Sivu 1/3
3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 15:26
Kirjoittaja Ville K
Fox-Mustanki kaipais vähän järkevämpää perävälitystä tahmean 2.73:n tilalle, nythän tuo vitonen ei oikeastaan ole ollenkaan käyttökelpoinen vaihde kuin pohjanmaalla tai moottoritienopeuksissa. Suurin osa ajosta tulee olemaan maantie ajoa tapahtumiin, joissa olis tarkoitus vierailla myös radalla. Eli välityksen pitäis olla jonkinlainen kompromissi kiihtyvyyden ja järkevien matka-ajokierrosten välillä. Nyt kaivattais niitä plussia ja miinuksia, että osaisin tehdä päätöksen kumpaa perävälitystä aletaan hommaamaan, kummastakaan ei ole itsellä minkäänlaisia kokemuksia. Rengastus autossa on 225/55/16 ja laatikko vakio T5 0.64 vitosella.
Minkälaiseksi menee ajaa, miten esim. kiihdytys 0-100 km/h, montako vaihtoa ym? Tolla nykysellähän ei tarvi nollasta sataan kuin yhden vaihdon, ja mitä on kelloteltu kiihtyvyysmittarilla niin n. 6.7-6.8 sekkaa menee aikaa. Entäs kierrokset satasen vauhdissa vitonen silmässä? Nyt n.1500 ja hakusessa ehkä n. 2000r/min, kumpi välitys osuu paremmin?
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 17:07
Kirjoittaja Mexico65
3.73 tai tiheämpi, en näe mitään järkevää syytä 3.55 välitykseen sinun kohdalla.
Perustelut:
- varttimailin ajossa tulee pystyä selvästi käyttää 4 vaihdetta vaikkakin loppunopeus jäisi noin 150 km/h pintaan.
- rata-ajossa pitkien suorien päässä tulisi 4 vaihteella päästä lähelle moottorin maksimi tehon kierroslukua, joka tapauksessasi on jossain 5500 rpm kohdalla.
- silti 5 vaihde ei ole mitenkään liian lyhyt maantie ajoon
- ripeät ohitukset tapahtuu kuitenkin 4 vaihteella muutoin 5 vaihteella
- 0 - 100 km/h taittuu harvinaisen ripeästi mutta 2:sta joutuu tarjoamaan jo noin 80 km/h nopeudessa
- oleellista muutosta poltonaineen kulutukseen ei tapahdu
- sutii helpommin ja vielä 2 vaihteellakin
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 17:19
Kirjoittaja Ville K
Juuri sellaisia perusteluja mitä kaipailinkin. Nythän tuo ei kakkosella jaksa jauhaa kuin märällä, varttimaililla ei saanut nelosta edes vaihdettua, ja fomocodayn sprinttikisassa tiukemmat mutkat vaati ykköstä...

Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:10
Kirjoittaja -92 GT
Mulla on foxissa 3.73 välitys ja on oikeen kiva kepitettävä, ja matka ajossa 5:lla 2000 kierrosta 100 nopeudessa. ilkeesti vaan just ittellä putkisto resonoi just sillä kierrosalueella eniten 120 menee jo hiljasemmin.....

Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:12
Kirjoittaja Ville K
Ok, Sain sähköpostillakin jo yhden excelin, jolla voi noita laskeskella, kyllä se nyt vahvasti näyttää siltä, että se tulee olemaan tuo 3.73 mikä tilataan! Kiitos kaikille osallistuneille

Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:14
Kirjoittaja Dervish
3.73 tuli itsellekin laitatettua tuossa vast'ikään 3.55 tilalle...
Joku uusi parannettu hammastus tuossa ford racingin välityssetissä kait oli..
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:15
Kirjoittaja Ville K
Dervish kirjoitti:3.73 tuli itsellekin laitatettua tuossa vast'ikään 3.55 tilalle...
Joku uusi parannettu hammastus tuossa ford racingin välityssetissä kait oli..
No niin minäkin lueskelin, että koneistetaan nykyään jotenkin eri tavalla. Onko niissä vanhoissa sitten ollut jotain ongelmia?
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 19:18
Kirjoittaja hannu
-92 GT kirjoitti:Mulla on foxissa 3.73 välitys ja on oikeen kiva kepitettävä, ja matka ajossa 5:lla 2000 kierrosta 100 nopeudessa. ilkeesti vaan just ittellä putkisto resonoi just sillä kierrosalueella eniten 120 menee jo hiljasemmin.....

Mulla oli aikoinaan foxissani 3:55 välitys ja sama resonointi oli myös tuolla välityksellä, nykyisessä sn:ssä 3:73 ja sama resonointi suomen maantienopeuksilla 90-100km/h.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 21:19
Kirjoittaja Homer65
Teillä autot pitää niin hiljasta ääntä, että resonoinnit häiritsee. Yhdellä yhteisellä pöntöllä ja kyljistä ulos puhaltavilla putkilla, ei juuri resonointeja huomaa.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 21:24
Kirjoittaja Ville K
Sen verran pitää vielä jatkaa keskustelua, että tuossa mun autossa on kuitenkin se satanen lähes maksimi matkanopeus ilman korvatulppia muutenkin, niillä nurkilla tuulen suhina yltyy jo sellaiseksi, ettei matkan teko ole enää mukavaa. Joten tuskin haittaa ne resonoinnitkaan...

Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 06 Loka 2009, 21:40
Kirjoittaja Pappacosworth
Onko mulla sitte huonot renkaat kun sutii niin perhanasti kolmosellakin vaikka ei oo kuin pakoputkiviritteinen. Mutta kyllä ittelleki pitääs molempiin autoihin vaihtaa tiheämpi ruuvi. Jos jollain olis tommonen edukas 3.55 niin sen vois vaimon autoon nakata.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 07 Loka 2009, 06:31
Kirjoittaja Ville K
Pappacosworth kirjoitti:Onko mulla sitte huonot renkaat kun sutii niin perhanasti kolmosellakin vaikka ei oo kuin pakoputkiviritteinen.
Joko niin, tai sitten vaan lapinlisää puheissa

Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 07 Loka 2009, 09:38
Kirjoittaja billyray
Kaverin foksissa on tuo 3,55 välitys ja tiheämpää toivoisi, loikkariviitosella satasta ajettaessa kierrokset alta paritonnia vaikka renkaat on vakiota pikkasen pienemmät. Kumminkaan lukkoa ei kannata kiristää liikoja, tulee melko puskeva käytökseltään.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 07 Loka 2009, 10:28
Kirjoittaja GTS
3,73 on havaittu yleisimmin sopivimmaksi välitykseksi ja lisälevyt lukkoon niin tulee niin hyvä kuin kitkalukosta voi tulla monenlaiseen ajoon.
Billyrayn tarkoittaman liika kireyden voi välttää oikein tehdyllä lukkolevyjen shimmauksella.
Ford racingin välityksissä on ollut ongelmia hammaskuvion ja äänen suhteen. Lukuisien välitysmerkkien asennuskokemusksella voisi sanoa että Motive Gear on helpoiten hiljainen.
Re: 3.55 vai 3.73 välitys?
Lähetetty: 07 Loka 2009, 10:44
Kirjoittaja Jones
ja ääniä vaimentamaan marjapuuroa peräölpäksi...