Sivu 1/1

traction bars

Lähetetty: 28 Loka 2009, 19:43
Kirjoittaja puuhapetri
Näitähän myydään pääsääntöisesti poistamaan taka-akselin tärinää ja poistamaan pitkittäistuen tehtävää lehtijousilta. Mutta toimivatko nämä täysin? Onko ratkaisu näin helppo tohon pompotusilmiöön pidon rajoilla luistatellessa?

Re: traction bars

Lähetetty: 29 Loka 2009, 08:41
Kirjoittaja Tapsa
Näitä on käytetty maailman sivu lehtijousisissa taka-akseli tuennoissa.
Toimivat , poistavat/vähentävät ainakin löysille lehtijousille tyypillistä kiertymisilmiötä .
iskunvaimennuskin on osa tätä kokonaisuutta. jos on huonot pamput niin vaimennus tähänkin ilmiöön on huono.
Traction barsseja on erillaisia, tässä hieman eriteltynä:

1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

2. Lehtijousen alle 2:lla U-pultilla kiinnitettävä toisesta päästä irtonainen , kumi vaimentimella . yleensä 4-profiili
putkesta tehty "tanko"
nimitys traction bar,slapper bar.
yksinkertaisin ja halvin ratkaisu bolt-on.

3. Lenkki-lenkki malli, tanko joka kiinnitetään pultti liitoksilla
etupää liikkuvalla kiinnityksellä lehtijousen etulenkkiin ottaa tuoennan sieltä kiinnitys kiinnikkellä perän U-pultteihin
nimitys Cal-Track.
nykyään suosituin ratkaisu ja ehkä toimivin. keskihintainen.

4. Loytyy myös säädettävää SLIDE-A-LINK tankoratkaisua
joka vastaa Cal-trackia rakeenteeltaan ja toimivuudeltaan. kallein.

Re: traction bars

Lähetetty: 29 Loka 2009, 15:17
Kirjoittaja JYK-90
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.

Re: traction bars

Lähetetty: 29 Loka 2009, 18:46
Kirjoittaja Arto65FB
Traction barien yksi haitta voi olla (riippuu toki monesta muustakin asiasta) sitten perän pomppiminen kovassa jarrutuksessa. Slapper barit eivät sitä aiheuta, kun eivät vaikuta jarrutuksessa.

Re: traction bars

Lähetetty: 17 Marras 2009, 11:49
Kirjoittaja puuhapetri
JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.

Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.

Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???

Re: traction bars

Lähetetty: 17 Marras 2009, 12:40
Kirjoittaja Make67
puuhapetri kirjoitti:
JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.

Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.

Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
HEP!!!

Re: traction bars

Lähetetty: 17 Marras 2009, 13:13
Kirjoittaja Antti66HT
Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.

Re: traction bars

Lähetetty: 21 Marras 2009, 18:37
Kirjoittaja 1969
Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.

Re: traction bars

Lähetetty: 24 Marras 2009, 10:56
Kirjoittaja puuhapetri
JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?

Antti66HT kirjoitti:Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Oliko tiedossa että nuo 1 1/2 lehtiset ei pompota traction barssien kanssa vai oliko lopputulos iloinen ylläri?

1969 kirjoitti:Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
Onko muuten vakio tuennan osat?

Re: traction bars

Lähetetty: 24 Marras 2009, 12:25
Kirjoittaja Antti66HT
Oli kyllä iloinen ylläri. Tietysti aina tuo etupainoisuus lehtijousissa auttaa, esim 4 1/2 lehtisiäkin on markkinoilla.

Re: traction bars

Lähetetty: 24 Marras 2009, 15:33
Kirjoittaja JYK-90
[/quote]


Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.[/quote]

Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?



Traction barsit oli akselissa kiinni U-pulttien avulla ja edestä hitsattuina apurunkoihin. Kyllähän perä pomppi kiihdytyksissä, muttei niin paljon kuin ennen barseja.
Ens kesänä ei sit toivottavasti enää pomputtele! :D :D