Sivu 1/1

Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 09 Heinä 2009, 14:32
Kirjoittaja Poro
Hep!

Tulipa villi idea mieleen kysellä jengiltä kuinka monella toimii ilmastointi earlyissä?

Itse pitäisi "jossain vaiheessa" laittaa sekin hienous toimintaan ja tuli mieleen että mahtaako noita olla lainkaan Suomessa kellään toiminnassa... =) Kuivankin vissiin maksaa jo sen 200 e niin jostain syystä on vähän vaiheessa tämäkin osa-alue.

Timo

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 08:35
Kirjoittaja Pete
Tervehdys!

Itselläni on tarkoitus antaa laittaa 1964 1/2 ilmastointi seuraavan parin vuoden aikana "täysin" kuntoon, koska nyt on tällä hetkellä sellainen ongelma, että ei pidä aineita sisällään kuin viikon. Vuotaa siis jostakin, mutta kun ei väriaineellakaan selvinnyt, että mistä :?

Joka tapauksessa olen antanut sen kaksi kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana aineilla täyttää, ja haluan sen kyllä kuntoon, koska puhaltaa ihan hemmetin hyvin viileästä todella kylmään toimiessaan :D

Todennäköisesti ei ole halpa "investointi" laitattaa kuntoon, mutta kun ei autossa mitään muuta vikaa oikein enää ole, niin "ansaitsee" myös mielestäni tuonkin kuntoon laiton. Toisaalta, on se itsellekin nautinto toimiessaan kesä kuumalla, ja kaikki "kivahan" maksaa muutenkin tässä elämässä...

-Pete

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 10 Heinä 2009, 09:52
Kirjoittaja Late
On toiminnassa tuossa omassa vanhuksessa, vaikkei nyt Musse olekaan. Oli kompura ostettaessa juntturassa, mutta kompuran vaihtamisen (kiitos vain PeteP:lle hyvistä kaupoista!) jälkeen pistettiin vain aineet sisään ja alkoihan se viilentämään. Aika krouvi ja raskastekoinen laitteisto kyllä on (kompura tukirautoineenkin painoi melkein 20 kiloa), mutta tuntuisi ehkä sitä myöden kestavän kun kerran kuntoon laitetaan. Ja ihan hyvin toimii Isceon-kylmäaineella, ei välttämättä tarvitse kallista R134-muutosta. Omasta mielestäni on hyvä investointi jos autolla vähänkin enemmän ajaa, on maantieajo kuumalla kelillä paljon mukavampaa kuin ikkunat auki. Ja saapahan hymyillen selitellä näille nykyajan avensiskiaprimerakuskeille että kyllä tässä todellakin on ALKUPERÄINEN ilmastointilaite vuodelta -72 eikä se ollut silloin todellakaan edes uusi keksintö jenkkiautoissa. :juujuu:

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 12 Heinä 2009, 09:28
Kirjoittaja jallu64
Mä laitatin uudet litkut viime keväänä,ja sen kesän pelas ilmastointi hyvin.Jossain varmaan on vuoto kun nyt ei puhalla.

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 11:45
Kirjoittaja JVU/65-HT
Kompura puuttus. Mutta kyllä toi pelkkä puhallinkin tuo pientä viilennystä pahimpiin helteisiin. Suomen kesä on niin lyhyt ja vähäluminen!

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 18 Heinä 2009, 22:06
Kirjoittaja ROKI
Ei sitä ilmakonetta välttämättä näissä vanhuksissa tarvitte, kun on niin hyvät ja isot sivuikkunat, kyllä ilmma vaihtuu vapaavirtauksellakin riittävästi. Ilmakoneet on tehty vain juppien käyttöön kravatti ja siippattuille jupeille.

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 19 Heinä 2009, 14:17
Kirjoittaja Late
ROKI kirjoitti:Ei sitä ilmakonetta välttämättä näissä vanhuksissa tarvitte, kun on niin hyvät ja isot sivuikkunat, kyllä ilmma vaihtuu vapaavirtauksellakin riittävästi. Ilmakoneet on tehty vain juppien käyttöön kravatti ja siippattuille jupeille.
Tästäkin ollaan samaa mieltä :roll: . Kyllä oli eilenkin mukava ajella 26 asteen lämpötilassa tyypillisellä "juppiautolla" 72 Mercuryllä ilmastointilaite päällä kravatti kaulaa kiristäen ja valkoinen paita kainaloistakin kuivana kun häihin oli matka. Ja kun oli tuolla seuralaisellakin sellainen juppikampaus, että ikkuna auki ajellessa olisi mennyt sekaisin. Ei ole juppielämän voittanutta :LMAO:

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 14 Kesä 2010, 15:07
Kirjoittaja 67HT
Tähän aiheeseen liittyen ajattelin jatkaa ketjua muutamalla kysymyksellä. Eli kyseessä on siis 67 malli ilmastoinnilla ja nyt kun projekti alkaa olla loppusuoralla ja lähestulkoon katsastusta vailla, niin tarttisi saada myös tuo ilmastointi pelittämään. Kompuran kytkimelle menevään piuhaan ei jostain syystä tule virtaa ja magneetti ei siis napsahda kiinni ollenkaan.
Onko tuossa 67 mallissa tosiaan niin että aina kun flekti laitetaan päälle niin silloin menee myös kompura päälle? Vaikuttaisi ainakin siltä noiden ilmastoinnin vipujen johtoja mittaillessa?
Järjestelmässä ei ole vielä freoneja, mutta ei kai tuo mistään sitä tunnista ja ei sen takia lähtisi käyntiin?

Kompura on uusi, kytkin on uusi ja suodatin/kuivain on uusi, joten niissäkään ei mitään häikkää pitäisi olla.

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 14 Kesä 2010, 19:24
Kirjoittaja Homer65
Ketjuun kevyesti liittyen. Mulle kun ei tule tehosyöppöä ilmastointia, mulla on jotain ilmastoinnin osia jäljellä, jos joku jotain tarvii, voipi kysellä. Osat on alkuperäisiä, alkuperäisessä kunnossa. Kuvia voin ottaa tarvittaessa!

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 14 Kesä 2010, 19:47
Kirjoittaja FFreak
Täytyypä heittää kommenttia tännekin.
Roki, eikös ne lexukset ole myös aika ravattijuppiautoja? :roll:

67HT, ja tietäjät. Onkos vanhojen ilmastoinnissa paineanturia? Meinaan jos olen ymmärtänyt oikein niin uudemmissa ilmastoinneissa pitää olla painetta ennenkö antaa kompuralle luvan käynnistyä. Entä onkos näissä paljon o-rengas tiivisteitä? Uudemmissa kai jokunen on. Ja nehän ei ikuisia ole. :roll:

Re: Earlyn ilmastointi

Lähetetty: 16 Kesä 2010, 10:38
Kirjoittaja Hemi77
Täällä on myös factory AC, mutta on kojetaulun keskisuuttimien takaa joku teipannut ilmareiän umpeen, ja hihnapyörä on irroitettu, kuulemma laakeri huusi.
Ei varmaan ihan helpolla lähde pyörimään kuivainten, hihnapyörien ym. vaihdon jälkeen, ties kuinka kauan on ollut pois pelistä..
Voishan tota joskus miettiä.