Sivu 1/4

Sähköllä voimaa Foxiin

Lähetetty: 09 Joulu 2004, 22:22
Kirjoittaja GT-350
Oottekos minkälaisia sähköflekti- JA sähkövesipumppuratkaisuja rakennelleet foxeihin? Flektin varmaankin on useampi sähköistänyt mutta CSI:n tms. vesipumppu lienee harvinaisempi V8:ssa.

Nyt kuitenkin olisi ajatus tärvätä orggis vesipumppu (tyhjentää siipipyörä pois, tulpata käyttöakselin reikä jne.) ja käyttää sitä vain liittimenä lohkon päässä, ja asentaa joku sähköllä toimiva nestepumppu jauhamaan vaikka tulipeltiin. Huh? Mikähän "teollinen" pumppu riittäisi vedensiirtokyvyn osalta ja olisi 12V...innovatiivisia ajatuksia kaivataan tyyliin piliteeman venepuolen pilssipumppu jne.

El chealpo tässäkin teemana. Ja potilas kun ei ole V8...

Sähkö vettä koneeseen

Lähetetty: 09 Joulu 2004, 23:57
Kirjoittaja ROKI
Kerkesit pony ensin mulla on jo osittain valmis suunnitelma, mutta vesipumppu on heivattu kokonaan pois ei sitä kuortakaan tarvitse, piirtelin siihen 2käyrää laipoilla käyrät yhdistävä putki johon alavesiletku tulee, tarvii vähä tik liimaa pitää tehdä pari tiivistyspintaa.Toinen vaihtoehto olis käyttää jyrsimessä ja vetää sileksi koko kopan pinta, mulla on piirelty paperille vähän kuvaa, mutta ne on pajalla ja pumpun virkaa vois toimittaa patteri kiertovesipumpun pesä. Kestää ainakin kuumuutta laakerointi on super vahva, pitäis istuttaa 12 volttinen motti siihen, siitä on jo vuoden päivät aikaa kun tuli tuo hullu idea mieleen, yleensä en huutele niistä ennen kuin olen sen toteuttanut, pitää huomenna etsiä se tuherrus pajalta, jos jotkin kiinnostaa voisin postata.

Re: Sähköllä voimaa Foxiin

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 00:18
Kirjoittaja veekoo
Pony kirjoitti: Nyt kuitenkin olisi ajatus tärvätä orggis vesipumppu (tyhjentää siipipyörä pois, tulpata käyttöakselin reikä jne.) ja käyttää sitä vain liittimenä lohkon päässä, ja asentaa joku sähköllä toimiva nestepumppu jauhamaan vaikka tulipeltiin. Huh? Mikähän "teollinen" pumppu riittäisi vedensiirtokyvyn osalta ja olisi 12V...innovatiivisia ajatuksia kaivataan tyyliin piliteeman venepuolen pilssipumppu jne.
Pilssipumppu ei varmaan kesta lampoa tarpeeksi. Rokin mainitsema patteripumppu voisi olla hyva lahtokohta. Siihen kiinni esim lattianvahauskoneen moottori, niissa on reilusti vaantoa ja usein toimivat 12V jannitteella (!) Toinen sopiva voisi olla joku riisikupin tai moottoripyoran starttimoottori, joka taitaa kylla olla liian tuhti eika kesta pyorittamista tuntikaupalla..? Paitsi ehka jos siihen laittaisi vesijaahdytyksen?

Hmm.. Mika tassa muuten on taka-ajatuksena? Flektin ymmarran hyvin, kun sahkolla sen saa lahemmas syylaria, toimii tehokkaammin ja on helpommin hallittavissa. Vesipumpun kanssa vaan ihmetyttaa, etta:
1) Mista saa tarpeeksi tukevan moottorin, joka mahtuu sopivaan paikkaan
2) Aiotko ajaa sahkomoottoria vakiokierroksilla vai saataa sita jotenkin?
3) Koska veden liikuttelussa tarvitaan enemman potkua, niin miksi muuntaa liike-energia ensin sahkoksi ja sitten taas liike-energiaksi, kun paikassa nimeltaan moottori on ensinmainittua paljon tarjolla..

Tarkoitus ei siis ole tyrmata projektia, kunhan tuli tallainen jarkevyystarkistus mieleen.. :roll:

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 08:35
Kirjoittaja GT-350
Jebu, tuo pilssipumppu oli lähinnä vitsi tuossa ja sai näköjään mielet virkeiksi.

Ajatus esim. se, että voisi pyörittää vettä & flektiä kontrolloidusti koneen sammuttamisen jälkeenkin vaikkapa termostaattikytkimellä ohjaten. Tässä olisi tolkkua varsinkin V8:n kanssa mutta miksei myös tuossa kuutosessa (SBF ainakin iloisesti porisee sammuttamisen jälkeen ja painaa catch-caniin tavaraa, enkä ole todellakaan ainoa).

