Sivu 1/1

Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 10 Loka 2009, 19:48
Kirjoittaja FFreak
No niin, oikein se korva kuuli. :( Eli naputuksen lähde löytyi ja niin kuin epäilin niin ainakin runkolaakerit on kuluneet. Eli laitan nyt sitten samalla kunnolla koko koneen ja vaihdan kaikki laakerit ja myös öljypumpun. :? Samoin taidan vaihtaa nokan laakerit ja venyneen jakoketjun. Voi olla et vaihdan astetta miedomman nokankin. Täytyy ensin katsoa ajoitus. Nyt 274 asteinen nokka. Saa nähdä.
Otin äsken runkolaakeripukit irti ja kampiakselia kun katsoi niin näkyi jälkeä mutta sormeen ei tuntunut mitään. Nyt sitten pitäisi mittailla kaulojen paksuutta. Näkeekö sen laakeriliuskasta? Kakkospukin laakeriliuskan otin pois niin ainakin se on 010 alikoossa. Teillä koneen rakentajilla on varmaan muistissa mitkä on kaulojen paksuudet esim. runkolaakereiden std/010 alikoko ja kiertävien std/ 010 alikoko? Paljonko on tuumissa/mm? Kiitokset etukäteen!

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 10 Loka 2009, 22:11
Kirjoittaja munmummu69
Vaikken niin koneenrakentaja olekaan, että osaisin numeroita kertoa, niin kehtaan kuitenkin kysyä jotta mikäs mylly?

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 10 Loka 2009, 22:55
Kirjoittaja Tapsa
Jos on akseli koneistettava, Osaavassa koneistamossa ON moottori kohtaiset toleranssi mitat.
NOI SEKA koneistetut kaulat voi olla killereitä.
Moottoreittain: STD MITAT kauloittain.

302 Runkolaakeri 2.2482" -2.2492"
Kiertokanki 2.1228"-2.1236"

351w Runkolaakeri 2.994" -3.0002"
Kiertokanki 2.3103"-2.3111"

351c Runkolaakeri 2.7484"-2.7489"
Kiertokanki 2.3103" -2.3111"

429 Runkolaakeri 2.994"-3.0002"
Kiertokanki 2.4992"-2.5000"

428 FE Runkolaakeri 2.7482"-2.7492"
Kiertokanki 2.4380"-2.4388"

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 11 Loka 2009, 20:16
Kirjoittaja FFreak
Kone on 302 030:n ylikoossa. Kävin taas äsken vähän tutkimassa ja näyttäisi, että kaikki kaulat on 010 alikossa. En tosin ottanut kuin yhden kiertävän kaulan auki. Ja, kyllä joutuu akselin koneistamaan. :( Tuntuu ainakin yhdessä kaulassa sormeen epätasaisuutta. Eipä muuta kuin mylly osiks kuntoon kunnolla. :( Epäilyttää myös, että onko akseli kiero, kun 2:n runkopukin laakeri ja olikohan myös 4:n kuluneet enemmän. Täytyy tarkastaa ja mitata kaverin kanssa. Ehkä myös linjahoonaus tulee eteen. :( Olis pitäny tarkastaa kun sai alakerran talliin eikä luottaa siihen että on se hyvä. Ei olis tarvinnut heti nostaa konetta pihalle. Tuli tuolla nyt sentään vajaa 600km ajettua.

Ja vastauksista kiitos.

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 12 Loka 2009, 13:20
Kirjoittaja Mexico65
sb Ford 289, 302 runko ja kiertokankien välykset.

Jostakin netistä tempaisin tuollaiset arvot;
Main Bearing clearance 0.002"
Rod Bearing clearance 0.002"
Rod side clearance 0.018"
Crank endplay 0.004"

Itse olen käyttänyt näitä arvoja (ns. tiukka mitoitus normaalille öljypumpulle std volume);
Main Bearing Clearance 0,0015" - 0,0020"
Road Bearing Clearance 0,0025" - 0,0030"
Road Side Clearance 0,0150" - 0,0250"
Crankshaft End Play 0,0040" - 0,0080"

Tietenkin välykset pitää mitata koneistuksenkin jälkeen!
http://www.bracketracer.com/engine/mains/mains.htm

http://webtools.delmarlearning.com/samp ... _ch139.pdf

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 14 Loka 2009, 12:49
Kirjoittaja FFreak
Kiitokset tiedoista, noista on apua. Paikallaan on nyt tehoöljypumppu, täytyy katsoa myös se et joutuuko vaihtamaan. Täytyy hommata sitä värinauhaa joka kiristetään laakerin väliin ja verrataan liuskassa oleviin merkkeihin. Sillähän noi välykset näkee. Kaverilla on mittalaitteita mikrometriä ja muuta niin niillä saa kans tarkistettua. Kerkeis vaan pajottamaan. Nuo työt haittaa harrastusta ja vapaa aikaa. Toisaalta työt mahdollistaa harrastaa.

