkö saksalainen TüV ?'
Aken vastaus:
'EY-tyyppihyväksyntää ei tarvita koko autolle.
Ajovalojen korkeudensäätölaitetta ei vaadita, mikäli käyttöönotto on
tapahtunut 05/1995.
Saksalainen TÜV kelpaa hyvin. Mikäli saksalaiselta otteelta löytyy melu- ja
pakokaasupästötieto tuon ikäiseltä, se pelkästään riittää. Kts. ohje'
Eli tulkiten voisi olla tuotavissa ennen 1.1.1998 valmistettu auto. Vaatisi tosin valojen korkeussäädön, mikä voi ahtaaseen paikkaan olla hankala toteuttaa. Myös takajousituksen säätö on kelvannut, ajaahan se saman asian.
Lähettäjä: Vee8
Lähetetty: 7.10.2003 17:36
No, muutokset on samat kuin muuttoautolle, joita suomessa olevat uusikoriset käytännössä kaikki ovat, eli vilkut lokasuojaan, takasumuvalo, etuparkki pitää muuttaa valkoiseksi ja vilkku olla keltainen. Takavaloihin ei ennen EY-tyypityksen voimaantuloajankohtaa tarvitse tehdä mitään, kuten ei ajovalollekaan, koska asetus ajoneuvon rakenteesta hyväksyy amerikkalaisen
SAE-standardin mukaiset valaisimet. Toki se korkeudensäätö pitää sitten olla jos on uudempi kuin 14.6.1995. Eli voimassa on ne säännökset, jotka olivat voimassa ajoneuvon valmistusajankohtana.
Autoissa on ovitolpassa FMVSS-mukaisuustarra, sama jossa on VIN yms tietoja. Kunhan tämä ja saksalainen Tüv-paperi löytyy, ainoa ongelma on veron määräytyminen, sillä vertailukohtaa on hankala löytää. Ainakin TampereeN/Kangasalan kulmilla on yksi -49/95 avo, viimeksi vielä tarrakilvin. Eli veropäätös viipyy...Lisätäänpä vielä, että muuttoautohan siis on vapautettu EY-tyyppivaatimuksesta ja korkeudensäätölaitteesta. Moinen säätöhän kyllä on tehtävissä, tilaa vaan ei ole liikaa, eli moottorit pitäis tunkee johkin lokasuojan sisään ja vetää sieltä jonkinlainen käyttö ruuville.
Muuttoautoja on myynnissä aika paljonkin, hinnat vaan on täysin mieltä vailla.
Lähettäjä: 4,6gts
Lähetetty: 13.11.2003 16:02
Minäkin selvittelin saksasta tuodun mm. -96 Mustangin rekisteröintimahdollisuuksia suomeen samalla kun kävin -96:llani katsastuksessa ennen talvilaitumille päästöä. (Katsastus + renkaiden ja vanteiden muutoskatsastus 65?. ) Siinä oli hyvä käytännön esimerkillä pohtia asiaa.
Katsastuspaikan tietojen mukaan se ei onnistuisi, mutta kehoittivat soittamaan kuitenkin palvelunumeroonsa tarkemmista tiedoista ( 2? / min.! Toivottavasti en jää isolle bossille töissä kiinni - pitkä puhelu...).
Yllä olevien edellisten selvityksien mukaan ja aken nettisivujen tiedot omaksuttuani olikin jo suht helppo selvittää asiaa tyhjentävästi.
Se onnistuu sittenkin! Kunhan se on vain rekisteröity ennen 1.1.1998 ja USA-autot on vapautettu siihen saakka monista vaatimuksista. Ei tarvita valojen korkeuden säätöä, eikä valojen vaihtoa, eikä myöskään vaatimuksenmukaisuuden todistamista. Käytännössä ainoastaan E-hyväksytyt etuparkit, sivuvilkut ja takasumuvalon joutuu asentamaan. Tämä on siis mahdollista vain ja ainostaan saksassa rekisteröityyn autoon, koska pakokaasut ym. on todettu vain heidän rekisteriotteissaan. Kaikki muut vaihtoehdot on muuttoautoa lukuun ottamatta mahdottomia.
Siis perukaa äkkiä Volvojen ja Mersujen kaltaisten yökötyksien rahtaaminen ja tuodaan tänne kunnon autoja, vaikka veron määrittely onkin sitten jo ihan oma juttunsa.
tuonti musse
Lähetetty: 25 Marras 2004, 17:33
Kirjoittaja Vieras
Oli pakko heittää kommenttia...
Ite toin saksasta keväällä V6 mustin vuodelta 95. Katsastuksessa halus setä repsikanpuoleiseen iskaritolppaan meistattavan rungon numero, sivuvilkut ja todistus merkkiliikkeeltä että ei saa E-hyväksyttyjä valoja eikä korkeussäätöä... Todistuksen sain Kivitilalta ja se maksoi jopa 5 euroo...
maahantuonti Saksasta
Lähetetty: 01 Joulu 2004, 23:53
Kirjoittaja Vieras
Moi,
Tässä viimeinen sana suoraan AKEsta:
-1.7. 1987 -> Moottori ja pakoputkisto (päästöt)
-1.1. 1993 -> Moottori ja pakoputkisto (melu)
-1.1. 1996 -> Jarrut (4.12.1992)
-1.10.1999 -> Istuimet ja niiden kiinnitys
-1.7. 1997 -> Turvavyön kiinnityspisteet
-14.6.1995 -> Valot
-1.10.1997 -> Ohjauslaitteisto (törmäysvaatimuksia 1500 kg:a kevyemmille autoille)
-1.10.2002 -> Radiohäiriöt
-1.1. 2001 -> OBD-järjestelmä (2500 kg:a kevyemmille henkilöautoille)
-1.1. 2002 -> OBD-järjestelmä (kaikille henkilöautoille)
E-hyväksyntöjen sijasta Yhdysvaltalaiset vaatimukset käyvät tiettyihin päivämääriin asti, sillä FMVSS-turvamääräykset ovat voimassa 30.6.1997 asti ja EPA-päästömääräykset 30.6.1996 asti. Jos auto on käyttöönotettu vielä EPAn vastaavuuden voimassaoloaikana, olisi tämä hyvinkin helppo saada rekisteröityä Suomeen. autoon tulisi lisätä takasumuvalo ja sivusuuntavalot sekä tehdä etupysäköintivaloille ja suuntavaloille muutoksia sähkökytkentään. Jos auto on esim. vm. -99 olisi sen maahantuonti jo hyvin hankala, ellei sille löydy erikseen hankittuja E-hyväksyntöjä. Saksassa autoille on yleensä jouduttu hankkimaan e-hyväksynnät, ellei kyseessä ole muuttoauto (näitä ei kannata tuoda maahan, sillä ne on hyväksytty Saksaan poikkeusluvin). EPA ja FMVSS voidaan osoittaa autosta löytyvin tarroin.
Eli, jos Saksassa oleva auto on saannut oikeat e-hyväksynnät (mitä ne eivät Saksassa yleensä kylläkään saa), voidaan se tuoda Suomeen vaikka kuinka uutena. Joka vuosi pitää lupia vain olla kirjattuna enemmän ja enemmän kuten em. listasta voi lukea.
Terv. Marc Baumann
unohtui vielä yksi asia
Lähetetty: 01 Joulu 2004, 23:55
Kirjoittaja Vieras
Niin,
Jatkoksi valoista. Jos valoissa on DOT merkinnät lasissa, voidaan ne hyväksyä ilman mitään muutoksia vuoden 1998 loppuun.
T. Marc Baumann