Sivu 1/2

vesipumppujuttuja

Lähetetty: 16 Loka 2010, 05:55
Kirjoittaja Galaxie61
tekiskö tollasella mitään. en tarkota laatu tai valmistusmaa arvioita, vaan sitä käyttöä katuajossa.
http://www.store.procompelectronics.com ... t_id=37556

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 16 Loka 2010, 10:13
Kirjoittaja MouTine
Periaatteessa toi on erinomainen. Kesäkuumalla ratasession jälkeen voi kierrättää vettä ja jäähdyttää konetta ilman palotapahtumaa. Talvipakkasilla saa siirrettyä koko lämpökapasiteetin sisäkennolle ja puheltimella sisätiloihin. Jonkun verran säästää tehoa hihnalta ja kontrollerilla saa säädettyä juuri halutun virtauksen.

Käytännössä lienee ongelmana luotettavuus. Ilmeisesti sen takia noita ei näe kuin rata tai vartti autoissa. Modulaari-moottoreihinkin noita on ollut tarjolla, mutta ainakin mitä oon netistä lukenut niin kovin heppoisilta vaikuttavat. Ehkä kehitys kehittyy jatkossa... Itse haluiaisin juurikin edellä mainituista syistä moisen hipo-osan, mutta kun se ei saa parakata missään 1000km päästä kotoa.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 16 Loka 2010, 19:48
Kirjoittaja Galaxie61
taidan kokeilla. ja pitää vanhan pumpun mukana. kerron kesällä lisää kokemuksista :idea:

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 16 Loka 2010, 21:33
Kirjoittaja Fastback
429 460 ford forumilla on procompeista oltu montaa eri mieltä. Eräällä kaverilla kenelllä on tuollainen sähköinen vesipumppu, niin sanoi että hintaan nähden käyttökelpoinen kikotin. Joutui tosin korjailemaan sitä heti alkuunsa, oli jotkut toleranssit metsässä.

Minäkään en ole kuullut kotimaisilta harrastajilta kokemuksia sähköpumpuista, kahdella on moiset moottereissa kiinni, taitaa olla mezieret kummatkin. Kumpikaan auto ei ole vielä ajokunnossa.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 18 Loka 2010, 12:44
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:Minäkään en ole kuullut kotimaisilta harrastajilta kokemuksia sähköpumpuista, kahdella on moiset moottereissa kiinni, taitaa olla mezieret kummatkin. Kumpikaan auto ei ole vielä ajokunnossa.
Täältä löytyy yksi omakohtainen kokemus sähköpumpusta. Tosin käyttö on ollut vain kisa toiminnassa.
Huomioita.
- vaatii sähköistyksen ja sitä kautta jonkinlaisen ohjauksen
-- ohjaus joko omalla säätöyksiköllä tai ECU:n kautta tai on/off kytkimellä. Jos ohjaus erillisellä yksiköllä tai ECU:n kautta niin mukaan on helppo liittää myös flektin toiminnat.
- takaa nopean moottorin lämmön nousun ja tasaisen lämpötilan jos ohjaus on toteutettu oikein.
- ei lämpöongelmia, pitää moottorilämmöt halutulla tasolla (jos pumpun nopeutta voidaan säätää ja jäähdyttimessä riittää tehoa)
- tasaa ajon jälkeen moottorin lämmöt haluttuun tasoon
- jos sähkökytkennät tehty asianmukaisesti ei käyttö ongelmia

Minulla käytössä Davies Craig (EWP) Electric Water Pump 110 /12 volt + EWP & FAN DIGITAL CONTROLLER.
Tuotteisiin voi tutustua sivuilta http://www.daviescraig.com.au/

Valitettavasti kyseisiä tuoteita ei saa kummastakaan ameriikan antilasta.

