Sivu 1/2
Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 12:21
Kirjoittaja mercstang
Morjens!
Hei olisi tällainen pieni probleema. Viime syksynä möin entisen tekniikkan (351w+aod) pois ja nyt siirrytään automaatista manuaaliin. Hilut uuteen tekniikkapakettiin alkaisi olla kytkintä lukuunottamatta kasassa ja nyt siis kysynkin kerholaisten mielipiteitä sopivasta kytkimestä. Kasausta odottavasta uudesta moottorista haaveillaan saatavan yli 500hv ja vääntöä myös sen plus 600Nm.
Jotain pohjaa ja perusteluja tehohaaveille, eli sisäisesti tasapainotettu .030" ylikokoon porattu 351w koostuu vakioiskuisesta frpp:n teräsakselista (cleven runkokaulakoolla) , eaglen h-profiili veiveistä (6.2"), rossin matalista mukeista (pienennä pahkalla), nokka xtreme energy 288 hydroller (nokkaa vois olla enemmänkin, mutta päästöistä pitää päästä läpi ja...), kannet portatut victor jr:t, samoin imusarja siistitty victor jr, päällä 750 mighty demon. Ruttua olisi noin 11.2:1 (jos nyt laskin oikein). Kaasut poistetaan Super Comppien kautta. Kipinän antaa Msd. Tekniikka kiinni fox-korin caprissa.
Kytkimen taakse tulee vakiolla alukopalla (tämän kestosta vähän varoiteltiin, mutta tällä mennään ainakin aluksi) varustettu tremecin tko500 laatikko kymppirihlaisella (1 1/16") akselilla, jatkeeksi laatikolle alukardaani ja viimeisenä oleva 8.8 tuumainen on varustettu 3.73 välityksellä.
Nyt siis mikä kytkimeksi ja suosituksia myös vakiota kevyemmästä teräs/alumiini vauhtipyörästä? Kytkintä käytetään vaijerin välityksellä. Käyttö tulee olemaan pääsääntöisesti katuajoa, mutta satunnainen "räppäily", muutamat suoranpätkät kesässä ja mahdolliset osallistumiset ratapäiville (haaveissa myös natikat) tulisi suoriutua läpi ongelmitta.
Kytkimistä oli jotakin jo tuolla toisessa topikissa "king cobra...", mutta hieman tarkemmin ehdokkaita ko. tapaukseen.
Tuumamieheltä asiaa kysyin ja tarjouksen sain Modern Drivelinen tuotteista, kiitos siitä (minkä valmistajan komponentteja mahtavat käyttää?). Rekosen Jyrin kans oli jutusta myös puhetta ja Jyri ehdotti asian heittämistä "kerhoraadin" pohdittavaksi. Kerhosta löytyy varmasti kytkimiä ponnistaneita ja asiaan perehtyneitä asiantuntijoita ja heidän ehdotuksia tässä nyt odotankin. Eri valmistajien sivuilla on aika heikosti ilmoitettu mahdolliset tehon ja väännön kestot.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 17:52
Kirjoittaja Fastback
Mä en välttämättä säästäisi tuossa kytkinkopassa. Tollainen äreä 500hv moottori 3,500" iskulla, kun krenatoi 6000-7000 rpm jengoilta kytkimen, vauhtipyörän tms. niin se tulee läpi alumiinista kuin kuuma veitsi voista. Se vaan tulee. Tämä on asia mitä monet ylenkatsovat vielä tänäkin päivänä. Jos et itsestäsi välitä, niin 400 usd satsaus teräksiseen räjähdyskoppaan toisi mielenrauhan ja varmistuksen siitä, ettei matkustajasi, jalankulkija tai kukaan muukaan saa metallia sisäänsä.
