Alakierrosvääntö
Lähetetty: 27 Touko 2009, 11:25
Ajattelinpa avata tästä aiheen, kun usein kuulee käsitteitä sekoitettavan keskenään...
Alakierrosvääntö/teho on eri asia kuin osakaasuvääntö/teho. Koska osakaasu ja matalat kierrokset liittyvät useimmiten paljolti toisiinsa, niin esimerkiksi nokka-akselin valinnassa nämä asiat korreloivat kahtuullisen hyvin keskenään. Dynokäyrässä näkyvä alakierrosvääntö tosin yleensä on saatu aikaan täyskaasulla kiihdyttämällä.
Iso kaasari voi heikentää alakierrosvääntöä ja parantaa yläkierrosvääntöä, mutta ei välttämättä vaikuta millään tavalla osakaasuvääntöön, koska moottori ei tiedä saako se seoksensa ison vai vai pienen kaasarin tyhjäkäynti ja transitiopiireistä läppien ollessa lähinnä raollaan.

Alakierrosvääntö/teho on eri asia kuin osakaasuvääntö/teho. Koska osakaasu ja matalat kierrokset liittyvät useimmiten paljolti toisiinsa, niin esimerkiksi nokka-akselin valinnassa nämä asiat korreloivat kahtuullisen hyvin keskenään. Dynokäyrässä näkyvä alakierrosvääntö tosin yleensä on saatu aikaan täyskaasulla kiihdyttämällä.
Iso kaasari voi heikentää alakierrosvääntöä ja parantaa yläkierrosvääntöä, mutta ei välttämättä vaikuta millään tavalla osakaasuvääntöön, koska moottori ei tiedä saako se seoksensa ison vai vai pienen kaasarin tyhjäkäynti ja transitiopiireistä läppien ollessa lähinnä raollaan.