Sivu 1/2

Talvirenkaista

Lähetetty: 19 Syys 2009, 23:32
Kirjoittaja Stang69
Talvirenkaat alkaa kohta olla ajankohtaista. Emme ole vielä koskaan hankkineet mussukkaamme (2007) talvirenkaita Suomen oloihin. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mikä malli jne. Nastat lienevät ainoat oikeat vai onko muita kokemuksia? Ajattelin kumittaa nykyiset vanhat kesärenkaiden vanteet, mutta mikä olisi hyvä valinta?

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 19 Syys 2009, 23:40
Kirjoittaja pokkinen
Lainaan tätä samaa topiccia talvirengas-asioissa, kun lakia en tunne.
Saakos noilla mun S197 Usa-ensiasennusrenkailla ajaa lain mukaan talvella ? Ne on jotkut BFGoodrich M+S (eikös M+S tarkoita mud+snow, vaan onko ne suomen lain mukaiset muta ja talvirenkaat)
..jos vaikka joulukirkkoon varovasti ajaisi :D

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 20 Syys 2009, 01:10
Kirjoittaja Ville K
Se m+s teksti riittää ja oikeuttaa talvi ajoon, vaikka olisi kesärenkaan kuviolla.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 20 Syys 2009, 11:24
Kirjoittaja Jukka
Stang69 kirjoitti:Talvirenkaat alkaa kohta olla ajankohtaista. Emme ole vielä koskaan hankkineet mussukkaamme (2007) talvirenkaita Suomen oloihin. Olisiko kellään hyviä vinkkejä mikä malli jne. Nastat lienevät ainoat oikeat vai onko muita kokemuksia? Ajattelin kumittaa nykyiset vanhat kesärenkaiden vanteet, mutta mikä olisi hyvä valinta?
Tähän on taas pakko todeta että löytyy varmasti yhtä monta mielipidettä talvirenkaista kuin on kuskejakin.
Nastattomillakin talvirenkailla pärjää hyvin pitkälle kunhan ne vaan ovat Suomen oloihin tarkoitetut ihan oikeat talvirenkaat eikä mitkään Jenkkikumit M+S:llä.
Mun ääni kuitenkin perinteisille nastarenkaille.
Ville K kirjoitti:Se m+s teksti riittää ja oikeuttaa talvi ajoon, vaikka olisi kesärenkaan kuviolla.
Noinhan se menee.
Kannattaa varmaan kuitenkin miettiä kahteen kertaan ennenkö lähtee kesärenkailla talvella liikenteeseen vaikka niissä olisikin se M+S-merkintä.
Itse en lähtisi.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 20 Syys 2009, 17:35
Kirjoittaja Aku_81
Oma valinta olis kitkarenkaat, continental tai nokia. Kunnon talvea ei kuitenkaan ole, että nastarenkaat pääsisi oikeuksiinsa. Ei pk-seudulla vielä ole ollut sellaista keliä etteikö olis töihin päässy kitkarenkailla, kaikki setit on ollu kaiken huipuks käytettyjä. Asiasta voi väitellä maailman tappiin että kummat on paremmat, mutta ite en sitä rapinaa jaksa kuunnella eikä nastat kumminkaan pysy tallessa kun talvesta 90% on vain märällä asfaltilla ajoa.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 21 Syys 2009, 09:15
Kirjoittaja Dervish
JXA26Wosu kirjoitti:Ääni ehdottomasti nastoille. Itse ajoin avolla viime talven ja Nokialaiset 16" piikit alla.
Viime talvena tuli ajeltua laina-autolla jossa uudet nastakummit alla ja pitää vannoutuneena kitkailijana sanoa, että kyllä nuo nykynastat kun on kunnon kumit eikä paarumit, on niin julumetun hiljaiset!

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 21 Syys 2009, 10:07
Kirjoittaja Ville K
JXA26Wosu kirjoitti:Ääni ehdottomasti nastoille. Itse ajoin avolla viime talven ja Nokialaiset 16" piikit alla.
Aivan, nimenomaan se ÄÄNI! Kitkarenkaat oma valinta myöskin, koska sula asfalttihan se tänä päivänä on se pinta millä talvetkin pääsääntöisesti ajetaan. Ne jotka väittää ettei kitkarenkaalla pärjää, eivät todennäköisesti ole ajaneet nykyaikaisella kitkarenkaalla.

Ja Pokkiselle: en itse jokapäiväisesti talvella liikennöisi m+s merkinnällä varustetulla kesärenkaalla, mutta jos tarkoituksena vaan silloin tällöin vähän ulkoiluttaa kelin mukaan, niin ei missään tapauksessa sen takia kannata tuhlata rahaa renkaisiin jotka joutuu 10 vuoden päästä heittämään pois sen takia kun ovat muuttuneet muoviksi.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 21 Syys 2009, 10:14
Kirjoittaja MouTine
Ville K kirjoitti:
JXA26Wosu kirjoitti:Ääni ehdottomasti nastoille. Itse ajoin avolla viime talven ja Nokialaiset 16" piikit alla.
Aivan, nimenomaan se ÄÄNI! Kitkarenkaat oma valinta myöskin, koska sula asfalttihan se tänä päivänä on se pinta millä talvetkin pääsääntöisesti ajetaan. Ne jotka väittää ettei kitkarenkaalla pärjää, eivät todennäköisesti ole ajaneet nykyaikaisella kitkarenkaalla.

