Sivu 1/2
Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 10:55
Kirjoittaja jls
Mun autossa on selkeesti jotain vialla: kun polkasee kaasun pohjaan, se ei jätä 200metrin mittaista rantua tiehen, vaan lähtee hiljakseen kiihtymään. Asialle tarttee tehdä jotain. Eka tehtävä olis tunnistaa mikä nykyinen motti on. Löysin seuraavat numerot lohkon kyljestä: C8AE6015-B(tai

, alla 8D1.
MItähän tuon yrittää kertoa?
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 12:17
Kirjoittaja Arto65FB
jls kirjoitti:Mun autossa on selkeesti jotain vialla: kun polkasee kaasun pohjaan, se ei jätä 200metrin mittaista rantua tiehen, ?
Toi on kyllä paha vika. Corralissa mainostavat tahot voivat kyllä auttaa.
jls kirjoitti:Löysin seuraavat numerot lohkon kyljestä: C8AE6015-B(tai

, alla 8D1.
MItähän tuon yrittää kertoa?
Se kertoo, että lohko on C8=68, A=suunnittelu maksettu fullsize budjetista ja E= niinkin yllättävä kuin Engine engineering ettei kukaan luule, että kyseessä olisi esim vaihteisto engineering projekti, 6015= kertoo, että se on moottorinlohko, B=toinen versio, 8D1=tehty 68 huhtikuun eka päivä, eli aprillia. Eli tuosta ei tuon enempää saa tietoa. Sisukset ovat voineet vaihtua näiden neljänkymmenen vuoden aikanakin jo muutamaan kertaan.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 13:43
Kirjoittaja Fastback
Tunnistus: "lähes vakio 289/302".
Lyhyt diagnoosi potilaan kertoman ja näkemäni perusteella. Performance paupertas (paupertas = puutos).
Tähän on olemassa monia lääkityksiä. Yksi toimivin on hengenahdistuksen parantaminen tarpeellisiksi katsotuilla osilla. Minulta jos kysyttäisiin niin heti 460 cid Worldproductsin crate, toploader tai T5 johdainen (TKO600 jos on halukas modaamaan kardaanitunnelia) ja perän updeittaus. Rahaa ei pala kuin 2-3 tonttua enempää koneeseen jos teettäisit uusista osista 302 pohjaisen motin jollakin muulla. Mahdollisia koneentekijöitä joihin minä luotan on kaksi kappaletta ja niistä olikin jo puhetta. Sitten jos ei halua "säästää" rahaa ja tehdä laakista all-out vehjettä niin kevyeen autoon käy myös vakio iskutilavuuksinen 289/302 hienosti. Siihen rullakamaa sisään, alumiinilla kuorrutettu lohko ja sinulla on saatavilla hyvin toimivat ja kiertävät 350 hv. Vaihteistoksi 5v manuaali ja tiheä (3.70-3.89) perävälitys truetrac tyylisellä lukolla.
Perävälityksen tihennys, (manuaali) ja 350 hv saa autosi lentämään ja jättämään KAKSI 200m rantua tiehen.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 14:35
Kirjoittaja Make67
Fastback kirjoitti:
Perävälityksen tihennys, (manuaali) ja 350 hv saa autosi lentämään ja jättämään KAKSI 200m rantua tiehen.
Onnistuu muuten myös tomaatillakin(AOD) mainiosti...

Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 20:01
Kirjoittaja jls
Nyt meni fastback kovaa ja korkealta ohi. Se 600 heppaa maksaa muutakin kuin koneen, pitäis tehdä koko auto uusiksi...Mutta olis varmaan suomen tehokkain rumpujarrullinen early.
Jos kuitenkin lähtis vähän kevyemmin liikkeelle näin laman kynnyksellä. Vaihtoehtona olis esimerkiksi uusista 345 heppanen 302 ford crate 4500e, tai jos se uspartsin projektikone vielä on niin 351 407hv 4995e. Nuista ei pitkään tarttis miettiä.
Mutta kun on pihi mies ja perhe elätettävänä niin ei kiinnostais noinkaan paljon rahaa laittaa koneeseen. Eli remppais oman koneen, heittäs alukannet päälle ja ehkä rullanokat, niin mitä luokkaa mun kustannukset tulis olemaan ilman töitä mutta koneistukset mukaanlukien? Eli kannattaako tehdä vai ostaa valmis? Tietenkin jos joku on kohtuu kuntoisesta koneesta luopumassa suunnilleen noilla tehoilla ja halvalla niin kiinnostaa.
Nykyinen set up on 289/302 todennäköisesti vakio, joku edelin performer imari, 600 vakuumi hollikka ja peltisarjat.
Laatikko on reviirinsä merkkaava C4 ja automaatista en luovu. Antaa saksalaisten tehdä manuaalit kun ne sen osaa (BMW) ja jenkit kuuluu olla automaatteja kun ne ei muunlaisia laatikoita osaakaan
Perä on joku väsähtänyt lukko, joka pitää märällä, mutta ei kuivalla.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 20:41
Kirjoittaja pete74
Mutta kun on pihi mies ja perhe elätettävänä niin ei kiinnostais noinkaan paljon rahaa laittaa koneeseen. Eli remppais oman koneen, heittäs alukannet päälle ja ehkä rullanokat, niin mitä luokkaa mun kustannukset tulis olemaan ilman töitä mutta koneistukset mukaanlukien? Eli kannattaako tehdä vai ostaa valmis?
Mulla meni noin 5000 euroa kun selvitin ohimennen miks se kone syö öljyä.
Eli otin kannet irti ja huomasin et oli ohjurit väljät, tuli ostettua AFR 185 kannet joiden takia joutu vaihtaan männät ja porauttaan lohkon. Kampiakselissa oli naarmuja joten oli n.300e ero 302 ja 347 tekemisessä sitten rullanokka, jakopää, jakaja, imusarja, suuttimet, keinut ja niiden takia korkeemmat kopat, yms. pikkusälää.
Kannatti tehdä ite mut olis tullu halvemmaks ostaa valmis.

Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 20:51
Kirjoittaja PeteP
Sinuna lähtisin liikkeelle voimansiirron kunnostamisessa, laatikon voit samalla vahvistuttaa sille varalle jos julma tehonnälkä iskee.. tai on vissiin jo iskenyt

.. joka johtaa taas siihen että alusta ja jarrut täytyy päivittää, elikkä järkevintä olisi tehdä se kone sitten kun auto on siihen valmis

Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 21:07
Kirjoittaja 65HT
jls kirjoitti:niin mitä luokkaa mun kustannukset tulis olemaan ilman töitä mutta koneistukset mukaanlukien? Eli kannattaako tehdä vai ostaa valmis?
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... t=rakentaa
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 21:29
Kirjoittaja Fastback
Saatta olla levyjarrujen laitto edessä muutenkin jos aiot kovasti viritellä. 600hv jos minä saisin päättää...
Vanhan tekemisessä on aina pieni jännitysmomentti että mitä sieltä löytyy. Huonolla tuurilla lohko on kairattu viimeiseen ylikokoon, akseli on sökönä, pyttyyn kulunut iso jurmu jne. Jos vaihtoehtoina on nuo kaksi moottoria, 302 tai us-partsin 351w niin en empisi hetkeäkään ostaa tuota 351w pohjaista moottoria. Siinä on tehoa ja vääntöä 351w moottoriksi aivan sopivasti, se on 1,16 hv/cid, tuo 345hv 302 cid on vastaavasti 1,14 hv/cid - melko sama viritysaste, ainoastaan 351w suurempi iskutilavuus tuo lisävoimaa. Moottori on leveämpi ja painavampi mitä vastaava 302, mutta se menee noin voimallisella alumiininkäytöllä varmasti samaan tai alle mitä nykyinen 289/302 moottorisi. Toiseksi, siinä piilee julmasti lisäpontentiaalia mikäli joskus sitä tarvitset. Jos ostat sen 302:n ja siitä pitää alkaa taikomaan lisäjerkkua niin se on kalliimpaa ja stroukkausvara on pieni 347 cid asti verrattuna 351w - 393/408/426 vakilohkosta. Pikkuherkkuna pohjalla on se, että voit myydä vanhan moottorin. Siitä voit saada rakentelurahaa C4:n terästämiseen ja perän lukon päivittämiseen.
PS. ei jenkit manuaaleja tee, ne tehdään meksikossa.... Muista nyt että mitä tahansa teetkin niin laskennallisen rakennusbudjetin kun kertoo kahdella niin ollaan lähellä todellisia kustannuksia.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 11 Loka 2008, 22:34
Kirjoittaja IronHorse
jls kirjoitti:Mun autossa on selkeesti jotain vialla: kun polkasee kaasun pohjaan, se ei jätä 200metrin mittaista rantua tiehen, vaan lähtee hiljakseen kiihtymään. Asialle tarttee tehdä jotain. Eka tehtävä olis tunnistaa mikä nykyinen motti on. Löysin seuraavat numerot lohkon kyljestä: C8AE6015-B(tai