Viimekesänä tuli eräältä autoilijalta vauhtipyörän palanen läpi vakio alumiinikopasta, läpi kardaanitunnelista ja läpi hanttimiehen ovesta. Ovi oli tässä tapauksessa lasikuitua, mutta loppu autosta oli rehellistä amerikan plootua. Minne palanen päätyi on arvoitus, ovessa oli sormen mentävä reikä. Palanen kun olisi jyrähtänyt sääreen tai reiteen, niin olisi ollut kiirus sairaalaan. Sama kun ampuisi 500 Smith&Wessonilla itseänsä jalkaan. Ei hyvä.
Ehkä se kestää ehkä ei, minulla ei ole varaa arvailla tässä tapauksessa.
Jees, sitten iloisempaa asiaan! On asiallinen suunnitelma! Hydraulinen rulla on vähän kyseenalainen, mutta päästöjen kannalta annetaan anteeksi. Tenua tankkiin, niin olisi päästöt hetkellisesti alhaiset... vanha kikka. Ehken käyttäisi kuitenkaan. Kyllä tuolla mercury Capri luulisi kulkevan mikäli pyörä pitää, epäilen ettei pidä. Victor Jr. ovat asia kannet, hard core sbf osia. Tota noini, oletko laskenut dynaamista puristussuhdetta?
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 18:00
Kirjoittaja Galaxie61
mitään ei varsinaisesti ole rikki mennyt mutta aika luistavia on tähänastiset kytkimet olleet.
ensikesälle on centerforce dual friction odottamassa. kokemuksia ei vielä ole.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 18:37
Kirjoittaja mercstang
Fastback kirjoitti: Tota noini, oletko laskenut dynaamista puristussuhdetta?
Tuossa kokeilin yhtä laskuri ja antoi äkkiseltään 8.49:1. Täytyy tarkistella noita laskelmia. Itseasiassa niin pitkällä moottoreiden saloissa en ole, että tietäisin mihin tulisi tähdätä tuon dynaamisen suhteen?
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 14 Helmi 2010, 19:32
Kirjoittaja Fastback
mercstang kirjoitti:Fastback kirjoitti: Tota noini, oletko laskenut dynaamista puristussuhdetta?
Tuossa kokeilin yhtä laskuri ja antoi äkkiseltään 8.49:1. Täytyy tarkistella noita laskelmia. Itseasiassa niin pitkällä moottoreiden saloissa en ole, että tietäisin mihin tulisi tähdätä tuon dynaamisen suhteen?
Tuurilla ne laivatkin seilaavat. 8.5:1 on hyvin tavoiteltava dynaaminen puristussuhde mikäli maksimiteho pumppubensalla on tavoitteena. Mikäli laskit oikein ja oikeailla arvoilla, niin tuo on hyvä. Muuten sitten octaneboosteria, tolua tai v-poweria ja boosteria.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 15 Helmi 2010, 10:54
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:mercstang kirjoitti:Fastback kirjoitti: Tota noini, oletko laskenut dynaamista puristussuhdetta?
Tuossa kokeilin yhtä laskuri ja antoi äkkiseltään 8.49:1. Täytyy tarkistella noita laskelmia. Itseasiassa niin pitkällä moottoreiden saloissa en ole, että tietäisin mihin tulisi tähdätä tuon dynaamisen suhteen?
Tuurilla ne laivatkin seilaavat. 8.5:1 on hyvin tavoiteltava dynaaminen puristussuhde mikäli maksimiteho pumppubensalla on tavoitteena. Mikäli laskit oikein ja oikeailla arvoilla, niin tuo on hyvä.
Muuten sitten octaneboosteria, tolua tai v-poweria ja boosteria.
tai ootellaan kesää kun bensaan on jokapaikassa lisätty niin paljon viinaa että toimii ilman omia lisäaineita

Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 15 Helmi 2010, 11:04
Kirjoittaja Mexico65
Fastback kirjoitti:
Tuurilla ne laivatkin seilaavat. 8.5:1 on hyvin tavoiteltava dynaaminen puristussuhde mikäli maksimiteho pumppubensalla on tavoitteena. Mikäli laskit oikein ja oikeailla arvoilla, niin tuo on hyvä. Muuten sitten octaneboosteria, tolua tai v-poweria ja boosteria.
