-67 289 käy kuumana

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

-67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Huuhtelin syylärin, vaihtoin lämppärin kennon (ei ollut edellisen omistajan jäljiltä edes kytketty) ja otin 82C termarin kokeeksi pois. Nostaa edelleen lämmöt liian ylös, tosin termarin poiston takia huomattavasti hitaammin.

Ei kai auta kuin ensimmäisenä rassailla jakaja ja varmistaa, että kierroksilla ennakot on kohdallaan. Sitten varmaan sähköflekti kiinteän ropelin tilalle. Vaikka toisaalta, kyllähän ajoviiman pitäisi jäähdyttää riittävästi? :?

Vesipumppu on uusi viime talvena vaihdettu vakio valurautamalli, mutta ei varmaan ensimmäinen kerta, että uusi pumppu olisi valmiiksi susi? Pumppu ei kyllä pidä mitään ääntä.

Syylärin vaihto isompaan tuntuu vain oireen hoidolta...eikö vakiokoneessa pitäisi alle 20C lämpötiloissa vakiosyylärin riittää ihan hyvin?
Mach1 -71
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Fastback »

tiedätkö kuinka vanha syyläri on? jos et vaihda uusi vakio. mites käykö kone laihalla? onko moottori hiljan remontoitu?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Poro »

Itsellä oli 289:ssä sama vaiva mutta oli moinen että ajoviima viilensi puolessa minuutissa jo mittarin mukaan alemmas lämpöjä. Paikallaan ollessa jopa keitti. Vaihdoin vesipumpun, putsautin syylarin, vaihdoin termarin ja mikä tärkeintä, vaihdoin ropellin. Aiempi oli sellainen kaponen omituinen malli, nyt on isot lavat ja pysyy helteilläkin aisoissa lämmöt. En tiedä mikä noista sitten oli se oikeasti suurin syy, mutta noilla parantui. Sytkä on ollu itellä kait koko ajan kohillaan...

TT

PS: Tässä se race-henkinen ropelli: http://maalle.takaisin.fi/Timo/album/Au ... setti.html
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja jls »

Tuon takia ei kannata vaihtaa kiinteää ropellia pois, ei ole siinä vika. Mulla on mieto 351w, vakiomallisella (-65) syylärillä, kiinteällä ropellilla ja vakio valurauta vesipumpulla. Ei fan shroudia. Eikä kuumene. Kesällä 30 helteessä jykylänralliruuhkassa madellessa nosti ensimmäisen kerran lämpöjä hieman normaalia korkeammalle, mutta ei mitään hälyttävää. Tosin mulla on kaikki uutta, syyläri, vespumppu, lämppäri ja letkut.

Oisko sytkä pielessä tai vesipumppu mätä?
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Ei tietoa syylärin iästä, mutta päällisin puolin näyttää ihan suht terveeltä. Mutta tietysti mistäpäs tarkalleen tiedät, mitä siellä sisällä on... :?

Ei pitäisi olla ainakaan pahasti laihalla, ei ryi ainakaan missään vaiheessa ja vastaa kaasuun ihan hyvin.

Tollanenkin löytyi:

If it only overheats at high speed, and the power seems about right, the most likely cause is a collapsing lower radiator hose. The hose should have a spring insert to prevent this, but many mechanics don't understand the physics involved and discard the spring. So, when the car is cold, reach down and squeeze the lower hose - if you don't feel the spring through the rubber, that is very likely your problem.

If the fan and shrouding are all the way the factory built it, the car should not overheat. Make sure there is no other problem (transmission cooler added in front of the radiator for example) and no way to air to bypass the radiator (bottom air deflector missing in front of the radiator for example) or missing rubber flap to seal the top of the radiator support to hood.


Eli jos alavesiletkussa ei ole jousta sisällä, niin vetää letkun kasaan. :shock: Ja mullahan ei ole jousta siellä sisällä, viimeksi eilen puristelin letkua nesteitä laitellessa.
Mach1 -71
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

302TT kirjoitti:Ei tietoa syylärin iästä, mutta päällisin puolin näyttää ihan suht terveeltä. Mutta tietysti mistäpäs tarkalleen tiedät, mitä siellä sisällä on... :?

Eli jos alavesiletkussa ei ole jousta sisällä, niin vetää letkun kasaan. :shock: Ja mullahan ei ole jousta siellä sisällä, viimeksi eilen puristelin letkua nesteitä laitellessa.
Avaa korkki ja koita kurkistella, onko syylarin pilleissä lohkosta irronnutta ruostemoskaa. Vaikka tuo alempi letkukin voi toki olla syy.