1) niinpä. Oiskohan yksi vaihtoehto hommata V8:n halvin mahd. vaihtoehto eli esim. Summitin SBC:hen tarkoitettu (149USD), ja siitä modifioida joku firewall-ripusteinen ratkaisu. El super cheapo factor kuitenkin menee sen siliän tien, tosin eihän tuosta älyttömän kallis ratkaisu tulisi.

2) veden kanssa varmaankin normaalisti täysillä mutta flektillähän voisi olla automaattinen kytkin.

Toisaalta, jos veden kanssa talvisaikaan vähän jarruttelisi niin oltaiskos kabiinissa noposammin lämpöisiä? Kylmällä koneella olisi vähemmän vastuksia kunnes lämpiää? Stripille jos lähtis urheilemaan niin voisi vetäistä 402m pumppu pois päältä niin ei rasittaisi laturiakaan kuormallaan ja siten saisi lisää potkua vetoon? Oiskohan tuolla vastusten pienentämisellä mitään polttoainetaloudellista tolkkua? Talvella ainakin nykyinen jäähdytysjärjestelmä toimii vähintäänkin riittävän tehokkaasti, joten tehoa voisi vapauttaa ja polttoainetaloutta parantaa tuolla - ehkä.

Nämä nyt vaan on heittoja mutta katsotaan mitä porukka on mieltä.
Laittakaas tuossa sähköflektipuolella ihan käytännön toteutuksista nippelitietoa.

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 13:38
Kirjoittaja Tapsa
CSI n pumpusta kokemukset katu kisa laitteissa ainakin hyviä
tehdas lupaa ainakin 3000 tuntia käyttöikää joten ne jotakin kestää
jälkijäähdytys ainakin turvaantuu kovan ajon jälkeenkin
eri katkaisijalla tai termostaatti ohjauksella
strippikäytössä voit laturin kytkeä erikseen katkaisijalla
vetoa varten pois päältä vrt STOCK kilpurit laturi kun
pakollinen niissä...
asennettiin yhteen pikkulohkoonkin kadulle..

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 22:06
Kirjoittaja GT-350
Hmmm, ajatus :idea: :?:

Siis molemmat sähköiseksi, flekti ja pumppu. Molempiin lämpötilaohjattu katkaisin mallia 'säädettävä' (Kimi jos sen tietämänsä ratkaisun laittaisi linkkinä tms. tänne jos löytää...).

Pumpun kytkin säädetään vaikka n. 75-80 asteeseen, jonka alapuolella pyörisi puolella teholla ja yläpuolella täydellä teholla. Flektin käynnistys hiukkasen ennen pumpun täysvauhdin lähtöä, vaikka luokkaa 10 astetta aiemmin, jolloin flekti saattaisi monasti talvikeleillä hoidella jäähdytystarpeen ja pumppu ei välttämättä spinnaisikaan täysillä.

Lisäksi kabiiniin 2-asentoinen sw, jolla toisessa (strip-asento) asennossa estää molempien pyörimisen ja toisessa automatic, eli kytkimet hoitaa homman asetetusti. Lisäksi piliteeman muutama euron arvoisella sisävalon viiveellä ja parilla releellä virittelee auton sammuttamisen jälkeen molemmat pyörimään viiveen mittaiseksi ajaksi...

Mitäs tämä tekisi konetiellä? Flekti ei pyörisi lainkaan eikä veisi sähköä ja pumppu vain puolella teholla ja säästäisi sitä kautta.

Strippi-hommiin voisi kytkimestä kääntää vedon ajaksi molemmat pois, ja vielä laturin hihnankin voisi napata lomalle siksi aikaa.

Dynossa tälläisten asioiden vaikutukset olisi helppo testata. Tulisipa selväksi että onko niistä tehohyötyä vai ei.

Kohta tulee joku ja ampuu tän koko jutun alas.

Kyl se siitä

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 23:53
Kirjoittaja ROKI
Juu kohta on toteutettavissa pientä säätöö ja viritystä hyvä tulee sen jälki pyörinnän sais myös dieselin tyhjäkäyttö ajastimella ois ihka valmis nou viritys :!: hyvä tulee jatkakaa :!:

Lähetetty: 10 Joulu 2004, 23:59
Kirjoittaja veekoo
Pony kirjoitti:Pumpun kytkin säädetään vaikka n. 75-80 asteeseen, jonka alapuolella pyörisi puolella teholla ja yläpuolella täydellä teholla. Flektin käynnistys hiukkasen ennen pumpun täysvauhdin lähtöä, vaikka luokkaa 10 astetta aiemmin, jolloin flekti saattaisi monasti talvikeleillä hoidella jäähdytystarpeen ja pumppu ei välttämättä spinnaisikaan täysillä.

Kohta tulee joku ja ampuu tän koko jutun alas.
*PUM*

Ei vaan :wink:

Jos mahdollista, niin kannattaa laittaa saadot niin, etta taysi teho paalle 80 asteessa tai yli ja puoliteho paalle 75 asteessa tai alle. Muuten saato voi alkaa varahtelemaan ja automatiikka naksuttaa taytta tehoa paalle/pois parin sekunnin valein. Ja jos haluaa oikein hienosaataa, niin "puolitehon" kierroksia pitaisi paasta muuttamaan. Jos esim. 60% kierroksilla valtetaan ajamasta puolet ajasta taysilla, niin saastoa syntyy. Samoin noita rajoja voisi saataa, esim. 3 asentoinen kytkin: Automaatti, turvallinen ja pois paalta. Turvallisessa pumppu kierrattaisi vetta pienilla kierroksilla (esim 10%, jotta anturit saisivat tiedon ajoissa) ja esim 95 asteessa menisi taysi teho paalle. Tuolla voisi saastaa jonkun kansipahvin, silla tuo pois paalta -asento voi jaada vahingossa paalle vedon jalkeen.

Tama onkin mielenkiintoinen projekti.. Milloin laitetaan mikrokontrolleri ohjaamaan jaahdytysta? Voisi olla seuraava askel, jos dyno sanoo, etta pumpun ja flektin eliminoinnista on oikeasti hyotya... 8)

Lähetetty: 11 Joulu 2004, 18:56
Kirjoittaja GT-350
Lisämauste ajattelulle on tietysti koneen oma termostaatti; sehän tällä hetkellä ennen tiettyä lämpötilaa pitää jäähdyttimelle menevän linjan tukossa ja termarin kopasta pääsee vain liru kiertämään vesipumpulle, täytyyhän veden jonkin verran kiertää. Jos sen kokonaan poistaa, niin vettä pitäisi siirtää alkuvaiheessa suht hiljaa joka tapauksessa jotta termostaatin koneen lämpenemistä nopeuttava fiitseri voitaisi imitoida. Tai sitten tarvitaan termari joka aukeaa reilusti aikaisemmin kuin normaalisti, ja flektin ja pumpun anturien lämpötilat on säädetty ylemmäs...

Aloin sitten miettiä miten vesipumppu laitetaan matelemaan; vastuksella, ja sehän muuttaa energiaa lämmöksi ja tuleeko sittenkään laturille helpommat olot alennetulla nopeudella. Mitenköhän sähköpumpun laturille aiheuttama kuorma ja sitä kautta tehonmenetys vs. mekaanisen hihnakäyttöisen aiheuttama drag...anyway, sähköisen käytöstä off-asennossa olisi stripillä ainakin tehohyötyä. Pumpun moottorin pitäisi olla aidosti moninopeuksiseksi käämitetty ettei tarvitsisi leikkiä vastuksilla...

Kiertää

Lähetetty: 11 Joulu 2004, 19:18
Kirjoittaja ROKI
Tuota noin! kiertäähä vesi koko ajan ohi virtaus putkea pitkin vesipumpulle, sama putki pitää viedä erillispumpun imupuolelle, termarin kopasta lähtee pumpulle ohi virtaus linja, se mahdollistaa sisäisen kierron ilma että menee syylärille. Joo meinaspa unehtua yks juttu, lämpärin paluu letku on myös vietävä erillispumpun imupuolelle, muuten ei kierrä vesi lämppärissä! ohi virtaus linjan vo valjastaa myös lisä jäähdytyksen Olen nähnyt senkin yhdessä 67GT 390 musessa toimi hyvin ei lämpö ongelmia vaikkakin oli alk peräinen syyläri paikallaan.

Idea

Lähetetty: 12 Joulu 2004, 02:11
Kirjoittaja ROKI
Ja taas tuotti mietintämyssy tulosta, on kaikista yksinkertaisin konsti poistaa laturin,vesipumpun,tehostimen, ilmastoinnin,ynnä muiden vempainten aiheuttama kuorma. Asentamalla sähkömagneettinen kytkin joko kamparin päähän, tai jokaiseen kohteeseen erikseen, kuitenkin yhden katkaisimen taakse. Ilmastoinnissa on jo valmiinna, mersusta ja pösöstö löytyy ko sähkö magneetti kytkimiä,ovat jäähdyttimen ropelin kytkiminä viskon tilalla. Laturin saa kyllä pois kuormasta kun poistaa sen herätin virran syötön katkaisijalla, nämä olisi ehkä helpompi ja kohtu kustannuksilla toteutetavissa. On varmasti helpoin toteuttaa kuin tuo erillis idea, ei tullut sotattua sillon kun piirtelin noita kuvia tuosta pumpun poistosta, mutta jatka pony kehittelyä seuraan mielenkiinnolla.

