Sivu 1/1

Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 14:47
Kirjoittaja Hemi77
No niin, nyt on auto otettu ajoon ensimmäistä kertaa.

Hienosti hörähtää käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä normikierroksilla, starttikin pyörittää niin perhanan sähäkästi, noo problem siis kylmänä.

Mutta moottorin ollessa lämmin, startti sanoo wow...wow.. ja pyörittää tosi nihkeesti mutta kone kuitenkin silti lähtee käyntiin ekalla ns. "viiveellä" .

Mikäs vois aiheuttaa moista takertelua startatessa lämpösenä? Bendix?

Auto on -69 ja motti on 302, autoon on vaihdettu automaattiloota manuaalin tilalle, mikäli tällä nyt olis jotain merkitystä..

Kiitokset!

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 11:21
Kirjoittaja FFreak
Moi, itellä tulee pari asiaa mieleen. Eli sytkän ajoitus ja kaasarin lämmön eristys. Jälkimmäinen epätodennäköistä mutta kantsii laittaa korvan taakse. Entisessä farkussa aiheutti ongelmia ajossa kuumina päivinä. Auto pysähtyi odottamaan esim. liikennevaloihin niin kuumuus höyrysti bensaa ja moottori nikotteli hetken ennenkö toimi kunnolla. Mutta sytyn katsoisin ensin. Epäilisin et liian aikaisella? Oma sellainen et suoraan kuumana sammutettuna hörähtää heti ja hetken seisseenä tarvii vähän kaasua. Ja viisaammat voi korjata ja neuvoa lisää. :wink:

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 12:22
Kirjoittaja Hemi77
FFreak kirjoitti:Moi, itellä tulee pari asiaa mieleen. Eli sytkän ajoitus ja kaasarin lämmön eristys.
Ok, täytyy tsekata toi sytkä, jännä homma, ihan vaan 5-10 min riittää niin lähtee taas käyntiin. Kun auto käy niin käynnissä ei kyllä ole mitään ongelmia ja vastaa välittömästi kaasuun ym..
Hain äsken uuden solenoidin 17,50e jos vaikka ton vaihtaminen auttais asiaan, uus starttikaan ei ole pahan hintainen, ei paljon kannata noita bendixejä vaihdella, koko tartti sit vaan kerralla. Mutta lämpöongelmista vissiin johtunee, oli vika sitten startissa tai muualla.

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 13:50
Kirjoittaja Tapsa
Jep. kuumuus tekee moottorista aina naheen. onko ihan vakio tekniikka.?
Jos on ,niin lisää yksi maadoitus-lattakaapeli varoiksi suoraan
startin kiinnityspulttiin ja siitä-koripalkkiin tms kunnolla
Ja tarkasta paljonko on perus ennakkoa esim 12-14 ast tms jos on enemmän niin
se voi olla ainakin yksi selite miksi ei jaksa..
Säädä perus ennakkoa ainakin n2ast pienemmälle ja kokeile tepsiikö?- 10asteessa pitäs jaksaa/lähtee käymään ja älä paina jarrua kun käynnistelet.
tai sitten startti on tiensä päässä tai ainakin huollon tarpeessa.
jos menee startti vaihtoon osta sitten tehokkaampi versio suoraan.
Tai akussa ei ole käynnitys amppeereita YKSINKERTAISESTI. halpis 55-65ah akuissa
EI OLE yleensä isoa CCA lukemaa 380-420 tms
Riittävän tehokkaassa akussa 500-800 CCA pitää lukea.

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 14:12
Kirjoittaja Hemi77
Tapsa kirjoitti:Jep. kuumuus tekee moottorista aina naheen. onko ihan vakio tekniikka.?
Jos on ,niin lisää yksi maadoitus-lattakaapeli varoiksi suoraan
startin kiinnityspulttiin ja siitä-koripalkkiin tms kunnolla

Ok, tämä ei ainakaan haittaa jos tuon kaapelin lisää, pitää kokeilla. Vakio tekniikka on, ainoastaan automaattilaatikko saattaa olla joku muu kun pitäisi olla, on niin helkkarin iso meinaan.. Kolmilovinen kyllä
Tapsa kirjoitti:Ja tarkasta paljonko on perus ennakkoa esim 12-14 ast tms jos on enemmän niin
se voi olla ainakin yksi selite miksi ei jaksa..
Säädä perus ennakkoa ainakin n2ast pienemmälle ja kokeile tepsiikö?- 10asteessa pitäs jaksaa/lähtee käymään ja älä paina jarrua kun käynnistelet.
tai sitten startti on tiensä päässä tai ainakin huollon tarpeessa.
jos menee startti vaihtoon osta sitten tehokkaampi versio suoraan.
No perhana, aina oon polkenut jarrua kun on tottunut automaateilla näin tekemään :D , pitääpä kokeilla startata pelkällä P asennolla ilman jarrua. Täytyy yrittää toi ennakko katsoa viikonloppuna.
Tapsa kirjoitti: Tai akussa ei ole käynnitys amppeereita YKSINKERTAISESTI. halpis 55-65ah akuissa
EI OLE yleensä isoa CCA lukemaa 380-420 tms
Riittävän tehokkaassa akussa 500-800 CCA pitää lukea.
Juu kokeilin eilen Optiman Red Topilla (815 CCA ) ja tämä ei auttanut.