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 23 Marras 2009, 12:25
Kirjoittaja FFreak
Lohko ja kampura kävi koneistamolla jo ajat sitten ja selvisi pelkällä kiillotuksella. Tällä viikolla pitäis varmaan alkaa mittailemaan ja lyömään konetta kasaan. Kun ei aiemmin ole saanut aikaiseksi. Runkolinja ja kampura oli suorat.
Laakerikoko pysyi 010:ssä ja nyt mietinkin kumman öljypumpun laittaisin. Vanhan tehomallin vai uuden vakion. En mitannut vanhaa, mutta näytti ihan hyvältä kun avasin. Varaosamyyjän mielestä vakiokin riittää. Tehopumppu vaan lämmittää turhaan öljyjä ohikiertäessään? :? Mites on? Toinen juttu et onko nostajien öljykanavien lohkon etupäässä molemmissa kanavissa tulpat? Takapäässähän on kierrettävät. Mulla on apukuskin puoleinen kanava ilman tulppaa. En huomannut katsoa purkaessa oliko silloin. Ainakaan ei öljyn mukana tullut mitään eikä ollut öljypohjassa. Tämä voisi selittää miksi 1:s pytyn keinuille tuli huonosti öljyä.

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 23 Marras 2009, 15:19
Kirjoittaja SamiM
FFreak kirjoitti:Lohko ja kampura kävi koneistamolla jo ajat sitten ja selvisi pelkällä kiillotuksella. Tällä viikolla pitäis varmaan alkaa mittailemaan ja lyömään konetta kasaan. Kun ei aiemmin ole saanut aikaiseksi. Runkolinja ja kampura oli suorat.
Laakerikoko pysyi 010:ssä ja nyt mietinkin kumman öljypumpun laittaisin. Vanhan tehomallin vai uuden vakion. En mitannut vanhaa, mutta näytti ihan hyvältä kun avasin. Varaosamyyjän mielestä vakiokin riittää. Tehopumppu vaan lämmittää turhaan öljyjä ohikiertäessään? :? Mites on? Toinen juttu et onko nostajien öljykanavien lohkon etupäässä molemmissa kanavissa tulpat? Takapäässähän on kierrettävät. Mulla on apukuskin puoleinen kanava ilman tulppaa. En huomannut katsoa purkaessa oliko silloin. Ainakaan ei öljyn mukana tullut mitään eikä ollut öljypohjassa. Tämä voisi selittää miksi 1:s pytyn keinuille tuli huonosti öljyä.
Kyllähän siellä tulpat ruukaa olla molemmilla puolilla ja molemmissa päissä. Parantaa öljyn kulkua laakereille, nostajille ja venakoneistoon. :)

Muistaakseni oli niin, että yksi kiillotuskerta tuo 0,001" lisää välystä. Jos sulla oli aiemmin normaali välys, niin ei yhden kiillotuskerran pitäisi vielä tuoda liikaa lisää. Vakiopumppu vielä riittää. Tottakai mittaat välykset kokoonpanon yhteydessä? 0,003" alkaa olla jo sen verran että tarvii harkita suurtilavuuspumppua, jos on muitakin syitä sen käyttämiseen. Pumpun käyttöakseliksi kannattaa laittaa esim. ARP. Alkuperäinen on aika heppoinen ainakin suurtilavuuspumpulle.

Miten muuten totesivat, että kampuran laakerilinja lohkossa oli suora? 3D mittakoneella? Vai pelkästään vanhoista laakereista katsomalla?

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 25 Marras 2009, 17:43
Kirjoittaja FFreak
No sitä itsekin aattelin et täytyy olla tulppa. Veikkaan et on koneistamolla karannut pesussa?
Keski-suomen koneistamolla oli laitossa ja uskoisin et jollain värkillä suoruuden ovat todenneet. Meinaan kun itse kauloja katselin omilla silmillä :D niin näytti et 2:n ja 4:n runkokaulat olis ollu vähän kuluneemmat. Onko muuten miten väliä pumpulla, kun miettii sitä öljyn tuloa keinuille. Kun tosiaan piti laittaa auto käyntiin ja käydä hetki ennenkö tuli öljyä 1:s pytyn keinuille? Tämäkin saattaa kyllä viitata siihen tulppaan jota ei löytynyt. Nimittäin 5:s pytyn keinuille tuli aika nopeasti ilman, että kone oli käynnissä.

Täytyy vielä JMT:ltä hakea ainakin roppusarja ja se akseli. Muut tarpeet pitäis olla.

Kun tuossa nyt aletaan mittailemaan niin mitataan kiertävien alapään soikeus, mäntä/kanki painot ja kaulojen välykset.

Mites Sami onko teillä kiireitä muuramessa jos sitä lootaa ihmettelis? Pitäis kyl eka ottaa autosta pois, pihalla. :?

Re: Laakerikaulojen mitat?

Lähetetty: 25 Marras 2009, 20:21
Kirjoittaja SamiM
Öljyn tulo moottorin yläkertaan kestää toisinaan uskomattoman kauan. Tuntuis kyllä, että jos se tulppa ykköspytyn nostajien vierestä puuttuisi, ei öljy nousisi ollenkaan ylös työntötankoja, koska ei olisi painetta sitä ylös pakottamaan.
FFreak kirjoitti:Mites Sami onko teillä kiireitä muuramessa jos sitä lootaa ihmettelis? Pitäis kyl eka ottaa autosta pois, pihalla. :?
Kaksi moottoria, kaksi AOD:tä, yks C4, yks perä/alustarojekti... Eiköhän tuonne yks vielä mahdu. :) Alkoi tuntumaan jo vähän täydeltä kun saatiin kaks autoa sisälle viikonloppuna. Mutta katellaan...