, alla 8D1.
MItähän tuon yrittää kertoa?
Mihinkä helevettiin on sellainen kiire, arkkuun vai ilman ajolisenssiä kuijottamaan jonkun tojotan apparin paikalle jonkun toisen toimiessa kuskina ja mainittakoon että viimeksi kuvailtu tilanne näistä se parempi. Onneksi on tuo ikä jo ohi
Edit: Ja asiahan on näin että kädettömät ja yksijalkaset ne automaatilla ajaa!

Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 12 Loka 2008, 05:47
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Tunnistus: "lähes vakio 289/302".
Lyhyt diagnoosi potilaan kertoman ja näkemäni perusteella. Performance paupertas (paupertas = puutos).
Tähän on olemassa monia lääkityksiä. Yksi toimivin on hengenahdistuksen parantaminen tarpeellisiksi katsotuilla osilla. Minulta jos kysyttäisiin niin heti 460 cid Worldproductsin crate, toploader tai T5 johdainen (TKO600 jos on halukas modaamaan kardaanitunnelia) ja perän updeittaus. Rahaa ei pala kuin 2-3 tonttua enempää koneeseen jos teettäisit uusista osista 302 pohjaisen motin jollakin muulla. Mahdollisia koneentekijöitä joihin minä luotan on kaksi kappaletta ja niistä olikin jo puhetta. Sitten jos ei halua "säästää" rahaa ja tehdä laakista all-out vehjettä niin kevyeen autoon käy myös vakio iskutilavuuksinen 289/302 hienosti. Siihen rullakamaa sisään, alumiinilla kuorrutettu lohko ja sinulla on saatavilla hyvin toimivat ja kiertävät 350 hv. Vaihteistoksi 5v manuaali ja tiheä (3.70-3.89) perävälitys truetrac tyylisellä lukolla.
Perävälityksen tihennys, (manuaali) ja 350 hv saa autosi lentämään ja jättämään KAKSI 200m rantua tiehen.
on se nyt kumma kun ei isot miehet ite koneitaan kasaa

Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 12 Loka 2008, 10:07
Kirjoittaja 2065
Tuttu ja hyvä kysymys. Tuota on täällä palstalla pohdittu montakertaa hyvinkin perusteellisesti. Käytä hakutoimintoa niin
löytyy PALJON pohdintaa samasta aiheesta.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 12 Loka 2008, 11:37
Kirjoittaja Mexico65
jls kirjoitti:Mun autossa on selkeesti jotain vialla: kun polkasee kaasun pohjaan, se ei jätä 200metrin mittaista rantua tiehen, vaan lähtee hiljakseen kiihtymään. Asialle tarttee tehdä jotain.
Eikös tuo ole ihan hyvä asia. Ei lähde lapasesta ja saa vielä pysähtymäänkin.
Jos haluat piristää "uutta" autoasi niin aloita alustasta.
-jarrut, eteen levyt (alkuperäiset 4-mäntäiset riittää jopa kilpakäyttöön), kunnosta taka-rumpujarrut.
-uusi tai kunnosta kaikki alustan puslat, vaihda ne uusiin. Tarkasta samalla kaikkien alustan tukivarsien kunto ja uusi tarvittaessa.
-tarkasta ja tarvittaessa kunnosta ohjaus (nopea 16:1 simpukka tarjoaa jonkinlaisen ohjaus mahdollisuuden). Simpukka ohjaus on ihan hyvä jos kaikki on kunnossa.
-seuraavaksi tai samalla tarkastele koria altapäin jos mätää havaittavissa niin korjaa, vaihto peltejä on hyvin saatavissa.
-jos ja kun kuitenkin joudut hitsaamaan koria niin jo turvallisuuden nimissä olisi syytä hieman jäykistää koria, asenna runko yhdistäjät.
Jos vielä tässä vaiheessa haluat jatkaa auton rakentamista ja ole vahvasti päättänyt lisätä voimavaro-ja niin perus moottorista saa kohtuulisin kustannuksin noin 300 - 350 hp tehoisen. Näillä eväillä voi jo yksi tai kaksi mustaa viivaa syntyä Suomen niin karkeaan tienpintaan, tosin 200 m vaati hieman jarrulla avittamista. Suosittelen tällaista vaihtoehtoa koska voimansiirto ei juuri enempää kestä. Mutta jos tuo ei riitä muuta ja vahvista voimansiirto kytkin, vaihteisto, kardaani, ja perä (myös vetoakselit). Tämän jälkeen voit asentaa autoon +400 hp koneen ja jopa joskus nauttia kaikesta tehosta koska alusta, jarrut ja ohjas antavat siihen oivan mahdollisuuden.
Kun toimit noin niin 3 - 4 vuoden päästä olet nopean ja ajettavan Mustangin omistaja ja rahaa on palanut reilusti, enemmän mitä auto alunperin maksoi.
Tai kyllästy onnettomaan autoon ja myyt sen puolivalmiina pois.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 12 Loka 2008, 13:02
Kirjoittaja jls
Mexico65 kirjoitti: Kun toimit noin niin 3 - 4 vuoden päästä olet nopean ja ajettavan Mustangin omistaja ja rahaa on palanut reilusti, enemmän mitä auto alunperin maksoi.
Tai kyllästy onnettomaan autoon ja myyt sen puolivalmiina pois.
Osuit juui ytimeen. Enstalven aikana jarrut olis tarkoitus päivittää levyihin, ainakin edessä. Ja asentaa subframe connectorit. Alustaakin oli tarkoitus katella, ja varmasti puslat kannattais päivittää. Auto on käyty läpi, joten mätää ei pitäis olla.
On vaan yks ongelma, nykypäivän herkkuperse nuoret on tottunu saamaan kaiken heti, eikä kolmen neljän vuoden päästä
Mutta tätä kamppailua oon itsekseni käynyt et laitetaanko tekniikka jo tänä talvena kuosiin. Auto on päivittäisessä käytössä, joten tavoite ei oo mikään 10 sekunnin hirmu, vaan luottava "käyttis". Kuitenkin muskeliautossa pitäis olla edes vähän paukkuja (= +300hv mun skaalalla).
Kaikesta puutteistaan huolimatta vuoden jälkeen (siis auton ostosta) voin sanoa olevani enemmän kuin tyytyväinen. Ei olis voinu autoilun saralla paljon paremmin rahojaan sijoittaa kuin vanha musse. Tien päällä herättää paljon mielenkiintoa ja ihmiset tulee jutteleen. Nyt kun saa vähitellen vielä tekniikkaa ja alustaa kuosiin, niin ei kai se tästä huonone. Maltti on valttia, kai.
Re: Moottorin tunnistus
Lähetetty: 12 Loka 2008, 13:51
Kirjoittaja Fastback
Hmmm. Jos innostukseni on paistanut täällä lävitse, niin syynä on että JLS:n kanssa oli jo keskustelua aiheesta Kirrin Nesteellä aluetapaamisessa. Tapaamisessa kävi selväksi JLS:n halu parantaa alustaa ja jarruja. Tästä syystä en täällä ensimmäisenä ollut siitä paasaamassa. Vastasin vain kysymykseen, mikä on vikana kun ei jää kahta rantua tien pintaan. Yhtämieltä olen asiassa, että TURVALLISUUS ennenkaikkea. Radalla näillä voidaan kurmoottaa, liikenteessä ei hölmöillä.
Galaxie61 kirjoitti:Fastback kirjoitti:Mahdollisia koneentekijöitä joihin minä luotan on kaksi kappaletta
on se nyt kumma kun ei isot miehet ite koneitaan kasaa

Joihin minä luotan - eihän mies voi luottaa kuin omiin muniinsa (ja huonosti niihinkään

)