Sivu 1/2
Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 22 Syys 2009, 08:19
Kirjoittaja Bullitt67
Tulokas kyselee neuvoja ja kokemuksia Fastbackin etuiskareista ja etujousista. Etuiskarit on ihan loppu eli vaihto edessä, mutta samalla voisi tehdä viisaita valintoja etujousien ja koko paketin suhteen. Minkälaista osaa kannatttaisi kiinni pistää ja mistä kannattaisi kysellä, kun hakee mukavan jämäkkää ajonautintoa lähes alkuperäiseen malliin ?
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 22 Syys 2009, 09:16
Kirjoittaja Antti66HT
Millä koneella, eli paljonko painoa keulalla?
Useimmiten perus paketti on ns. 620 lbs/in jouset, jotka ovat melko jämäkät, cruisinki käyttöön liiankin kovat. Useimmiten nämä ovat n tuuman madaltavia, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Kallistuksen vaimentajaksi kannatata ehkä samalla päivittää tuumainen, mikä on nyt autossa kiinni? Alatukivarsien puslien kunto kannattaa tarkistaa.
Kybin edulliset gas-a-just jouset eivät halvasta hinnastaan huolimatta ole mitkään huonot vaihto ehdot. Jotkut ovat saaneet nämä toimimaan paremmin kuin Konit, joita myös näkee. Myös edelbrock tekee näihin jotain iskareita, mutta taitavat olla enemmän varttimailin tuotteita.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 22 Syys 2009, 09:50
Kirjoittaja Bullitt67
Kattila on ihan perus 289, tarkoitus on jossain vaiheessa päivitellä konetta tai vaihtaa isompaan ja kiukkuisempaan. Kallistuksen vakaajista en ole varma, mutta todennäköisesti ne on vakiot niin kuin etujousetkin.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 22 Syys 2009, 09:53
Kirjoittaja JYK-90
Samoilla linjoilla Antin kanssa.
Kannattaa myös vaihtaa tai vähintäänkin tarkistaa etujousien alapäähän tulevat spring perchit. Ne ovat yleensä saaneet vuosien saatossa kipeää.
Tiedoksi vielä että kallistuksenvakaajia saa myös 1 1/8" paksuisena.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 22 Syys 2009, 20:50
Kirjoittaja pete74
mutta samalla voisi tehdä viisaita valintoja etujousien ja koko paketin suhteen
ja
tarkoitus on jossain vaiheessa päivitellä konetta tai vaihtaa isompaan ja kiukkuisempaan
Pakko todeta et jos haluat tilaa sinne konehuoneeseen ni nyt olis se hetki ku se on mahdollista.
Eli Heidt's myy Superide II:sta jolla tulee tilaa julmetusti konehuoneeseen, RRS:ltä saa Coil Over Strut Kittiä jolloin voi vähän leikellä jousitorneista tilaa pakosarjoille, ynnä muiden valmistajien vastaavia versioita, oonpa kuullu jopa Bemarin? akselistosta leimattuna nykyään.
Tosin sen jälkeen se museoiminen on sit aika työlästä....
Ja työnäkään tommosen asennus ei oo ihan "bolt on".
Mut noin ikään kuin vaihtoehtona tässävaiheessa.

Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 23 Syys 2009, 08:31
Kirjoittaja Tapsa
Johan meni heti ralli osastoon nämä ehdotukset..
620lbs jouset toimii ISOlohkon kanssakin suht maltillisesti jos tässä tapauksessa haetaan "alkuperäistä jämäkkyyttä"
ei slalom yms rallaus ominaisuuksia..
Eli kunnoliset kaksitoimiset iskarit,etujousienkeinunhelat,ja muut kumihelat etu ja takapäästä kuntoon jos ovat elähtäneet sillä jo parannetaan ajo-ominaisuuksia huomattavasti mukavuuden kärsimättä.
Mutta alusta käyttötarpeen ja mieltymysten mukaan ralli osia unohtamatta , onhan niissä toki paljon valinnan varaa.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 23 Syys 2009, 09:26
Kirjoittaja Antti66HT
Eikös tässä jämäkkää ajonautintoa kyselty!
Vaihto ehtona voisi olla 8 koneisen jousi, kierros katkaistuna, mutta tuohan ei ole laitonta...
