Sivu 1/2

KAASAREISTA

Lähetetty: 06 Joulu 2004, 21:46
Kirjoittaja PeteP
Pohtimassa tässä et tarviiko mun 289 motti 700 Dp-kaasaria.. eri artikkeleita aiheesta kun oon lukenut,niin kovin tuntuis pärjäävän pienemmälläkin ? missä vaiheessa käytännössä sitten on hyötyä isosta maijasta ja tuplapumpusta :?: jos nyt sitten tulee muutos manuaalilaatikosta automaattin,niin vacuumimalli vaikuttais paremmalta ja taloudellisempikin ? käsittäisin. No minkäslaisista merkeistä ja malleista kokemuksia? Od:n voorumissa moni tuntui moittivan Holleytä.. en tiedä, mulla ainakin toimineet oikein hyvin.

Re: KAASAREISTA

Lähetetty: 06 Joulu 2004, 22:23
Kirjoittaja Fastback
speedy kirjoitti:Pohtimassa tässä et tarviiko mun 289 motti 700 Dp-kaasaria.. eri artikkeleita aiheesta kun oon lukenut,niin kovin tuntuis pärjäävän pienemmälläkin ? missä vaiheessa käytännössä sitten on hyötyä isosta maijasta ja tuplapumpusta :?: jos nyt sitten tulee muutos manuaalilaatikosta automaattin,niin vacuumimalli vaikuttais paremmalta ja taloudellisempikin ? käsittäisin. No minkäslaisista merkeistä ja malleista kokemuksia? Od:n voorumissa moni tuntui moittivan Holleytä.. en tiedä, mulla ainakin toimineet oikein hyvin.
700 tuplapumppu saattaa olla turhan iso koneeseesi, varsinkin jos olet sitä tainnuttamassa. Kyselehän vaihtoa, joku vauhdinnälkäinen voisi sellaista vaihtaa toimivaan kaasariin. Kaikki kaasarit ovat vanhoina ja kuluneina huonoja. Uusi kaasari on yleensä hyvä kaikissa tapauksissa.

Lähetetty: 06 Joulu 2004, 22:24
Kirjoittaja harmi80_
Kaasarin valinnasta oli hyvä juttu HotRod-lehden "Engines" lärpykässä, jonka ostin pari kuukautta sitten; Siinä oli testattu, muistaakseni General Mistagen moottorissa, Holleyn kaasareita 390 cfm:stä aina 1000 cfm:seen asti. Tehon kasvu oli aika marginaalista jostain 650 cmf:stä ylöspäin, eikä testissä -perinteiseen jenkkityyliin- otettu huomioon mitään keskikulutuksia... Lähinnä kai tuosta 600 ylöspäin ainoa ratkaiseva tekijä on moottorin ajettavuus, jota -ainakin niin luulen- ei saa selvitettyä muuten kuin kokeilemalla.
Merkkeinä tuntuu Demoni nostavan suosiotaan power-hakuisten joukossa. Itselläni on Carterista (nykyään taitaa olla Edelbrock?) hyviä kokemuksia; toimi ainakin mopsin 360 päällä suoraan paketista. Holley ja Demoni taitavat vaatia enemmän paneutumista säätöihin?

Harri

Lähetetty: 06 Joulu 2004, 23:21
Kirjoittaja PeteP
Fastback! no puhuisin kuitenkin ennemmin järkeistämisestä, kuin tainnuttamisesta, meikän kun on tarkotus ajaa autolla, eikä pitää sitä kaasupohjassa ajettavana katukilpurina, ei kaiken tarvi olla reis reis palikkaa :? tuo 700 kyllä toimii aivan hyvin, ja katotaan nyt miten luonne muuttuu kun laitetaan "oikea" imusarja.

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 11:09
Kirjoittaja Fastback
speedy kirjoitti:ei kaiken tarvi olla reis reis palikkaa :?
Mitääääääääh??? :shock:

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 11:24
Kirjoittaja kariboy
289, manuaali ja kolomosen perä ja 600 vacuumiholley.
Hyvinhän tuo pelitti vuosia, vaikka toisiopuoli ei toiminutkaan :(
Trick kitin myötä toisiopuoli alkoi toimia ja kaasari pelitti entistä paremmin, kulutus alle 13 normaali matka-ajossa.
nimim. hyvä se on, kun ei paremmasta kokemuksia :roll:

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 13:48
Kirjoittaja 65HT
Reis = Race. :D

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 14:18
Kirjoittaja Fastback
65HT kirjoitti:Reis = Race. :D
Nimenomaan, sitäpä tässä ihmetellään etteikö kaikkien osien tarvitsekaan olla reiskamaa?!?
nimimerkillä "old hacks never die, they just go faster"
----
hack = kaakki

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 16:39
Kirjoittaja PeteP
:shock: ei hitto ainakaan wanhassa fäästpäkissä, pitää olla aika surmanajaja luonto että uskaltaa moisella kaakilla ajaa kovaa :lol:

Lähetetty: 07 Joulu 2004, 17:00
Kirjoittaja Arto65FB
VakuumiHolikat on kyllä mainioita laitoksia manuaalilaatikkoisessakin, minulla ollut 750 ja nyt 600. Kulkupuolessa ei perstuntumalla suurta eroa, bensalaskussa kyllä. Ostettaessa autossa oli 4.57 ruuvi, ei edes mekaanista ennakkosäätöä ja 750 tosiaan vähän rikkaalla (olisko ensiösuuttimet olleet 78, toisio 82, nyt 61 ja 70), bensankulutus oli aina 25l/100km vaihteesta tai vauhdista riippumatta, nyt päästään sinne 11l/100km.

