Sivu 1/1
Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 15 Syys 2009, 20:58
Kirjoittaja cougar1967
Mulla on tollanen mekaaninen tuplapumppu hollikka 289:n päällä. Kaasari on uusi ja tuli koneen mukana kun osaläjän ostin. Luulin että noin iso kaasari on aivan liian iso 289:lle. Moottorissa on edelbrockin rpm kannet, rpm imari, rpm nokka, takomännät jne.
Kaasarin vakio ensiösuutin oli 67 millä auto toiminut millään. Pintakaasulla pääsi just ja just ajamaan, vähän enemmän kun laittoi kaasua niin alkoi paukuttelee kaasariin. Tänään laitoin ensiöpuolelle 69:n ja alkoi toimimaan huomattavasti paremmin mutta vieläkin kone huutaa isompaa suutinta. Minkäslaisia suutin reseptejä muilla on ollut kyseisin kaasarin kanssa? Tuntuu vaan mahdottamalkta että vielä haluaa isompaa suutinta. Vai onko noi edelbrockin rojut niin hyvin virtaavia että soppaa maistuu enemmän?
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 15 Syys 2009, 21:15
Kirjoittaja kno1
Jos kaasarin list numero ( löytyy ryyppytornista) on 4777 ilman minkäänlaista lisänumeroa kuten 4777-1 tai 4777-2, niin sen primääripuolen
pääsuutin on numeroltaan tehdasasetuksessa 71. Kaikissa muissa lisäsuffiksislla olevissa kaasareissa se on 67.
Tarkasta myös kaikki mahdolliset ilmavuodot kaasarista. Noissa vanhoissa db kaasareissa on muistaakseni useita lyhyellä putkella varustettuja alipainelähtöjä ja ne on oltava tukittuna jos niille ei ole käyttöä.
Tarkasta myös kiihdytyspumpun toiminta huolellisesti. Ongelmasi muistuttaa myös sellaista vikaa, jossa kiihdytyspumppu ei toimi oikein.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 16 Syys 2009, 04:56
Kirjoittaja cougar1967
4777-4 on tuon kaasarin tarkempi malli eli 67 on vakiona ensiöpuolella. Alipaine lähdöt on kaikki tukittu/käytössä joten vika ei ole niissä. Tosiaan tuolla 69 ensiösuuttimella auto toimii melkein hyvin, ainostaan jos paikaltaan lähtiessä painaa enemmän kaasua niin silloin aivastaa kaasariin. Luulisin että 71:llä toimii hyvin. Miten kiihdytyspumpun toiminta tarkastetaan?
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 16 Syys 2009, 10:11
Kirjoittaja Antti66HT
Käsittääkseni tuo rpm, nokka on sikäli vanhan aikainen, ettei anna voimakasta signaalia alemmilla kierroksilla.
omassa 4779:ssä oli vakiona 73-67 suuttimet ja toimi ihan ok, tosin hieman rikkaalla. Kiihdytyspumppujen nokkia vaihtamalla saa tuohon kaasun vastaavuuteen jonkinlaista parannusta.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 16 Syys 2009, 11:19
Kirjoittaja Mexico65
Antti66HT kirjoitti:Käsittääkseni tuo rpm, nokka on sikäli vanhan aikainen, ettei anna voimakasta signaalia alemmilla kierroksilla.
Olen Antin kanssa samaa mieltä.
Omissa 302 koneissa seuraavanlaiset suuttimet:
4777-3 (650 cfm db) noin 400hp 306 rullanokkainen kone AFR 185 kansilla.
main jet 68 / 68
secondary jet 74 / 74
4776-2 (600 cfm db) noin 300 hp 302 kone rauta kannet, rulla nokka
main jet 66 / 66
secondary jet 72 / 72
1850-2 (600cfm vac) noin 250 hp 302 kone rauta kannet. (secondary metering body 11166). rulla nokka.
main jet 63 / 63
secondary jet 72 / 72
4776-2 (600 cfm db) noin 350 hp 302 kone 351 c 2V rauta kannet 280 CC:n Magnum laahaava nokka.
main jet 67 / 67
secondary jet 76 / 76
Lisäksi kannattaa tarkastaa sytkä.
