Sivu 1/1
moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 20:11
Kirjoittaja salkkari
sellaista tossa mietin et minkälaisilla välityksillä porukalla on, siis tuntuu et mulla liian lyhyt ja matka ajo vaikee lämpöjen suhteen.
et minkälaisia kierroksia on esim. 100km/h vauhdissa? mulla jossain vajaassa 4tonnissa. tuntuu aika kovilta ku oma käyttöauto (gsi astra) vetää 120km/h 3tonnia
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 20:33
Kirjoittaja Homer65
Mulla -65ssa, jossa C4,perä 1:3.25 hyvä kompromissi. Olisko kierrokset 3000/100kmh luokkaa. Renkaat 16"/255/50.
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 20:43
Kirjoittaja salkkari
Homer65 kirjoitti:Mulla -65ssa, jossa C4,perä 1:3.25 hyvä kompromissi. Olisko kierrokset 3000/100kmh luokkaa. Renkaat 16"/255/50.
tollanen kuulostaa paljon käytännöllisemmältä. mulla siis kans C4 ja perä on joku 9" perä, ei mitään hajua mikä ja mikä välitys siel on.. eikä lukkoa.
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 21:56
Kirjoittaja Make67
Mulla 8", 3.80 välitys, AOD, Eaton TrueTrack ja aivan liian harva

. Satasen nopeudessa 2100 RPM!!! Enskesänä 4.11 ruuvi...saattais tulla muutama EssonBaari-hepo kulkineeseen lisäää

!
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 21:59
Kirjoittaja Fastback
Nostahan auton perä ylös, pyörittelet jordaania ja lasket renkaan liikkeen. Saat siitä laskettua suurinpiirteisen perävälityksen. Vedä renkaaseen liidulla tms. millä jää jälki ja laske montako kierrosta kardaani pyörähtää kun rengas pyörii yhden kokonaisen. Laskin omastani joskus noin ja sain n. 4 kierrosta, todellisuudessa rattaa olivat 3,89 kun perä kävi auki.
Matkakierroksia saat harvemmaksi laittamalla taka-akselille korkeammat renkaat, vaihtamalla harvemman perävälityksen tai vaihtamalla vaihteiston jossa harvempi ylivaihde. 4000rpm satasella on kyllä aika jylysti jenkaa, jotain asialle voisi tehdä.
Make, sullahan on oikein kierroshirviö

Mulla on 1850rpm 100 km/h...

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 22:24
Kirjoittaja Aku_81
[quote="Fastback"
Make, sullahan on oikein kierroshirviö

Mulla on 1850rpm 100 km/h...

[/quote]
Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 09 Elo 2009, 23:47
Kirjoittaja Make67
Aku_81 kirjoitti:[quote="Fastback"
Make, sullahan on oikein kierroshirviö

Mulla on 1850rpm 100 km/h...

Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla[/quote]
Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla

!?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?
Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen
manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI

!!!
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 00:46
Kirjoittaja Fastback
Make67 kirjoitti:Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla

!?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?
Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen
manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI

!!!
Dodi, isolohko ja manuaali!!! Asiaa!!

Katotaas nyt kun päästään Auraan asettumaan, niin saat tulla make pelkääjän penkille niin tiiät mistä puhutaan
3,89 välitys, 275/60-15 rengas ja 0,64 vitosvaihde (tko600). En ole vielä käytännössä päässyt testaamaan täyskaasu vedolla, että miten tuo lullani puutuu 4:sta 5:lle vaihdossa. Nelosella jos vetää kierrokset 6300 rpm asti, niin vitoselle vaihdettaessa kierrokset tippuvat n. 4000 rpm. Periaatteessa tuossa ollaan moottorin erittäin vahvalla vääntöalueella, tosin nopeutta on kertynyt 217 km/h. Sillä ilmanvastukselle aletaan jurraamaan 4000rpm:llä vitonen taulussa niin saas nähdä kuin käy, jotain tapahtuu kyllä.
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 01:58
Kirjoittaja Aku_81
Make67 kirjoitti:Aku_81 kirjoitti:[quote="Fastback"
Make, sullahan on oikein kierroshirviö

Mulla on 1850rpm 100 km/h...

Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla
Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla

!?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?
Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen
manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI

!!![/quote]
No ei ainakaan jos reippaammin vedättää niin ei tuo pitkä viitonen tuota merimoottoria ihan tapa. Vartilla kerkee vedättää nelosella vaan viiteen tonttuun jolloin on 172km/h nopeutta. Jos sitä joskus menis huippunopeuspäiville kattoo miten jaksaa viitosella vedättää

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 09:42
Kirjoittaja Dervish
265-40-17 muistaakseni kumit, 3,73 välitys nyt ja n. 2000rpm satasen vauhdissa...
Lootana jokahan lie T5 mikä -91gt foksissa on.
EDIT:
höpöhöntti iski ja kirjoitti väärin kiekat

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 12:33
Kirjoittaja zeizei
1000 kierrosta 100km/h vauhdissa?Mul on tyhjäkäyntikin enemmän

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 12:46
Kirjoittaja Ville K
Vähän itsekin ihmettelen, kun mulla on 2.73 perä ja varmaan sama vitosen välitys. 225/55/16 renkailla mittari näyttää oikein, ja satasen vauhdissa kierroksia n.1700-1800
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 16:59
Kirjoittaja 91GT
Noilla kierroksilla siellä kyllä on 3.08 välitys. 2.73 kiertäis 1500 kiekkaa satasessa.
Mulla on 255/45-17 ja 3.55 ja kiertää reilua 1900.
Tossa on laskuri millä voi spekuloida vähän rengas kokoja ja perävälityksiä.
http://www.allfordmustangs.com/Detailed/608.shtml
265-40-17 muistaakseni kumit
Milläs Dervish noin isot pallot sait mahtumaan? Jouduikko nutikoimaan lokarin reunoja?
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 10 Elo 2009, 21:01
Kirjoittaja Ville K
joku ajatuskatko sattui mullekin, nimittäin ihan karvan yli 1500 niitä kierroksia mulla on satasen nopeudessa.. Eli 2.73 välitys kuten door taginkin perusteella pitäis olla.
Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen
Lähetetty: 11 Elo 2009, 08:55
Kirjoittaja Dervish
91GT kirjoitti:
265-40-17 muistaakseni kumit
Milläs Dervish noin isot pallot sait mahtumaan? Jouduikko nutikoimaan lokarin reunoja?
Eipä tarvinnut mittään tehdä ja vaakaiskaritkin on vielä paikoillaan.
Vanteiden ET muistaakseni 35 (2003 mach1).
Edessä 6mm (muistaaksnei) spacerilla 255-45-17