Tuossa alla minun toteutus, valitettavasti ei ollut kuvaa kokonaisuudesta uusilla flekteillä.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 19 Loka 2010, 19:17
Kirjoittaja 2065
Jos joku ihmettelee noita mexicon putkistoja niin tuossahan ei ole perinteistä termostaattia, vaan vesipumpun ohjaus hoitaa termostaatin tehtävät. :nörd:
Pumpun hankinnassa ei kannata säästellä, tulee kalliiksi jos se pettää.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 20 Loka 2010, 22:08
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:429 460 ford forumilla on procompeista oltu montaa eri mieltä. Eräällä kaverilla kenelllä on tuollainen sähköinen vesipumppu, niin sanoi että hintaan nähden käyttökelpoinen kikotin. Joutui tosin korjailemaan sitä heti alkuunsa, oli jotkut toleranssit metsässä.

Minäkään en ole kuullut kotimaisilta harrastajilta kokemuksia sähköpumpuista, kahdella on moiset moottereissa kiinni, taitaa olla mezieret kummatkin. Kumpikaan auto ei ole vielä ajokunnossa.
tuon merkkisen tilasin tänään. aina vähän epäilyttää nuo itämaiset tuotteet..

ja ihan ameriikan anttilasta :LMAO:

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 07 Joulu 2010, 22:49
Kirjoittaja Galaxie61
no nyt on uus ongelma, minne mä nyt kytken tuon toisen lämmityslaitteen letkun kun pumpun kyljessä ei ole paikkaa sille. tai sitten joku muu ratkasu tuulilasin huurteenpoistoon, lämmintä ei varsinaisesi hyttiin tarvii yhtään enempää ...

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 13 Joulu 2010, 12:15
Kirjoittaja Ahti
Mulla oli Meziere käytössä Falconissa ja hyvin pelasi. Lämppärin kenno ei ollu käytössä lainkaan mutta saahan sillä omalla puhaltimella kuitenkin ilmaa lasille jos tarvii. Jos hifistelemaan alkaa, niin lämmitettävä tuulilasi kuten Mondeossa.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 07:29
Kirjoittaja MouTine
No on kyllä aika alkeellista hottentotti meininkiä jossei hyttiin kuumaa saada.

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 14 Joulu 2010, 08:42
Kirjoittaja Galaxie61
MouTine kirjoitti:No on kyllä aika alkeellista hottentotti meininkiä jossei hyttiin kuumaa saada.
älä muuta sano, kun ei mitään osata..
tietysti jos jotain tietoa löytyy aiheesta niin alkuperäinen ajatus olikin että kuuntelen ehdotuksia ennenkö alan väkisin vääntämään..

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 12:55
Kirjoittaja Fastback
Galaxien tuntien ei tuosta ongelmaa pääse tulemaan tai jäisi ajokausi 2011 väliin joka yleensä ko. tapauksessa alkaa huhtikuulla ja loppuu marraskuulla... Ajatuksia tai jos joku olisi homman jo ratkaissut, niin on hyödyllistä kuunnella - ei tartte harjoitella jos ei heti onnistu. Jos haluaa, että vesi tulee sisälle asti lämppärille, niin todennäköisesti joutuu "ryöstämään" vesiletkulta. D-ryhmän katukiihdytyspuolen äijät ovat jotkut ratkaisseet tätä katsurille välttämätöntä huurteenpoistoa monemoisin "föönein" eli sähköpuhaltimin. Oliskohan Tapsa törmännyt näihin koskaan?

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 13:34
Kirjoittaja Mexico65
Galaxie61 kirjoitti:no nyt on uus ongelma, minne mä nyt kytken tuon toisen lämmityslaitteen letkun kun pumpun kyljessä ei ole paikkaa sille. tai sitten joku muu ratkasu tuulilasin huurteenpoistoon, lämmintä ei varsinaisesi hyttiin tarvii yhtään enempää ...
Jos ajat vain kesäisin ja pääpaino ajoissa on kuivalla kelillä, et tarvitse lämmityslaitetta.
Olen itse tullut toimeen ilman lämmityslaitetta jo useamman vuoden. Autossani on normaali tuulilasiin kohdistettu puhallin ilman lämmityslaitteen kennoa.

