Sivu 1/2
Tyhjäkäynti ja D/R (korjattu)
Lähetetty: 08 Syys 2009, 18:38
Kirjoittaja Petsku
Moro,
Onko hyviä arvauksia mustin seuraaviin ominaisuuksiin? Tyhjäkäynti on nätti ja tasainen, kun laatikko on N tai P asennossa (sähkölaitteet päällä tai poissa). Kun heittää pakin tai driven päälle, kierrokset putoavat ja kone meinaa sammua, ja sammuu joskus. Nyt tilanne on 'korjattu' tyhjäkäyntiä nostamalla, mutta sama oire pysyy: kierrokset putoavat kun heittää vaihteen päälle, mutta kone pysyy käynnissä, koska lähtökierrokset on riittävän korkealla. Sama ilmiö kylmänä tai kuumana.
Liikkeelle lähdössä on on sitten toinen 'ominaisuus': kun painaa kaasua varovasti, kone saa selvästi burstin bensaa, mutta sen jälkeen tulee tyhjä hetki ennenkuin matka jatkuu. Tähän 'korjaus' on ollut, että runttaa heti liikkeelle lähdössä riittävästi kaasua, niin kuollutta kohtaa ei ole. Tällöin vaan tuuppaa Hämeenkadulla mopoautot provosoitua kisaamaan, kun renkaat tuppaa lipsumaan mukulakivillä.
Molemmat jutut olisi hauska saada korjattua cruisailu-mukavuuden parantamiseksi. Niin ja kone on -67 289 C4 laatikolla, 2100 Autoliten orkkis kaasarilla.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 08 Syys 2009, 19:48
Kirjoittaja munmummu69
Petsku kirjoitti:Liikkeelle lähdössä on on sitten toinen 'ominaisuus': kun painaa kaasua varovasti, kone saa selvästi burstin bensaa, mutta sen jälkeen tulee tyhjä hetki ennenkuin matka jatkuu. Tähän 'korjaus' on ollut, että runttaa heti liikkeelle lähdössä riittävästi kaasua, niin kuollutta kohtaa ei ole... Niin ja kone on -67 289 C4 laatikolla, 2100 Autoliten orkkis kaasarilla.
Vähän on huonossa muistissa toi autolite, mutta suosittelisin katsomaan saako sitä bensaa oikeasti. Ilmanputsari irti, kaveri polkemaan ja silmät tötteröihin. Arvaisin, että kiihdytyspumpun vipu irti, kalvo halki/jumissa tai säädöt heikolla. Tuo runttaus avaa powervalven, joka antaa sen verran bensaa että kiihdytyspumppu kalpenee rinnalla.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 08 Syys 2009, 20:14
Kirjoittaja GT-350
Kokeiles tyhjäkäynnin seosruuveja puoli kierrosta auki, ja jos ei juuri parantunut niin toinen puolikas lisää...kuinkas nyt toimii?
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 08 Syys 2009, 20:24
Kirjoittaja munmummu69
GT-350 kirjoitti:Kokeiles tyhjäkäynnin seosruuveja puoli kierrosta auki, ja jos ei juuri parantunut niin toinen puolikas lisää...kuinkas nyt toimii?
Pahus, tää on paljon parempi veto.

Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 09 Syys 2009, 13:43
Kirjoittaja Petsku
munmummu69 kirjoitti:Petsku kirjoitti:Liikkeelle lähdössä on on sitten toinen 'ominaisuus': kun painaa kaasua varovasti, kone saa selvästi burstin bensaa, mutta sen jälkeen tulee tyhjä hetki ennenkuin matka jatkuu. Tähän 'korjaus' on ollut, että runttaa heti liikkeelle lähdössä riittävästi kaasua, niin kuollutta kohtaa ei ole... Niin ja kone on -67 289 C4 laatikolla, 2100 Autoliten orkkis kaasarilla.
Vähän on huonossa muistissa toi autolite, mutta suosittelisin katsomaan saako sitä bensaa oikeasti. Ilmanputsari irti, kaveri polkemaan ja silmät tötteröihin. Arvaisin, että kiihdytyspumpun vipu irti, kalvo halki/jumissa tai säädöt heikolla. Tuo runttaus avaa powervalven, joka antaa sen verran bensaa että kiihdytyspumppu kalpenee rinnalla.
Kiihdytys pumppu on vaihdettu aikaisemmin kesällä, se oli halki. Koitin noita seosruuveja, 1 kierros molempia auki, vaikutti, mutta ei poistanut ominaisuutta. Lisä avaus alkoi sitten tukehduttaa tyhjäkäyntiä. Voisiko tuo kiihdytyspumppu olla liian herkällä (eli kaasua hipaistessa antaa tuon alku nykäyksen)? Täytyy kokeilla vielä pykälää löysempään loveen sitä vipua.
Olikos tuohon ekaan ominaisuuteen (sammuu D/R asennossa) arvauksia??
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 09 Syys 2009, 16:34
Kirjoittaja Fastback
Tarkastaisin myös sytystulppien kunnon ja että antavatko kipinää. Pimeä sytystulppa vaikuttaa kuvailemallasi lailla.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 09 Syys 2009, 16:35
Kirjoittaja GT-350
Petsku kirjoitti:Olikos tuohon ekaan ominaisuuteen (sammuu D/R asennossa) arvauksia??
Tyhjäkäynnin rikastaminen nimenomaan siihen.
Olisikohan laatikon modulaattorin kalvossa häikkää jos rikastaminen ei D/R-probleemaan auttanut?
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 10 Syys 2009, 13:46
Kirjoittaja Petsku
Fastback kirjoitti:Tarkastaisin myös sytystulppien kunnon ja että antavatko kipinää. Pimeä sytystulppa vaikuttaa kuvailemallasi lailla.
