Sivu 1/2
Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 20 Huhti 2010, 16:20
Kirjoittaja mikkok
Kun tuota perävälityksen vaihtoa kaikki tuntuvat kehuvan ja osatkaan ei ihmeitä maksa, niin ajattelin sen tehdä!
Onnistuuko tuo kotikonstein (ei en ole noviisi, näissä ropailuhommissa...) vai kannattaako teettää jossain osaavalla pajalla?
Eräs Suomalainen paja mainostaa 1200€ osat ja työ sis . tasauspyörästön lukon "pitävyyden lisäämisen"! Jos nyt jättää tuon pitävyyden lisäämättä ja tilaa osat shimmeineen ja tiivisteineen suoraan jenkeistä ja öljyt sekä kitkanmuuntimet Suomesta ja käy toimeen niin tulee mielestäni edullisemmaksi tehdä itse
Onko tässä jotain vaikeuksia tai muuta huomioitavaa, mitä ei nyt tule mieleen!?
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... -End-Gears
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 20 Huhti 2010, 16:40
Kirjoittaja TPN
No eihän siinä kun vaan saa kosketukset kohdilleen, se on ainoa mikä tulee mieleen hankalana hommana. Muuhan on vaan ruuvaamista.

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 20 Huhti 2010, 18:15
Kirjoittaja Ville K
Kannattaa ilman muuta ottaa se kit, missä on kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, shimmit, öljyt, lisäaine jne. Itse ostin sen tuumacidiltä, 250e maksoi koko setti, Jm-garage Ylöjärveltä heitti sen paikoilleen 300e:llä, ja ihan siis kuitilla, 6 tunnin työ. Tuli äänetön, ja suuta vetää virneeseen kun ajaa, sen verran tuntuu saaneen "lisäpotkua". Ei ole oikein perusteita mun mielestä millekkään yli tonnin hinnoille, jos osat maksaa ton verran. Se lukon kiristyskin on vaan ilmeisestikin, yhden lisälevyn laitto, ja levyt eri järjestykseen?
Se säätäminen siinä vaikeinta on, kun täytyy saada se pinioniakselikin oikealle syvyydelle, ja tosiaan hammaskulma oikeaksi. Johonkin topikkiin postasin linkin missä oli kuvattuna vaihtotyö step-by-step.
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 20 Huhti 2010, 20:19
Kirjoittaja heppa
Itse ostin Ford racing:in täydellisen perän 3.73 1200€ ja siihen vetarit 250€ ja vaihdoin vanhan tilalle,jonka voi myydä tai jättää varalle.
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 20 Huhti 2010, 23:20
Kirjoittaja billyray
Kannattaa unohtaa se lukon kiristys ihan suosiolla, tulee pirun puskeva autosta. nimeltä mainitsematon performace myöntää sen itsekin.
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 21 Huhti 2010, 06:20
Kirjoittaja JXA-26
billyray kirjoitti:Kannattaa unohtaa se lukon kiristys ihan suosiolla, tulee pirun puskeva autosta. nimeltä mainitsematon performace myöntää sen itsekin.
Kannattaa miettiä tarkkaan mitä virityksiä autoonsa haluaa, ettei vain viritä virittämisen ilosta koska "niinhän ne muutkin on tehny".
Jollei pääasiallinen auton käyttö ole poljenta, kuminpoltto tai sen viimeisen sekunnin pois metsästys rata-ajasta niin jättäisin tekemättä. Täällä ollaan parikesää (ja talvi) poljettu täysin vakiota sn95.sta ja hyvin on riittänyt vakio lukko. Slalomissa on välillä tullut tilanteita ettei se ole pitänyt, mutta pääasillisen käyttötarkoituksen perusteella täytyy olla tyytyväinen vakioon !!
Virittäkää poijjaat, että pysytte perässä... hihi.

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 21 Huhti 2010, 08:33
Kirjoittaja Sulkava
juu noinhan se on muttaku muttaku ei meninaa paikat kestää (muuallaki ku hampaissa) ku polkee kaassuu roosarkeriin

