Sivu 1/1

Tulpat

Lähetetty: 21 Joulu 2004, 22:35
Kirjoittaja Vieras
Tämä nyt on aivan naurettavaa, mutta... Ootteko huomannu, että autojenne koneet toimis paremmin Autolite/Motorcraft-tulpilla, ku esim. NGK yms.?
Siksi kysyn, kun jostain ihmeen syystä noi ihmiset noilla ameriikan keskustelu foorumeilla todella usein kehottelee käyttämään ainoastaan noita alkup. tulppia... Kuulemma joidenkin koneet ei ees lähe käyntiin esim. Bosch-tulpilla.

M.K.

Tulpat

Lähetetty: 21 Joulu 2004, 22:58
Kirjoittaja ROKI
Joo en tiijä minä olen kokeillut BOSCIT,SAMPPIONIT,NGK,MOTORGAFTIT kaikki pelaa, kunhan lämpöarvo on suurin piirtein sinne päin, ei sillä ole merkitystä näissä katu killereissä. Jos on pari pykälää kylmempi tai kuumempi, noissa tiukka viritteisissä on asia erikseen, sama öljyn putsareissa motorgraftin putsarin hinnalla saa, 2 M- filtterin putsaria ja taatusti yhtä hyvä ellei parempi onhan se ( suomalainen )

Lähetetty: 22 Joulu 2004, 03:16
Kirjoittaja veekoo
Olisko noi tuoreemmat moottorit krantumpia tulpille kuin wanhat? Jossain oli keskustelua eri kohteiden virittamisesta moottorissa ja uudemmissa matalapaastoisissa oli sen threadin mukaan sen verran hyva sytytyssysteemi paastorajoista johtuen, etta se oli parannettavaa -listan loppupaassa. Toisaalta luulisi nykyisten tarviketulppienkin olevan samalla perustelulla parempia, joten paha sanoa. Itse laitan kylla mieluummin Riisto-osia kuin xyz osia moottoriin (tulpat, suodatin jne). Ainakin sopii eika tartte ihmetella, josko jossain olisi oikeasti vikaa vai temppuileeko tarvikeosa. Viriosat on tietty sitten ihan oma juttunsa, mutta silloin ollaankin jo ns. kaivamassa verta nenasta jos puhutaan luotettavuudesta ja osien sopivuudesta...
:wink:

Lähetetty: 22 Joulu 2004, 14:06
Kirjoittaja Vee8
Kyllä on ihan tosijuttu ruiskumoottoreissa, on paljon kokemusta kymmenistä US-Fordeista, jotka ei vaan toimi kunnolla muilla kuin Moottorialuksen tulpilla. Syytä en tiedä.

Lähetetty: 22 Joulu 2004, 15:03
Kirjoittaja Mussemaan
Vaimokkeeni 406 peugeottiin ostin tulpat, ja oikein orkkis ranskalaiset.
Kone on 16V suorasytytyshimmeleillä.
Kertoili vastusarvojen bosch -ym tulpissa olevan niin erilaiset että omat asentajat eivät suostu kuulemma huollettaviin muita tulppia laittamaan.
Ei siis mylly pelaa oikein, tyhjäkäynti levoton ymv.
Vanhempi 405 on kuulemma vielä arempi tulpista, vaikka sysytyspuoli on muuten moottorissa "perinteisempi"
Lisäksi kuulemma lämpöarvoltaan ihan samaa (juuri tähän 2l DOHC myllyyn) ei ole saatavana.

Ja kone varmasti toimii jotenkin vaikka arvot olisivat kuinka metsässä, mutta eihän SILTI ole mitään järkeä ajaa väärillä tulpilla...eihän?
Liian kuumilla arvoilla nakutuskynnys alenee, ja kylmillä tulppa karstoittuu hetkessä ja kipinä heikentyy.

Usko suomessa valmistettuihin öljyn -ja ilmanpuhdistajiin meni kyllä muinaista TM:n testiä lukiessa. Juuri pienimmät laakerivälyksiin mahtuvat hiukkaset menivät kaikista tarvikeöljyputsareista läpi "että heilahtaa"

Öljyihin liittyen muuten opin taannoin hydrauliikan huoltokursseilla että uusikin öljy pitäisi aina suodattaa ennen järjestelmään lisäämistä. Likapartikkeleiden määrä on myyntiöljyissä aivan uskomaton ja ihan merkistä riippumatta. Öljyistä otettuja mikroskooppikuvia katsellessa aivan sydäntä kouraisi kun muistelin ylöstehdyn mussenmoottorin sisäänajoa muka priimaöljyillä...huoh.
Tieto todellakin lisää tuskaa!


Voisiko muuten joku kertoa että mikä olisi 351 clevelandiin kuuluvaa autolite 25 -tulppaa vastaava esim monikärkitulppa?
En ole mistään sopivaa vertailutaulukkoa tullut vastaan.

Pitäiskö toivoa joulupukilta sopivat tulpat...

P.S.
Sorry, vieras, lainaan vähän luvatta sun topiccia

Testit

Lähetetty: 23 Joulu 2004, 12:56
Kirjoittaja ROKI
Juu minä ainaskin noteeran nuo TM/Tuulilasin testit vessapaperin arvoiseksi, on liioteltua panettelua. Noilla jutuilla just saadaan ihmiset aivo pestyä käyttämään vain alk peräisiä kamoja.

Lähetetty: 23 Joulu 2004, 13:19
Kirjoittaja JaniC
Ainakaan ei kannata ostaa sytytystulppia Biltemasta!!! :mrgreen:

Lähetetty: 23 Joulu 2004, 15:50
Kirjoittaja ROKI
Saattaapi olla akku laatikon bilttemasta kyllä sain hyvän ja kupla volkkariin 6volttisen akun muusta en tiedä eikä tarttekkaan.

Re: Testit

Lähetetty: 24 Joulu 2004, 15:57
Kirjoittaja Mussemaan
ROKI kirjoitti:Juu minä ainaskin noteeran nuo TM/Tuulilasin testit vessapaperin arvoiseksi, on liioteltua panettelua. Noilla jutuilla just saadaan ihmiset aivo pestyä käyttämään vain alk peräisiä kamoja.
Onko ikinä käynyt mielessä sellainen asia että halvat tarvikeosat (esim putsarit) eivät ihan sattumalta ole paljon halvempia kuin alkuperäiset? :wink:
Poikkeuksiakin tosin on, mutta bilteman osat eivät kuulu näihin...

Lähetetty: 24 Joulu 2004, 20:47
Kirjoittaja Tapsa
Orkkis Osat yleensä toimivat siihen comboon mihin ovat suuniteltu
öljynsuodattamia on std,tarvike,race hinnat heittelee... mutta tätä päivää on
että monella osa toimittajalla löytyy vaihtoehtoisia tarvike osia esim tulppia resistorilla tai ilman
ja erillaisia sytkä kaapeleita std hiili tai
tai kupari-silikoni tai jopa teräskaapelia ! lämpörvot määräytyvät
minkälaiset puristukset , p-a seos, sytkäennakko/sytkäkamat
käyttö kierrosalue /käyttötavat ovat
moottorikohtaiset mutta osviittaa saat varmasti kun tutkit
tulppiasi käytön välissä miltä ne näyttävät! :)