Ja Pokkiselle: en itse jokapäiväisesti talvella liikennöisi m+s merkinnällä varustetulla kesärenkaalla, mutta jos tarkoituksena vaan silloin tällöin vähän ulkoiluttaa kelin mukaan, niin ei missään tapauksessa sen takia kannata tuhlata rahaa renkaisiin jotka joutuu 10 vuoden päästä heittämään pois sen takia kun ovat muuttuneet muoviksi.
Komppaan Villeä, täysin samaa mieltä. Vajaa vuosi sitten asiasta taisi olla kovaa kohinaa... :mrgreen:

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 21 Syys 2009, 11:13
Kirjoittaja pokkinen
Ville K kirjoitti:
JXA26Wosu kirjoitti:Ääni ehdottomasti nastoille. Itse ajoin avolla viime talven ja Nokialaiset 16" piikit alla.
Ja Pokkiselle: en itse jokapäiväisesti talvella liikennöisi m+s merkinnällä varustetulla kesärenkaalla, mutta jos tarkoituksena vaan silloin tällöin vähän ulkoiluttaa kelin mukaan, niin ei missään tapauksessa sen takia kannata tuhlata rahaa renkaisiin jotka joutuu 10 vuoden päästä heittämään pois sen takia kun ovat muuttuneet muoviksi.
No tämä oli juuri tarkoituskin, eli ei lumi ja jääkeleillä. Jos kuivalla asfalttikelillä talvella voisi hakea kioskilta tupakkaa :lol:
Ja kun muistelin viime talveakin, oli muuten aika monta päivää kun pärjäsi kesärenkailla. ... jopa täällä kehäkolmosen ulkopuolella, pohjoisen perukoilla Tampereella :nenu:

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 21 Syys 2009, 14:13
Kirjoittaja foxi-82
Täällä meilläpäin tuntuu ainakin turhan usein talvisin olevan sellainen pääkallokeli(peilikirkas+vesi päällä), että ilman nastoja en lähtisi liikkeelle edes panssarivaunussa :wink:

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 22 Syys 2009, 11:12
Kirjoittaja Sulkava
on ajeltu pari talvee Nokia viitosilla joissa on neliönastat -- ja kyllä niillä pääsee lumessa ja jäällä eikä äänikään oo mikään häiritsevä :D m+ s saa ajaa mut ei niil mihkään pääse ja eiiiiiiiiiiiiiii pysähdy= sma ku kesäkumeillä et kyl niilläkin etenee mut painappas jarruu :shock: :shock:

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 22 Syys 2009, 11:54
Kirjoittaja Antti66HT
foxi-82 kirjoitti:Täällä meilläpäin tuntuu ainakin turhan usein talvisin olevan sellainen pääkallokeli(peilikirkas+vesi päällä), että ilman nastoja en lähtisi liikkeelle edes panssarivaunussa :wink:
Komppaan tätä. Yhden Talven panssarivaunulla liikkuneena, telat on tosi liukkaat. Nastoja ei tosin T-55:n saa edes lisävarusteena. 8)

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 22 Syys 2009, 13:57
Kirjoittaja foxi-82
Antti66HT kirjoitti:
foxi-82 kirjoitti:Täällä meilläpäin tuntuu ainakin turhan usein talvisin olevan sellainen pääkallokeli(peilikirkas+vesi päällä), että ilman nastoja en lähtisi liikkeelle edes panssarivaunussa :wink:
Komppaan tätä. Yhden Talven panssarivaunulla liikkuneena, telat on tosi liukkaat. Nastoja ei tosin T-55:n saa edes lisävarusteena. 8)
Täytyy hieman täsmentää: en ole panssarivaunun kyydissä ollut, kommentilla tarkoitin lähinnä sitä, että tienpenkat ja risukot tulee tutuiksi ja autoon tulee tarpeetonta kolhua, panssarivaunu kestäisi luultavasti paremmin tätä :roll:
Anteeksi OT

Minua ei ole ikinä nastojen melu haitannut. Enemmän harmittaa kun edellä ajavasta autosta lentää nasta ikkunaan tai pelleihin/umpioihin....älkää siis kaikki ajako nastarenkailla :roll-roll:
f-150:ssä on suhteessa "normi"-renkaisiin hieman offroad-tyyppiset renkaat M+S merkinnällä (muistaakseni), mutta ovat sateellakin välillä todella liukkaat. Tätä korostaa auton todella kevyt taka-osa.
Mustangienkaan painojakauma ei ole mikään käytännöllisin liukkaisiin olosuhteisiin, vielä takavetoisena. Jotain painavaa voisi laittaa takakonttiin.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 22 Syys 2009, 19:05
Kirjoittaja CFR-759
Minulta myös kannatus nastarenkaille jos on aikomus ajaa koko talvi kelistä riippumatta.
Itselläni tossa -05:ssa alla Nokialaiset ja hyvin on toimineet näissä Suomen talvikeleissä.
Toki jos ei pääkallokeleillä ole tarvis ajella kitkat olis varmaan hyvä valinta.
Hmm.. pitänee kysellä Poudan Pekalta minkälaisia talvia olis tulossa.

Re: Talvirenkaista

Lähetetty: 22 Syys 2009, 22:34
Kirjoittaja Sulkava
meilla Broncossa 33" mud terrainit joissa on sellanen traktori-muta kuvio parin sentin kuviosyvyydellä... pari kertaa on joutunut lumelle ja jäälle (on siis m+s kiekot) ja karmeeta on ollut --ihan ku olisi sileet sliksit --hidas neliveto päällä kirjaimellisestin ojanpenkkoja pitkin möyryrttiin ja hikee pukkas ratin vääntö---eli ei oikeita nasta talvirenkaita voi muilla oikeen korvata --
Hakkapeliitathan tulee muuten nykyisin neukkulasta :LMAO: :LMAO: :LMAO: :LMAO: