Sivu 1/2
Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 09 Marras 2008, 03:34
Kirjoittaja Oregon
Hei,
Ajattelin kysya aiheen tiimoilta taalta kun taalta varmasti oikea vastauskin loytyy. Eli muutto takaisin Suomeen lahestyy jossain kohtaa ja mielessa pyorii josko taalta laman keskelta (lehdiston mukaan) toisi sinne laman keskelle (lehdiston mukaan) aika tuoreen Mustangin muuttoautona
Tietysti uusikoppaiset kiinnostaa, mutta jonkun verran olen katsellut noita vahan vanhempia 2000-luvun Mustangeja. 2003ssa ja 2004ssa Cobrassa on nahtavasti mekaaninen ahdin kiinni jo tehtaalta lahtiessa, mutta mitas jos toisinkin Suomeen esim. 2001 GT:n ja joku olisi ruuvannut siihen kiinni Kenne Bellen tai vaikka Saleenin ahtimen autotallissaan? Tuleeko ongelmia rekisteroinnissa Suomeen? Vai pitaisiko vaikeuksien valttamiseksi (Suomen viranomaisten taholta) keskittya noihin tehtaalta syntyperaisina ahtimella varustettuihin? Enta sitten jos esim. sattuisi joku sopiva Saleen joka olisi pajalta asti ollut mekaanisesti ahdettu. Olisiko se helpompi juttu Suomen katsastuksessa verrattuna jalkiasennettuun?
En tieda vaikka koko ahdinasia olisi lapihuutojuttu siella koto-Suomessa mutta uskallan epailla... Niin, kyse on siis muuttoautosta eika tuontiautosta tassa tapauksessa.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 09 Marras 2008, 11:48
Kirjoittaja Lauri
Muuttoautona paljon helpompaa, on tuollaisia ahdinkiteillä piristettyjä leimallekin saatu Suomessa. Tehot kai pitää noistakin todistaa ettei tule liikaa.
Cobran etuna olisi aika hyvä alakerta, saa nälkä kasvaa pari kertaa syödessä ennenkuin tarvitsee konetta alkaa purkaa.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 12 Marras 2008, 07:26
Kirjoittaja Oregon
Lukaisinkin tuolta toisesta osiosta viestin jasenen mvon919 2007 Mustang GT/CS Superchargedista joten homma nakojaan hoituu.
Tietysti jos keskittyy vaikka 2003-04 Cobraan tai ~2000-> Saleen 281 S/Chen niin ehkapa paperisota on helpompi? Sehan on "ihan tavallinen auto" sitten

Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 12 Marras 2008, 09:15
Kirjoittaja MouTine
Tuo sellanen '03 Cobra eli Terminator ja kun aika on kypsä niin väännetään siitä kauppaa. Semmonen olisi mun mieleen.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 12 Marras 2008, 09:46
Kirjoittaja Fastback
Jep, tuo '03-'04 Cobra, niissä on potentiaalia todella runsaasti mm. takoalakerta valmiina. Em. Cobrat työntävät tehtaan lupaamat 390hv melkein takapyöriltä. Valmiiksi kutiteltuja löytyy e-bayn täydeltä. Olisihan se hienoa sivaltaa "vanhalla" Cooobralla uusia Shelbyjä turbiiniin. Saataisiin SVT:lle haastajia

Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 12 Marras 2008, 10:27
Kirjoittaja Arto65FB
Mä kyllä toisin -05 ja uudempia. Parempi alusta eikä paljon painavampi.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 12 Marras 2008, 14:03
Kirjoittaja MouTine
Tossa '99-'04 Cobrassa vaan olisi nykyaikainen takajousitus.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 13 Marras 2008, 21:59
Kirjoittaja 2065
Ei taida saada 03/04 cobraa kilpiin suomessa. Muistaakseni ei mahdu tehopainosuhderajojen (kw/kg) esisään.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 14 Marras 2008, 08:13
Kirjoittaja musse67
2065 kirjoitti:Ei taida saada 03/04 cobraa kilpiin suomessa. Muistaakseni ei mahdu tehopainosuhderajojen (kw/kg) esisään.
Taitaa moni nykyisistä Ferrareista sun muista urheiluautoista mennä teho/paino rajan yli? Ainakin mä oon siinä uskossa ollut että tehdastekoisia toi raja ei koske. Mites Fordin GT?
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 14 Marras 2008, 08:43
Kirjoittaja jyge
musse67 kirjoitti:2065 kirjoitti:Ei taida saada 03/04 cobraa kilpiin suomessa. Muistaakseni ei mahdu tehopainosuhderajojen (kw/kg) esisään.
Taitaa moni nykyisistä Ferrareista sun muista urheiluautoista mennä teho/paino rajan yli? Ainakin mä oon siinä uskossa ollut että tehdastekoisia toi raja ei koske. Mites Fordin GT?
Miten tuota nyt sitten tulkitaan?:
AKE:n ohjeistus kirjoitti:
Teho/painosuhteesta
Jos ajoneuvon omamassan ja tehon suhde alit-taa 7 kg/kW, ei auton moottorin Suomessa tai ulkomailla tehtyä muutosta voida hyväksyä rekis-teröinti- tai muutoskatsastuksessa ilman poikke-uslupaa.
Auton moottorin tehon muuttamista ei siis voi hyväksyä katsastuksessa ilman poikkeuslupaa, vaikka auto on jo tehdasvalmisteisena alittanut em. rajan. (LiikMP auton rakenteen muuttamises-ta 779/1998 5 § ja 6 §).
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 14 Marras 2008, 08:45
Kirjoittaja MouTine
Jotenkin ymmärrän että tuossa tarkoitetaan muutoskatsastuksia tms omia viritelmiä, ei tehdastekoisia. Oma '96 Cobra on GT:n papereilla Suomen rekisterissä.

Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 14 Marras 2008, 16:22
Kirjoittaja Lauri
2065 kirjoitti:Ei taida saada 03/04 cobraa kilpiin suomessa. Muistaakseni ei mahdu tehopainosuhderajojen (kw/kg) esisään.
Kyllähän tuo nyt muuttoautona täytyy kilpien väliin saada. Pakko. Kai...?
musse67 kirjoitti:Taitaa moni nykyisistä Ferrareista sun muista urheiluautoista mennä teho/paino rajan yli? Ainakin mä oon siinä uskossa ollut että tehdastekoisia toi raja ei koske. Mites Fordin GT?
Fefet ja Corvettet ja Mersut yms on ehkä vähän huonoja vertauskohtia, kun niille on olemassa EU-tyypitys, millä voi kiertää nämä Suomen naurettavat säännökset.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 15 Marras 2008, 03:58
Kirjoittaja Oregon
Uskoisin etta tehtaalta tullut menisi muuttoautona kilpiin ilman nurinoita tehoista huolimatta. Eli ainakin Cobra siis. Eikohan Saleenitkin tulkita tehdastekoisiksi eika jalkiviritetyiksi. En ole koskaan (toistaiseksi) aidon Saleenin rekisteriotetta kasissa nahnyt joten en tieda mita siella lukee.
Ja ainakin se yksi uusikoppainen GT/CS on mennyt kilpiin jalkiasennetulla kompuralla ja tuskin siinakaan nyt ihan pienet tehot on

Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 05 Joulu 2008, 00:18
Kirjoittaja mvon919
Oregon kirjoitti:Uskoisin etta tehtaalta tullut menisi muuttoautona kilpiin ilman nurinoita tehoista huolimatta. Eli ainakin Cobra siis. Eikohan Saleenitkin tulkita tehdastekoisiksi eika jalkiviritetyiksi. En ole koskaan (toistaiseksi) aidon Saleenin rekisteriotetta kasissa nahnyt joten en tieda mita siella lukee.
Ja ainakin se yksi uusikoppainen GT/CS on mennyt kilpiin jalkiasennetulla kompuralla ja tuskin siinakaan nyt ihan pienet tehot on

Moi. Voin kertoa ettei mun auton kilpiin saaminen ihan helppoa ollut. Piti olla jos jonkinlaista paperia... CARB E.O. paprut, ahtimen valmistajan tarkat speksit, dynopaperit, US DOT hyväksyntäpaprut... tämän lisäksi viikko AKE:n kanssa keskustelua ja katsurin kanssa keskustelua.
Tehdastekoisena, johon aidot Saleenitkin kuuluvat, kilpiin saa muuttoautona vaikka raketin pyörillä. Jälkiasennetuissa ahtimissa ongelma on jälkiasennus. Se pitää olla DOT hyväksymä... eli siis paikalliselle DMV:lle ja sitten selität jollekin asiakaspalveluneidille että tämmönen on pellin alla, se tuskin innostuu... yrität viiden muun kanssa, kunnes joku vaivautuu oikeasti kuuntelemaan... annat kauhean määrän papereita. Ja voit saada paperin tädiltä joka sanoo että on US DOT hyväksytty.
Olen tässä hiljan kuullut väitettävän, että Whipplejä olisi saatu asennettua ja katsastettua suomessa alusta loppuun... en tiedä sitten.
Ja mun tehothan oli ihan AKEissaan, kun 98 okt veti ennakkoa kerhon dynopäivänä
TSemppii.
Re: Uudenhkon Mussen tuonti + ahtimet
Lähetetty: 28 Loka 2010, 17:03
Kirjoittaja Jarvis
mvon919 kirjoitti:
Moi. Voin kertoa ettei mun auton kilpiin saaminen ihan helppoa ollut. Piti olla jos jonkinlaista paperia... CARB E.O. paprut, ahtimen valmistajan tarkat speksit, dynopaperit, US DOT hyväksyntäpaprut... tämän lisäksi viikko AKE:n kanssa keskustelua ja katsurin kanssa keskustelua.
Tehdastekoisena, johon aidot Saleenitkin kuuluvat, kilpiin saa muuttoautona vaikka raketin pyörillä. Jälkiasennetuissa ahtimissa ongelma on jälkiasennus. Se pitää olla DOT hyväksymä... eli siis paikalliselle DMV:lle ja sitten selität jollekin asiakaspalveluneidille että tämmönen on pellin alla, se tuskin innostuu... yrität viiden muun kanssa, kunnes joku vaivautuu oikeasti kuuntelemaan... annat kauhean määrän papereita. Ja voit saada paperin tädiltä joka sanoo että on US DOT hyväksytty.
Olen tässä hiljan kuullut väitettävän, että Whipplejä olisi saatu asennettua ja katsastettua suomessa alusta loppuun... en tiedä sitten.
Ja mun tehothan oli ihan AKEissaan, kun 98 okt veti ennakkoa kerhon dynopäivänä
TSemppii.
Miikka, voitko heittaa vaikka privana vahan lisatietoa noista DOT hyvaksymisen hankkimisen kiemuroista ja CARB EO papereista. Ajatuksena olisi laittaa PA:ssa Kenne Bell kiinni '07 GT CS"aan ja tuoda se muuttoautona suomeen. Kiitti!