Sivu 1/1

302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 11 Maalis 2009, 11:09
Kirjoittaja jnd
Onko 302:ssa sama männän halkasija kun fairlanen 221:sä ja käykö 221 kapiakseli 302:een?

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 11 Maalis 2009, 11:43
Kirjoittaja 302TT

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 13 Maalis 2009, 13:26
Kirjoittaja jnd
Mikä on muuten 221:n tarkka tilavuus?

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 13 Maalis 2009, 13:34
Kirjoittaja SamiM
jnd kirjoitti:Mikä on muuten 221:n tarkka tilavuus?
Poraus 3,500"
Isku 2,870"
-> Iskutilavuus 220,901087 cid = 3619,92025750 cm^3

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 15 Maalis 2009, 22:47
Kirjoittaja Futurage
221-260-289 moottoreissa on sama kampiakseli mutta eri poraus.
Isku kaikissa 2,87" ja poraukset 3,50/3,80/4,00"
Miksi muuten haluat destrokata? :shock:

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 19 Maalis 2009, 18:24
Kirjoittaja jnd
Pitäisi saada scorpioon kasi ja vielä leimaankin;).. Ja 3.6 litranen kone on maksimi että mahtuu muutosprosentteihin kun scorpiossa isoin kone on 2.9, muutenhan pysyisin tuossa 24v koneessa mutta siihen ei kaikkia jakopään osia saa mistään.

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 19 Maalis 2009, 22:33
Kirjoittaja Aku_81
Onhan fordilla nykyaikainenkin 3.4-litrainen v8 :shock:

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 19 Maalis 2009, 23:15
Kirjoittaja jnd
Aku_81 kirjoitti:Onhan fordilla nykyaikainenkin 3.4-litrainen v8 :shock:
onko tietoa koneesta että löytyykö kuinka hyvin palikkaa (tarkoitus olisi päästä ahtimella teholuokkaan n.400-500 joskus)? tuo 221 kiinnostaa sen takia kun siinä käytetään pitkälti samoja osia kun 302:sa

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 20 Maalis 2009, 07:46
Kirjoittaja 302TT
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Yamaha_V8_engine

Taitaa vaan tuo jäädä muutaman hepan liian tehokkaaksi Scorpio Cosworthin ollessa mallisarjan (oletan, että jnd:n Scorpio ei ole ns. "mulkosilmä", vaan vanhempaa mallia?) tehokkain.

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 31 Maalis 2009, 10:06
Kirjoittaja VL
Tuossahan on 235hp... BOA 195hp ja BOB 207hp BOA:lla menis 234hp ja BOB:illa 248.4hp, joten tuohon jäisi vielä ahtamisen varakin! :lol: Pitää vaan saada fordilta lappu, jossa sanotaan, että scorpio on scorpio vuosimallista riippumatta. AKE:n ohjeistuksessahan sanotaan seuraavaa:

"Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan lausunnon perusteella. " -AKE-

Ja noissahan on melkein kaikki osat samoja! Ei pitäisi olla mahdotonta ruinata tuota lappua fordilta. Itselle kirjoittivat vastaavan sierralle.

Ja tuohan pitää tehdä EI-vähäpäästöisen, niin ei tarvi alkaa selvittämään moottorin päästöjä. Nyt tietty tuli mieleen asia, joka kannattaa selvittää konttorilta etukäteen! Eli miten suhtautuvat pakokaasuihin. Tuossa vielä AKE:n ohjeistusta:

"Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.7.1987 tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Tällöin mittaus voidaan tehdä katsastustoimipaikalla eikä muita todistuksia pakokaasupäästöistä vaadita.

Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori." -AKE-

Eli tuon mukaan ennen 1.7.1987 käyttöönotettuihin riittää normi pakokaasutesti, mutta tuosta 31.12.1991 saakka sitten homma hoituu katilla. Sen takia kannattaa tarkistaa asiaa konttorilta, koska joskus törmännyt siihen, että vaadittu moottorin olevan samaa tai uudempaa vuosikertaa auton kanssa, jolla suoraan voidaan todistaa päästötaso aikakaudelle sopivaksi. Tosin tuo AKE:n pykälähän tuolle asettaa aika selvät säännöt.

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 09:33
Kirjoittaja VL
Olikos tuossa vielä sama lohkonkorkeus, kuin 302 koneessa? Eli käykö imusarja 302:sta 221cid:iin saakka noihin väliin jääviin malleihin?

Re: 302, 289 destroukkaus 221:ksi?

Lähetetty: 02 Huhti 2009, 10:01
Kirjoittaja 302TT
On sama dekkikorkeus.