Sivu 1/1

Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 08 Maalis 2010, 18:23
Kirjoittaja jarski_man
Olen tästä aiheesta jo kirjoittanut overdrivelläkin, mutta sieltä joku neuvoi kirjoittamaan tänne jos vaikka täältä löytys kokemusta enemmän. Eli kyseessä on vuosimallin 71täysin koneistettu/painotettu .040 porattu windsor wisecon protru männillä, eaglen takoveiveillä, kannet aivan uudet AFR 185 non-emission. Imusarja löytyy performer rpm(vaihtuu tarvittaessa) ja kaasutin holley 750vac(vaihtuu tarvittaessa). Nokkaosasto on vielä hankkimatta ja sanomattakin selvää että hydraulinen tai kova rolleri tulee kysymykseen. Autosta on tarkoitus tehdä katukelpoinen, mutta mahdollisimman härski viikonloppulaite. Normiajot siis hoidan toisella autolla. Laatikko on aod joka tullaan vahvistamaan ja turbiini tulee luokkaa 2800-3000, perä 3.55powertrax. Kone saa kiertää, mutta alle 7000rpm.
Kiertävyyttä ja mahdollista nokkaa rajoittanee kansien venttiilijouset ja piston to valve clearance. Wisecoissa pitäisi olla valmistajan mukaan reilut taskut isoille venttiileille ja nokan nostolle, mutta empä tiedä missä raja menee. Kuten aikaisemmin olen maininnut niin tehotavoite olisi noin 500hp koneelta. Olin miettinyt Edelin uutta rollin thunder nokkapakettia http://www.summitracing.com/parts/EDL-22815/ tai compin http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL35-426-8/ tai http://www.summitracing.com/parts/CCA-K35-427-8/
Solidroller lienee olisi paras vaihtoehto, mutta tuleeko mäntä-venttiilivälys vastaan ja toisekseen venttiilinjouset pitäisi vaihtaa. Nyt kuitenkin olisi tarkoitus saada auto täksi kesäksi liikenteeseen eikä suurin kannenmuutos töihin ole aikaa/mielenkiintoa. AFR:ltä löytyy yhdet upgrade jouset jotka käy heittämällä ja sallisi jonkunlaisen solidrollerin, mutta onko tietoa paljonko nostoa tuommoset protru flat-top männät sallii?
Niin ja en muistanut mainita että kannet on 58cc ja puristus-suhde noin 10.8:1

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 08:39
Kirjoittaja Mexico65
Nuo nokka-akseli asiat ovat aina hankalia.

Tämän asian osalta olen aiemmin suunnitellut yhteen 306 koneeseen jossa samat männät ja samat kannet tosin jäykemmillä jousilla.
Koska tuo 306 kone hydra rollerilla antoi jo noin 420 hp niin uskon, että 359 cid mekaanisella rullalla antaa tuon 500 hp.
Muutama huomio löytyy yhdistelmästäsi. 1. imusarja, suosittelen yksitasoista. 2. kaasari 750 vac. suosittelen vaihtoa 750 - 850 db malliin. 3. perävälitys AOD:n kanssa voisi olla rajumpi 3.7:1.

Tässä minun suositukset paremmuus järjestyksessä;
Kaikki alla mainitut ovat CROWERIn nokkia suosittelen jokaisessa tapauksessa venttiili jousien vaihtoa.
no 1. mene sellaisenaan mutta on vähän mieto.
no 2. vaatii hieman ajoitus muutoksia.
no 3. samanlainen kuin no 2. selvästi rajumpi, vaatii myös ajoitus korjauksen.

Compin nokissa mielestäni turhan paljon nostoa kyseisille jousille ja männille.


1.
STREET ROLLER / PERFORMANCE LEVEL 4 - Excellent street/strip profile.
RPM Power Range: 2500 to 6000 / Redline: 7500 plus.

Part Number/Work Order Number 15415
Engine Application 221-302 FORD
Grind Number 280R

ADVERTISED CAMSHAFT SPECIFICATIONS:
INTAKE: Duration: 280º Lift: .528
EXHAUST: Duration: 288º Lift: .530

LOBE SEPERATION 112º

Duration at .050"
Intake: 232
Exhaust: 242
LOBE LIFT
Intake: .330
Exhaust: .331


2.
PRO-STREET / PERFORMANCE LEVEL 5 - Perfect for street/strip.
Emphasis on mid-range and top end power.
RPM Power Range: 3500 to 7000 / Redline: 7000 plus.