Todellista elämää 334 toimii vielä V-Powerilla;
staattinen puristussuhde 12.8
dynaaminen puristussuhde 8.9
Huom. Säädöissä on tekemistä ja ennakot ehdottoman maltilliset ja säädetty erikseen eri kierros alueille. Max kuitenkin vain 27 astetta, kestäisi tuonne 32 asteeseen mutta ei riskeerata.
Kytkin?
Uskallan suositella seuraavaa, Centerforce Dual-Friction tai Centerforce DFX paineasetelma ja kytkin levy, vauhtipyöräksi esim. saman valmistajan joko teräs tai alumiini vaihtoehtoja. HUOM. jos ja kun kone on sisäisesti tasapainotettu, on ulkoisten pyörivien massojen oltava 0-painoisia. Mahdollisuuksien mukaan tasapainota ulkoiset massat erikseen 0-painoon.
Muitakin vaihtoehtoja löytyy.
Kun kytkin ja vahtipyörä on oikein mitoitettu, korkea laatuisilla pulteilla ja muttereilla (ARP) kasattu, oikeilla momenteilla en olisi kovin huolestunut kytkinkopan materiaalista. HUOM. keskitä kytkinkoppa ohjeiden mukaan lohkoon. Teräs kopat on enemmän kiihdytys autojen käyttöön.
Kytkinkoppia löytyy jokaisen mieltymyksen mukaisesti valurauta, teräs, alumiini ja magnesium. Lähinnä kytkimen tai vauhtipyörän räjähdys vaaran aiheuttaa virheellinen asennus tai koneen kokonaisuuden virheellinen tasapainotus sekä väärän laiset momentit ja pultit ja mutterit.
Jotenkin tuntuisi oudolta jos teräs olisi se ainoa vaihtoehto! Kuitenkin noita alumiinisia ja magnesium koppia tarjotaan esim. NASCAR Cup, NASCAR Busch/Truck,Trans Am, Stock Cars (ARCA Re/Max), Road Racing (SCCA GT1), USAR Pro Cup. Autoina Ford, Chevy, Dodge, Toyota,
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 16 Helmi 2010, 08:47
Kirjoittaja 1969
Odotettavissa on, että suurimmasta osasta yksilevykytkimiä tulee kulutustavaraa kun mennään yli 500hv:n. Itse kokeilisin HHP:ltä Fidanzan järeän pään yksilevyä, koska speksit antavat odottaa yli 600hv:n kestoa.
Itse olen kuluttanut nopeasti loppuun dual frictionin, heti kun tuli hiukan voimaa taakse. Futurage on kuluttanut kytkimen kesässä ainakin Zoomilta, Centerfocelta ja Andersonilta (hi rev). Olikohan muitakin? Hälle tulee Fidanzan järeämpi yksilevy ensikesäksi. Itselläni street twin.
-Janne
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 16 Helmi 2010, 10:45
Kirjoittaja Galaxie61
1969 kirjoitti:Odotettavissa on, että suurimmasta osasta yksilevykytkimiä tulee kulutustavaraa kun mennään yli 500hv:n. Itse kokeilisin HHP:ltä Fidanzan järeän pään yksilevyä, koska speksit antavat odottaa yli 600hv:n kestoa.
Itse olen kuluttanut nopeasti loppuun dual frictionin, heti kun tuli hiukan voimaa taakse. Futurage on kuluttanut kytkimen kesässä ainakin Zoomilta, Centerfocelta ja Andersonilta (hi rev). Olikohan muitakin? Hälle tulee Fidanzan järeämpi yksilevy ensikesäksi. Itselläni street twin.