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 21 Huhti 2010, 13:12
Kirjoittaja Jones
tuossa linkki:
http://www.corral.net/tech/drivetrain/gears.html
2.73 vaihtui Ford Racingin 3.55:een jo pari talvea sitten ja olen todella tyytyväinen auton luonteen muutokseen. (työ tehtiin tuolla aiemmin tässä ketjussa mainitussa pajassa)
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 02 Kesä 2010, 12:57
Kirjoittaja Clupea Harengus
Miten ootte tehny perävälityksen vaihdon jälkeen nopeusmittarin kalibroinnin? Tarkotus olis vaihtaa 4.30 välitys, niin löytyykö tolle välitykselle käypästä nopeusmittarin ratasta vai joutuuko ostaan sen kalibrointi boksin?
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 02 Kesä 2010, 16:29
Kirjoittaja SamiM
Clupea Harengus kirjoitti:Miten ootte tehny perävälityksen vaihdon jälkeen nopeusmittarin kalibroinnin? Tarkotus olis vaihtaa 4.30 välitys, niin löytyykö tolle välitykselle käypästä nopeusmittarin ratasta vai joutuuko ostaan sen kalibrointi boksin?
23-hampainen ratas on lähinnä, muttei osu sinnepäinkään kohdalleen. Lisäksi tuo on eri jaolla kuin laatikon akselilla oleva, joten molemmat kuluvat nopeasti. Viisaampaa on laittaa esim. 21-hampainen ratas ja korjausboksi. Itse tein näin.
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 02 Kesä 2010, 19:57
Kirjoittaja Clupea Harengus
Mistä SamiM otit tuon korjaus boksin ja köyhtykö siitä paljonkin? Ootko ollu tyytyväinen tuohon 4.30 valintaan? Itse olen päätymässä em. välitykseen että saa 5. vaihteellakin remmin hyödyn irti

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 02 Kesä 2010, 20:35
Kirjoittaja SamiM
Clupea Harengus kirjoitti:Mistä SamiM otit tuon korjaus boksin ja köyhtykö siitä paljonkin? Ootko ollu tyytyväinen tuohon 4.30 valintaan? Itse olen päätymässä em. välitykseen että saa 5. vaihteellakin remmin hyödyn irti

Tuumacid toimitti korjaimen, en muista hintaa. Taisi olla peräisin Late Model Restorationilta.
Välitys oli paikallaan kun hankin auton. Cobra-moottorin kanssa 4.3-perä on varttimaililla just sopiva. Normiajossa vaihdekeppiä saa selata esim. risteyslähdöissä aika tiuhaan, ellei sitten kiekauta vaikka kakkosella vähän ylemmäs ja hyppää siitä neloselle (50 km/h) tai vitoselle (60 km/h).
Veikkaan että remmiahtimen kanssa 4.3 on jonkin verran liian tiuha, ykkönen on jo ahtamattomanakin normiajossa tosi lyhyt. Lähinnä niin, että ykkösellä vain liikkeelle ja heti kakkonen sisään. Onpa tuohon kyllä tottunut. Vitosvaihdehan on taas tarpeettoman paljon loikkari, joku 0.8 vois olla sopivampi, jolloin perä vois olla harvempi ja näin normiajon mukavuus paranisi.
Ei silti, en valita. Nyt kun voi ajaa ikkuna auki on vaihteita selatessa pakonuotin kuuntelu pelkkää herkkua.

Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 10:05
Kirjoittaja Clupea Harengus
Tarviiko nopeusmittarin ratasta muuttaa mikäli laittaa ton sähkösen korjaus poksin? Moniko hampainen ratas siellä on vakiona?
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 11:41
Kirjoittaja SamiM
Clupea Harengus kirjoitti:Tarviiko nopeusmittarin ratasta muuttaa mikäli laittaa ton sähkösen korjaus poksin? Moniko hampainen ratas siellä on vakiona?
Ei tarvi ratasta muuttaa, pitää vain huomioida kun asettelee korjaimeen muutoskoodia. Joka perustuu autossa aiemmin olleeseen ja vaihdettuun välitykseen, joiden avulla määritellään taulukosta sopiva koodi korjaimeen.
Paikallaan oleva ratas riippuu perävälityksestä.
Re: Perävälityksen vaihto 8.8" perään
Lähetetty: 03 Kesä 2010, 20:59
Kirjoittaja Fastback
SamiM kirjoitti:Veikkaan että remmiahtimen kanssa 4.3 on jonkin verran liian tiuha, ykkönen on jo ahtamattomanakin normiajossa tosi lyhyt. Lähinnä niin, että ykkösellä vain liikkeelle ja heti kakkonen sisään. Onpa tuohon kyllä tottunut. Vitosvaihdehan on taas tarpeettoman paljon loikkari, joku 0.8 vois olla sopivampi, jolloin perä vois olla harvempi ja näin normiajon mukavuus paranisi.
Yleensä kun auto ahdetaan, niin peräruuvia voidaan harventaa ahtimen myötä lisääntyneen alaväännön ansiosta. Ei tarvita tihetää perää, jotta moottori on herkullisella alueella kun ahtimella vääntöä tulee läpi alueen. 4.30 perällä ahtimen tuoma lisäpotku menee savuna taivaalle tai jos kytkin kestäisi niin voisit lähteä liikkeelle suoraan kakkosella tai kolmosella. Ahtimen kanssa tuollainen 3,50-3,70 voisi olla käytännöllisempi.
4.30 perävälitys soveltuisi hienosti korkealle jenkaavan moottorin aisapariksi, joka herää henkiin kierroksilla.