Sivu 1/1

2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 26 Joulu 2008, 05:36
Kirjoittaja Futurage
Tämähän on Popular Hot Roddingin järjestämä katumoottoreiden rakennuskilpailu johon ottaa osaa amerikan parhaita moottorirakentajia.
Sääntöjä on vuosien varrella haettu ja muutettu, tänä vuonna ne olivat pääpiirteissään seuraavat:
Moottorin pitää perustua vakio poraus/iskukombinaatioon, eli ei strokereita kuten esimerkiksi 408 W.
Puristussuhde max 10,5. Laahaava nokka.
Teho/vääntöarvojen keskiarvo mitataan välillä 2500-6500 rpm.Tämä suhteutetaan moottorin kokoon.
Ylivoimainen voittajamerkki oli Ford ! Ja moottori..... 400 M. Tämä motti varustettuna CHI:n kansi/imusarjayhdistelmällä putsasi pöydän, olikohan 6 ekasta sijasta 4 näitä.
Mukaan mahtuu 1 pikkulohkoletukka, sijalla 4 oli Jon Kaasen uusilla Boss-kansilla varustettu 429.
Kaasen voittaja 400 M tuotti 2500 kierroksella muuten noin 510 ft.lbs vääntöä( melkein 700 Nm) ja huipputeho oli muistaakseni luokkaa 670 heppaa noin 6000 rpm.
Täydelliset tulokset löytyvät uusimmasta PHRstä , ja eivätköhän ne löydy myös netistä.
Kaasen Boss 429 tuotti huipputehoa luokkaa 750 heppaa ja vääntöä muistaakseni reilusti yli 500 ftlbs tuolla 2500 rpm tienoissa. :shock:

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 26 Joulu 2008, 12:14
Kirjoittaja Futurage
Pieniä täsmennyksiä luettuani artikkelin tarkemmin:
7 ensimmäisestä 4 oli Ford 400 M -moottoreita ,nämä CHI kansi/imusarjapaketeilla kaikki.( 1.3.5 ja 7 sija)
Voittaja 400 M ( 403 ci) moottorin vääntö 2500 rpm oli 478 ft.lbs, huippuvääntö 617
( 840Nm ) 5200 rpm, ja huipputeho 663 hv/6000 rpm.
4. sijoittuneen 429 Bossin ( 436 ci) huippuvääntö oli 647 ft.lbs( 880 Nm) /4800 rpm ja teho 746 hv/6500 rpm.Tässä Bossissa muuten uudet Kaasen Boss-kannet.Nam 8) !
Eli 7 ensimmäisestä sijasta Ford vei 5 ja Chevy 2.Kaikkiaan 22 moottoria lajitteli itsensä finaaliin.Nämä jakautuivat merkeittäin seuraavasti:
Ford 11kpl ( myös 3 kpl FE-motteja)
Chevy 5 kpl
Mopar 1 kpl
Olds 2 kpl
Pontiac 2 kpl
Buick 1 kpl.
Mielenkiintoista ! Kyseessä on siis kaikille avoin kilpailu jonka järjestää GM-myönteisyydestään tunnettu Popular Hot Rodding. Eiköhän taas ensi vuodeksi sääntöjä muuteta niin että saataisiin jollakin keinolla Chevy voittoon..
Mutta eipä taida olla loppujen lopuksi olla Fordin 351 C/ 429 kansityypille löytyä voittajaa.Tasavälein olevat imu-ja pakokanavat tehtaalta jo sekä vinossa olevat venttiilit kuin taitavat olla ideaali yhdistelmä jota mm. uudet letukan Nascar-moottorit kopioivat.
No joo...kyllähän se asia niin on vinossa olevat venttiilit toi GM ensimmäisenä markkinoille 1965/66 omassa isolohkossaan :wink:

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 27 Joulu 2008, 09:34
Kirjoittaja Mexico65
Jos tätä joku Y-lohko kaver saataisi lukea niin tuolta hieman tarkemmin.

