Sivu 1/1
Sisaanajo
Lähetetty: 11 Joulu 2004, 02:39
Kirjoittaja veekoo
Stroker otsikon alla tuli hyva aihe esille: Moottorin sisaanajo.
Perinteisestihan sisaanajo tarkoittaa ajamista ilman revittelya, mutta toisaalta suositellaan "vaihtelevaa" ajoa. Itse ajaisin ensimmaiset kilometrit kavelyvauhtia parkkipaikkaa ympari ja seuraavat pari sataa nostamatta kierroksia kovin paljon yli 3000. Sen jalkeen revittelematta noin tuhanteen kilometriin ja oljynvaihto. Tama tietty, kun moottori on jo paikallaan.
Milta kuulostaa / mielipiteita. Miten itse olette hoitaneet homman? Olisi voinut laittaa aanestyksen aiheesta, mutta en keksinyt tarpeeksi vaihtoehtoja...
Lähetetty: 11 Joulu 2004, 12:23
Kirjoittaja Fastback
Vaihtelevilla kierroksilla, kyllä siinäkin revitellä saa, mutta ei mitään 1/4 mailin lähtöjä täyskaasulla. Kierrostenrajoitin aluksi vaikka 4000 rpm ja sitten vaihtelevaa ajoa. Konetta ei kuulu pitää kuin kukkaa kämmenellä, vaan kyllä sitä kuuluu käyttää myös sisäänajossa. Pitkäaikaisia vedätyksiä tulee välttää. Tuhannen kilometrin ajon jälkeen voi vaikka nostaa jo rajoitintakin pari pykälää.
Nokka-akselin sisäänajo onkin sitten toinen homma.
Sisäänajo
Lähetetty: 14 Joulu 2004, 00:36
Kirjoittaja ROKI
Tuo nokan sisään ajo saattaahan sillä olla merkitystäkin, en tiijä olen siitä paljon kuullut puhuttavan, olenpa tuossa vuosien saatossa joutunut vaihtamaan. Kymmenkunta nokka keppiä eri merkkisiin ajokkeihin, ja yhdessä yritin ohjeiden kanssa vehdata. Oli 289 HP kone nokan mukana tuli jotakin mömmöä pussukka, sitä piti levitellä nokkien pinnoille ja laakeri pinnoille teinkin kyllä sen, oli sellasta venttiilin hiontatahnan ja vaseliinin sotkua mustaa paskaa

Ei kylläkään hajonnut ihmeellistä kyllä

loput olen tehnyt niin että, pyyhkäsen 2000 fine hiontapaperilla. Laakeri kaulat ja nokat öljyn kanssa kevyesti, ja tuikasin paikalleen stp oljyn lisä aineella voideltuna, ja eikun tulille, oman mussen 302 vaihdoi nokkakepin samat viritykset tehden. Kasasin rojut nippuun käyttelin 10 minsaa, ja läksinpä kopasemaan leikkaako kiinni, eipä leikannu ihme kyllä, liekkö hyvää tuuria vai toimiiko kikka kakkonen. HUOM jokainen kokeilkoon omalla vastuullansa en yllytä pahuuteen

nämä on niitä minun virityksiä

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 11:27
Kirjoittaja Mexico65
Jarrujen sisäänajo:
Breaking in the brakes
New brake pads need to be "bedded", a process which cooks off the binder resins in the pad by deliberately over heating the pad. If you don't do this, the first time you decide to panic stop the brakes will fade big time and you'll probably hit whatever you were trying to avoid.
Drive at about 50-60 mph (on a safe. open, road) and apply the brakes, dragging them while giving the car gas to maintain the speed. Drag the brakes for about 10 seconds and release. Drive for about one minute off the brakes to let them cool, then drag the brakes again for thirty seconds. The brakes may begin to smoke, chatter, and stink and you might feel a some fade, this is normal. Repeat this up to three times, then let the brakes cool for several minutes. Finally, make some hard stops from 40, then 50, then 60 mph, allowing the brakes to cool a couple minutes between each stop. You should feel the brakes progressively feel better and stop faster. Be sure to check the reservoir and bleeder screws to ensure there is no leaking of brake fluid.
Olithan sisäänajanut jarrulevyt ennen palojen sisäänajoa!
Jarrulevyjen ja -palojen siisäänajosta löytyy tietoa esim.
http://www.wilwood.org/PolyMatrixCatalog.pdf
Re: Sisaanajo
Lähetetty: 21 Huhti 2009, 15:16
Kirjoittaja Mexico65
Nostetaan tämä aihe taas ylös.
Eli miksi tuhlata koko kesä sisäänajoon kun se oikein suoritettuna kestää alle 30 min.
Laahaava nokka-akseli asettaa alkuun pieniä haasteita.
How To Break In Your Engine For
More Power & Less Wear !
Warm the engine up completely !!
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !
3 more words on break- in:
NO SYNTHETIC OIL !!
Use Valvoline, Halvoline, or similar 10 w 40 Petroleum Car Oil for at least
2 full days of hard racing or 1,500 miles of street riding / driving.
After that use your favorite brand of oil.
On the Racetrack:
Warm the engine up completely:
Do one easy lap to warm up your tires. Pit, turn off the car & check for leaks or
any safety problems. Take a normal
15 minute practice session and check the water temperature occasionally. The racetrack is the perfect environment to break in an engine !! The combination of acceleration and deceleration is just the ticket for sealing the rings.
Go For It !!
Ja koko juttu;
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Re: Sisaanajo
Lähetetty: 21 Huhti 2009, 21:12
Kirjoittaja Tapsa
Joo, sitä "MUSTAA MÖSSÖÄ" EI laiteta nokka-akselin laakerikauloille!! Ainoastaan nokan "nokille" ja nostajan pohjaan.muuten voidellaan nostimien sivut öljyllä.
STP+Moottori öljy toimii kyllä ensiasennus rasvana muihinkin voitelua vaativiin kohteisiin.sitäkin olen käyttänyt.
Löytyy muitakin nokkarasvoja kuin molymössöö, punaista Torcon GPZ assembly lube . Edelbrokillla punaista vaseliinia tms..
Erittäin hyväksi todettu keltainen Moparin oma nokka rasva -sitkeää ei valu nokilta
heti ja ei sotke öljyjä ihan heti kättelyssä .
PRAIMAUS ON SILTI PARAS "HENKIVAKUUS" MOOTTORILLE ,SILLÄ AINAKIN VARMISTETAAN VOITELU MYÖS VENTTIILIKONEISTOLLE ENNEN KÄYNNISTYSTYSTÄ .