Sivu 1/2

välitykset

Lähetetty: 20 Huhti 2009, 16:43
Kirjoittaja arttu
Mitkä on -96 cobra mustangin vaihteisto välitykset?? Sais vähän laskettua välityksiä. Ajattelin että jos lopultakin saisi tihennettyä tuota aavikko perävälitystä....nyt on 3:27
Onko kokemuksia mikä ois sopiva välistys katukäyttöön?

Re: välitykset

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 21:48
Kirjoittaja arttu
hiljaista....vitos vaihteen välitys ois melkein tärkein.....ettei matkavauhdin kierrokset menis liian korkealle.

Re: välitykset

Lähetetty: 22 Huhti 2009, 23:50
Kirjoittaja Tapsa
Ihan passeli välitys katu/maantie ajoon vielä. Sulla varmaan 8.8" perä autossasi
et olisko 3.25 lähinnä mitä on saatavana, 3.55 on ainakin saatavana
ja automaatti loikkari laatikolla vielä maantie kelpoinen.

Re: välitykset

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 08:58
Kirjoittaja SamiM
Tremec T-45
1. 3,37
2. 1,99
3. 1,33
4. 1,00
5. 0,67
R 3,22

Mullon samanmoisessa Cobrassa 4,30 perävälitys. Hyvin laulaa kaupungissa ja maantiellä, eikä näytä huonosti vaikuttavan kulutukseenkaan. DOHC-moottori tykkää kierroksista ja välitystä vaihtamalla niitä saa. Kyllä 4,11 välitykselläkin taitaisi pärjätä.

Tänä kesänä saan tarkempia kulutuslukemia, kun saan mittarin näyttämään oikein sähköisellä korjaimella. Rattaita vaihtamalla noin korkealla välityksellä mittaria ei saa kohdalleen eikä kannata yrittääkään, sillä 7-hampainen drive ja 23-hampainen driven yhdistelmä tunnetusti ei kauaa kestä.

Ja rattaat tietenkin Ford Racing niin ovat hiljaiset.

Re: välitykset

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 14:06
Kirjoittaja MouTine
SamiM kirjoitti:Tremec T-45
1. 3,37
2. 1,99
3. 1,33
4. 1,00
5. 0,67
R 3,22

Mullon samanmoisessa Cobrassa 4,30 perävälitys. Hyvin laulaa kaupungissa ja maantiellä, eikä näytä huonosti vaikuttavan kulutukseenkaan. DOHC-moottori tykkää kierroksista ja välitystä vaihtamalla niitä saa. Kyllä 4,11 välitykselläkin taitaisi pärjätä.

Tänä kesänä saan tarkempia kulutuslukemia, kun saan mittarin näyttämään oikein sähköisellä korjaimella. Rattaita vaihtamalla noin korkealla välityksellä mittaria ei saa kohdalleen eikä kannata yrittääkään, sillä 7-hampainen drive ja 23-hampainen driven yhdistelmä tunnetusti ei kauaa kestä.

Ja rattaat tietenkin Ford Racing niin ovat hiljaiset.
Mimmonen Sami toi neljä'kolmekymppinen peräruuvi on? Voiko sillä ajaa pikatiellä mukavasti ja pystyykö sillä ajamaan yli 200 nopeuksia? Ootko kokeillu paljonko se tolla välityksella kulkee huippuja?

Pitäs joskus päästä kyytiin misä tuommonen välitys on. Oon monasti miettinyt perävälityksiä, mutta kun ajotyylini ei oikeen sovi tuollasille jokkis-välityksille. Kivahan se Ahvenistolla on tikata aina vaan isompaa, mutta mites sitten kun lähdetään kotiin...

Re: välitykset

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 15:03
Kirjoittaja SamiM
MouTine kirjoitti: Mimmonen Sami toi neljä'kolmekymppinen peräruuvi on? Voiko sillä ajaa pikatiellä mukavasti ja pystyykö sillä ajamaan yli 200 nopeuksia? Ootko kokeillu paljonko se tolla välityksella kulkee huippuja?

Pitäs joskus päästä kyytiin misä tuommonen välitys on. Oon monasti miettinyt perävälityksiä, mutta kun ajotyylini ei oikeen sovi tuollasille jokkis-välityksille. Kivahan se Ahvenistolla on tikata aina vaan isompaa, mutta mites sitten kun lähdetään kotiin...
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135. Huippuja ei ole tarvinnut kokeilla, vielä. Tiedän kyllä ettei kulje kovin huimia nopeuksia, mutta sinne pääsee nopeammin, mikä mulle merkkaa enemmän kuin huippunopeus jota ei tule käytettyä. Hurisee moottori ihan kivasti noissa pikatienopeuksissa, mutta muistelisin ettei häiritsevästi. Ja kiihtyy napsakasti kun on jo valmiiksi kierroksia.

Sulle varmaan passais sitten 3,90 välitys, niin riittäis nopeus.