- perusennakko
- max ennakko
- ennakko käyrä
RPM kamoille voisi olla sopiva seuraavat arvot:
- perusennakko 12 - 15
- max ennakko 33 - 35
- ennakko käyrä 1200 -> 2400
Nelireikäinen speiseri kaasarin alla saattaa parantaa signaalia.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 16 Syys 2009, 13:24
Kirjoittaja kno1
cougar1967 kirjoitti:4777-4 on tuon kaasarin tarkempi malli eli 67 on vakiona ensiöpuolella. Alipaine lähdöt on kaikki tukittu/käytössä joten vika ei ole niissä. Tosiaan tuolla 69 ensiösuuttimella auto toimii melkein hyvin, ainostaan jos paikaltaan lähtiessä painaa enemmän kaasua niin silloin aivastaa kaasariin. Luulisin että 71:llä toimii hyvin. Miten kiihdytyspumpun toiminta tarkastetaan?
Ensimäinen perusasia kiihdytyspumpun tarkistuksessa on katsoa, että kaasua painettaessa suuttimista tulee oikeasti polttoainetta. Jos pumpun kalvo tai niin sanottu imukalvo on rikki, pumppu ei toimi oikein ja kaasua painettaessa suuttimista ei tule juuri mitään, koska polttoaine pääsee pakenemaan kaasuttimen sisällä muualle kuin minne se on tarkoitettu. Kiihdytyspumpun suihku suuttimella on aika voimakas kun kaikki on kunnossa. JOS suuttimista ei tule bensaa, olet löytänyt syyn aivasteluun ja syy täytyy selvittää avaamalla kaasutin.
Tarkasta myös kiihdytyspumpun ulkoinen vivusto. Siinä ei saa olla yhtään välystä niin, että kaasua pystyy painamaan ilman että suuttimista suihkuaa bensaa. Säädä vivusto niin ( siitä pumpun vieressä olevasta jousi/ruuvimutteripaketista), että saat välyksen kokonaan pois. Muista, että tarkoituksena on saada vain välys pois eikä säätää vivustolla pumpun kapasiteettia pienemmäksi.
Pumpun toimintaa saa muutettua (helposti) vaihtamalla kiihdytyspumpun suutinta esim isommaksi. Tämä aiheuttaa sen, että polttoainetta suihkuaa imusarjaan kaasun painalluksella enemmän kerralla, mutta vähemmän aikaa, jos kaasu painetaan pohjaan. Vastaavasti suutinkokoa pienentämällä polttoaineen määrä pienenee samalla kaasunpainalluksella, mutta suihkutuksen aika kasvaa. Tällä säädöllä/kokeilulla pääsee jo hyvin selville siitä, minkä suutinkoon moottori haluaa kyseisellä kombinaatiolla. Tuo kuvailemasi vika ainakin kuullostaa siltä, että pumpun suutin ensiöpuolella voisi olla isompi kuin mikä se nyt on. ÄLÄ poraa suuttimia isommaksi, OSTA kaupasta vaikka kaksi seuraavaa kokoa.
Kiihdytyspumpun nokka on toinen tapa muokata pumpun toimintaa. Sillä saa muutettua pumpun ajoitusta kaasunpainallukseen nähden sekä polttoaineen suihkutuksen kokonaismäärää. Nokan muuttaminen on jo enemmänkin "hienosäätöä" siinä vaiheessa kun perusasiat on kunnossa. Kiihdytyspumpun suuttimen vaihto kertoo nopeasti ja helposti mitä moottori haluaa.
Kokeile myös isompaa pääsuutinta ensiöpuolella, Jos moottori pitää muutoksesta, se kertoo siitä, että se on ollut aikaisemmalla suuttimella laihalla. Vaihda ensiöpuolelle vaikka 74-75 kokoiset suuttimet ja kokeile. Pääset helposti takaisin siihen mistä aloitit jos on tarvetta.