Mulla on jousi (jollei ole ruostunut pois) ja lämpiää just samalla tavalla, eli mitä kovempaa ajaa, sen enemmän lämpö nousee. Lohkosta irtoaa moskaa, mikä on helppo todeta ylävesiletkussa olevasta verkkosuodattimesta (Gano merkiltään). Kaupunkiajossa mittari on hädintuskin edes alueella.
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Mun 289 ol kans lämpö ongelmaa. Mulla veti kierrroksilla alavesiletkun luttuun, mut ei tyhjäkäynnil. Syyksi selvis ruostehile mikä ol lähteny liikkeel lohkon vesitiloista ja tukkinu syylärin kanavat. Auto ol seissy jonkun aikaa vähä huonoil nesteil. Lohkon vesitilojen ja syylärin kunnollinen putsaus helpottaa kyl.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ihan varmasti lämpenee jos termostaatin ottaa kokonaan pois. miettikääs nyt sen vehkeen tarkotusta ja toimintaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Joo, ei se termostaatin pois otto ole kyl oikea ratkaisu. Termari hoitaa koneen läpötilan tarpeeks ylös ja flekti taas pitää sen tarpeeks alaalla.
Avatar
Nasse
Aktiivi
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 23:04
Auto: -68 HT Projekti

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Nasse »

Onhan syylärin sivulla nämä tiivikkeet http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang
Näemmä -68 saanut(tullut?) 4" leveämpää syyläriä http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang
Pitääkö syylärin korkki paineen?
tuo fan shroud on varmasti avuksi http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang
Sitten varmaan sähköflekti kiinteän ropelin tilalle. Vaikka toisaalta, kyllähän ajoviiman pitäisi jäähdyttää riittävästi? :?
Ei jäähdytä kesäkeleillä...diiseli olssilla onnistuin ajelemaan talvella ilman ja siinä oli vasta kennotettu syyläri, keväällä alkoi lämmöt nousemaan...ainahan se kannattaa testata onko ne laitellut tehtaalla turhia osia näihin. :D
Onko mahdollista, että olis niggaroitu kutosen syylärin kanssa kasi paikalleen.
http://www.mustangsunlimited.com/Cat_ke ... &x=13&y=10
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja 302TT »

No termarin poisto oli vaan kokeilu, joka toimi aikanaan ainakin Caprissa. Mutta kyllä minunkin mielestä pitäisi olla paikallaan.

Sytkä on ok.

Syylärin vierellä on nuo pellit.

Alalvesiletkun veti kierroksilla littanaksi. Vaihdoin edellisestä projektista jääneistä silikonimutkista kyhätyn version (liitoskohdissa metalliputket sisällä, jotka jäykistää letkun).

Laitoin nesteiden sekaan jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineen, käytin ohjeen mukaisesti ja huuhtelin järjestelmän. Laitoin sisään miedommalla seoksella olevat nesteet ja lisäsin vielä pullollisen water wetteriä.

Säädin hieman kaasaria rikkammalle.

Nyt nostaa edelleen lämmöt n. 100C, mutta tippuivat siis kuitenkin jo 15C alaspäin, eikä kuitenkaan keitä.

Autohan on alunperin 6cyl. eli todennäköisesti edelleen sitten 6cyl. syyläri :? Tosin restoration guide antaa 170/200cid ja 289 saman syylärin.
Mach1 -71
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

niin hullulta kun kuulostaakin, kokeile 85 tai 88 termostaattia. voi tuon 82 asteisen kanssa käydä niin että se on koneen lämmettyä kokoajan auki. kun se on kokoajan auki niin neste kiertää liian äkkiä syylärin läpi eikä ehdi jäähtyä.
termostaattihan pysäyttää kiertoa siksi aikaa että syylärissä oleva neste ehtii jäähtyä..
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Nasse
Aktiivi
Viestit: 119
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 23:04
Auto: -68 HT Projekti

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Nasse »

Autohan on alunperin 6cyl. eli todennäköisesti edelleen sitten 6cyl. syyläri :? Tosin restoration guide antaa 170/200cid ja 289 saman syylärin.
Tuossa alimmassa linkissäni näyttäis olevan, että koko on molemmissa sama mutta kutosen syylärissä pienemmät letkulähdöt ja alavesiletkun lähtö on kuskinpuolella.
Tuollanen linkkikin löytyi http://www.aa1car.com/library/overheat.htm
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Galaxie61 kirjoitti:niin hullulta kun kuulostaakin, kokeile 85 tai 88 termostaattia. voi tuon 82 asteisen kanssa käydä niin että se on koneen lämmettyä kokoajan auki. kun se on kokoajan auki niin neste kiertää liian äkkiä syylärin läpi eikä ehdi jäähtyä.
termostaattihan pysäyttää kiertoa siksi aikaa että syylärissä oleva neste ehtii jäähtyä..


Tällasesta ominaisuudesta olen kuullu joskus mainittavan tosin GEEÄMMÄ tuotteissa. onhan se tietty mahollista myös voortteissa.Ite vaihdoin kesällä uuden vakio syylärin sekä letkut ja lämmöt laski jonkun verran.
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 554
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: -67 289 käy kuumana

Viesti Kirjoittaja 302TT »

No perkules, kyllä mulla 289 syyläri näyttää olevan.

Eilen käytiin emännän kanssa illalla kylillä Mustangilla möyhyyttämässä. Nopeus koko matkan 40-50km/h eli normaalia kaupunkiajoa. Menomatkalla lämmöt nousi ylimmillään 90-95C, välillä pidettiin reilun puolen tunnin ihmettely/ihastelutauko emännän siskon ja hänen miehensä kanssa (kummasti veti hymyä naamaan kaupunkikierroksella Mussen kyydissä :D ) ja paluumatkalla lämmöt pysyi n. 85C. Tosin oli tasaista pintakaasulla ajoa ja muutama veto.

Tuohon termarihommaan liittyen muistelen, että joskus aiemmin tuli vastaan tuo sama homma, että ei ennättäisi jäähtyä, jos virtaus on liian kova.

Taidampa silti rimpautella Niemensivulle...
Mach1 -71
Vastaa Viestiin