Part Number/Work Order Number 15459
Engine Application 351 FORD W
Grind Number 290R

ADVERTISED CAMSHAFT SPECIFICATIONS:
INTAKE: Duration: 290º Lift: .558 Clearance Hot: .022
EXHAUST: Duration: 296º Lift: .547 Clearance Hot: .024

The specifications listed above are based on a rockerarm ratio of
1.60 IN
1.60 EX

RECOMMENDED VALVE SPRING INFORMATION:
Part # 68390-3 Single Dual X Triple
Approximate spring pressure:
valve closed: 120/130 LBS.
valve open: 320/330 LBS.

The information below is for degreeing cam only. Correct only at .050" tappet lift.
INTAKE
Opens: 18.0 BTDC
Closes: 50.0 ABDC
EXHAUST
Opens: 60.0 BBDC
Closes: 12.0 ATDC

LOBE SEPERATION 110º

Duration at .050"
Intake: 248
Exhaust: 252
LOBE LIFT
Intake: .348
Exhaust: .341

3.
ULTRA-ACTION / PERFORMANCE LEVEL 5 - High torque oval track and
drag race profile.
RPM Power Range: 3000 to 7000 / Redline: 7500 plus.

Part Number/Work Order Number 15416
Engine Application 221-302 FORD
Grind Number 285R

ADVERTISED CAMSHAFT SPECIFICATIONS:
INTAKE: Duration: 285º Lift: .597 Clearance Hot: .026
EXHAUST: Duration: 292º Lift: .578 Clearance Hot: .028

The specifications listed above are based on a rockerarm ratio of
1.60 IN
1.60 EX

RECOMMENDED VALVE SPRING INFORMATION:
Part # 68380-2 Single Dual X Triple
Approximate spring pressure:
valve closed: 170/185 LBS.
valve open: 450/465 LBS.

The information below is for degreeing cam only. Correct only at .050" tappet lift.
INTAKE
Opens: 25.0 BTDC
Closes: 49.0 ABDC
EXHAUST
Opens: 60.0 BBDC
Closes: 20.0 ATDC

LOBE SEPERATION 106º

Duration at .050"
Intake: 254
Exhaust: 260
LOBE LIFT
Intake: .373
Exhaust: .361

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 16:26
Kirjoittaja jarski_man
Kiitos vastauksista mexico65, ihan mielenkiintoisia nostojen ja asteiden perusteella nuo Crowerin nokat, eikö tuo keskimmäinen nokka mene noilla afr:n vakiojousilla ainakin ilmoitettujen paineiden puolesta? Jos pyytäisin suosittelemaan jotain noista minun mainitsemistani nokista niin mille antaisitte äänen? Itseä jotenkin kiinnostaa tuo edelin paketti nostajineen työntötankoineen päivineen.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 19:30
Kirjoittaja Lauri
jarski_man kirjoitti:eikö tuo keskimmäinen nokka mene noilla afr:n vakiojousilla ainakin ilmoitettujen paineiden puolesta?
Eli onko tarkoituksesi siis mätsätä nokka kansissa oleviin jousiin? Kuulostaa nurinkuriselta. :? Itse katsoisin nokkakortista millaiset jouset pitää ostaa sitten kun nokka on valittu.

Toinen asia mikä pisti silmään, aika pienet kannet ylipäätään minun mielestä tuolle iskulle. Porttausta voisi harkita.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 19:41
Kirjoittaja jarski_man
Toisaalta olen ollut futuragen kans jutuilla asiasta ja suositteli tuohon minun kokoonpanoon compin hydraulista rullanokkaa http://www.summitracing.com/parts/CCA-CL35-426-8/
ei tarttis ainakaan tälle kesälle rueta kansia purkamaan ja koneistamaan lisätilaa jousille. Nyt sitten tuli markkinoille tosiaan tuo vähän vastaava edelin rullanokka http://www.summitracing.com/parts/EDL-22815/
kumpiko sitten parempi, en osaa minä sanoa. Saattas olla helpointa uskoa asiasta tietävää eikä vain aloittelijana tuijottaa numeroita niin kuin yleensä käy :oops:
Hommaan nyt sitten vaikka sen 1-taso imarin(torker,victor jr?) ja vaikka sen 750 BG:n.
Muut osat mitä hommaan ensviikon usan reissulta:
jakopää http://www.summitracing.com/parts/SUM-G6620-B/ vai tartteeko edes tuommosta billet jakopäätä?
rullavipat http://www.summitracing.com/parts/SCC-SCP2017/
nostajat esim nämä: http://www.summitracing.com/parts/CCA-851-16/ saa pakettina ton nokan ja tönäreiden kans, mutta pärjääkö näillä sinne 6500rpm asti?
venttiilikopat joudun varmaan kans ostaamaan korkeammat rullavipojen takia?
mekaanisen bensapumpun http://www.summitracing.com/parts/EDL-1725/ tai vastaavan

