Sivu 1/2
Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 12:53
Kirjoittaja mr.owen
Tervehdys kaikille, kirjoitan nyt tälle palstalle ensimmäistä kertaa ja varmasti suhteellisen kolahtavalla aiheella.
Jotenkin Mustang on aina ollut auto joka kolahtaa. Muotoilu eli ulkonäkö on autossa tärkeintä, mutta kulkupuolessa kiinnostaa se mitä auto oikeasti kulkee ja käyttäytyy.
Shelby on taas nimenä sellainen, joka yleensä esiintyy siellä missä ennen ajettiin kilpaa tosissaan ja siksi on hieno juttu että näiden kahden yhdistelmä on olemassa; Shelby GT350 sekä Shelby GT500.
-Kysymykseni on että miten Shelby:t eroaa Mustangista? Kori, tekniikka, ym
-Miten Shelby:hin saa varaosia ja kuinka paljon Shelby:ssä on sellaista palikkaa jota ei muualta löydy?
-Minkälainen on Mustangin ja Shelbyn ero ajettavuudessa?
-Ja sitten viimeiseksi; mitä auto kulkee oikeasti, Eli räpeltämättömän auton varttimaili ja huippunopeus?
Eli näiden kysymysten tarkoituksena on kartoittaa minkälainen auto on 1965-1970 valmistetut Shelby "mustang", lähinnä 1967 GT500 siinä mielessä että sellaisen hankinta tulisi kysymykseen.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 15:14
Kirjoittaja stangrider
Miehellä on hyvä, mutta kallis maku..
Aitoja 65-66 Shelbyjä ei ole Suomessa yhtään, joten jos lompakko kestää…
Aika kalliita sekunteja ja kymmenyksiä kylläkin ovat.
Joitakin linkkejä vertailuun.
http://mustangattitude.com/cgi-bin/stat ... helbyprice
http://musclecars.howstuffworks.com/cla ... gt-500.htm
http://auto.howstuffworks.com/1967-1968 ... stang2.htm
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 18:34
Kirjoittaja Arto65FB
mr.owen kirjoitti:
-Minkälainen on Mustangin ja Shelbyn ero ajettavuudessa?
Jos ajattelee orgis 65-Shelbyä, niin nykypäivään rakennettu 65-Musse on tietysti paljon parempi. Jos vertaa rakennettua Shelbyä ja rakennettua Mustangia, niin niissä ei taas ole muuta eroa kuin nimi, kun molemmista vaihtuu kumminkin kaikki samat palikat. Jos vertaa taas orgis-Mussea orgis-Shelbyyn, niin Shelby on vähän jäykempi alustaltaan ja n. 50 heppaa enemmän tehoa. Mitä vanhempi Shelby, sitä karumpi laitos ja suurempi ero tavis-Musseen.
Mitä kulkee oikeasti varttimaililla? No, 65-Shelby vähän alta 15s. Nykyaikaisilla kummeille ehkä matalia 14s aikojakin voisi tulla.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 18:34
Kirjoittaja mr.owen
Joo... Kirjoitin vähän väärin eli auton ei tarvitse olla juuri se -67, vaan korimalli pitää olla se alkuperäinen.
Yllättävän pieni ero tehossa jos vertaa GT350 ja GT500:sta...
Olen katsonut Autotrader Classics:sta kyseisiä autoja, onko muita sivuja mistä Shelby:ä voi etsiä?
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 18:57
Kirjoittaja Arto65FB
mr.owen kirjoitti:Olen katsonut Autotrader Classics:sta kyseisiä autoja, onko muita sivuja mistä Shelby:ä voi etsiä?
Eipä noita paljon Tradereissa tarvitse mainotaa

Eiköhän joka autolla ole jo ostajatarjokkaat tiedossa nykyisillä omistajilla. Liity SAAC:hen, tilaa World Registry ja puhelin käteen ja kysymään olisiko joku myymässä. Toinen tapa on katsoa tulevien huutokauppojen listoja ja sitten vaan tarjousta tekemään. Tämä saattaa olla parasta aikaa ostaa Shelby, Jenkeissä voi joku joutua finanssikriisin haihduttaman omaisuuden takia joutua myymään autojaan.
http://www.barrett-jackson.com/applicat ... 01/13/2009
Tuolla näkyy muutama Shelby. Hinnat alkaen 93 tuhatta taalaa.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 19:59
Kirjoittaja JTS
http://www.shelbyparts.com/index.html
Tuolta kannattaa kysäistä jos olisi tulossa myyntiin jotain sopivaa, nyt näyttää olevan yksi -70 myynnissä. Tuo on ehkä kaikein paras paja noiden Shelbyjen kanssa. He ovat tehneet lähes kaikki arvokkaimmat Shelbyt mm. Carollin henkilökohtaisen avon joka myytiin huutokaupassa 625000$. Kaveri tuntee paikan omistajan hän voisi saada tietoon jos on jotain tulossa myyntiin, nuohan liikkuu aikapaljon "tiskin alla".
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 20:53
Kirjoittaja mr.owen
Arto65FB kirjoitti:...Jenkeissä voi joku joutua finanssikriisin haihduttaman omaisuuden takia joutua myymään autojaan.
Juurikin näin...
Hyviä vinkkejä, kiitos.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 22:00
Kirjoittaja Mexico65
What are the engine and performance specifications of the Shelby Mustangs?
Tiedot löytyy esim. tuolta.
http://www.geocities.com/eskoufos/shelbyfaq.html
Tässä olisi pari varteenotettavaa vaihtoehtoa!
#12256 - 1965 Shelby GT350 "Museum Quality" 1 of 3 - $1,150,000
#12254 - 1965 Shelby GT350 R Model Historic Race Car. $995,000
#40013 -1967 Shelby GT 350 HIPO Engine 4 Speed Matching #s - $129,500
#40023 - 1966 Shelby GT350 4 Speed WOW! 23K Original Miles! - $159,000
#40023 - 1970 Shelby GT500 428 Eng 4 Spd 43K Miles Docs - Call For Price
#494RA - Rare 1970 Shelby GT350 "Survivor" 4 Speed Factory AC - $120,900
#12323- 1968 Shelby GT500KR 428 Eng 4 Spd Factory AC - Call For Price
#12309 - Rare 1967 GT500 Twin Paxton Supercharged Showcar - $349,900
#12280 - 1966 Shelby GT350 4 Speed Supercharged - $189,900
#12279 - 1969 Shelby GT500 4 speed - $159,900
#12175 - 1969 Shelby GT350 - 32,000 miles- Automatic- $110,000
http://www.shelby-cars.com/forsale.htm
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 28 Joulu 2008, 22:48
Kirjoittaja Fastback
mr.owen kirjoitti:Joo... Kirjoitin vähän väärin eli auton ei tarvitse olla juuri se -67, vaan korimalli pitää olla se alkuperäinen.
Yllättävän pieni ero tehossa jos vertaa GT350 ja GT500:sta...
Olen katsonut Autotrader Classics:sta kyseisiä autoja, onko muita sivuja mistä Shelby:ä voi etsiä?
En ole FE asiantuntija, mutta Shelbyissä on ainoastaan ollut FE-perheen 427/428 moottoreita kun puhutaan GT-500 malleista. Tehona ilmoitetaan yleensä hv lukumäärää, ei niinkään vääntöä. Se väännön ero on perseeseen asti tuntuva kun 428 aloittaa vääntämään - siihen ei yksinkertaisesti 289/302 pysty vastaamaan kun puhutaan tehdaskuosista. Vääntö jolla lähtee tarvittaessa nelosella liikkeelle moottorin kakomatta.
Toiseksi haetaanko nyt museorekisterikelpoista autoa? Aitoa Shelbyä sijoituskohteeksi? Aitoa Shelbyä hauskanpitoon? Pitääkö olla aito Shelby? Täytyykö olla mr-kelpoinen? Shelby replica josta tehokas restomod?
Suomen kamaralta ei montaa löydy, jotka ovat ajaneet aitoa '67 GT-500 Shelbyä. Niissä harvoissa joita tiedän niin toisessa on 427 jälkiasenteisena ja toisessa taitaa olla orggis 428 (SVT-1 voi kertoa tästä 428 autosta ehkä lisää). Jos haluaa oikein ajajan auton, niin modifioi alustaa erinäköiseksi esim. bolt-on muutoksilla jos kyseessä on aito Shelby. Jos autolta riittää, että se on tarkka replica ulkoapäin niin sitten on ovet auki ihan mihin vaan - vaikka Ferrarin syöjäksi jos rahkeet riittävät. Esim. hankkii hyväkuntoisen '67-'68 Fastbackin, siihen esim. mustangsunlimitedilta täydellinen GT-500 sarja 10.000 usd, Griggs Racingin alusta 10.000 usd, tiukka tekniikka vaihteistoineen 20.000 usd. Luulenpa että jäädään alle aidon '67 GT-500:n hinnan ja ominaisuudet ovat toiselta planeetalta.
