Sivu 1/1
Arning muutoksesta
Lähetetty: 14 Marras 2009, 16:56
Kirjoittaja PaLa
Moikka!
Kahlasin sivustoa läpi,enkä löytänyt etsimääni,muistelen sen kyl jossain nähneeni......joten ny päätin si kysästä.
Eli miten kyseinen muutos tehtiin ja nitä kaikkea siinä on otettava huomioon?....
Keulaa on saatava ainakin hiukan alas,ku menee niin nokka pystyssä ja perää ei viitteis nostaa.
-pala
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 14 Marras 2009, 18:52
Kirjoittaja Homer65
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 14 Marras 2009, 21:55
Kirjoittaja TurdusMerula
PaLa kirjoitti:Moikka!
Kahlasin sivustoa läpi,enkä löytänyt etsimääni,muistelen sen kyl jossain nähneeni......joten ny päätin si kysästä.
Eli miten kyseinen muutos tehtiin ja nitä kaikkea siinä on otettava huomioon?....
Keulaa on saatava ainakin hiukan alas,ku menee niin nokka pystyssä ja perää ei viitteis nostaa.
-pala
Arning-pudotus ei oikeastaan paljoakaan laske keulaa, ainakaan sitä nimellistä tuumaa. Vaikutus on enemmänkin ohjausgeometrian puolella. Madallusjouset keulaan...
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Marras 2009, 10:03
Kirjoittaja Tapsa
Tai sitten 1/2 kierrosta kerralla etu jousista pois jos eivät ole elähtäneet , sillä ainakin saat tasattua autonn asentoa.
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Marras 2009, 11:06
Kirjoittaja PaLa
Kiitoksia...
Ajattelinki,ettei se ehkä pelkästään sillä paljon laske,mutta jospa sillä olisi myönteistä vaikutusta ajettavuuteen.
Täytyy mennä tonne tallille suunnittelemaan mitä alkais duunaamaan,mut tästä on nyt hyvä lähteä.
-pala
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Marras 2009, 12:36
Kirjoittaja Arto65FB
Tuuman voi pudottaa ilman, että vaatii muuta kuin reikien tekemistä.
äh, samat lätinät meinasin kirjoittaa kunnes muistin klikata tuota linkkiä. Sieltähän ne lukee.
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Marras 2009, 18:46
Kirjoittaja JYN85
Itselläkin suunnitteilla tälle talvelle ko muutos omaan autoon (musse -67) muun alustarempan ohessa. Jos tekee autoon 1" pudotuksen, niin saavutetaanko kiilapaloilla mitään etua? Esim Mustangsunlimited kauppaa sapluuna ja kiilapala kiitiä 180 taalan hintaan. Tuntuu kovalta hinnalta pelkästä sapluunasta jos kiilapaloista ei ole mitään hyötyä pienemmässä pudotuksessa.
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 16 Marras 2009, 08:14
Kirjoittaja KooKoo
Tein viime talvena omaan 68 musseeni noin tuuman pudotuksen ja ylätukivarren pudotuksen, eikä
ainakaan tuossa tapauksessa nivelen kulma mennyt missään tapauksessa edes liikkumavaransa
lähelle. Tietty pallonivel toimii koko ajan "väärässä" kulmassa, joten pitkäaikaisessa käytössä nivelen
kulman muutoksella voi olla jotain hyötyäkin. Kunhan pyöränkulmat vaan sai kohdilleen, etupään käytös
muuttui tukivarsimuutoksen jälkeen mielestäni huomattavasti parempaan suuntaan, toki vaikutusta
oli varmaan myös pudotuksella, rengasmuutoksella jne....
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 23 Marras 2009, 12:35
Kirjoittaja FFreak
No hitsi mä mietin kans tota tuuman pudotusta, et tarviiko jo sen kiilapalan.

No kerran ei tarvii niin varmaan kannatta tehdä, jos haluaa geometriaa paremmaksi.

Kun on muutenkin tulossa uutta osaa eteen ja taakse niin siinähän ne samalla hoituis. Vois ehkä taipua mutkiin toisen lailla. Täytyyhän sitä voida tuollaisella autolla ajaa muutenkin kuin suoraan. Tietyissä rajoissa tietenkin.

Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 12 Joulu 2009, 00:42
Kirjoittaja ROKI
FFreak kirjoitti:No hitsi mä mietin kans tota tuuman pudotusta, et tarviiko jo sen kiilapalan.

No kerran ei tarvii niin varmaan kannatta tehdä, jos haluaa geometriaa paremmaksi.

Kun on muutenkin tulossa uutta osaa eteen ja taakse niin siinähän ne samalla hoituis. Vois ehkä taipua mutkiin toisen lailla. Täytyyhän sitä voida tuollaisella autolla ajaa muutenkin kuin suoraan. Tietyissä rajoissa tietenkin.

Kyllähän ne pallot kuluu eri tavalla kuin vakioasennossa, ei se ole kummone homma tehdä ne kiilapalat itse, rälläkkä käteen ja 8mm lattarautaa ja hiomaan poralla reikiä ja pakoilleen eikä maksa paljon mitään.
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Joulu 2009, 16:59
Kirjoittaja FFreak
Jep, varmasti kuluu. Epäilen, että nykyiset pallot on kuluneet paikoillaan vuodesta -85 joten jos ne laittais toiseen asentoon niin kestäisköhän mun ajoilla toiset 24 vuotta?

Rälläkkä pysyy kädessä, mut saattaa pian löytyä joku tuttu joka voisi vallan koneistaa tuollaiset, vai meneekö liian hienoksi?

Ja vielä jos jalostaa pitemmälle niin ostaa vallan hitec ylätukivarret. Jonka jälkeen myös alatukivarret. Tai muuttaa koko jousituksen McPhersson malliseksi!
No joo, uni seis.

Eiköhän meikäläisen ajeluihin riitä toi pelkkä muutos, ja ehkä kiilapalat. Kahotaan kesällä kun saa asennettua osat paikoilleen.

Ja sitä kesää odotellen

Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 15 Joulu 2009, 18:59
Kirjoittaja Make67
FFreak kirjoitti:Jep, varmasti kuluu. Epäilen, että nykyiset pallot on kuluneet paikoillaan vuodesta -85 joten jos ne laittais toiseen asentoon niin kestäisköhän mun ajoilla toiset 24 vuotta?

Rälläkkä pysyy kädessä, mut saattaa pian löytyä joku tuttu joka voisi vallan koneistaa tuollaiset, vai meneekö liian hienoksi?

Ja vielä jos jalostaa pitemmälle niin ostaa vallan hitec ylätukivarret. Jonka jälkeen myös alatukivarret. Tai muuttaa koko jousituksen McPhersson malliseksi!
No joo, uni seis.

Eiköhän meikäläisen ajeluihin riitä toi pelkkä muutos, ja ehkä kiilapalat. Kahotaan kesällä kun saa asennettua osat paikoilleen.

Ja sitä kesää odotellen

Ilman kiiloja ajellu 8 vuotta...rataa, slalomia, kruisailuja(yht. 35tkm). Siellä ovat ja aina kelvanneet kattastus-sedälle...tähän asti

!
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 01 Helmi 2014, 11:22
Kirjoittaja BB
Toteutin tossa tuon 1 tuuman pudotuksen ja hupsis toisella puolen ylä pallo otti vastaan ennen pohjaan lyönti kumia.
Sitten aloin etsimään vaivaan vastausta joka oli TARVIKE yläpallo liikematka selvästi pienempi kuin alkuperäisessä.(merkki joku dtz tai sinne päin)
Joten olkaahan tarkkana ettei käy vahinkoa.
Re: Arning muutoksesta
Lähetetty: 01 Helmi 2014, 17:13
Kirjoittaja Antti66HT
hitto, mulla on varmaan jossain 6 vuotta autotallissa maanneen p5 pöytäkoneen kovalevyllä kuvat, joiden perusteella, voisi teettää esim. Sarlin racingillä tommoset kiilat, mutta en tiedä lähteekö se ees käyntiin enään...