Flektin heivasinkin jo mäkeen, tilalle tulee sähköinen ja vesipumpuksi uusi alumiininen orkkistehoinen.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 09 Maalis 2010, 19:49
Kirjoittaja jarski_man
Lauri kirjoitti:
jarski_man kirjoitti:eikö tuo keskimmäinen nokka mene noilla afr:n vakiojousilla ainakin ilmoitettujen paineiden puolesta?
Eli onko tarkoituksesi siis mätsätä nokka kansissa oleviin jousiin? Kuulostaa nurinkuriselta. :? Itse katsoisin nokkakortista millaiset jouset pitää ostaa sitten kun nokka on valittu.

Toinen asia mikä pisti silmään, aika pienet kannet ylipäätään minun mielestä tuolle iskulle. Porttausta voisi harkita.
No tarkoitus olisi saada mahdollisimman hyvät tehot irti tuolla paketilla mitä nyt on, ei ole aikaa/rahaakaan tehdä kaikkea uusiksi ainakaan tänä kesänä. Olin yhteydessä AFR:lle suoraan ja nimenomaan suosittelivat näitä 185 street/strip kansia tuohon minun pakettiin. Pelkkä venttiilinjousien vaihtaminen ei minua säikäytä, se ei kauheesti maksa eikä ole vaikeaa, mutta kun pitäisi tuo valve to piston clearance pitää kurissa ettei tarte rueta jo kasattua alakertaa purkamaan. Luulis kait tuohon sopiva nokka löytyvän jolla ainakin sinne "lähes" 500hp päästään?

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 10 Maalis 2010, 08:25
Kirjoittaja Mexico65
Fordissa hydrauliset nostimet ei oikein meinaa kestää jos jouset on jäykät (tarkoitan oikeanlaiset nokka varten), nopea ramppinen rf. nokka ja kierroksia otetaan yli 6000 rpm.
Tämän takia suosittelen suoraan mekaanista rulla nokka systeemiä.
AFR 185 on mielestäni aikalailla sopiva 351 W koneeseen, venttiilijouset hieman alimittaiset niin noston kuin jäykkyyden puolesta mekaanisille rulla nokille.
Minä olen aina valinnut venttiilijouset nokan mukaan ja mieluimmin hieman jäykemmät niin voi rauhassa vetää hieman pidemmälle.

Billet jakopää ihan hyvä, säätöjäkin löytyy sopivasti, yleensä kestävämpiä kuin tavalliset.
Fordin hydraulinostimien max. rpm 6000.

Jos päädyt hydauleihin varaudu nostimien vaihtoon, muutoin ajokausi voi jäädä lyhyeksi.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 10 Maalis 2010, 17:03
Kirjoittaja jarski_man
Siis puhutko nyt fordin alkuperäisistä hydraulinostajista vai juuri noista compin? Kaverilla on futuragen rakentama 351W strokeri jossa hydrauliset ja tuo mainitsemani compin nokka niin hyvin tuo on sillä kestänyt, tosin rajoitin 6000rpm. Tietenkin Mexico65 tuo sinun suosittelema keskimmäinen Crowerin nokka menee varmaan nostojen puolesta ilman mitään mäntä muutoksia ja sille passais hyvin ne afr:n omat upgrade jouset. Asteita siinä näyttäs olevan reilustin, nostoja vähemmän.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 10 Maalis 2010, 17:51
Kirjoittaja Mexico65
Aikalailla yleisesti puhun hyrauli rullanostimista ja niiden kestävyydestä korkeilla kierroksilla, sisältäen lähes kaikki valmistajat.
Mutta jos rajoittaja on max 6000 rpm, niin ei yleensä esiinny ongelmia. Hetkellisesti saattaa kestää jopa +7000 rpm mutta nostajan elinikä lyhenee kummasti.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 10 Maalis 2010, 22:34
Kirjoittaja jarski_man
Niin kyllähän se tosiaan taitaa olla että 6000rpm kohdalla loppuu hydraulisen kunto ja parhaimmat hydrauliset ehkä sinne 6500rpm. Tuo sinun suosittelema numero 2 nokka, mekaaninen vissiin? Siinä taitas olla nostoja korvattu asteilla ja sopisi varmaan ilman mäntäsorvailuja pikkasen jämäkimmillä jousilla paikalleen. Aika mielenkiintonen tuo pakopuolen pienempi nosto, vähän kuin Compin thumpr nokissa. Se vois olla valinnanarvonen keppi, siinä tulis toisaalta laitettua mekaaniset nostajat valmiiksi ja jatkossa vois päivitellä pelkästään nokkaa ja mäntien taskuja. Miten noin niinku yleisesti tuo vaikuttaa koneen toimintaan/luonteeseen jos asteita enemmän ja nostoa vähemmän kuin esimerkiksi mainitsemassani Compin hydraulisessa? Myös tuolla sinun nro.1 nokalla pääsis suoraan mekaanisen maalimaan ja varmaan yli 450hp sysää silläkin. Asteita tuntuu riittävän kummassakin.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 12 Maalis 2010, 14:57
Kirjoittaja jarski_man
Mistä noita Crowerin nokkia löytää? Katselin tuon ensimmäisen solidrollerin nokkaspeksit niin just käy hyvin nuo minun AFR:n jouset sille. Pääsempähän tämän kesän ajelemaan ilman muita muutoksia. Nostojen perusteella tuohon mahtus vielä helposti pienet shimmilevyt väliin, antas sitten sitä lisäpontta :)

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 12 Maalis 2010, 20:49
Kirjoittaja Homer65
Mä ostin omani Tepolta, TuumaCidistä. On muuten Crowerin nokka, erittäin asiallkisen ja siistin näkönen :love: .

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 14 Maalis 2010, 13:34
Kirjoittaja Lauri
Mexico65 kirjoitti: AFR 185 on mielestäni aikalailla sopiva 351 W koneeseen,

Vaikka moottoria halutaan kierrättää likemmäs 7000rpm? Musta vaan jotenkin tuntuu että nuo kannet olisi liian pienet jo 302:een noille kierroksille.

jarski_man kirjoitti:. Miten noin niinku yleisesti tuo vaikuttaa koneen toimintaan/luonteeseen jos asteita enemmän ja nostoa vähemmän kuin esimerkiksi mainitsemassani Compin hydraulisessa?
Alipaine pienenee tyhjäkäynnillä, ajettavuus osakaasulla heikkenee, tehoalue siirtyy ylemmäs, PTV pienenee, päästöt kasvaa... Itse katson asiaa aivan eri kantilta. Isommat kannet ei tarvitse niin paljoa asteita, ja nosto on ilmaista tehoa.

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 14 Maalis 2010, 22:18
Kirjoittaja GT-350
Lauri kirjoitti:Musta vaan jotenkin tuntuu että nuo kannet olisi liian pienet jo 302:een noille kierroksille.
185cc imukanavilla olevat kannet ovat ihan linjassaan 302-351-koneisiin, jopa stroukattuihin, mutta +450hp tehoihin päästään kuitenkin vasta kunnolla kun kone kiertää yli 6K ja tämän skaalan konekoossa isommilla sitten sinne lähemmäs 500hp. 185-kansilla 7000rpm ja 500hp uskon helposti, jopa alle 6500rpm, hydrarollerilla, ja alle 350cid kun palikat kohdallaan.

Mutta ei noilla vakiojousilla. Sellaisen nokan kanssa, jolla 351 -kone kiertää 7000, ei AFR:n vakiojouset n. 125lbs asennuspaineilla varmasti pysy mekaanisen nokan mukana, vaikka esim. valmistaja niin ehkä väittäisikin. On turvallisempaa mennä hiukan safe side eli tässä tapauksessa kierämmälle puolelle, kuin jättää löysäksi. Venajouset eivät aina välttämättä oikeasti anna sitä painetta minkä valmistaja lupaa, ja esim. Compin jousista lähtee paineista xx lbs jo sisäänajoissa. Lisäksi monella jousivalmistajalla on harva valikoima jousia, ja suosittelevat jotain omaa jousimalliaan usealle eri nokalle. Katsokaa vaikka Lunati VooDoo mekaanisia rollereita, joissa valmistaja ilmoittaa saman jousen about kaikille malleille. No kun ei heillä ole montaa vaihtoehtoa, niin köykäisemmillekin nokille annetaan jousisuositus omasta valikoimasta järeämmän nokan mukaan...sama jousi, mutta nokissa eroa 20 astetta ja .040" nostossa.

