Museo Mercury
Lähetetty: 07 Syys 2010, 23:27
Esitelläänpä tässä nyt tämän uuden mainion osaston alkajaisiksi yksi museoajoneuvo lisää. Kaiken uhalla esittelen täällä toisaalla ahdasmieliseksikin kerhoksi parjatun FMOC:n sivulla tällaisen non-Mustangin, älkää vetäkö hernettä nenään
Onhan tämä rata-reinojen ja museo-masojen lisäksi kaikkien muidenkin tyylisuuntien Mustang- ja muidenkin USA-Ford harrastajien temmellyskenttä.
Itsellä museorekisteriin kelpaavan harrasteauton hankinta oli ihan taloudellisistakin syistä. Ei tuntunut järkevältä maksaa kahdesta harrastelaitteesta + käyttiksestä täysiä veroja. Halusin kuitenkin leppoisan vanhemman kruisailupelin kesän kauniille päiville. Haeskelin mahdollisimman alkuperäisenä säilynyttä laitetta ja löysin Coloradosta kolmisen vuotta sitten tämän: Kuvien perusteella ostettaessakin oli selvää, että kohtuullisella vaivalla siitä museokelpoisen laitteen saisi. Auton saavuttua maahan talvella -08 kevättalvi meni puunaillessa, tarkastellessa ja pikkujuttuja laitellessa. Alkukesästä ajoon ukko innosta piukkana pitkän veekasittoman kauden jälkeen. Satuinpa sitten kesällä "naapurissa" Mobiliassa museoajoneuvopäivässä tarkastajan juttusille ihan vain kyselläkseni ensi talvelle listaa töistä, mitä vaatii museoajoneuvostatusta varten. Antoi niin lyhyen listan, että loppukesästä sitten jo oltiin tarkastusta tekemässä. Suurin huomautus tuli etupenkin verhoilun kuluneisuudesta, sekin korjattiin sitten seuraavana talvena NOS-kankaalla uudelleen verhoilemalla paikallisen verhoilijamestarin avustamana. Ja samalla vaihtui lattiamattokin. Tuli sisältä kuin uudeksi autoksi, kaikki muu kojelaudan muovikromeja ja nippeleitä myöden kun on uskomattoman hyvin säilyneessä uudenveroisessa kunnossa. Ennen tarkastusta hankin autoon "kapeat" valkosivurenkaat ja siivoilin vielä konehuonetta ja takakonttia. Ei tarvinnut hankitusta tarrasarjasta kovin montaa käyttää kun lähes kaikki niin konehuoneen kuin takakontinkin tehtaalla laitetut oli paikoillaan. Myöhemmin vaihdoin kojelautaan kiinni alkuperäisen kaltaisen AM-radion (en edes yritä toimimaan
) ja laitoin CD-soittimen omaan helposti postettavaan koteloon kardaanitunnelin päälle. Kaiuttimet saikin mukavasti niin hattuhyllyssä kuin ovissa olleiden ritilöiden alle piiloon.
Tarkastajan kanssa pitkään turistiin tästä Mercurysta ja museoautoista yleensä. Jäi erittäin positiivinen maku touhusta. He oikeasti haluavat (ainakin suuri osa) auttaa harrastajia pitämään kalustoa liikenteessä ja kunnossa. Ja juuri oman autoni kohdalla toteutunut alkuperäisyyden vaalinta lämmitti mieltä. Todettiin yhteistuumin, että kyllä lähes 40 vuotta vanhaan autoon kuuluu käytön jäljet, mutta entisöimättömyys kertoo huolellisesta käytöstä ja arvostuksesta. Mutisin siinä jotain maalipinnan himmentymisestä ja muutamista kolhuista, pohdiskelin jos tulevaisuudessa pitäisi maalata. Hän sanoi ettei missään tapauksessa, alkuperäinen tehtaan maalipinta on vain kerran alkuperäinen, vaikka sitten himmentyneenäkin. Alla olleet Keystone Classic- vanteet, Edelbrock imusarja +kaasari sekä tuplaputket todettiin muitta mutkitta ajan hengen mukaisiksi varusteiksi. Niitähän tällaisiin autoihin uutenakin ruuvattiin.
Että rohkeasti vain tarkastajien puheille jos auton museointi kiinnostaa, ei koskaan voi arvata kuinka helppo operaatio se saattaakaan olla. Kyllä hyvässä käyttökunnossakin olevia autoja arvostetaan. Ja onhan se mukavaa kun pahimpaan talviaikaankin voi käydä kruisailemassa hankien keskellä. Pari vuotta on meidän perheessä ollut jouluperinteenä joulukruisailua Mercuryllä
Ja kukas se täälläkin toitotti ettei rataharrastajat ja klassikoiden harrastajat sovi samoihin tapahtumiin. Minä olen ainakin sen verran kaksineuvoinen että kävin rata-ajotapahtumassa museoautollani (jääratapäivät -09 Orivedellä) enkä ollut edes viimeinen 

Itsellä museorekisteriin kelpaavan harrasteauton hankinta oli ihan taloudellisistakin syistä. Ei tuntunut järkevältä maksaa kahdesta harrastelaitteesta + käyttiksestä täysiä veroja. Halusin kuitenkin leppoisan vanhemman kruisailupelin kesän kauniille päiville. Haeskelin mahdollisimman alkuperäisenä säilynyttä laitetta ja löysin Coloradosta kolmisen vuotta sitten tämän: Kuvien perusteella ostettaessakin oli selvää, että kohtuullisella vaivalla siitä museokelpoisen laitteen saisi. Auton saavuttua maahan talvella -08 kevättalvi meni puunaillessa, tarkastellessa ja pikkujuttuja laitellessa. Alkukesästä ajoon ukko innosta piukkana pitkän veekasittoman kauden jälkeen. Satuinpa sitten kesällä "naapurissa" Mobiliassa museoajoneuvopäivässä tarkastajan juttusille ihan vain kyselläkseni ensi talvelle listaa töistä, mitä vaatii museoajoneuvostatusta varten. Antoi niin lyhyen listan, että loppukesästä sitten jo oltiin tarkastusta tekemässä. Suurin huomautus tuli etupenkin verhoilun kuluneisuudesta, sekin korjattiin sitten seuraavana talvena NOS-kankaalla uudelleen verhoilemalla paikallisen verhoilijamestarin avustamana. Ja samalla vaihtui lattiamattokin. Tuli sisältä kuin uudeksi autoksi, kaikki muu kojelaudan muovikromeja ja nippeleitä myöden kun on uskomattoman hyvin säilyneessä uudenveroisessa kunnossa. Ennen tarkastusta hankin autoon "kapeat" valkosivurenkaat ja siivoilin vielä konehuonetta ja takakonttia. Ei tarvinnut hankitusta tarrasarjasta kovin montaa käyttää kun lähes kaikki niin konehuoneen kuin takakontinkin tehtaalla laitetut oli paikoillaan. Myöhemmin vaihdoin kojelautaan kiinni alkuperäisen kaltaisen AM-radion (en edes yritä toimimaan

Että rohkeasti vain tarkastajien puheille jos auton museointi kiinnostaa, ei koskaan voi arvata kuinka helppo operaatio se saattaakaan olla. Kyllä hyvässä käyttökunnossakin olevia autoja arvostetaan. Ja onhan se mukavaa kun pahimpaan talviaikaankin voi käydä kruisailemassa hankien keskellä. Pari vuotta on meidän perheessä ollut jouluperinteenä joulukruisailua Mercuryllä


