TPN kirjoitti:Onkos moni tehny, oliko mitään yllätyksiä tai ongelmia?
Mitens purplestangilla hommat suju?
Itellä olis siis edessä tässä kevään aikana kyseinen projekti.
No juu tein tuon muutoksen viime kesänä, juteltiinhan me tuosta.Kyllä siinä värkkäämistä
on pariksi päiväksi.Ahdasta siellä tahtoo olla, varmaan olet tuosta lueskellutkin.
Eipä purkamisessa nyt muuta ihmeellistä ole, muistat vaan vänkärin puolelta teipata tai
laitat halkaistun muoviputken pätkät niihin 2:n kannenpulttiin että ne jää ns:puoleen väliin.
Eli ne jotka on tolppatornin lähellä.Kuskin puolella joudut tekemään tuon 4:n takimmaiseen
pulttiin.Muuten ei kannet mahdu nousemaan pois.Takaisin laitossa sama juttu, jos lasket
kannet ilman noita 6:tta pulttia kiinni, ei niitä saa jälkeenpäin sinne perkeleelläkään.
Ford Racingin kansienvaihto sarjassa tulee noi halkaistut putkenpätkät jotka on juuri
oikean mittaset tohon hommaan, toki ne tekee itsekin , sama se.Jos laittaa Arpin tms.
studit, ei irrotus/asennus ole ollenkaan mahdollista moottorin ollessa paikoillaan.
Vas, puolen kannen lasku sen ö-tikun putken kanssa on aika pirullinen ja tuossa lähes pakko olla
apumies, on se sen verran hankala sihdattavaksi, eli se kansi ja putki pitää suunnata
samaan aikaan kiinni ja sitä putken rööriä on tosi hankala nähdä kun se on aika kettumaises
paikas lohkossa, been there, done that!Jos unohdat putken, sitä ei sitten sinne saa enää
muutakuin jonkun Lokarin tekemän taipusan reprotekeleen.Eli siis kansi ei mahdu nousemaankaan
pois jos ei tikku nouse samalla tai toinen vaihtoehto on katkaista se.
Tikun putken irrotuskin oli ainakin
mulla tuskien taival..Jos se ei suosiolla nouse, vedä se poikki ja laita lukkopihdit
sopivaan kohtaan kiinni ja lyö vasaralla altapäin niin se nousee kyllä.Näin tein
itse kun se ei tottavie irronnut millään, toki on sitten oltava uusi putki laittaa
mikä tulee siinä Frpp:n sarjassa mukana ja en kyllä yhtään jälkeenpäin ihmetellyt
miksi se siellä oli:)
Niin ja jos orgis-pakosarjojen virtaus mietityttää, laita ihmeessä
sitten ne peltisarjat samalla, niidenkin vaihto jälkeenpäin on kohtuu hankala operaatio..
Lyhkäsillä saat sen 10-14hp ja puolipitkillä tai täysmittasilla vähän enemmän vielä.
Mulla on Bbk:n lyhkäset kromatut sarjat.Pitkät ei taida sopia jos sulla on automaatti.
Jos oikean puolen pakosarjassa on pinnapultit kiinni, ja pakoputkien lähdöt siinä
asennossa mihin ne putoavat irroituksen jälkeen, ottavat pultit kiinni lähdön laippaan
eikä kansi asetu kunnolla paikalleen.Joko purat putken pois tai irroitat pinnapultit
ja laitat ne alakautta takaisin .Todella ahdasta taas!Vasen puoli on tässä asiassa
helpompi.Mutta sen tikun laiton kanssa taas hankalampi:)Orgis-sarjojen kanssa
homma voi olla helpompi, peltisarjojen kanssa lähdöt tulevat hieman eri kohtaan.
Minä laitoin siis ne peltisarjat kansien kanssa samalla kertaa.
Kansien kiristely on kans melkonen jumppaoperaatio,
osa takimmaisista pulteista on suht vmäises paikois, ja kunnon hylsyt ja jatkovarret, linkut
on sitten pakko olla, muuten ei kannata ees ruveta hommaan..Kansien kiristely on 6-vaiheinen
ja tuota on sitten syytä noudattaa tarkasti että ne hakee paikkansa ja jäävät tiiviiksi.Multa
saat momentit ja ohjeet jos ei sulla ole.
Tiivisteistä, osta suosiolla uudet jakopäänkopan ja venttiilikoppien tiivarit valmiiksi, vaikka
ne on periaatteessa uudelleen käytettävää silikoni kumia, ei ne yleensä tule pitämään
enää uudelleen, itse säästin venakopissa ja tottahan nyt toinen puoli pikkasen tihkuu
pakosarjan päälle.Kansien ja jakopäänkopan liitoksiin vähän laadukasta m-silikonia,
itse käytin permatexin mustaa.Ne venakoppien ruuvien läpivientikummitkin kannattais
uusia mutta muistelin että ne oli stanan kalliit ja enkä niitä hankkinu..Tietenkin tarvit
Pi-imusarjan tiivisteetkin, plenumin tiivari tuli mulla imusarjan mukana.Ja tietty se
Pi-vesiputki ja vesipumpun nippa sinne lohkon laaksoon että paljon syvempi Pi-imari
sinne mahtuu, Noita em. mainittuja ei taida saada kuin Ford-orginal osina jos ei nyt
tällävälillä joku ole alannut tekemään.Tämä Pi-muutos on jenkkilässäkin tosi yleinen.
Kuitenkin kannattaa hommata Ford-orgis-osat, eikä tehdä mitään viritelmiä.
Ei nuo ole sitäpaitsi kovin kalliitakaan, lukuunottamatta noita mainittuja.
Kannenpulteista muuten vielä,
Kannattaa yhdestä vanhasta pultista tehdä putsari
ja leikata siihen rälläkällä ura ja pyöritellä kaikki reiät sillä ja puhallella pitkällä pillillä kaikki
paskat pois niistä pultin reijistä.Irrotuksessa tahtoo niihin mennä glygolia ym. paskaa.
Uusiin pultteihin kevyt öljy jenkaan ja rikan ja pultin kannan väliin (ei rikan ja kannen väliin)
molyä että tulee oikea momentti eikä pultti "hirtä" ja veny liikaa.Modularin kannenpultit ovat
kertakäyttöisiä ja ne tulee ehdottomasti aina uusia.Sama koskee myös nokka-akselien
kiinnitys pultteja jotka ovat myös venyvää mallia.Näitä on kahta kokoa, 2001 pi-kansien
nokissa oli 10mm kun vanhat oli 12mm.Joissakin uudemmissa malleissa yleensä Windsor, taitaa
nokkapyörät olla prässätty kiinni.Varmaan sulla on kuitenkin Romeo-moottori, 11 venttiilin kannen
pulttia per puoli?
Jakopään laitto on sitten tarina kans erikseen, jos sulla ei ole ohjeita voin tuossakin neuvoa,
se on kuitenkin aika simppeli juttu.Merkit vaan tarkasti kohdilleen ja useampi tarkistus
pyörittely että ne kans pysyvät paikallaan.
Mutta kyllä se siitä ja aina
voit kysyä lisää, anyway tuo muutos on ehdottomasti nähdyn vaivan arvoinen, huomaat
sen kyllä sitte kun ekaa kertaa lähdet autolla liikkeelle...Taitaa muuten vanhempien
mallien kansienvaihto olla suht kevyttä kauraa näihin verrattuna, sohc on suht leveä
moottori ja ahdasta on konehuoneessa...
Toivottavasti tästä romaanista oli sulle jotain apua :DTässä on omat hankaluutensa mutta niin on kait kaikissa.
Jotkut nostaa koko koneen pois noiden em. mainittujen juttujen takia mutta oma
hommansa on tuossakin, jos alakerta vaatii remonttia se on eri asia mutta harvoin näin käy
koska 2V Modular on nelipulttisella alakerrallaan (Cobra Dohc 6 bolt), erittäin hyvä ja kierrosherkkä,
nätisti käyvä ja kestävä Ford V8-moottori.