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 10:16
Kirjoittaja veekoo
Pony kirjoitti:Aloin sitten miettiä miten vesipumppu laitetaan matelemaan; vastuksella, ja sehän muuttaa energiaa lämmöksi ja tuleeko sittenkään laturille helpommat olot alennetulla nopeudella. Mitenköhän sähköpumpun laturille aiheuttama kuorma ja sitä kautta tehonmenetys vs. mekaanisen hihnakäyttöisen aiheuttama drag...anyway, sähköisen käytöstä off-asennossa olisi stripillä ainakin tehohyötyä. Pumpun moottorin pitäisi olla aidosti moninopeuksiseksi käämitetty ettei tarvitsisi leikkiä vastuksilla...
Tai sitten ajaa pumppua pulssisuhdeohjauksella. Noita on kasittaakseni (prosessi?) teollisuudessa kaytossa, joten tarpeeksi jamakka ohjain varmasti loytyy. Eriasia on tietty, miten saisi yhden sellaisen kasiinsa ja varsinkin jarkevaan hintaan. Ellei tee itse jotain simppelia tehotransistoriohjausta tms.. Varmaan joku toinen kerholainen osaisi neuvoa paremmin yksityiskohdissa... :roll:

Vastuksia sinne ei noilla tehoilla kannata laittaa suotta lammittamaan ja hukkaamaan virtaa akusta tai laturista. Kyllahan se vesi akun varassa yhden vedon ajan kiertaisi, ainakin hissukseen. Sitten latausta & vilvoittelua ja uusi veto jne.

Tai! Saisikohan tuon sahkopumpun jotenkin "rinnalle" ja varsinainen pumppu lepoon Rokin ohjeilla? Hmm.. Silla saisi kiertoa ilman moottoria vedon jalkeen ja samoin akun varassa pienen kierron vedon ajaksi. Pumpunkaan ei tarvitsisi olla niin iso.

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 12:32
Kirjoittaja FaikkuFB
Erikoista, ettei kukaan epäile tuon toimivuutta...
Siinä tulee ongelma, että moottorissa on aina niin kuumia pisteitä joissa
tulee kaasukuplia jos vesi ei liiku melko reippaasti koko ajan. Ja siihen
loppuu toiminta.
Jos lohkossa on vettä eikä betonia, sen on liikuttava koko ajan. Mitä
enemmän kengität, sen kuumempana käy esim. pakokanavan sivut
vesitilassa.

J

Kiertää sopivasti

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 18:04
Kirjoittaja ROKI
Hyvä kun yksi epäuskoinen ilmoittautui, mutta ei ole hyvä jos vesi liikkuu liian kovalla nopeudella, sen pitää liikkua just sen verran että moottorista tuleva lämpö kerkeää sitoutua veteen. Jos se kiertää liian kovasti eise jäähdy välttämättä kunnolla, sama homma on laakerien voitelussa, jos pumpataan liian kovalla paineella laakeri vioittuu. Tuottohan siinä on a ja o tietenkin painettakin, meni veit ja oilit sekasi.

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 21:13
Kirjoittaja veekoo
FaikkuFB kirjoitti:Erikoista, ettei kukaan epäile tuon toimivuutta...
Siinä tulee ongelma, että moottorissa on aina niin kuumia pisteitä joissa
tulee kaasukuplia jos vesi ei liiku melko reippaasti koko ajan. Ja siihen
loppuu toiminta.
Jos lohkossa on vettä eikä betonia, sen on liikuttava koko ajan. Mitä
enemmän kengität, sen kuumempana käy esim. pakokanavan sivut
vesitilassa.
Hyva pointti. Muunmuassa tuosta syysta laittaisin pumpun mateleman vedon aikanakin. Moottorissa on kuitenkin sen verran lienta, etta sen lampokapasiteetti ei ylity (ala kiehumaan) vedon aikana. Varsinkin, jos sen ajaa normaalia viileammaksi juuri ennen kliimaksia, eli pumppu ja flekti taysille viivalla ja kun valot syttyy, niin flekti pois ja pumppu minimiteholle. Sitten taas vedon jalkeen taysille.

Voi kylla olla, ettei pata tykkaa kovin hyvaa moisesta shokkihoidosta. Varsinkin, jos tehohyoty on luokkaa 5 hp (laturi, pumppu, flekti yhteensa?). :?