Pro Street vs. Pro Touring vs. kilpa-auto vs. harraste auto
Lähetetty: 16 Elo 2010, 11:25
Onko auto kilpa ajoneuvo kun siinä on numerot?
Onko auto kilpa ajoneuvo kun siinä on kaaret sisällä?
Onko auto kilpa ajoneuvo kun sitä ei jostain syystä ole katsastettu tieliikenne käyttöön?
Onko auto kilpa ajoneuvo kun sillä on ajettu virallisesti kilpaa ja sillä on kilpa-ajoneuvon katsastus kortti?
Raja kilpa-auton ja viritetyn katuauton välillä on olematon. Ehkä kuitenkin suurin ero on juuri turvallisuudessa koska auto joka on hyväksytty kilvan ajoon sisältää tarvittavat FIA luokitellut turvavarusteet.
Turvakehikko, istuin, 6 piste turvavyöt ym. turvavarusteet ja turvallisuutta edistävät muutokset.
Usein monet kilpa-autot on myös normaaliin liikenteeseen katsastettuja ralli-, off the road- , rata-autot ja monet muut.
Kuitenkin kilpa-autoja koskee monet sääntö tai luokka kohtaiset rajoitteet jotka saattaa olla täysin sallittuja ns. normaaleissa autoissa. esim. kuutio tilavuus, minimi paino ym. seikat.
Monet kilpa-autot ovat yhden harrasajan itsensä luomia teoksia sääntöjen puitteissa, eikä niinkään jonkin tiimin ja ulkopuolisen rahoittajan luomuksia.
Usein kilpa-auto soveltuu normaaliin katukäyttöön siinä missä muutkin harrasteautot, ollen jopa turvallisempia ja kestävämpiä. Kuitenkin monista kilpa-autoista poistetaan äänieristeet ja sisäverhoukset jolloin niiden ääni sisällä on hyvin voimakas, lisäksi erilaiset alusta muutokset ja voimansiirto ratkaisut nostavat sisämelun lähes samalle tasolle kuin hyvin suositut äänentoistojärjestelmät harrasteautoissa. Monesti myös kilpa-autot ovat pakoääni tasoltaan hiljaisempia kuin jotkin harraste autot (Suomessa max. 110 db).
Mutta erottaako moottori harraste auton kilpa-autosta? Joissakin tapauksissa kyllä! Kilpa-auton moottorit rakennetaan yleensä erittäin huolella mahdollisimman kestäviksi ja jatkuvaa maksimitehon käyttöä varten. Niitä ei myöskään ajeta sisään 3 vuotta / 5000 km vaan noin 30 min sisäänajo tehopenkissä on täysin riitävä (tosin parhaan kunnon moottori saavutta vasta yhden kilpailun jälkeen). Myös moottoreiden kestävyydessä saattaa olla eroja harraste ja kilpa-autojen välillä. Jotkut kilpailut kestävät useita päiviä ja ajomatkaa saattaa tulla tuhansia kilometrejä moottorin maksimi alueella, tätä ei moni harraste moottori kestäisi.
Mitä tulee kilpa-auton painoon, niin se on yleensä vastaavaa alkuperäistä hieman kevyempi, mutta harraste auton saa yleensä kevyemmäksi, koska niissä ei ole ylimääräisiä painavia vahvistuksia korissa eikä turvakehikkoa. Kehikko painaa noin 50 - 70 kg lisä vahvistukset 10 - 30 kg, joten autoa joutuu yleensä keventämään muilta osin esim. luukut, ovet, ikkunat, verhoilu, äänieristeet jne., tinkimättä kuitenkaan korin tukevuudesta tai alustan kestävyydestä. Lisäksi kilpa-auton painoa saattaa lisätä suuremmat neste tilavuudet, niiden säiliöt ja laitteet, jäähdytys järjestelmä, voitelu järjestelmä ja polttoaine järjestelmä.