Tämä 8-sylinterisen muuttuminen 6-sylineteriseksi alkoi epäilyttää

. Vaihdoin aikaisemmin tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyörijän, kun itse epäilin jotain sytysjuttua. Tarkastin nyt uusiksi, että kaikille pytyille tulee kipinä (ja kipinä tulee), mutta olisko kipinä liian heikko? Päivänvalossa väriä ei kyllä näe. Nimittäin, kun 3,4 ja 6 pytyn kipinää tarkastin, kone kävi aika nätisti, mutta viiden muun tarkastuksessa käynti huononi selvästi. Olisko puola seuraava vaihtolistalla?
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 14 Syys 2009, 13:38
Kirjoittaja Arto65FB
Petsku kirjoitti:Nimittäin, kun 3,4 ja 6 pytyn kipinää tarkastin, kone kävi aika nätisti, mutta viiden muun tarkastuksessa käynti huononi selvästi. Olisko puola seuraava vaihtolistalla?
Onko sytkäjärjestys oikea?
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 14 Syys 2009, 21:26
Kirjoittaja Petsku
Onko sytkäjärjestys oikea?[/quote]
Tarkastin vielä senkin uudestaan, oli oikein mennyt piuhat vaihdettaessa. Täytyy jatkaa pään raapimista ja vaihtaa tuo puola. Puolalle menee nyt 11,7v jännite käydessä, akulla latausjännite 13,8v onko tuo OK? Tuli vaan mieleeni, kun uudessa puolassa luki "use with resistor"...
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 15 Syys 2009, 08:28
Kirjoittaja Tapsa
Onko autossasi jarrutehostin? jos se vuotaa kun jarrulla seistään alkaa käydä 7-6 sylinterillä silloin kun painetaan jarrua.. kokeilu ilman letkua
tai tulpattu imusarjan puolelta,tekeekö samaa..
AINA vakio automaatissa laskee tyhjäkäynti hieman vaihde päällä vs vapaa asento.
toi 11,5 volttia riittää sytytys puolalle
kaasuttimen tyhjäkäynti piiri voi olla osittain tukossa tai sitten säädöt metsässä. jos saat jonkun toisen toimivan kaasarin koe käyttöön
sillä ainakin selviää onko vika kaasarissa tai polttoaine puolella. bensapumppukin voi tehdä temppuja..
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 16 Syys 2009, 20:08
Kirjoittaja Arto65FB
Petsku kirjoitti:Onko sytkäjärjestys oikea?
Tarkastin vielä senkin uudestaan, oli oikein mennyt piuhat vaihdettaessa. .[/quote]
Joo, pikaisesti vaan heitin, oikeastaan tarkoitin, että onko sinulla tiedossa kumman sytkäjärjestyksen nokka-akseli sulla on. Tuli vaan mieleen, kun jos pistää 5.0L nokkaan 289/302 nokan sytkäjärjestyksen, niin kuulostaa 5-sylinteriseltä. Tuli mieleen, kun olin just lukenut Practical Performance Car lehteä, josssa pt:lle on Capri V8 ja ihmetteli, kun on 5-sylinterinen V8.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 16 Syys 2009, 20:41
Kirjoittaja Homer65
Tää kaks sytkäjärjestystä oli mulle ylläri, uuden koneen kanssa. Onneksi Teppo mainitsi asiasta, niin tuli kytkettyä kerralla oikein. Perus?? asioidenkin kanssa on syytä olla tarkkana.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 16 Syys 2009, 21:39
Kirjoittaja Tapsa
Kylläse Ryskää , jos sytty järjestys on ristissä 289 vs 351w. Ei todellakaan käy tasaisesti tyhjää ja tayttä.
Re: Tyhjäkäynti ja D/R
Lähetetty: 18 Syys 2009, 14:05
Kirjoittaja Petsku
Arto65FB kirjoitti: Joo, pikaisesti vaan heitin, oikeastaan tarkoitin, että onko sinulla tiedossa kumman sytkäjärjestyksen nokka-akseli sulla on. Tuli vaan mieleen, kun jos pistää 5.0L nokkaan 289/302 nokan sytkäjärjestyksen, niin kuulostaa 5-sylinteriseltä. Tuli mieleen, kun olin just lukenut Practical Performance Car lehteä, josssa pt:lle on Capri V8 ja ihmetteli, kun on 5-sylinterinen V8.
Auto kävi välillä pohjan ruostesuojauksessa Kangasalla, mutta nyt pääsin taas eilen illalla ihmettelemään konehuoneen puolelle.
Nokasta ei ole hajuakaan, konetta ei ole California-John:in jäljiltä auottu. Sytysjärjestys on 1-5-4-2-6-3-7-8, eli 289 'perus'. Mikä toinen mahdollinen järjestys on?
Tuo alussa mainittu alakierrosten rykiminen kyllä on aika varmaan noista kaasarin säädöistä (tai kaasarin roskista tms) kiinni, se on kohtuullisen hyvin nyt aisoissa tyhjäkäynnin säädöillä (rikastin tyhjäkäyntiseosta). Edelleen täytyy pitää tyhjäkäyntikierrokset 1300 kieppeillä, ettei sammu valoissa jarrulla seisoessa.
Tapsalle: tuossa ei ole jarrutehostinta, mutta imusrjassa on 'tree', jossa paikka kolmelle letkulle. Noista 2 reikää on tulpattu ja kolmas menee automaatille. Eli löytyykö tästä vielä uusi mahdollinen syy alipaineletkujen puolelta...
Tää on nyt tätä arpomista, kun en ole oikeen päässy kiinni edes 'ominaisuuden' karkeaan syyhyn (bensan saanti vai kipinän saanti).