Ei noita orkkiksia aitojakaan täällä liikaa näy. Pari aitoa '67 GT-500:sta joten kyl siihen soppaan mahtuisi jo yksi orggiksen näköinen susi "lampaan" GT-500:n vaatteissa

Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 29 Joulu 2008, 00:08
Kirjoittaja mr.owen
Pitää myöntää että on enemmän sitä lahkeenleveyttä, mutta jos alkuperäiseen asuun auton saa helposti takaisin, niin mikäs siinä, vähän suorempaa rööriä tai ajan henkeen kuuluvaa vannetta...
Henkilökohtaisesti olen kaikkea replica vastaan, näköjään Shelby:ssä puhutaan asioista toisilla nimillä, mutta replica on replica ja aito on aina aito.
Eikä vanhojen autojen tarvitse enään kulkea, mutta arvostan helppoja ja turvallisia ohituksia sillä alkuperäisellä tekniikalla.
Alkuperäinen alusta on vähän kysymysmerkki ja sitä kun ei mielellään menisi vaihtamaan...
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 29 Joulu 2008, 09:42
Kirjoittaja Mexico65
mr.owen kirjoitti: mutta arvostan helppoja ja turvallisia ohituksia sillä alkuperäisellä tekniikalla.
Alkuperäinen alusta on vähän kysymysmerkki ja sitä kun ei mielellään menisi vaihtamaan...
Alkuperäisellä alustalla voit unohtaa helpon ja turvallisen ohituksen. Kyllä nämä vehkeet oli siten kyseessä Shelby tai Mustangi sinkoilee sinne tänne Suomen uraisilla teillä, eikä alustan muutoksetkaan poista täysin tuota ilmiötä.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 29 Joulu 2008, 14:34
Kirjoittaja mr.owen
Aiheeseen liittyen voi mainita että nämä isot huutokauppaketjut on aiheuttanut paljon vääristymiä markkinoihin.
Esimerkiksi ei ole lainkaan tavatonta että pienessä piirissä päätetään jonkin auto-mallin hinnan nostatuksesta. Pahimmassa tapauksessa auto voi olla jopa huutokauppaketjun oma ja sitä sitten huudatetaan ylöspäin.
Asian voi helposti huomata kun seuraa tiettyä automallia, oletetaan että "joe:lla" on varastossa 5-6 karmea väristä avo-hemi-cudaa, jotka sitten yksitellen vedetään läpi huutokaupasta, joko auto jää myymättä eli "pyyntihintaa ei tavoitettu..." tai omistaja tai vastaava ostaa auton takaisin. "Joe" sitten myy auton yksityisesti tai laittaa huutokauppaan, hyvällä katteella.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 29 Joulu 2008, 23:32
Kirjoittaja stangrider
Ison veden takana,
67 350GT, 120 000§
http://www.cacars.com/used-cars/135470.htm
Ruotsissa, Ford Mustang Shelby GT500 Cab 1969, 89000e
http://www.blocket.se/vi/19550183.htm?ca=11_s
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 30 Joulu 2008, 11:31
Kirjoittaja Antti66HT
Ruotsissa, Ford Mustang Shelby GT500 Cab 1969, 89000e
http://www.blocket.se/vi/19550183.htm?ca=11_s[/quote]
Kieltämättä yksi kauneimista shelbyistä tuo -69, mutta kyllä 534000 markkaa on aivan liikaa...
Ei vaan, yleensä näin laskusuhdanteen kynnyksellä en ehkä vielä ostaisi. Jos eivät hinnat ihan putoa, niin ei ne kyllä nousekaan.
Re: Shelby GT350/500
Lähetetty: 30 Joulu 2008, 11:42
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Alkuperäisellä alustalla voit unohtaa helpon ja turvallisen ohituksen. Kyllä nämä vehkeet oli siten kyseessä Shelby tai Mustangi sinkoilee sinne tänne Suomen uraisilla teillä, eikä alustan muutoksetkaan poista täysin tuota ilmiötä.
Heh, hyvä pointti. Eivät nämä mustangit silti vaarallisia ole, tähän asti on pysynyt ojien välissä vaikka nuorempana juuri kortin saaneena sai vanha terhakas Fastbacki kovaa kyytiä. Nopeuden lähentyessä 200km/h auto souti ja vaelsi mallikkaasti mutta kyllä siihen yksi kaista riitti suljetulla harjoitusalueella. Eniten hirvitti jenguttaa pelkän korvakuulon varassa bonestock kukatietäämitenikänä kasattua 289:ä korkealle kun ei kierroslukumittaria ollut. Vanhakin Mustangi pysyy käsissä kun vaan pysyy järki kädessä.