Sivu 1/1
GT-40 rautakannet
Lähetetty: 29 Loka 2009, 19:12
Kirjoittaja FinnStang
Kommentteja? Maksaako vaivaa enää nykypäivänä alkaa hankkimaan, laivaamaan ja kunnostamaan kun jos jonkinmoista valmista alumiinikantta tarjolla suoraan kaupan hyllyltä viislitraseen? Onkohan näitä kotosuomessa kuinka käytössä? Ison veden takana tuntuvat lähes romuraudan hinnalla näitä hakevan joka kyläromuttamon tontilta...
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 30 Loka 2009, 09:31
Kirjoittaja Antti66HT
Ei maksa vaivaa. jo tietämättä minkälaista konetta olet rakentamassa...

Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 30 Loka 2009, 11:49
Kirjoittaja FinnStang
Tarkoitus olis lievästi piristää kesäkayttömustangia. Kannet, imusarja, ym. yläkertaan hengitystä helpottamaan, kohtuullisella budjetilla, ja hyvällä hyötysuhteella euroja/hv. Vielä vakio 5.0 H.O...
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 30 Loka 2009, 11:58
Kirjoittaja Antti66HT
Säästö kansien hinnassa ei koko kustannuksia ajatellen kuitenkaan ole niin suuri. Hanki kerralla kunnon kannet. Ongelma tietysti on että vakio mäntien kanssa toimivia kunnon kansia ei oikein ole, tai sitten pitää nokan nostossa tinkiä paljon. AFR165 taitaa toimia vakio mäntien kanssa? 185? TFS:n imari/kansi paketti voisi olla hyvä vaihtoehto, nokka akseliksi sitten jotain parempaa... Minkä laisella kokonais budjetilla ajattelin pärjätä?
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... t=piristys
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... t=piristys
www.sbftech.com
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 30 Loka 2009, 16:54
Kirjoittaja FinnStang
Laskeskelin, että alle kahdella tonnilla pärjäis jos vakio nokalla ja em. käytetyillä kansilla ja imusarjalla esim. jostain explorerista tms. vempeleestä joissa näitä gt-40 moottoreita on ollut. Ovat jenkkien palstamammojen mukaan ihan kohtuullisesti niistä tehoja repineet. Kannet tieysti vaatinee uuden venttiilikoneiston ja alukansissa venttiilit jousineen tulee samaan hintaan. Alkaa omassa koneessa olemaan jo sen verran maileja +140 000 ja öljyä vähän pölläyttelee, että avaus olisi tarpeen. Samalla vaivalla tietysti vois tekniikkaa päivittää. Rauta GT:t ei tietysti vielä liene loikka tälle vuosituhannelle...
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 31 Loka 2009, 11:08
Kirjoittaja Arto65FB
FinnStang kirjoitti:jostain explorerista tms. vempeleestä joissa näitä gt-40 moottoreita on ollut. Samalla vaivalla tietysti vois tekniikkaa päivittää. Rauta GT:t ei tietysti vielä liene loikka tälle vuosituhannelle...
Taitavat olla GT-40P kannet, joista Exploderin yhteydessä puhutaan. Ehkä parhaat Fordin 289-302-5.0L kannet, mutta jollet saa hyväkuntoisia kansia parilla sataa, ei niiden metsästämisessä taida olla mieltä.
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 31 Loka 2009, 16:29
Kirjoittaja MONTTU
Kysy US-Partsista onko GT-40 303Y TO alukansia vielä hyllyssä ( TO="take off" ovat olleet kiinni crate moottorissa Fordilla, otettu kuitenkin pois, ei ajettu ). Niitä oli siellä jossain vaiheessa kuin halkoja pinossa. Ostin sellaiset ja hinta oli vähän yli puoli hintaa muista alukansista. Eagle Racingin jarrussa kuitenkin 388hp/535nm...
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 02 Marras 2009, 17:25
Kirjoittaja FinnStang
Kiitos kommenteista. Ehkä parasta on tarkistaa budjettia ylöspäin ja satsata parempiin osiin. Nälkä kuitenkin kasvaa syödessä ja uusi päivitys olisi pian taas edessä. Vaikka eihän näistä koskaa taida lopullisen valmiita tulla....
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 02 Marras 2009, 17:53
Kirjoittaja Antti66HT
Viisauden sanoja... Hyvät kannet ja alakerta on kuitenkin kaiken perusta. Itsekin on näitä paketteja tekohengitellyt vuosia, ja lopulta se tulee kalliiksi...
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 03 Marras 2009, 12:59
Kirjoittaja FFreak
Kerronpa omat kokemukseni, jos olis jotain apua tai herättää ajatuksia. Eli tästä on myös topikki vinkkiä/tietoa (viriä). Eli aloin myös miettiä koneen piristystä ja meinasin ensin kairata omia kansia. Mulla oli -68 302 porattu 030 ylikokoon. Sitten tuli GT-40 303Y alukannet myyntiin ja ajattelin et ostanpa nuo. Noh, sitten kansia tarkastellessa huomasin että aluissa onkin isommat palotilat(64cc) kuin omissa -69 302:ssa (54cc?)! Eli puristukset olis laskenu 9-> 8.2! Eli joutusi päivittämään myös alakertaa eli suurempi puristeiset männät! No sattui tulemaan alakerta jossa oli 10,5 männät, 274 nokka, tuplarullajakopää. Jee, tästä valmis alakerta. No nyt kesän huristellen alakerta (laakerit) sit meni remonttiin.
Eli pientä yhteenvetoa jos tekee:
Olis ensin kannattanu katsoa nuo puristukset ja palotilat.
Ja kun kannet virtaa paremmin niin hyötyä tulee paremmalla nokalla.
Ja kun asiaa jatkaa niin alakerta myös samalla kuntoon, ettei käy kuten itsellä että en tarkastanut ostamaani alakertaa ja nyt sitten joutuu vaihtamaan laakerit, kun ne olis voinu vaihtaa silloin kun kone oli vielä irti eikä nyt heti n.600km jälkeen
Hintaa koneelle on kertynyt seuraavasti:
Kannet GT-40 303Y 1000e
FR rullakeinut vähän yli 500e + säätölevyt n.20e
Edelbrock air gap imari 200e
Alakerta 1300e
Alakerran koneistus n.320e
Compin XE268 nokka n.168e
Alakertaan uudet osat n.620e
Vielä ostan uuden kaasarin kyseiseen kombinaatioon, kun 500cfm edelbrock on liian pieni.
Nämä osat olisi joku ehkä valinnut toisin mutta tämä on minun valinta jos parannettavaa on niin voi ehdottaa. Muuten tuo vanha nokka compin XE274 joutaisi myydä jos joku tarvii! Kunnoltaan kuin sisään ajettu.
Nyt olis edessä koneen kasaus. Taitaa rullilla käynti jäädä ensi kesään. Dyno 2000 näytti tehoja n.377 saa nähdä miten lähelle pääsee. Kommettiakin saa heittää ja just uuden rakentajan kannalta et mitä kannattaa ottaa huomioon.
Re: GT-40 rautakannet
Lähetetty: 05 Marras 2009, 19:33
Kirjoittaja Lauri
FinnStang kirjoitti:Tarkoitus olis lievästi piristää kesäkayttömustangia. Kannet, imusarja, ym. yläkertaan hengitystä helpottamaan, kohtuullisella budjetilla, ja hyvällä hyötysuhteella euroja/hv. Vielä vakio 5.0 H.O...
Jos se on ihan täysin vakio niin kansien ja imusarjan vaihdon yhteydessä ilmamassamittari ja ehkä kaasuläppäkin kannattaa vaihtaa isompaan ettei ne kurista ilmavirtausta, ja pakokaasut pitää saada pois jotain kautta. Ilmeisesti kyseessä -90, sen vakionokka on hyvä tällaiseen. 1,7 keinuvivut voisi laittaa samalla kun kannet vaihtaa. Siinähän on jo kiva pikkupiristys. Kansiksi itse lähtisin katsomaan Trick Flown tuotteita, lukemani perusteella tuntuu vakuuttavimmilta vaihtoehdoilta. Eiköhän ne orkkis venttiilipaikat ja kulmat ole jo nähty. En ole katsonut löytyykö fast as castiä jo kuinka hyvin käytettynä, mutta twisted wedgejä ainakin.
Ihan ensimmäisenä voisi tehdä ne ilmaiset muutokset eli imuäänen vaimennin pois, tankkiin 98-99 oktaanista ja kääntää ennakot 12-14 asteeseen, sen minkä nakuttamatta saa.