Re: välitykset

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 17:11
Kirjoittaja 65HT
SamiM kirjoitti:
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135.
Rapiat 6000 kierrosta olisi sitten todellista 270 km/h (jos voima riittää viemään sinne asti). Useimmillehan tuo riittää... :D

Re: välitykset

Lähetetty: 23 Huhti 2009, 22:28
Kirjoittaja arttu
Nyt ois vielä kaks vaihto ehtoa 4.11 tai 3.73... eipä tiijä kumman laittais. Ehkä 3.73 vaikka tuntuu aika pieneltä ero vakioon verrattuna.
Onko muuten kaikki 8,8" perät sisus kaluiltaan samallaisia riippumatta missä foordissa on kiinni?

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 08:44
Kirjoittaja SamiM
65HT kirjoitti:
SamiM kirjoitti:
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135.
Rapiat 6000 kierrosta olisi sitten todellista 270 km/h (jos voima riittää viemään sinne asti). Useimmillehan tuo riittää... :D
Nopeasti laskettuna noin.
arttu kirjoitti:Nyt ois vielä kaks vaihto ehtoa 4.11 tai 3.73... eipä tiijä kumman laittais. Ehkä 3.73 vaikka tuntuu aika pieneltä ero vakioon verrattuna.
Onko muuten kaikki 8,8" perät sisus kaluiltaan samallaisia riippumatta missä foordissa on kiinni?
Ai niin 3,90 taisikin olla 9" välitys. Saattaa 3,73 tuntua paperilla pieneltä erolta entiseen, mutta käytännössä tulet huomaamaaan eron hyvinkin selvästi. Kuten todettua, DOHC-moottori tykkää kierroksista. Itse laittaisin varmaan 4,11 jos pitäisi valita.

Taitaapi olla 8,8" perät samanlaisia kaikki, mikä kyllä Fordia tuntien vaikuttaa oudolta.

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 10:24
Kirjoittaja Tapsa
Thunderbirdin 8.8" :ssa on isommat poskilaakerit , kaverin murikassa ainakin kun
kaverin sierraan sitä asennettiin, välitys-(3.73) on kuitenkin sama kaikkiin.
jos vakio välkkä ,ainakin joissain cobrissa 2.76 tms niin 3.73 on tuntuva ero
100 km/t 1500 rpm / 2500 rpm
tiuhalla välkällä pääsee kyllä kovaakin tarvittaessa mutta motin pitää olla
kierroksia sietävä . itse päätyisin kompromissi välkkä 3.73
jos ajelee normi katunopeuksia ja vain silloin tällöin käy motariilla
onko autosi automaatti vai manuaali ?
tositiuhalla perällä ykkkösvaihde muuttuu vaan ryömintä vaihteeksi.

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 11:12
Kirjoittaja arttu
Manuaali peli on.... hyvää kiihtyyttä haen. matka ajossa sais olla max 2400rpm

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 11:14
Kirjoittaja Fastback
Lasketaas sulle sopiva välitys. Mikä on käytettävä rengasprofiili taka-akselilla ja mikä on vaihteistosi 5:s vaihteen välitys. Onko se tuo Samin mainitsema 0,67 ?

-----
jos sulla on 275/40-17 takarenkaat, 0,67 vitos välitys ja nopeutta 100 km/h tulee kierrosluvuksi:
3,73 rattaat => 2120 rpm
4,11 rattaat => 2340 rpm
4,30 rattaat => 2440 rpm

-----

Sami, mikäs sun on rengasprofiili taka-akselilla niin pääsen tarkastamaan toleranssin laskuissani. Oman autoni kohdalla laskuni osui ~50 rpm päähän lasketun ja todellisuuden välillä - loppu siitä mittari/tulkintavirhettä... :mrgreen:

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 11:33
Kirjoittaja arttu
5 vaihde 0,67. Renkaat 255/40-17

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 11:59
Kirjoittaja Fastback
255/40-17 ja 0,67 vitonen

100 km/h
3,73 rattaat => 2170 rpm
4,11 rattaat => 2400 rpm
4,30 rattaat => 2500 rpm

120 km/h
3,73 rattaat => 2610 rpm
4,11 rattaat => 2880 rpm
4,30 rattaat => 3010 rpm

Muista sitten että jos joskus vaihdat vanteita tms, niin renkaan kasvanut kokonaishalkaisija tiputtaa matkakierroksia ja madaltuva rengas nostaa matkakierroksia.

Re: välitykset

Lähetetty: 24 Huhti 2009, 13:49
Kirjoittaja MouTine
Itse tein muutama viikko sitten havainnon Hml motarilla... Matkanopeus asetettu crusella 150 (GPS) ja kierrokset vitosella 2750 (OBD-II luettuna) ja 265/35x18" rengastuksella.

Jatkokysymys... Mikä on korkein välitys johonka myydään mittarianturin ratas-sarjaa laatikkoon?
Jatkokysymyksen jatkokysymys... Mitä kaikkea pitää purkaa jotta setin saa asennettua laatikkoon? Muistikuva olisi että pitää koko häntä pultata auki.