Mikä kuitenkin on parasta kilpa-autojen kohdalla, on se, että ne on tehty kovaa ajamista varten.
Tähän vielä pieni lisäys. Yleensä kun kilpa-auto on tuotu radalle, niin sitä ei juurikaan tarvitse korjailla ja säädellä ajo kertojen välissä, näin sen vuoksi koska säädöt tehdään talissa ja ajaminen radalla. Tosin joitkin pieniä säätöjä tai tarkastuksia on syytä tehdä myös ajo suoritusten välillä.
Oma kilpa-autoni on ajanpuutteen vuoksi tänä vuonna jäänyt vaille tieliikenne katsastusta. Kuitenkin autolla on ajettu tieliikenteessä kymmeniä tuhansia kilometrejä jo yli kymmenen vuotta. Edellinen omistaja ajoi sillä aina kilpailuihinkin. Oma autoni soveltuu hyvin rata-ajoon, slalom ajoon ja varauksin myös kiihdytys ajoon. Renkaan polttaminen ei ole autollani mielekästä. Renkaiden polttamiseen sopii parhaiten lähes vakio auto jossa on lukkoperä (ei väittämätön) ja ehjä hyvin toimiva jäähdytys lisäksi plussa avoimista putkista.
PS. Katurenkaiden ja kilparenkaiden ero taitaa kuitenkin olla se, että kilpa renkaita ei ole tarkoitettu katukäyttöön eikä myös hyväksytty katukäyttöön. Näin ollen pidän Michelin TB5R rengasta katurenkaana siinä missä muitakin vastaavia E ja Dot hyväksyttyjä renkaita. Ero on vain siinä että Misukka on wintage rengas eikä sitä ole saatavilla nykysuuntautuneihin 17 – 22” vanteisiin vaan maksimi vanne on 15” ja vaihtoehdot vanteen halkaisijalle on 13” tai 15”.
PSS. Edellinen kilpa-autoni on toiminut tietääkseni erittäin hyvin normaalissa harraste käytössä jo useamman vuoden kilpakäytön jälkeen.
Onko auto kilpa ajoneuvo kun siinä on kaaret sisällä?
Onko auto kilpa ajoneuvo kun sitä ei jostain syystä ole katsastettu tieliikenne käyttöön?
Onko auto kilpa ajoneuvo kun sillä on ajettu virallisesti kilpaa ja sillä on kilpa-ajoneuvon katsastus kortti?
Raja kilpa-auton ja viritetyn katuauton välillä on olematon. Ehkä kuitenkin suurin ero on juuri turvallisuudessa koska auto joka on hyväksytty kilvan ajoon sisältää tarvittavat FIA luokitellut turvavarusteet.
Turvakehikko, istuin, 6 piste turvavyöt ym. turvavarusteet ja turvallisuutta edistävät muutokset.
Usein monet kilpa-autot on myös normaaliin liikenteeseen katsastettuja ralli-, off the road- , rata-autot ja monet muut.
Kuitenkin kilpa-autoja koskee monet sääntö tai luokka kohtaiset rajoitteet jotka saattaa olla täysin sallittuja ns. normaaleissa autoissa. esim. kuutio tilavuus, minimi paino ym. seikat.
Monet kilpa-autot ovat yhden harrasajan itsensä luomia teoksia sääntöjen puitteissa, eikä niinkään jonkin tiimin ja ulkopuolisen rahoittajan luomuksia.
Usein kilpa-auto soveltuu normaaliin katukäyttöön siinä missä muutkin harrasteautot, ollen jopa turvallisempia ja kestävämpiä. Kuitenkin monista kilpa-autoista poistetaan äänieristeet ja sisäverhoukset jolloin niiden ääni sisällä on hyvin voimakas, lisäksi erilaiset alusta muutokset ja voimansiirto ratkaisut nostavat sisämelun lähes samalle tasolle kuin hyvin suositut äänentoistojärjestelmät harrasteautoissa. Monesti myös kilpa-autot ovat pakoääni tasoltaan hiljaisempia kuin jotkin harraste autot (Suomessa max. 110 db).
