Sivu 1/2
429/460 nokkaa
Lähetetty: 05 Huhti 2009, 19:10
Kirjoittaja 302TT
Tässä ei nyt olla mitään tolkuttoman sikakireää mottia tekemässä ja olisi hyvä säilyttään jonkinlaista ajomukavuutta kaupunkikruisailussakin (johon jokaisella on oma käsityksensä). Stalli olisi tarkoitus pitää melko matalana. Laahurikepilläkin varmasti pärjäisi, mutta toisaalta rullanokalla saisi vähän paremman hyötysuhteen ja herkkyyttä.
Tuossa muutamia speksejä motista:
- 429 lohkoon 460 kampura + 0.060 Probe takomännät
- Kevyesti portatut (ts. kanavien ja palotilojen siivoilua ja pyöristelyä) Cobra Jet rautakannet, full roller rullavipat
- em. paketilla ruttu asettuu jonnekin vajaan 11:1 paikkeille
- todennäköisesti lyhyet peltisarjat
- imusarja ja kaasari vielä auki
Koneen persiiseen tulee C6 manuaalisella venttiilikoneistolla (kun nyt sellainen vaan sattui kohdalle) ja stalli olis tarkoitus pitää aika alhaisena, max. 2200...2500rpm. Perävälitykseksi tulee jäämään 3.25. Eli jollain ns. "sukkahousunokalla" pitäisi pärjätä. Toisaalta koneessa on ruttua sen verran, että tiukempi nokka tekisi varmasti höpöä. Konetta kuitenkin teen enemmän periaatteella "katotaan, mitä se luovuttaa", kuin tietyllä tehotavoitteella. Comp Camsin Camquest antaa tuolle kokoonpanolle ylimuikeita lukemia, mutta penkkihän se sitten aikanaan totuuden näyttää.
Tuossa muutamia mekaanisia rullanokkia, mitä on tullut harkittua (ja noista myös vastaavia hydr. laahureita):
Xtreme Energy XR274 R-10
http://www.compperformancegroupstores.c ... ode=FMRCXE
Magnum 280A-R10
http://www.compperformancegroupstores.c ... Code=FMRCM
Noissakin on jo nostoa sen verran, että noilla kansilla ei enemmästä taida olla mitään hyötyä.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 05 Huhti 2009, 21:33
Kirjoittaja Tapsa
Molemmat rullakepit ihan käypäsiä.
Extreme nokka vois olla noin suht pitkällä perällä
toimiva ja turbiini ei tarvi olla 2500+ rpm
Holeshot pitäs tuonkin nokan kanssa pelata. 2200stall.
Yleensä miedompi tikku toimii katu/kruisailu käytössä paremmin.
Cobrajet hatut sinänsä hengittää ihan kelpoisasti että alavääntökään ei ole ihan
olematon
Magnum sarjanen Single on hieman rallimpi asteiltaan ja vaatii toimiakseen
hieman tiuhemmman välkän ja korkeemman stallin turbiiniin
että Extreme nokkaa suosittelisin tässä tapauksessa
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 16 Huhti 2009, 22:52
Kirjoittaja 302TT
Kiitos Tapsalle kommentista
Ei liene mahdoton ajatus käyttää noissa
miedoimmissa mek. rullanokissa kuitenkin hydr. rullanostimia?
Jos vertaa esim. Cranen 359351 hydr.rullanokkaa
http://www.cranecams.com/index.php?show ... vl=2&prt=5
Cam Timing: TAPPET @.050
Lift: Opens Closes Max Lift Duration
Intake 5.0 BTDC 43.0 ABDC 109 228 °
Exhaust 58.0 BBDC 0.0 BTDC 119 238 °
Lift: Intake @Cam 345 @Valve 590
Exhaust @ Cam 359 @Valve 614
Rocker Arm Ratio 1.71
ja Lunatin Voodoo 64030 mek. rolleria
http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1684&gid=290
Advertised Duration (Int/Exh): 261/267
Duration @ .050 (Int/Exh): 231/237
Gross Valve Lift (Int/Exh): .640/.650
LSA/ICL: 110/106
niin noista voisi päätellä, että ko. Lunatin kepin kanssa toimisi myös hyrd.rullanostimet? Jouset tietty sitten tuon Cranen kepin mukaan.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 17 Huhti 2009, 09:08
Kirjoittaja Tapsa
Mekaanisissa rollereissa on agressiivisempi ramppi kuin
hydraulisissa-
Eli mekaanisille tarkoitettu nokan /moottorin käyttäytyminen voi olla hydranostimilla erillainen kuin laskennallisesti ajatellaan ja venttiilijousi paineet
joutuvat olemaan suht löysiä vs mek nokan vaatimuksiin ja yläkierros alue on kapeampi
N 6500RPM raja kun ovat painavampia kuin mekaaniset nostimet
Stokkereissa on sekoiteltu mekaanista nostinta hydraulinokkaan.
ja huonosta alakierrosalueesta ei ole ollut haittaa niissä leikeissä (kierrellään sääntöjä)
EIi ole kokemusta rolleriden miksaamisesta enkä ala suosittelemaankaan.
Mutta jos joku haluaa kokeilla niin siitä vaan, tulokset kyllä kiinnostaa
paraneeko vai huononeeko...

Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 17 Huhti 2009, 10:36
Kirjoittaja Fastback
Voi voi kun olisi manuaali niin ei tarvitisi pelata turbaanien kanssa

Minkälaiset männät sulla on vai ootko vielä tilannut? Paljonko on dishiä, Flattoppihan mäntä on? Imusarjaksi Weiandin Stealth 2-tasoinen tai Victor Jr. 1-tasoinen. Victor Jr. on yksitasoisuudestaan huolimatta todella toimiva imusarja, kuten Weiadin 2-tasoinenkin. Kummatkin ovat kohtuu korkeat imusarjat. Kaasariksi dominator, riittää kasvunvara tulevaisuudessa (kuitenkin virität lisää). Kokemukset dominatorista kaverin auton kautta positiivisia, riittävällä säätämisellä toimi erittäin hienosti ja uskomattoman polttoainetaloudellisesti.
Extreme Energyt ovat toimivia keppejä 385-sarjan moottoreissa. Noiden kahden väliltä kallistuisin Tapsan lailla tuohon XR274 R-10 nokkaan tai jopa pykälää rallimpaan Etreme energyyn XR280-R10. Rallimpi alkaa olemaan vaateitesi yläpäässä stallia ja välitystä silmällä pitäen. Toisaalta auto ei ole järin raskas, hyvät kannet ja 3,850" iskuinen kampura yhdistettynä isoon 4,420" poraukseen kyllä kiskoo lossin liikkeelle. Sääliksi käy jo renkaita.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 17 Huhti 2009, 18:04
Kirjoittaja Fastback
Dodi, tuossa kun tarkasteli jo rakennettuja kombinaatiota niin seuraavaa löytyi.
460 cid porattu 0,030" ylikokoon => 466 cid. Voimallisesti kairatut D0VE-C kannet (360/215 cfm) vastasivat hieman koplattuja D0OE-R (CJ/SCJ) kansia. Kansiin kohdistettu Victor Jr, Grantin 1000 cfm mighty demoni, KB 137 hyperit 2,5 cc dishiä => ruttu 11,4-11,7, Eaglen SIR I-beam stakat, Compin XR280R-10 242@248 0,657"@0,664" lobeseparation 110. Dynottu 2" peltisarjoilla ja 36 asteen maksimi ennakolla. Ruttu on kova, mutta dynaaminen puristussuhde asettuu 9,5 tienoille. Tuosta voisi quenchin kustannuksella paksuntaa kansipahvia ja saada
dynaamista ruttua alaspäin 8,5 tienoille ja mieluusti vähän alle tai ajaa V-powerilla

Tai sitten muilla tavoin laskea ruttua, nokka-akseli, kannen palotila, männän dish jne.
615 hv 6000 rpm ja 578 ft-lbs (~780 Nm) 4600 rpm:llä. Konetta ei dynotetty kuin 6000 rpm asti, koneenrakentaja epäili 650 hv tulevan 6500 rpm:llä. Siitä sitten tekemään! Kohtuu matalan budjetin pannu tulisi noin.
Pakko kysyä vielä noista proben männistä, että minkälaisia mäntiä olet katsellut, flattoppia mutta paljonko monttua? Tuohon pari cc lisää monttua mäntään tai kanteen, niin toimii pumppugasolla.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 17 Huhti 2009, 20:49
Kirjoittaja 302TT
Niinpä, arvaahan olenko monta kertaa pohtinut tuota manuaalia...
Männät on jo hyllyssä ja ovat 11cc dishillä eli ihan hyvä setti katuautoon. Ruttu jää noilla CJ kansilla vajaaseen 11:1 :een.
Hyviä lukemia budjettimotille

Koetan itsekin koko ajan hillitä kustannusten karkaamista, katotaan miten käy...
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 18 Huhti 2009, 09:18
Kirjoittaja paltant.ponitalli
budjetti rassi mullakin, 460 ,KB -137 flateillä ruttua 10,4 ja motorsportin jyrkkä C460 laahaava nokka.ei puhettakaan mistään alapään hyytymisestä.saa olla kyllä melko jyrkkä ennen ku ottaa nokkiinsa.

Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 19 Huhti 2009, 14:02
Kirjoittaja Fastback
11cc dishillä on puristussuhde selkeästi turvallisemmalla alueella - toimii pumppugasolla ja hyvän mallinen palotila antaa paljon anteeksi ilman detonointia.
paltant.ponitalli kirjoitti:budjetti rassi mullakin, 460 ,KB -137 flateillä ruttua 10,4 ja motorsportin jyrkkä C460 laahaava nokka.ei puhettakaan mistään alapään hyytymisestä.saa olla kyllä melko jyrkkä ennen ku ottaa nokkiinsa.

Mitkä kannet paltant sulla on?
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 19 Huhti 2009, 16:19
Kirjoittaja paltant.ponitalli
ne wedge -73 rauta.nokuilla venoilla,jonkun verran tasotettiin.ja kaikki uutta.skorppiooni rullapää pedestaaleilla.

Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 20:16
Kirjoittaja Fastback
paltant.ponitalli kirjoitti:ne wedge -73 rauta.nokuilla venoilla,jonkun verran tasotettiin.ja kaikki uutta.skorppiooni rullapää pedestaaleilla.

Kuinka iso siivu kansista on ajettu. Noi D3 kannet ovat 95-97 cc palotiloilla, ootko mitannut nykyistä tilavuutta? Onko mitään käsitystä mikä on männän etäisyys dekinpintaan yläkuolokohdassa? Onko sulla vakio kanget koneessa? Millä laskurilla tuo 10,4 ruttu on laskettu?
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 21 Huhti 2009, 16:41
Kirjoittaja paltant.ponitalli
ei oo ku ajettu suoraks.vakio kanget.ruttu perustuu KB sivujen laskuriin.kärmes kansilla oisko ollu 11,7.eli menis viel,eikö.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 22 Huhti 2009, 09:53
Kirjoittaja 302TT
Jaa-a, taitaa siis koko talven arpomisen jälkeen lähteä XR274 R-10 tilaukseen tänä iltana. Ja siihen päälle rullakeinut, venttiilit, tiivistesarja, öljypumppu + käyttöakseli yms. yms. Ja myöhemmin sitten lisää.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 07 Marras 2009, 12:06
Kirjoittaja 302TT
Sattui nyt sitten silmään vakio 429CJ/SCJ/BOSS nokan speksit:
C9AZ-6250-A 429 Boss & CJ 69/70 hyd.
Intake opens: 32deg BTC
Intake closes: 70deg ABC
Exhaust opens: 90deg BBC
Exhaust closes: 26deg ATC
Duration in/exh.: 282deg/296deg
Lift: lobe .289", valve .506"
Overlap: 58deg
Ei tietoja .050" asteista.
D0AZ-6250-D 429 Boss & SCJ 70 mech.
Intake opens: 41deg BTC
Intake closes: 79deg ABC
Exhaust opens: 89deg BBC
Exhaust closes: 31deg ATC
Duration in/exh.: 300deg/300deg
Lift: lobe .298", valve .509"
Overlap: 72deg
Ei tietoja .050" asteista.
Re: 429/460 nokkaa
Lähetetty: 08 Marras 2009, 22:45
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Voi voi kun olisi manuaali niin ei tarvitisi pelata turbaanien kanssa

Minkälaiset männät sulla on vai ootko vielä tilannut? Paljonko on dishiä, Flattoppihan mäntä on? Imusarjaksi
Weiandin Stealth 2-tasoinen tai Victor Jr. 1-tasoinen. Victor Jr. on yksitasoisuudestaan huolimatta todella toimiva imusarja, kuten Weiadin 2-tasoinenkin. Kummatkin ovat kohtuu korkeat imusarjat. Kaasariksi dominator, riittää kasvunvara tulevaisuudessa (kuitenkin virität lisää). Kokemukset dominatorista kaverin auton kautta positiivisia, riittävällä säätämisellä toimi erittäin hienosti ja uskomattoman polttoainetaloudellisesti.
Extreme Energyt ovat toimivia keppejä 385-sarjan moottoreissa. Noiden kahden väliltä kallistuisin Tapsan lailla tuohon XR274 R-10 nokkaan tai jopa pykälää rallimpaan Etreme energyyn XR280-R10. Rallimpi alkaa olemaan vaateitesi yläpäässä stallia ja välitystä silmällä pitäen. Toisaalta auto ei ole järin raskas, hyvät kannet ja 3,850" iskuinen kampura yhdistettynä isoon 4,420" poraukseen kyllä kiskoo lossin liikkeelle. Sääliksi käy jo renkaita.
weiandia uskallan suositella, risteyksestä pääsee liikkeelle vaikka nelosella eikä ahdista isoillakaan kierroksilla