Hommaa kaasuttimeen ns. siniset tiivisteet, joissa ei ole liimaa (jos sinulla ei niitä jo ole).
Sytytysennakkosta muut ovatkin jo antaneet hyviä vinkkejä.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 17 Syys 2009, 09:47
Kirjoittaja Tapsa
Powervalve on myös polttoaine siirto osastoa ,sen kunto ja arvot kannattaa myös huomioida jos pykii siirryttäessä idle>power alueelle.
alipaine mittaus tyhmäkäynnillä kertoo millä aluella edes ollaan , onko sen avautumis piste aikasessa vai myöhässä siitä noin 1,5 pykälää pienempi numeroinen pitäs toimia.
Jatkuva "pätsähtely" tms kaasarissa viittaa ainakin hetkellisesti liian laihalle seokselle. ja voi vaurioittaa venttiilin kumista kalvoa.
Ja sitä kautta avautuminen voi olla hitaampaa tai rikkoa sen jopa kokonaan.
Siihenkin on saatavilla safe valvea,estää paineen pääsyn ventiilille ylipaineen yllättessä..
Em mainittu kiidytyspumpun nozzlien vaihto vaikuttaa yleensä myös samaan oireeseen parantavasti .
Kaasutin voi aiheuttaa joskus päänvaivaa/puuhaa mutta vain kokeilemalla/kalibroimalla oikeilla-ehjillä osilla yleensä ne ovat aika toimivia kapistuksia,onse niin vaan niin vanha keksintö.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 17 Syys 2009, 11:02
Kirjoittaja Antti66HT
Nyt kun tapsa muistutti, niin tosiaan. Yskimällä hajoaa välillä todella helposti.
Joskus tänne mexicon postaama linkki, loistava paketti (kiitoksia taas!) :
http://www.torinoproject.com/tech/holley_tuning.htm
Eiköhän tuolta apu löydy...
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 19 Syys 2009, 21:03
Kirjoittaja cougar1967
Vika löydetty, ei ollut kaasarissa vikaa. PCV:ltä olin laittanut letkun imusarjaan kiinne joka oli virhe. Satuin koneen käynnissä ollessaa ottamaan letkun irti pcv:ltä ni johon tuli imua imusarjasta, eli letkuliitin imusarjassa oli 8 pytyn kanavan kohdalla. Imi sitten lisäilmaa koneesta ja 8 pytty kävi kokoajan laihalla. Nyt toimii hyvin, laitoin pcv:n letkun kaasarin takana olevaan nippaan kiinni.
Edit. vieläkään ei auto toimi vakiolla 67 suuttimella, pätsähtelee kaasariin. Vaihdoin ensiöpuolelle 69 takaisin ja sillä tuntuisi toimivan hyvin. Juuri liikkeelle lähtiessä hieman empii, pitää varmaan powervalvea säädellä, voi olla että powervalven vivussa liikaa välystä. Toisio puolella on vakio suutin eli muistaakseni 71, yläkierroksella tuntuu hieman hengettömältä, pitää sinnekin vaihtaa isompi suutin. Onko holleyn suositus tuo että toisiopuolen suutin on neljä numero isompi kuin ensiöpuolen? Eli laitanko nyt toisiopuolelle 73:n suuttimen? Paikallaan seistessä ja jarrua vasten kuormittaessa konetta tuntuu rykivän eli kaikki ei ole ihan kunnossa vielä.
Re: Holley 650 dp suuttimet
Lähetetty: 21 Syys 2009, 09:07
Kirjoittaja Mexico65
Tämäkin viittaa nyt jotenkin sytkä ongelmalta enemmän kuin kaasarin suuttimiin.
Tarkasta vielä muutkin mahdolliset alipainen vuodot.
Sitten kun olet 110% varma, että ilma kulkee oikeita kanavia pitkin oikeisiin paikkoihin niin säädä sytkä kohdilleen.