Venakoneiston keveys keinusta venttiilien puolelle kannattaa myös huomioida. 8mm venttiilivarsien halkaisijalla varustetut kannet (=venttiili on kevyempi, n. 10%) selviävät samalla jousella kovemmasta nokasta kuin perinteisellä 11/32" -varrella varustetut. Myös jousen paino ja retainerin paino vaikuttavat juuri tällä puolella keinua, esim. titaaniretaineri lähes puolet kevyempi teräksiseen verrattuna ja sen vaikutus jopa enemmän kuin 8mm venttiili vs. 11/32 venttiili. Lukoista ei paljon painoa lähde vaikka olisi mitä space age -materiaalia. Keinun toisella puolella (nokkaan päin) eli työntötanko ja nostaja ei ole testeissa jenkeissä näyttänyt juuri vaikuttavan moottorin kiertomahdollisuuksiin, eli keventäminen siellä ei ole mahdollistanut mainittavia rpm-lisäyksiä samalla nokka/venajousi -kombolla.

AFR:n ongelma on se, että päivitysjousia tuohon kanteen ei ole bolt-on ihan helposti saatavilla. Kansissa vakiona tulevat tuollaiset pienihalkaisijaiset jouset ja retainerit, luokkaa 1.300" muistaakseni. Venttiileissä on bead-lock -tyyppiset lukot, jotka taas vaikeuttavat lukkojen ja retainerien vaihto-operaatiota. Eli esim. 1.500" halk. jousien istuttaminen ei ole ihan läpihuutojuttu. Siksi AFR:n oma tarjokas upgrade-jousi on paras vaihtoehto, tosin varsin kallis. Sillä asennuspainetta saa n. 151lbs, mikä sekin siinä ja tässä että riittää vaikkapa 7000rpm nokalle oikeasti. Huomatkaa, että AFR teki 185:een pari-kolme vuotta sitten merkittävän "parannuksen", ja vaihtoi venttiilikoneistoa; aikaisemmissa 185:issa oli 11/32-vartiset venttiilit ja luokkaa 1.46" halk. jouset. Lukot tosin jo silloin bead-lock -tyyppiset. Vanhempiin kansiin helpompi vaihdella jousia tarvittaessa, tosin sekin voi mennä jousipoteron koneistamiseksi riippuen jousesta. Kierroskykeneväisyyttä voi 11/32-koneistoissa aina parantaa titaaniretainereilla.

Kaikissa näissä aplikatioissa suosittelen lash capien käyttöä, ja tämän verran kiertävien koneiden luokassa aina 7/16" studeja keinuille, ja vielä mahdollisesti tukisiltaa keinuille kun aletaan olla tuolla 6500-7000 rpm:ssä. Venttiilikoneiston geometria vielä pilkuntarkasti kohdalleen.

Kustannus / RPM = Käyttöikä
RPM = Kustannus / Käyttöikä
Kustannus = Käyttöikä * RPM

Re: Hyvä rullanokka 359windsoriin

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 14:40
Kirjoittaja jarski_man
Niin liekkö sitten sen takia pienentäneet afr:llä jousien halkaisijaa jotta saaneet ne kevyemmäksi, mene ja tiedä. No kuitenkin afr:ltä vastasit minulle että suosittelevat niiden upgrade jousien kanssa 10 asteisia titaaniretainereita ja ohkaisia shimmilevyjä, pitäis saada sitten solidrolleri pyörimään luotettavasti 7000rpm. Ainut tosiaan että afr:n valikoimissa jouset maksaa 15dollaria per vena ja retainerit 9dollaria kipale. Eli ei halpaa, mutta helpoin ratkaisu ja varmasti kevyt. Taitaa olla minun tapauksessa helpoin kuiteski. Jos lähden nyt koneistamaan isompi halkaisijaisille jousille tilaa -> sekin maksaa ja löytyykö kaikki osat, käypäset retainerit jne paikan päältä ja tuleeko halvemmaksi?? Vai mitä mieltä olette?
Asiaa tietysti helpottaa se että keskiviikkoaamuna otan suunnaksi jenkkilän, tarkemmin Las Vegasin niin saan nuo jouset kuitenki "halvemmalla" dollarin kurssilla matkamuistona. Nämä vakiot jouset myyn sitten etiäpäin jollekkin vaikka pienempiin ratkaisuihin ihan käypäsiksi jousiksi.
7/16 studit joo olis järkevä ja varmaan ostanki samalla afr:ltä kun se sarja tais maksaa jotain reilu 40dollaria. Keinuja kun en ole vielä hankkinut.
Taitaa mennä nyt myyntiin tuo minun performer rpm imarikin :)