Vakuumikaasarit ovat anteeksiantavaisempia sinnepäin oleville säädöille, kuten noista suutinesimerkeistä voi päätellä. En usko, että ajettavuus tuollaisilla suuttimilla ja 750DP:llä olisi ollut yhtä "siviili".

Vaan tänäänpä tultiin töihin tuplaWebereillä. Hörsköti hörs.

Lähetetty: 08 Joulu 2004, 12:40
Kirjoittaja CO = häkä
Mulla hyvin toiminut setti pitää sisällään performer sarjan (EI RPM), cranen 274 nokan, Carter 500 :) kaasarin. 302 koneen päällä combo toiminut hyvin, suoraan paketista laitettuna 8)
Uskoisin katukoneelle 8) ja kruisailuun 8) 8) ehkä välillä kiihdyttäen riittää 500 - 600 vakuumi hyvin, pysyy kulutuskin järkevänä

Lähetetty: 11 Joulu 2004, 00:19
Kirjoittaja MONTTU
Kaasuttimen koon laskentakaavoissa on pikku ansa. Jos puhutaan vakio 1968 4V 302 moottorista ja sen maksimi kierrosluvusta (6000 ) saadaan kaavalla joku koko.
Jos tehdään hempeä mutta voimakas katumoottori ( 6000 rpm ) nykyaikaisilla kansilla, nokilla ja imusarjoilla saadaan sama teho ainakin 1500 kierrosta alempaa ja jopa 100 hv enemmän tehoa kuudesta tonnista. Kaava antaisi tosi pienen kaasarin.
Kaavoissa on hyötysyhdekerroin mutta se on vaikeampi juttu.
Näppituntumalta kuulostaisi siltä että vakiokantinen 302 pärjää aina 600CFM karpuraattorilla.
Paremminkin pitäisi laskea realistisen tehopotentiaalin mukaan. Tällaista kaavaa en ole löytänyt mutta muistan nähneeni jonkun mainostavan kaasaria odotettavissa olevan tehon mukaan.
Mikä sitten on realistinen teho-odotus, teinicorolla laskentakaavalla ainakin 900 hv katu pikkulohkosta.

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 17:38
Kirjoittaja Vieras
:twisted: Speedy, wanhalla faastbackilla voi ajaa yli 250km/h vaikka ei olisi aivan surmanajaja. Etenee kuin juna, jos alusta on kohdallaan ja tehoja loytyy....

toim.huom. luonnollisesti "suljetulla" tiella.... :evil:

Lähetetty: 14 Joulu 2004, 18:15
Kirjoittaja Fastback
Anonymous kirjoitti::twisted: Speedy, wanhalla faastbackilla voi ajaa yli 250km/h vaikka ei olisi aivan surmanajaja. Etenee kuin juna, jos alusta on kohdallaan ja tehoja loytyy....

toim.huom. luonnollisesti "suljetulla" tiella.... :evil:
Jeeh, kyllä fastbackillä voi lujaa ajaa. Suljetulla alueella '65 äfbee hoppani 2v bonestock koneella, 4 v toploader yhditelmällä kulki nätisti 115 mph, olisi varmaan kulkenut lujempaakin, mutta alkoi koneessa olla kierrosta siinä määrin, ettei uskaltanut enää kierrättää. Mittarissa pieni n. -5 % virhe. Rengastus näyttelee tärkeää osaa, 205/60-15 Uniroyal 440:t tarjosivat jämäkkää kyytiä vakiomusselle. Sitten paluu levyjarrukeskusteluun... Uudenveroiset rumpujarrut olivat yhden 110mph jarrutuksen jälkeen kunnon kuminauhaa - vaarallinen vehje, kuten mikä tahansa ilman jarruja.

Lähetetty: 18 Joulu 2004, 00:00
Kirjoittaja MONTTU
Kyllä Musti hölkkää. Alustan kunnostuksen jälkeen oli pakko kokeilla Ponin juoksua. Vakiolla pitkällä perällä feikki 4V kulkee melko nopeasti 125 mailia. ( Kaverin auto sanoi että yli 200 kmh ). Alkoi kuulostaa konehuoneessa aika pahalta. Kolisevassa öljypolttimessa on kai sittenkin vanhaa vihaa jäljellä.