Kilpailut jotka tapahtuu sateella, ovat haasteellisia, koska pientä huurtumista tahtoo väkisin tulla, mutta pelkällä puhaltimella olen vielä pärjännyt.
Normaalissa Suomen sateisessa kesässä ei ainakaan matka ajossa tarvitse muuta kuin huolehtia riittävästä pukeutumisesta.

Mutta jos kuitenkin harkitset lämmitys järjestelmää niin ryöstäjä letkuun ja lisä kiertopumppu tuohon linjaan (useassa esim. Saksalaisissa autoissa on lisäkierto pumppu joko lämppärille tai sylinterin kannen jälkijäähdytykseen) helppo soveltaa (vertaa jälkimmäiseen Booster pump).

Lämmitettävä tuulilasi ja muuta lämpöä et tarvitse (kallis).

Tuolta valmis ratkaisu (kallis).
http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx

Tuota soveltamalla.
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/co ... ations.htm

Tuotakin voit soveltaa vaikka onkin Bimmeri sovellus jo tehtaalta.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=18&hl=9

http://www.andywhittaker.com/Cars/Lotus ... fault.aspx

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 15 Joulu 2010, 20:02
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:no nyt on uus ongelma, minne mä nyt kytken tuon toisen lämmityslaitteen letkun kun pumpun kyljessä ei ole paikkaa sille. tai sitten joku muu ratkasu tuulilasin huurteenpoistoon, lämmintä ei varsinaisesi hyttiin tarvii yhtään enempää ...
Jos ajat vain kesäisin ja pääpaino ajoissa on kuivalla kelillä, et tarvitse lämmityslaitetta.
Olen itse tullut toimeen ilman lämmityslaitetta jo useamman vuoden. Autossani on normaali tuulilasiin kohdistettu puhallin ilman lämmityslaitteen kennoa.

Kilpailut jotka tapahtuu sateella, ovat haasteellisia, koska pientä huurtumista tahtoo väkisin tulla, mutta pelkällä puhaltimella olen vielä pärjännyt.
Normaalissa Suomen sateisessa kesässä ei ainakaan matka ajossa tarvitse muuta kuin huolehtia riittävästä pukeutumisesta.

Mutta jos kuitenkin harkitset lämmitys järjestelmää niin ryöstäjä letkuun ja lisä kiertopumppu tuohon linjaan (useassa esim. Saksalaisissa autoissa on lisäkierto pumppu joko lämppärille tai sylinterin kannen jälkijäähdytykseen) helppo soveltaa (vertaa jälkimmäiseen Booster pump).

Lämmitettävä tuulilasi ja muuta lämpöä et tarvitse (kallis).

Tuolta valmis ratkaisu (kallis).
http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx

Tuota soveltamalla.
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/co ... ations.htm

Tuotakin voit soveltaa vaikka onkin Bimmeri sovellus jo tehtaalta.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... fg=18&hl=9

http://www.andywhittaker.com/Cars/Lotus ... fault.aspx
tässä on asiallinen vastaus josta on jotain hyötyä. kiitän..

Re: vesipumppujuttuja

Lähetetty: 11 Kesä 2013, 22:02
Kirjoittaja jarski_man
Lainaan tätä viestiketjua kun vastaava tilanne itsellä mahdollisesti edessä, eli kuten aikaisemmin tuolla kirjoittelin niin oli ongelmia vesipumpun ja kampiakselin hihnapyörien kanssa.
Siitä kimposi sitten ajatus jos laittaisi suoraan sähköisen pumpun ja katseeni osui tällaiseen
http://www.jegs.com/i/Proform/778/68220 ... ProductId=
Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä paketista.
Alumiinisyyläri ja sähköflekti minulla jo on.

Sitten heräsi muutamia tyhmiä kysymyksiä eli miten termarin kanssa jos tuossa ei ole lämmön mukaan säätyvä nopeus niin haittaako jos termari jää paikalleen. Termarikotelon toinen letkulähtö pitää varmaan tulpata tai saako siitä vedettyä puuttuvan lähdön lämppärin kennolle?