Sivu 1/2

Jarruvika

Lähetetty: 30 Kesä 2009, 20:34
Kirjoittaja JYN85
Käytin tänään mussea katsastuksessa ja auto oli muuten ok, mutta takajarrujen teho oli nolla. Auto vuosimallia -67 ja siinä on levyt edessä ,rummut takana, 2-piiri jarrut sekä tehostin. Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?

Re: Jarruvika

Lähetetty: 30 Kesä 2009, 20:38
Kirjoittaja Jones
tässä yksi vanha keskustelu josta voi olla apua rumpujarruihin.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... rut#p11600

Re: Jarruvika

Lähetetty: 30 Kesä 2009, 20:39
Kirjoittaja Homer65
JYN85 kirjoitti:Käytin tänään mussea katsastuksessa ja auto oli muuten ok, mutta takajarrujen teho oli nolla. Auto vuosimallia -67 ja siinä on levyt edessä ,rummut takana, 2-piiri jarrut sekä tehostin. Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?
Auttasko paineentasaajan sääätö? Lisää painetta takapäähän!

Re: Jarruvika

Lähetetty: 30 Kesä 2009, 21:57
Kirjoittaja munmummu69
Jones kirjoitti:tässä yksi vanha keskustelu josta voi olla apua rumpujarruihin.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... rut#p11600
Ei taida auttaa kun tässä on ah-niin-tutuista käsijarruvaivoista kyse.
JYN85 kirjoitti:Etujarrut ottivat tasaisesti ja olivat teholtaan hyvät samoin käsijarru. Jarruletkut ja putket ehjiä, ei vuotoja eikä litistymiä. Onko vika pääsylinterissä vai paineentasaajassa tai jossain muualla? Onko jotain helppoa kotikonstia sulkea vikamadollisuuksia pois?
No siinähän pääsylinteri-jarrusylinterin akselilla liikutaan. Itte lähtisin ekaks ilmailemaan jarruja ja kattoisin mitä sieltä liejua takajarrusylinteristä tulee ulos vai tuleeko. Jos kaikki näyttää tässä kohtaa hyvältä niin rumpu irti ja ihmettelemään onko siellä toimintaedellytyksiä.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 30 Kesä 2009, 22:21
Kirjoittaja Jones
juu, tarkoitinkin tätä GT350:sen lausahdusta tuosta vanhasta ketjusta...

hio aina jarrukengät mataksi ja rummut kevyesti, esim. 60-100 karkeudella hiomapaperilla. ENNEN katsastusta. Säädä kengät sopivan lähelle, puhalla paineilmalla pölyt pois.

Säästyy hylsy-uudelleenkatsastusprosessin vaiva, ja se 17e jälkitarkastuksesta kun ei mene rumpujarrut läpi. Puolen tunnin ennakoivalla duunilla onneen...

Re: Jarruvika

Lähetetty: 01 Heinä 2009, 20:05
Kirjoittaja Homer65
:aate: Ja se korjaussarjan hankinta. Automaattisäädön hammaspyörät ku kulluu jää kengät kauas, eikä tahdo toimia.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 01 Heinä 2009, 20:59
Kirjoittaja harmi80
Jos käyttöjarru on olleet ihan hengettömät, mutta käsijarru kondiksessa niin lähtisin kyllä tuolta nestepuolelta vikaa hakemaan.
Eli juurikin tuo ilmaus -tai ylipäätään tarkistus että tuleeko sinne taka-aksulalle nestettä laisinkaan.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 06 Kesä 2011, 23:38
Kirjoittaja 65HT
Mitenkäs kun poljin painuu pohjaan, jarruteho lähes nolla. Nestettä on ihan ok määrä. Eikä pidä käsijarrukaan...

Re: Jarruvika

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 20:10
Kirjoittaja Late
65HT kirjoitti:Mitenkäs kun poljin painuu pohjaan, jarruteho lähes nolla. Nestettä on ihan ok määrä. Eikä pidä käsijarrukaan...
Automaattisäädöt kuoleentuneet ja kengät liian kaukana rummuista. Koeta säätää manuaalisesti säätöpyöriä pyörittämällä lähemmäksi ja kokeile uudestaan.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 22:15
Kirjoittaja 65HT
Koetellaan. Vika tosiaan ilmaantui ihan yht`äkkiä. Illalla ei ongelmaa, aamulla ei enää toiminut.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 07 Kesä 2011, 23:14
Kirjoittaja jaro55
Taitaa olla pääsylkkä antautunut...

Re: Jarruvika

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 07:48
Kirjoittaja 65HT
jaro55 kirjoitti:Taitaa olla pääsylkkä antautunut...
Mitenkäs kun meni tuo käsijarru samalla. Ei taida pääsylinteri vaikuttaa...

Re: Jarruvika

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 13:20
Kirjoittaja musse67
Ootko kattonu pääsylinterin säiliöön? Jos nesteet hävinny ni oisko takasylinteri korkannu ja sitä myöten käppäri tehottomaksi.Jos jompi kumpi jarrukilpi takana märkä, niin siellä vuoto.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 16:22
Kirjoittaja 65HT
Pääsylinterin nestepinnat ei ole vajuneet. Mullon kakspiirinen (67 otettu). Jarruja en ole vielä purkanut. Ilmoittelen mitä rummun sisältä löytyy kun pääsen niitä katsomaan.

Re: Jarruvika

Lähetetty: 08 Kesä 2011, 22:49
Kirjoittaja FFreak
Jos on rummussa mäntä pullahtanu ulos niin voisko olla mahdollista, että pääsylkyn jälkeinen jakotukissa oleva venttiili olis sulkenu takapiirin? Tällöin ei kai pinta vajuis. Tosin jos kerran käppärikään ei ota niin vois ajatella et vika löytyy rummun sisältä. Jos on nesteet valunu niin pito on aika kehno. Taasen epätodennäköistä et molempi puoli olis vuotanu yhtäaikaa. Mut sithän sen näkee kun purkaa. Kun ottaa rumpua pois niin näkee miten kaukana kengät on, et johtuuko siitä. :roll: