Sivu 1/1

vinkkejä avon alustaremonttiin

Lähetetty: 31 Loka 2004, 21:02
Kirjoittaja 2065
Moikka

65 avossani on alustaremontin aika. Peltityöt, taka-akseli, jousitus, iskarit, puslat jne. olisi tosi mukava kuulla kokemuksia ja ehdotuksia. Kaikki ehdotukset ja mielipiteet tervetulleita... :D

Lähetetty: 01 Marras 2004, 10:12
Kirjoittaja FaikkuFB
Juuri Mustangin avosta ei ole omaa kokemusta, mutta muiden pohjalta:

Tietysti peltityöt on aina tehtävä omaan kunnolla, mutta avo on erityisen
tarkka. Hitsatessa muodot on yritettävä säilyttää, ei suoristella kulmia tms.
Materiaalivahvuuksissa ei saa lintsata, 1/8" levyä ei korvata 0,75 pellillä.

Huonokuntoiset tai epäilyttävät puslat tietysti kannattaa samalla uusia, mutta
avossa kokemukseni mukaan esim. jousien ja iskareiden jäykistäminen ei
tuota haluttua parannusta ajo-ominaisuuksiin. Kun jousituksen tukipisteet
vanhoissa avoissa myötää mukana, niin jäykillä jousilla tulos saattaa olla
jopa huonompi kuin ennen. Jos vaihtotarvetta näissä on, minä pitäytyisin
alkuperäistyyppisissä.

Tietysti avoonkin voi löytyä alustasarja, jossa on huomioitu erot umpimalliin,
mutta silloinkin kannattanee pitäytyä tunnetun valmistajan tuotteessa ja
tosiaan ottaa jouset ja iskarit sarjana.

Nämä oli mielipiteitäni, joku nimenomaan Mussen avoa rakennellut osaa
varmaan täsmentää.

Jussi

Lähetetty: 03 Marras 2004, 15:48
Kirjoittaja 2065
kiitti vinkeistä. löytyykö vielä lisää mielipiteittä. tuuman madallus??
iskari ja jousivaihtoehtoja?? perävälitykset lukko vai ei lukkoa???
estoitta vaan aivoriiheä kehiin

kiitos jo etukäteen, kuten kaikki tiedätte on spekulaatiosta valtavaa apua kun sunnittelee/tekee remonttia.... :)

Lähetetty: 04 Marras 2004, 10:54
Kirjoittaja Kimi
Itse olen rakennellut parin talven aikana avoneuvoani seuraavasti:

- Koni Classic -iskunvaimentimet
- Export bracen asentaminen (tämä kannattaa tehdä heti - merkittävä parannus)
- 4½ -lehtiset mid-eye jouset (madaltavat periaatteessa, riippuu vanhojen jousien kunnosta)
- Uretaanipuslat kaikkialle, tästä voidaan olla montaa mieltä, oma mielipiteeni on että kannattaa. Enkä pelkää reaktiotankojeni puolesta.
- boksatut ylä- ja alatukivarret
- 620 lbs. etujouset, tuuman verran "vakioita" matalammat (jälleen kerran suhteellinen käsite, mikä on vakiojousen korkeus ja muutoksen lopputulos - voi olla, ettei keula laskekaan kun on tuoreet jouset)
- ylätukivarren kiinnityskohdan muutos.

Lisäksi vaihdoin eteen 71-Mustangin 1-mäntäiset levyjarrut.
Tarkoitus olisi vielä asennuttaa apurunkojen yhdistäjät, tämä on etenkin avoissa erittäin suositeltava toimenpide. On tosin oltava tarkkana, ettei näitä subframe connectoreita asennettaessa auto ole "kierossa". Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auton tulisi olla pyörillään kun näitä palkkeja hitsaillaan kohdilleen.

Lähetetty: 04 Marras 2004, 15:30
Kirjoittaja 65HT
Jossain menneessä Corralin numerossahan oli 66 avon alustaremontti käyty läpi. Siitä olisi varmasti kovasti apua. Myös muuta alusta-asiaa kovasti, olihan kysymyksessä alustaspesiaali. Numero en tosin muista, mutta jos joku muu...

Lähetetty: 04 Marras 2004, 16:12
Kirjoittaja Arto65FB
Muistaakseni kyseessä oli 3/2000 ja muistaakseni numero on loppuunmyyty. Muistaakseni on ollut myös jotain puhinaa, että kyseinen spetsial pitäisi läpikäydä ja tehdä erillispainos myytäväksi tai jotain.

Lähetetty: 04 Marras 2004, 16:24
Kirjoittaja Fastback
Arto65FB kirjoitti:Muistaakseni kyseessä oli 3/2000 ja muistaakseni numero on loppuunmyyty. Muistaakseni on ollut myös jotain puhinaa, että kyseinen spetsial pitäisi läpikäydä ja tehdä erillispainos myytäväksi tai jotain.
Ei hassumpi idea. Samaan lehteen muutakin hipervormansea, "kuten viritys - tein itse ja säästin". Alusta speciaali oli hyvä, oliskohan joku tehnyt vastaavanlaisia muutoksia '71-'73 musseen ja olisi vielä valmis niistä kirjoittamaan? Olisi mielenkiintoista lukea aiheesta kotimaan murteella.

Lähetetty: 04 Marras 2004, 16:44
Kirjoittaja Kimi
Tämä alustaspesiaali, tai tarkemmin Corralin Tekniikkanumero on ollut aika-ajoin keskusteluissa ja tarkoitus on kyllä tuommoinenkin lehti jossain vaiheessa tehdä. Voihan se olla, että jos toimituksessa keksittäisiin niputtaa esim nrot 2&3, niin budjetista jäisi yhden spesiaalinumeron mentävä rako.

Nämä alusta-artikkelithan ovat ainutlaatuisen hyvää materiaalia luettavaksi vaikkei omaa autoa aikoisikaan rakentaa. Siitä käy ilmi mm. miksi auto puskee jne.

Lähetetty: 04 Marras 2004, 17:14
Kirjoittaja 2065
kiitos vinkeistä kaikille, vielä vaan lisää ideoita ja kokemuksia alustaremontista....

onko kellään esim pdf tiedostona tai ihan paperiversiona tätä lehteä yms

Lähetetty: 04 Marras 2004, 22:37
Kirjoittaja Jukka
2065 kirjoitti: onko kellään esim pdf tiedostona tai ihan paperiversiona tätä lehteä yms
On.
corral@mustangcub.fi

Lähetetty: 08 Marras 2004, 01:15
Kirjoittaja 2065
kiitossss!!!!!!