Kiitokset, eiköhän näillä kommenteilla päästä haarukoimaan aika hyvin! :tuuletus:

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 20:11
Kirjoittaja CFR-759
Juu maadoitukset kannattaa aina pistää kuntoon.
Mutta yksi huomio jos et ole vaihtanut starttia toiseen
vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä. Startti on eri jos
sulla on ollut alkuperäinen 4-vaiht. loota aiemmin ja
nyt olet vaihtanut automaatin tilalle. Startit näyttää
prikulleen samalta mutta bendix-rattaan etäisyys on eri
4-vaiht. ja automaatin startissa. Onko muuten startti
pitänyt erikoista ääntä? Kannattaa tsekata starttikehän
hammastus.

Vee M.

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 07:48
Kirjoittaja Hemi77
CFR-759 kirjoitti:Juu maadoitukset kannattaa aina pistää kuntoon.
Mutta yksi huomio jos et ole vaihtanut starttia toiseen
vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä. Startti on eri jos
sulla on ollut alkuperäinen 4-vaiht. loota aiemmin ja
nyt olet vaihtanut automaatin tilalle. Startit näyttää
prikulleen samalta mutta bendix-rattaan etäisyys on eri
4-vaiht. ja automaatin startissa. Onko muuten startti
pitänyt erikoista ääntä? Kannattaa tsekata starttikehän
hammastus.

Vee M.
Juu ei ole tietoa tosta startista, se on edellisen omistajan vaihtama toi laatikko.

Mutta eilen kun koitin kylmänä startata, kuulu startista vaan sama ääni kun starttaisi käynnissä. Ei muuta kun auto pukille ja startti irti. Totuus selvisi siinä, oli sitten se startin hammas ihan pyöreä päästä ja oli pikkusen tehnyt vahinkoa sille isolle rattaalle mitä se pyörittää, eli ei ole tullut tarpeeksi ulos toi ratas jäljistä päätellen, hakannut hampaan reunat vähän lovelle..

Tänään haen uuden automaatin startin mikä sinne kuuluu. Toivottavasti noi lovet rattaan hampaiden päässä ei haittaa??? Onko major problem?

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 11:53
Kirjoittaja ac5
Itsellä pitkä peltisarja lämmittää starttia kun kauemmin joutuu paikallaan
käyttämään ja välillä ei kuumana meinaa pyörittää..Lämpöeriste auttoi aika hyvin
ongelmaan..(Vakiostartti ja manuaskilla)

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 12:12
Kirjoittaja Hemi77
ac5 kirjoitti:Itsellä pitkä peltisarja lämmittää starttia kun kauemmin joutuu paikallaan
käyttämään ja välillä ei kuumana meinaa pyörittää..Lämpöeriste auttoi aika hyvin
ongelmaan..(Vakiostartti ja manuaskilla)

Hommasin jo samaa nauhaa mitä pakosarjoihin laitetaan, ajattelin pyöritellä sen uuden startin ympärille, jos vähän auttaisi lämpöongelmiin.

Re: Käynnistysongelmaa moottori kuumana

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 21:44
Kirjoittaja Hemi77
Nyt olisi kyllä hyvät neuvot tarpeen..

Vaihdoin uuden startin mutta EI... Nyt kuuluu hirveä pärinä solenoidista, startilta ei yhtikäs mitään. Solenoidihan on uusi, juuri vaihdettu.

Johtoja oon nykinyt ja suihkinut liittimiin wd40:stä akun navat on puhtaat, maakaapelia kokeilin apukaapelilla eri paikoista, ei mitään, aina vaan pärise solenoidi.
Voisikohan solenoidin alla oleva regulator olla sökö? Sen kannen avasin ja kun virrat laittaa avaimesta päälle menee alempi jousilatta kiinni kelaan. Tiedä sitten mitä sen ylemmän latan kuuluisi tehdä.. Ei huvittaisi taas mennä kauppaan hakemaan uutta palikkaa ja todeta että edelleen pärisee solenoidi..

Perhana, menee hyvät ajokelit sivusuun :uuh:


edittiä:

Täytyy kokeilla vielä pyörittää apukaapeleilla lattialla starttia suoraan akusta, solenoidin kautta.


Edit 2:

:lollero:

Heh, ei helvetti, ammun itteeni jalkaan... AKKU oli entinen.. Nyt on toisesta autosta akku kiinni ja ei mitään ongelmaa enää.
Nyt olis sitten yks toissakesänä ostettu C4:n tartti kaupan :lol: