Sivu 1/1
traction bars
Lähetetty: 28 Loka 2009, 19:43
Kirjoittaja puuhapetri
Näitähän myydään pääsääntöisesti poistamaan taka-akselin tärinää ja poistamaan pitkittäistuen tehtävää lehtijousilta. Mutta toimivatko nämä täysin? Onko ratkaisu näin helppo tohon pompotusilmiöön pidon rajoilla luistatellessa?
Re: traction bars
Lähetetty: 29 Loka 2009, 08:41
Kirjoittaja Tapsa
Näitä on käytetty maailman sivu lehtijousisissa taka-akseli tuennoissa.
Toimivat , poistavat/vähentävät ainakin löysille lehtijousille tyypillistä kiertymisilmiötä .
iskunvaimennuskin on osa tätä kokonaisuutta. jos on huonot pamput niin vaimennus tähänkin ilmiöön on huono.
Traction barsseja on erillaisia, tässä hieman eriteltynä:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
2. Lehtijousen alle 2:lla U-pultilla kiinnitettävä toisesta päästä irtonainen , kumi vaimentimella . yleensä 4-profiili
putkesta tehty "tanko"
nimitys traction bar,slapper bar.
yksinkertaisin ja halvin ratkaisu bolt-on.
3. Lenkki-lenkki malli, tanko joka kiinnitetään pultti liitoksilla
etupää liikkuvalla kiinnityksellä lehtijousen etulenkkiin ottaa tuoennan sieltä kiinnitys kiinnikkellä perän U-pultteihin
nimitys Cal-Track.
nykyään suosituin ratkaisu ja ehkä toimivin. keskihintainen.
4. Loytyy myös säädettävää SLIDE-A-LINK tankoratkaisua
joka vastaa Cal-trackia rakeenteeltaan ja toimivuudeltaan. kallein.
Re: traction bars
Lähetetty: 29 Loka 2009, 15:17
Kirjoittaja JYK-90
Tapsa kirjoitti:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Re: traction bars
Lähetetty: 29 Loka 2009, 18:46
Kirjoittaja Arto65FB
Traction barien yksi haitta voi olla (riippuu toki monesta muustakin asiasta) sitten perän pomppiminen kovassa jarrutuksessa. Slapper barit eivät sitä aiheuta, kun eivät vaikuta jarrutuksessa.
Re: traction bars
Lähetetty: 17 Marras 2009, 11:49
Kirjoittaja puuhapetri
JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.
Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
Re: traction bars
Lähetetty: 17 Marras 2009, 12:40
Kirjoittaja Make67
puuhapetri kirjoitti:JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.
Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
HEP!!!
Re: traction bars
Lähetetty: 17 Marras 2009, 13:13
Kirjoittaja Antti66HT
Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Re: traction bars
Lähetetty: 21 Marras 2009, 18:37
Kirjoittaja 1969
Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
Re: traction bars
Lähetetty: 24 Marras 2009, 10:56
Kirjoittaja puuhapetri
JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?
Antti66HT kirjoitti:Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Oliko tiedossa että nuo 1 1/2 lehtiset ei pompota traction barssien kanssa vai oliko lopputulos iloinen ylläri?
1969 kirjoitti:Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
Onko muuten vakio tuennan osat?
Re: traction bars
Lähetetty: 24 Marras 2009, 12:25
Kirjoittaja Antti66HT
Oli kyllä iloinen ylläri. Tietysti aina tuo etupainoisuus lehtijousissa auttaa, esim 4 1/2 lehtisiäkin on markkinoilla.
Re: traction bars
Lähetetty: 24 Marras 2009, 15:33
Kirjoittaja JYK-90
[/quote]
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.[/quote]
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?
Traction barsit oli akselissa kiinni U-pulttien avulla ja edestä hitsattuina apurunkoihin. Kyllähän perä pomppi kiihdytyksissä, muttei niin paljon kuin ennen barseja.
Ens kesänä ei sit toivottavasti enää pomputtele!