-Janne
no voi prkl. täytyy vissiin alkaa tekemään cee kuutosta
ajoin viimekesänä autoa jossa oli tollanen tuplalevy kytkin ja hieman haisi luistavalta kun tallas kaasua kunnolla

Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 16 Helmi 2010, 14:01
Kirjoittaja Mexico65
Galaxie61 kirjoitti:1969 kirjoitti:Odotettavissa on, että suurimmasta osasta yksilevykytkimiä tulee kulutustavaraa kun mennään yli 500hv:n. Itse kokeilisin HHP:ltä Fidanzan järeän pään yksilevyä, koska speksit antavat odottaa yli 600hv:n kestoa.
Itse olen kuluttanut nopeasti loppuun dual frictionin, heti kun tuli hiukan voimaa taakse. Futurage on kuluttanut kytkimen kesässä ainakin Zoomilta, Centerfocelta ja Andersonilta (hi rev). Olikohan muitakin? Hälle tulee Fidanzan järeämpi yksilevy ensikesäksi. Itselläni street twin.
-Janne
no voi prkl. täytyy vissiin alkaa tekemään cee kuutosta
ajoin viimekesänä autoa jossa oli tollanen tuplalevy kytkin ja hieman haisi luistavalta kun tallas kaasua kunnolla

Ei nuo kytkimet tuohon lopu. Eikä sen takia tarvitse automaattiin siirtyä. Mutta sinun osalta taidetaan jo tulla siihen pisteeseen, että pitää oikeasti alkaa puhua kytkimistä.
Käyppä vaikka huviksesi läpi yhden oikeita kytkimiä valmistavan tarjonta läpi. Voit vaikka itse määrittää tarvittavan kokoon panon tarvittavan momentin keston suhteen.
Levymateriaaleista voit valita seuraavista.
Hiilikuitu, keraaminen, hybridi ja sinteri metallinen.
Maksimi vääntö kapasiteetti noin nopeasti katsottuna olisi alueella 1620/2203 (lb-ft/Nm), luulisi riittävän näihin meidän kulkuneuvoihin.
http://www.tiltonracing.com/pdfs/driveline07.pdf
Muitakin oikeiden kytkimien valmistajia löytyy.
http://www.apracing.com/
ym.
Näitä kytkimiä en voi suositella mitenkään normaali käyttöön.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 16 Helmi 2010, 18:11
Kirjoittaja mercstang
Mexico65 kirjoitti: HUOM. jos ja kun kone on sisäisesti tasapainotettu, on ulkoisten pyörivien massojen oltava 0-painoisia. Mahdollisuuksien mukaan tasapainota ulkoiset massat erikseen 0-painoon.
Vauhtipyörä oli tarkoitus käyttää Laakkosella tarkistuksella. Miten muuten meneekö asetelma samassa paketissa (ja onkos sillä edes tarvetta)? Dampereiden painotuksesta en ole kuullut? Tuon putin irroituksella siitä pitäis saada 0-painoinen.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 17 Helmi 2010, 00:52
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:1969 kirjoitti:Odotettavissa on, että suurimmasta osasta yksilevykytkimiä tulee kulutustavaraa kun mennään yli 500hv:n. Itse kokeilisin HHP:ltä Fidanzan järeän pään yksilevyä, koska speksit antavat odottaa yli 600hv:n kestoa.
Itse olen kuluttanut nopeasti loppuun dual frictionin, heti kun tuli hiukan voimaa taakse. Futurage on kuluttanut kytkimen kesässä ainakin Zoomilta, Centerfocelta ja Andersonilta (hi rev). Olikohan muitakin? Hälle tulee Fidanzan järeämpi yksilevy ensikesäksi. Itselläni street twin.
-Janne
no voi prkl. täytyy vissiin alkaa tekemään cee kuutosta
ajoin viimekesänä autoa jossa oli tollanen tuplalevy kytkin ja hieman haisi luistavalta kun tallas kaasua kunnolla

Ei nuo kytkimet tuohon lopu. Eikä sen takia tarvitse automaattiin siirtyä. Mutta sinun osalta taidetaan jo tulla siihen pisteeseen, että pitää oikeasti alkaa puhua kytkimistä.
Käyppä vaikka huviksesi läpi yhden oikeita kytkimiä valmistavan tarjonta läpi. Voit vaikka itse määrittää tarvittavan kokoon panon tarvittavan momentin keston suhteen.
Levymateriaaleista voit valita seuraavista.
Hiilikuitu, keraaminen, hybridi ja sinteri metallinen.
Maksimi vääntö kapasiteetti noin nopeasti katsottuna olisi alueella 1620/2203 (lb-ft/Nm), luulisi riittävän näihin meidän kulkuneuvoihin.
http://www.tiltonracing.com/pdfs/driveline07.pdf
Muitakin oikeiden kytkimien valmistajia löytyy.
http://www.apracing.com/
ym.
Näitä kytkimiä en voi suositella mitenkään normaali käyttöön.
tuli tilailtua semmonen kaasupullokin

. toivottavastii tolla centerforcella edes yhden kesän pääsee, jos varovasti ajelee..
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 17 Helmi 2010, 08:28
Kirjoittaja 1969
Galaxie61 kirjoitti:
tuli tilailtua semmonen kaasupullokin

. toivottavastii tolla centerforcella edes yhden kesän pääsee, jos varovasti ajelee..
Isolohkon kytkinlevy ja paineasetelma lienevät isommalla halkaisijalla kuin pikkulohkon? Kytkimen kapasiteetti kasvaa halkaisijan neliössä, koska pinta-ala ratkaisee. Eli en ottaisi tuskaa liikaa etukäteen.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 17 Helmi 2010, 08:42
Kirjoittaja Mexico65
mercstang kirjoitti:Mexico65 kirjoitti: HUOM. jos ja kun kone on sisäisesti tasapainotettu, on ulkoisten pyörivien massojen oltava 0-painoisia. Mahdollisuuksien mukaan tasapainota ulkoiset massat erikseen 0-painoon.
Vauhtipyörä oli tarkoitus käyttää Laakkosella tarkistuksella. Miten muuten meneekö asetelma samassa paketissa (ja onkos sillä edes tarvetta)? Dampereiden painotuksesta en ole kuullut? Tuon putin irroituksella siitä pitäis saada 0-painoinen.
Sisäinen painottaminen tuo tulessaan nämä kysymykset. Ulkoisesti painotetussa koneessa kaikki kamat tulee saman tien yhdeksi paketiksi damperi, vetolevy / vauhtipyörä ja mahdollisesti kykin.
Tuota omaa konetta painotettaessa kaikki ulkoiset pyörivät ajettiin 0-painoon damperi, vetolevy, kytkin, trikkeripyörä. Hihnapyörää ei kuitenkaan painotettu. Tosin vain vetolevyyn piti tehdä pieni korjaus muut osat olivat jo tarkasti 0-painossa.
Re: Ehdotuksia kytkimeksi?
Lähetetty: 17 Helmi 2010, 09:31
Kirjoittaja Galaxie61
1969 kirjoitti:Galaxie61 kirjoitti:
tuli tilailtua semmonen kaasupullokin

. toivottavastii tolla centerforcella edes yhden kesän pääsee, jos varovasti ajelee..
Isolohkon kytkinlevy ja paineasetelma lienevät isommalla halkaisijalla kuin pikkulohkon? Kytkimen kapasiteetti kasvaa halkaisijan neliössä, koska pinta-ala ratkaisee. Eli en ottaisi tuskaa liikaa etukäteen.
11 tuumaa on halkaisija. tuo edellinen (r.i.p) asetelma oli merkkiä ram 2800 lbs. luisti ilosesti isolla vaihteella kun sopivilla kierroksilla tallas kaasupoljinta