Sivu 1/2

Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 15:56
Kirjoittaja JXA-26
Mikä kaikki voi aiheuttaa tulppien karstottumisen moottorissa? Moottori on perinteinen matkalaukku suora kuutonen vuosimallia -80. Uusilla tulpilla pääsee n.100km, jonka jälkeen kärkiväli on täynnä karstaa. Tulppien putsauksen jälkeen käy ja kukkuu niinkuin pitääkin.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 17:15
Kirjoittaja mussekakkonen
syökö öljyä? ( mustalainen sano et ei syö ku ei sille anna )heh ,, onko seokset kohallaan ? kipinä riittävä (puola johdot) oikeet tulpat? lämpiääkö mylly oikeeseen lämpötilaan (80-92ast noin?) onko imufiltteri millon viimeks vaihdettu ? tulee varmaan vielä lisää ....... :peukku:

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 18:29
Kirjoittaja JXA-26
Tulpat on oikeet. Huohottimesta löytyi jo vikaa joka korjattu, vika jäi. Moottori lämpiää kyllä, pahvi nokalla, paikoin jopa liikaa... Alipaine säädöstä löytyi imuvuoto, vika jäi. :emt:

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 19:33
Kirjoittaja GT-350
Kymysysksiä: onko kaasari orggis Holley #1946 1V, onko kaikki saastelaitteet kiinni ml. pakokaasun takaisinkierto?

Verryttelen vastausta odotellessa ajatuksella, että Autolite 3932 Racing -tulppien elektrodien väliin ei kovin helposti keräänny karstaa. Tosin niiden käyttö vaatii esim. Classic Inlinesin alukannen asennuksen :twisted: :lol: :mrgreen: :roll-roll: :roll-roll:

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 19:34
Kirjoittaja GT-350
Kyselyiässä: siis tulpat oikeat Motorcraft BSF82C ja kärkiväli speksin mukainen .048-.052?

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 29 Marras 2008, 22:46
Kirjoittaja FinnStang
Liian rikas seos jos kaikki tulpat karstassa; ilmanputsari tukossa, rikastin päällä, seos väärin säädetty, lyhyet ajomatkat moottori ei ehdi lämmitä,

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 12:16
Kirjoittaja 88gt
Kaasari näyttäs olevan holley ainakin Hygrade korjaussarjan räjäytyskuvan peruusteella.
Sarja käy Holleyn malleihin 1945,1946,6145,6146.
Tulpat on Champion RF18YC. Kärkiväliä ei ole mitattu.

Noin sadan kilsan ajon jälkeen karstoittu 4 ja 5 sylinterin tulpat sen verta että ne ei oikein pelitä .
Muut sen sijaan pelittää, eli ne ei karstoitu ainakaan niin paljoo.

Koneen lämmöistä sen verran, että maantiellä mittari on normaalialueen alapäässä
ja kyläpyörittelyssä puolessavälissä tai vähän yli.

Saastelaitteista en mee sanoon tähän mitään kun ei oo sitä niin tarkkaan vielä tutkittu.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 17:55
Kirjoittaja GT-350
Saastelaitteiden (etenkin EGR) poisto tietämäni mukaan aiheuttaa tuon kaasarin menemisen rikkaalle.

3 ja 4 käy rikkaammalla kuin esim. 1 ja 6, ja 2 ja 5 jotain siinä välillä johtuen ihan pölkystä imusarjaratkaisusta.

Ja paljonkohan tukkoinen pakoputkisto vaikuttaa asiaan, nimittäin jos siinä on ne 2 katalysaattoria jokseenkin tukossa...ensimmäisestä pääsee sillä, että vaihtaa pakosarjan 60-luvun lopun malliin ja toisen voi vaikka tyhjentää...

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 18:50
Kirjoittaja Mexico65
Mielestäni kaikki viittaa loppuun kuluneeseen moottoriin.
Jos ilman saanti, sytytys ja seokset ovat edes sinne päin, niin ajamaan pitäisi pystyä enemmän kuin 100 km.
Asian varmistamiseksi mittaa puristuspaineet ja ohivuodot.
Veikkaan liian väljäksi kulunutta konetta tai loppuun kuluneisiin ja / tai jumiutuneisiin männänrenkai-siin.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 19:30
Kirjoittaja JXA-26
Mexico65 kirjoitti:Jos ilman saanti, sytytys ja seokset ovat edes sinne päin, niin ajamaan pitäisi pystyä enemmän kuin 100 km.
Näinhän sitä äkkiä luulisi, mutta puhtailla tulpilla mikään ei viittaa autossa olevan mitn vikaa, kunnes tulee satanen täyteen. Karstaa on elektrodin ja kärjen väli täynnä, ettei kipinän synty ole mahdollista. Muuten tulppa ei ole edes öljyssä ! Kokeiltiin 4-5 pytyissä suurennettua kärkiväliä -> ei auttanu.
Autosta lisää faktaa:
Kansiremontti tehty 6/07, uusittu venttiilit, seetit, plaanattu.
Puristukset mitattu -> tasasta kymppiä.
Ilmapumppu + putket poistettu.
Katit, tai ainakin kuoret vielä paikallaan.
Ilmanputsari ei tukossa.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 20:25
Kirjoittaja munmummu69
PA:ssa, tankissa, putkessa, suodattimessa jne. jotain sontaa? :?:

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 30 Marras 2008, 21:06
Kirjoittaja FinnStang
Sitten venttiilit kantaa 4 ja 5 pytyissä tai tulpanjohdot on ristissä.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 01 Joulu 2008, 22:06
Kirjoittaja Arto65FB
Tuo Goshfjord Riesa alkoi temppuilunsa vähän samalla lailla. Nelosen tulpasta kärkiväli ties mistä moskasta täyteen. Tuo tahna oli hieman vihertävänsinertävän kukertavaa, joten liekö kansipahvi tms. Venttiilivälykset olivat pakopuolella jo melkein nollissa, eli taitaa -85 kannessa pakovenat upota seeteihin lyijyn puutteen vuoksi.

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 03 Joulu 2008, 19:10
Kirjoittaja ac5
Alakerta väljä tai ö-renkaat jumissa... ohivuotomittaus!

Re: Tulpat karstottuu.

Lähetetty: 04 Joulu 2008, 08:56
Kirjoittaja SamiM
Niin onko se öljykarstaa vai bensakarstaa? Öljykarsta kiiltää, bensakarsta ei kiillä ja haisee bensalta.