Sivu 1/1
Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 27 Touko 2010, 20:20
Kirjoittaja Homer65
Kattelin tossa sijotuspaikkaa ja tuli mieleen:" onko sillä väliä, onko lauhdutin syylärin edessä, vai takana?". Tarkennus:" siis moottorin puolella, vai etusäleikön ja syylärin välissä". Toiseen olis helppo laittaa, toiseen vastaavasti hankalampi.
...HÄ?
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 27 Touko 2010, 22:11
Kirjoittaja Fastback
Jäähdyttimen edessä on lauhduttimia paljon näkynyt ja siihen sen itsekin laitoin. Onpahan viileämmässä ilmavirrassa mitä jäähdyttimen takana, jonne kuuma ilma pakkautuu.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 07:21
Kirjoittaja Make67
Sinne syylarin eteen sen ittekkin tumpuloin...

Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 08:21
Kirjoittaja harmi80
Pakko näpäyttää
Lauhduttimessa jäähdytetään kaasu nestemäiseen muotoon. Toivottavasti kukaan ei tarvitse
öljynlauhdutinta

Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 09:37
Kirjoittaja Antti66HT
fakta.

Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 11:00
Kirjoittaja Fastback
moderaattori moderaattori, pojat kiusaa!
Me ajellaankin homerin kanssa vähän "notkeammilla" öljyillä
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 14:24
Kirjoittaja Mexico65
Oletteko mitanneet öljyn lämpötiloja?
Onko todellista tarvetta öljynjäähdyttimelle?
Öljynjäähdytin toimii myös hyvänä lisäjäähdyttimenä koneelle.
Molemmat ihan hyviä paikkoja joko syylarin edessä tai takana, koska tavoite lämpötila lienee noin 80 - 90 astetta celsiusta.
Kannattaa myös harkita vesikiertojäähdytintä, yhdistetään syylariin. Näin öljy ja jäähdytysvesi ovat lähes saman lämpöisiä.
(Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet.(ilmastointilaite höyrysti ja lauhdutin))
1. Condenser coil (hot side heat exchanger)
2. Expansion valve (gas expands, cools and liquifies)
3. Evaporator coil (cold side heat exchanger)
4. Compressor
Red = Gas at high pressure and temperature
Pink = Gas at high pressure and reduced temperature
Blue = Liquid at low pressure and greatly reduced temperature
Light Blue = Gas at low pressure and warmer temperature
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 14:32
Kirjoittaja Antti66HT
hmm. Syylarin taakse asennettuna, tuo tietysti esim. talvella myös lämmittää kiertäviä vaihteisto öljyjä? Kesällä taas jos nuo öljyt nousevat kovasti, on toiminta tehokkaampaa syylarin eteen asennettuna. mene ja toiedä mikä kenellekin on parempi. Ehkä Homeroksen tapauksessa syylarin edessä.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 20:37
Kirjoittaja Homer65
NO niin.. Niinko Mexico sanoi: "lauhdutinta tarvitaan VOIMALAITOKSISSA" joka mulla on

, vai??
Johtopäätöksenä keskustelusta: Jos laitan, laitan minne laitan ja jäähdyttää jos jäähdyttää!

. Se on kuitenkin "fifti/sixti". Syylärin ja mootorin väliin olis helppo laittaa, laittanen siihen jos ja kun... Ainahan sen voi siirtää, jos ratkaisu on huono.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 20:41
Kirjoittaja Homer65
Ai niin!!!

Jos laittaa termariohjatun, jäähdyttimen lähdön, ei kierrä turhaan jos öljy ei ole ehtinyt lämmetä.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 28 Touko 2010, 22:29
Kirjoittaja Fastback
termariohjaus lisää taas yhden vikakohteen. Lauhdutin syylärin ja voimanlähteen välissä lisää vain öljytilavuutta. Unohtaisin sen. Hankkisin pitemmät letkut ja lauhdutin syylärin eteen. Onpa sitten jänön osuman jälkeen ölpät tiellä jäähdytysnesteiden sijaan. Mikäli sulla on vielä imevät flektit niin se läpiveto ja ajoviima jäähdyttää öljyjä. mexicon kysymys on hyvä, että onko öljyn jäähdytin tarpellinen.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 29 Touko 2010, 13:59
Kirjoittaja Lauri
Mexico65 kirjoitti:
Kannattaa myös harkita vesikiertojäähdytintä, yhdistetään syylariin. Näin öljy ja jäähdytysvesi ovat lähes saman lämpöisiä.
Tätä mä olen pyöritellyt mielessäni. Kun Summitin alusyylärissä foxiin olisi automaattiöljyn jäähdytin kylmässä päädyssä jos vetäisi moottoriöljyt sitä kautta, mulla kun aski on manuaali. Noita toteutuksia vaan ei ole tullut vastaan että onko se sitten huono ratkaisu?
Re: Ölöjynjäähdytin
Lähetetty: 23 Touko 2023, 17:48
Kirjoittaja TESTO
Omaan tahtoisin laittaa öljynjäähdyttimen. Osaako joku suositella settiä mis on kaikki tarvittavat tinkeet ja otto/paluu putsarin jalassa. Muutama vaihtoehto googlel löytyy mut jos kokemuksia jollain jostain tietystä paketista?
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 23 Touko 2023, 22:38
Kirjoittaja Mexico65
Auto racing
https://www.autoracing.fi
Sarlin race team
https://www.sarlinraceteam.fi
Esim näistä paikoista kannattaa kysellä, saamyö tarvittavaa tietoa ainakin Sarlinin Kallelta.
Re: Ölöjynlauhdutin
Lähetetty: 24 Touko 2023, 07:37
Kirjoittaja TESTO
Kiitokset taas. Suurin juttu saada toi ryöstöpalikka et varpisti käy. Muutehan tää on vasemman jalan tanssia. Kun arvelen että bulkki-bolt on tekee sen, että joku osa ei käykään ja siinä voi olla lauantai-ilta pilalla kun öljyt pihalla.