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 23 Syys 2009, 22:14
Kirjoittaja GT-350
Muistanpa erään muumitalonsinisen HT:n, jota kaveri koeajoi sanoin "onpa tämä mukava kruiseri".
Olihan siinä 620lbs jouset edessä, HD-jouset takana, arning, uretaanipuslat joka paikassa, paksut kallistuksenvakaajat...
Ei taida early ihan pienestä mennä ainakaan kivireeksi.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 24 Syys 2009, 09:46
Kirjoittaja Mexico65
Minä en oikein tykkää tuosta puheesta 620 lbs jouset koska todellisuudessa niitä ei ole olemassa. Tämä esitystapa on vaan juurtunut puhekieleen niin kuin useat muutkin virheellisyydet.
Tässä alla aikalailla oikeat jousi jäykkyydet.
G.T. Coils ......................................................260 lbs.
620 Coils ......................................................560 lbs.
720 Coils .......................................................600 lbs.
750 Coils ......................................................750 lbs.
Lisäksi on saatavilla progressiivisia etu jousia.
350-480 lbs
480-680 lbs
Normaalikäyttöön suosittelen GT jousia (kaupunki-, maantieajo ja slalom), takajousiksi GT tai 4½ lehtiset.
620 ja 720 jousilla voi osallistua jo rata-ajoonkin, takajousiksi 4½ tai 5 lehtiset.
750 jouset on tarkoitettu lähinnä rata-ajoon, takajousiksi 5 tai 5½ lehtiset.
Jos etujousitusta muutetaan olisi hyvä jos takajouset olisi jonkinlaisessa suhteessa etujousien kanssa.
Takalehtijousien jäykkyys taulukko:
G.T. Leaf ......................................................165 lbs.
4 Leaf ............................................................165 lbs.
4½ Leaf ........................................................175 lbs.
5 Leaf ............................................................195 lbs.
5½ Leaf H.D. ...............................................300 lbs.
6 Leaf............................................................225 lbs.
Itselläni on käytössä edessä 750 lbs kierrejouset edessä ja 300 lbs lehtijouset takana. Iskunvaimentimina Konin säädettävät edessä ja takana. Etuvakaajana 1- 1/4” putkimalli. Taakse en edelleenkään suosittele vakaajaa (tämä on vain minun mielipide). Tällä alustalla auto on aika vakaa, suurin haitta on jousituksen suuri pinta kovuus joka esiintyy selkeimmin terävissä kuopissa ja sorapinnalla jolloin kova jousitus ei pysty pureutumaan alustaan kiinni.
Lisäksi on tietenkin mahdollisuus käyttää erikoisesti valmistettuja jousia tarpeen vaatimusten mukaan.
Rata mustangeissa käytetään jopa yli 800 lbs etujousia. Takajousia voi myös valmistuttaa omien vaatimusten mukaan.
Iskunvaimenuksen osalta tulisi kulkea jotenkin jousijäykkyyksien mukana. Tämän vuoksi en suosittele kovin jäykkiä jousia jos ei ole valmiutta säädättää / valmistuttaa iskunvaimentimia jousia ja tavoitetta varten.
Coil overit antaa lähes vapaan mahdollisuuden valita jousien jäykkyyden ja pituuden samoin iskunvaimentimien säädettävyyden. Tätä en suosittele jos ei ole riittävästi perehtynyt jousituksen saloihin ja säätöihin. Lähinnä tarkoitettu vakavaan kilpa toimintaan mikäli säännöt sallii tai pelkästään henskeleiden paukutteluun.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 24 Syys 2009, 14:41
Kirjoittaja Arto65FB
Bullitt67 kirjoitti:mukavan jämäkkää ajonautintoa lähes alkuperäiseen malliin ?
Tuo on hieman ristiriitainen toive. Lähes alkuperäiseen malliin ei taida saada mukavaa, jämäkkää ja ajonautintoa samaan pakettiin, mutta toki jonkunlaisen kompromissin, joka on parempi kuin nykytila.
Paljon sait jo vinkkejä, mutta silti kerro lisää, miten ja missä aiot ajaa. Yksin vai perheen kanssa, moottoriradalla vai kadulla, mökkireissuja vai stadin cruisingia, kiihdytystä vai pussihousumeininkiä?