Engine Masters Challenge Y-Block Entry

http://www.eatonbalancing.com/blog/2008 ... ock-entry/

KuvaKuva

Past dyno experience and calculations indicated an attainable 395 peak HP @ 6200 rpm, 375 lbs-ft peak torque @ 4200 rpm and a flat curve for the torque to give a good average number.

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 00:49
Kirjoittaja Futurage
[
Futurage kirjoitti:No joo...kyllähän se asia niin on vinossa olevat venttiilit toi GM ensimmäisenä markkinoille 1965/66 omassa isolohkossaan :wink:
Eikös hemppa ollut jo ennen Chevyn porcupine -isolohkoa ja aika vinossahan ne venat hemissäkin on. :wink:[/quote]

Heh, oikeassa olet , eiväthän ne Hemissä tosiaan suorassa ole...mutta jos jatketaan vielä vähän edemmäs niin kuinkas ne sitten sivuventtiilikoneessa ovat...180 astetta vinossa... :roll-roll:

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 28 Joulu 2008, 11:03
Kirjoittaja Antti66HT
... tai sitten lättäpäähän ardunin hemi kannet... jos tätä jaktetaan ;)

Olis hauska tietää kauanko tuollainen EM moottori kestäisi päivittäis käytössä.

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 30 Joulu 2008, 23:08
Kirjoittaja Futurage
Olis hauska tietää kauanko tuollainen EM moottori kestäisi päivittäis käytössä.[/quote]

Ei kai päivääkään. Kyllähän asia on niin että nämä ovat kilpakoneita vaikka ne onkin tehty katukoneen spekseillä. Tässä Kaasen moottorissa oli keinuvipusuhde pitkälti yli 2 ja tämä alkoi aiheuttamaan ongelmia kilpailussa.

Re: 2008 Engine Masters - Ford voittaa !

Lähetetty: 01 Tammi 2009, 15:07
Kirjoittaja Fastback
No eipä tällä merkitystä hirveämmin ole, mutta mitä minä ymmärsin kisasta niin Kaasen Boss tuli kolmanneksi ei neljänneksi.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... f=9&t=6807

Tässä alla on Hopularpotroddingin sivuilta kopsattu perjantai finaalipäivän tulokset, eli aloittava tiimi oli kuudesta selvinneestä heikoin ja viimeisenä paras vähän kuten mäkihypyssä. Pääasia että Ford voittaa!!!


8:00am - #6 Qualifier
Power Shop Racing Engines
Pull # Torque Horsepower
1 408.6 355.4
2 405.8 353.5
3 404.2 352.5
Avg. 406.2 353.8
Final Score - 2,475.6 @ 307 CI

9:00am - #5 Qualifier
MPG Heads
Pull # Torque Horsepower
1 543 472.5
2 534 465.6
3 530 462.6
Avg. 535.7 466.9
Final Score - 2,475.5 @ 405 CI

10:00am - #4 Qualifier
Jon Kaases' - Almost Kaase
Pull # Torque Horsepower
1 590 513
2 583 508
3 579 505
Avg. 584 508.7
Final Score - 2506.1 @ 436 CI

11:00am - #3 Qualifier
School of Automotive Machinists
Pull # Torque Horsepower
1 552 480.6
2 548 477.6
3 545 475.3
Avg. 548.3 477.8
Final Score - 2,502.8 @ 410 CI

1:00pm - #2 Qualifier
B.E.S. Racing Engines
Pull # Torque Horsepower
1 554 480.7
2 549 477.8
3 546 475.9
Avg. 549.7 478.1
Final Score - 2,550.4 @ 403 CI

2:00pm - #1 Qualifier
Jon Kaase Racing
Pull # Torque Horsepower
1 561 485.9
2 558 484.2
3 556 482.6
Avg. 558.3 484.2
Final Score - 2,587 @ 403