Mutta erottaako moottori harraste auton kilpa-autosta? Joissakin tapauksissa kyllä! Kilpa-auton moottorit rakennetaan yleensä erittäin huolella mahdollisimman kestäviksi ja jatkuvaa maksimitehon käyttöä varten. Niitä ei myöskään ajeta sisään 3 vuotta / 5000 km vaan noin 30 min sisäänajo tehopenkissä on täysin riitävä (tosin parhaan kunnon moottori saavutta vasta yhden kilpailun jälkeen). Myös moottoreiden kestävyydessä saattaa olla eroja harraste ja kilpa-autojen välillä. Jotkut kilpailut kestävät useita päiviä ja ajomatkaa saattaa tulla tuhansia kilometrejä moottorin maksimi alueella, tätä ei moni harraste moottori kestäisi.
Mitä tulee kilpa-auton painoon, niin se on yleensä vastaavaa alkuperäistä hieman kevyempi, mutta harraste auton saa yleensä kevyemmäksi, koska niissä ei ole ylimääräisiä painavia vahvistuksia korissa eikä turvakehikkoa. Kehikko painaa noin 50 - 70 kg lisä vahvistukset 10 - 30 kg, joten autoa joutuu yleensä keventämään muilta osin esim. luukut, ovet, ikkunat, verhoilu, äänieristeet jne., tinkimättä kuitenkaan korin tukevuudesta tai alustan kestävyydestä. Lisäksi kilpa-auton painoa saattaa lisätä suuremmat neste tilavuudet, niiden säiliöt ja laitteet, jäähdytys järjestelmä, voitelu järjestelmä ja polttoaine järjestelmä.
Mikä kuitenkin on parasta kilpa-autojen kohdalla, on se, että ne on tehty kovaa ajamista varten.
Tähän vielä pieni lisäys. Yleensä kun kilpa-auto on tuotu radalle, niin sitä ei juurikaan tarvitse korjailla ja säädellä ajo kertojen välissä, näin sen vuoksi koska säädöt tehdään talissa ja ajaminen radalla. Tosin joitkin pieniä säätöjä tai tarkastuksia on syytä tehdä myös ajo suoritusten välillä.
Oma kilpa-autoni on ajanpuutteen vuoksi tänä vuonna jäänyt vaille tieliikenne katsastusta. Kuitenkin autolla on ajettu tieliikenteessä kymmeniä tuhansia kilometrejä jo yli kymmenen vuotta. Edellinen omistaja ajoi sillä aina kilpailuihinkin. Oma autoni soveltuu hyvin rata-ajoon, slalom ajoon ja varauksin myös kiihdytys ajoon. Renkaan polttaminen ei ole autollani mielekästä. Renkaiden polttamiseen sopii parhaiten lähes vakio auto jossa on lukkoperä (ei väittämätön) ja ehjä hyvin toimiva jäähdytys lisäksi plussa avoimista putkista.
PS. Katurenkaiden ja kilparenkaiden ero taitaa kuitenkin olla se, että kilpa renkaita ei ole tarkoitettu katukäyttöön eikä myös hyväksytty katukäyttöön. Näin ollen pidän Michelin TB5R rengasta katurenkaana siinä missä muitakin vastaavia E ja Dot hyväksyttyjä renkaita. Ero on vain siinä että Misukka on wintage rengas eikä sitä ole saatavilla nykysuuntautuneihin 17 – 22” vanteisiin vaan maksimi vanne on 15” ja vaihtoehdot vanteen halkaisijalle on 13” tai 15”.
PSS. Edellinen kilpa-autoni on toiminut tietääkseni erittäin hyvin normaalissa harraste käytössä jo useamman vuoden kilpakäytön jälkeen.