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 24 Syys 2009, 20:30
Kirjoittaja Bullitt67
Arto65FB kirjoitti:Bullitt67 kirjoitti:mukavan jämäkkää ajonautintoa lähes alkuperäiseen malliin ?
Tuo on hieman ristiriitainen toive. Lähes alkuperäiseen malliin ei taida saada mukavaa, jämäkkää ja ajonautintoa samaan pakettiin, mutta toki jonkunlaisen kompromissin, joka on parempi kuin nykytila.
Paljon sait jo vinkkejä, mutta silti kerro lisää, miten ja missä aiot ajaa. Yksin vai perheen kanssa, moottoriradalla vai kadulla, mökkireissuja vai stadin cruisingia, kiihdytystä vai pussihousumeininkiä?
Kyllä touhu painottuu cruising meininkiin kadulla yksin ja porukassa eli simppelia käyttöhommaa.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 27 Syys 2009, 11:12
Kirjoittaja Arto65FB
Ns GT-etujouset riittää
Takajousien kohdalla kantavuus kohdalleen, jotta takapenkin rytmiryhmä ei pudota perää liikaa.
Vaimentimiksi riittää KYBin GR-2. KYBin Gas-A-Justit voi olla turhan kovat cruising-käyttöön. Konit on pehmeämmät ja paremmat, mutta myös kalliimmat.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 29 Syys 2009, 20:28
Kirjoittaja pete74
No joo, tolla mun ehdotuksella noi cruisailut saattais jäädä vähemälle.
Eli sit voi auttaa jo paljon ku pistää kaikki alustan kulutusosat vaihtoon ja säädöt kohdalleen.
Ja jos innostut laittamaan jotain polyuretaanipuslia niin älä missään nimessä laita sellasia reaktiotankojen päähän, ellet sit vaihda niitä tankoja niveloityihin...
En ainakaan vielä oo muuta selitystä keksiny miks mun -67:ssa kuskinpuolen tanko aikoinaan katkes, ja matkanteko sit loppuu just siihen.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 30 Syys 2009, 10:36
Kirjoittaja GTS
Voit aivan huoletta laittaa uretaanipuslat reaktiotankojen päähän. Pitää vain käyttää järkeä tässäkin kohtaa eikä kiristää ilman sisäholkkeja olevia puslia hampaat irvessä jumiin vaan kevyt kiristys riittää niin että ne liikkuvat ylä / ala suunnassa kuin kumisetkin. Jos tanko on puslan kohdalta ruostunut ohuemmaksi niin vaihda uudet tangot niin ei katkea sen vuoksi.
Punaiset Konit ovat osoittautuneet erityisesti takana riittämättömiksi sisäänvaimennuksen suhteen. Kyb Gas A Justit ovat selkeästi punaisia koneja parempi valinta performance ajoon ja useat museoauton omistajat ovat olleet niihin myös erittäin tyytyväisiä.
Re: Etuiskarit ja etujouset Fastback 67
Lähetetty: 28 Maalis 2010, 23:41
Kirjoittaja JooSexSex
Jatketaanpa tästä vähän eri näkökulmasta. Ongelma on, että '65:n keula seisoo ihan liian korkealla.
Kunnostuksen yhteydessä osat hiekkapuhallettiin, maalattiin ja koottiin samoilla paloilla takaisin.
Vaihdettuja osia vain yläpallonivelet, alatukivarren sisäpään puslat, kallistuskangen end linkit ja raidetankojen päät,
kaikki ihan standard-kamaa. Ajo-ominaisuuksia ei siis tässä haeta, kun kuutosautosta kuitenkin puhutaan.
Ainostaan oikeaa entistä korkeutta, josta nyt ollaan n. 5 cm korkeammalla. Auto melkein koottu, joten painoa
siinä jo on. Ajettu ei vielä ole. Iskarit KYB Gas-a-just, joiden irroittaminen ei juurikaan korkeuteen vaikuta.
Luin artikkelin
http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... to_03.html , jossa
väitetään, että jouset kuuluu asentaa avoin pää ylös. Olen kyllä tästä eri mieltä.
Eli ennen kuin ryhdyn jousia kääntelemään tai katkomaan, niin kommentteja:
Kumpi oikeassa - minä vai Mustang Monthly ?
Mikä vikana ja mikä konstiksi pudottaa auto oikeaan asentoon ?