Sivu 1/1

Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 08 Heinä 2008, 22:21
Kirjoittaja MouTine
Hep!

Katselin tänäin jo autoa leimatessa nosturilla että ompa sisäreunoistaan kuluneet eturenkaat. Lähempi tarkastelu verstaalla osoitti että millin verran ovat keskiuraltaan kuluneet ja sisäkantit kuluneet nätin pyöreiksi ja sileiksi. Vasen rengas sisäreunastaan enempi.

Mikä moisen voisi aiheuttaa? Auraukset on säädetty viime kesänä samalla kun kaikki etupään nivelet ja renkaat uusittiin. Mulla on varmaan vielä se raportti jossain, ehkä. Setillä on matkaa takana joku varmaan 10 000km ja olisinko 10 eri ratapäivillä käynyt raivoamassa. Voiko tota kulumaa laittaa ratapäivien piikkiin? Millin keskikuluman voi toki helpostikkin, mutta pitäskö nyt huolestua noista sisäreunoista?

Autossa siis tällä hetkellä kiinni seuraavaa...
-Nokia NRY 265/35x18" renkaat
-FR500 vanteet
-Eibach ProKit jouset (-1", vissiin... Ei kovin matalalta näytä)
-Uudet FRPP / '03 Cobra A-armssit
-Raidetangon sisä- ja ulkopäät uudet
-Uudet koiran luut
-Uudet vakaajan puslat
-Uudet pyöränlaakeri / napa asetelmat

Vaihdoin iskarit vielä viikko sitten. Eikai ne nyt niitä kulmia voi sotkea?

Huomenna tarvis ajaa 560km reissu ja tälleen kauniisti sanottuna vituttaa kuin pientä eläintä. Tekis mieli rikkoa jotain.

Kuullut olen että madallettua autoa pitäs varustaa säädettävillä yläpäillä, mutta ei liene vielä pakolliset noin lievissä pudotuksissä mitä nuo mun jouset tekee.

Hoh hoijakkaa, enpä olekkaan pitkään aikaan, en sitten edellisen auton, tuntenut että tää on ihan perseestä tää harrastaminen välillä. Meen suihkuun...

Kiitos terapeuttisesta vastaanotosta.

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 08 Heinä 2008, 22:43
Kirjoittaja Hollow Head
Heh.... 1" pudotus varmasti vaikuttaa aurauskulmaan, joka taasen vaikuttaa renkaiden kulumiseen laidalta tai toiselta. Ideaalitapauksessa auton hammastangon tulisi sijaita samalla korkeudella kuin sijaitsevat raidetankojen ulommat päät. Näin ei kuitenkaan kovin usein ole ja näinollen auton alustan joustot vaikuttavat aina aurauskulmaan. Kun auto niiaa, hammastanko putoaa alemmas ja työntää samalla renkaiden etureunaa raidetankojen välityksellä joko sisään tai ulospäin riippuen siitä onko hammastanko renkaan etu vai takapuolella. Samalla tavoin tapahtuu tietysti, vaikka hammastanko olisikin samalla korkeudella päiden kanssa, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, kuin sellaisessa tapauksessa jossa raidetangot ovat jo valmiiksi riippuvassa asennossa. Eli, kun autoa lasketaan tuumalla alaspäin, niin aurauskulma muuttuu.
Äärimmäisen harvoin onnistuu niin ikään vaihtamaan raidetangon pään niin, ettei aurauksen arvo muutu. Vaikka kuinka yrittää laskea kierrokset päätä irroitettaessa, niin aina tulee heittoja. Ja jos kulmat on säädetty joskus kuluneella nivelellä, niin uuden laittaessaan välykset poistuu ja taas on säädöt pielessä. Ja harvoin tarvikenivelet ovat alkuperäisten veroisia. Esimerkkinä, vaihdoin vain alapallonivelen Mondeooni ja aurauskulma muuttui 26 minuuttia eli noin 3 milliä pieleen ja ratti kääntyi ajossa vinoon. Eli vaihdoin alkuperäisen pallonivelen tarvikeosaan, kun säästin niin paljon :shock: .
Eli käynti ohjauskulmien säädössä alustaremppojen jälkeen maksaa aika nopeasti itsensä takaisin pitempään kestävillä renkailla.
En kommentoi rata-ajon vaikutuksia tässä asiassa, koska se on ihan eri maailma ja siellä pitää säädöt olla ihan jotain muuta kuin kadulla :mrgreen: .

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 08 Heinä 2008, 23:06
Kirjoittaja MouTine
Hollow Head kirjoitti:Heh.... 1" pudotus varmasti vaikuttaa aurauskulmaan, joka taasen vaikuttaa renkaiden kulumiseen laidalta tai toiselta. Ideaalitapauksessa auton hammastangon tulisi sijaita samalla korkeudella kuin sijaitsevat raidetankojen ulommat päät. Näin ei kuitenkaan kovin usein ole ja näinollen auton alustan joustot vaikuttavat aina aurauskulmaan. Kun auto niiaa, hammastanko putoaa alemmas ja työntää samalla renkaiden etureunaa raidetankojen välityksellä joko sisään tai ulospäin riippuen siitä onko hammastanko renkaan etu vai takapuolella. Samalla tavoin tapahtuu tietysti, vaikka hammastanko olisikin samalla korkeudella päiden kanssa, mutta ei kuitenkaan niin paljoa, kuin sellaisessa tapauksessa jossa raidetangot ovat jo valmiiksi riippuvassa asennossa. Eli, kun autoa lasketaan tuumalla alaspäin, niin aurauskulma muuttuu.
Äärimmäisen harvoin onnistuu niin ikään vaihtamaan raidetangon pään niin, ettei aurauksen arvo muutu. Vaikka kuinka yrittää laskea kierrokset päätä irroitettaessa, niin aina tulee heittoja. Ja jos kulmat on säädetty joskus kuluneella nivelellä, niin uuden laittaessaan välykset poistuu ja taas on säädöt pielessä. Ja harvoin tarvikenivelet ovat alkuperäisten veroisia. Esimerkkinä, vaihdoin vain alapallonivelen Mondeooni ja aurauskulma muuttui 26 minuuttia eli noin 3 milliä pieleen ja ratti kääntyi ajossa vinoon. Eli vaihdoin alkuperäisen pallonivelen tarvikeosaan, kun säästin niin paljon :shock: .
Eli käynti ohjauskulmien säädössä alustaremppojen jälkeen maksaa aika nopeasti itsensä takaisin pitempään kestävillä renkailla.
En kommentoi rata-ajon vaikutuksia tässä asiassa, koska se on ihan eri maailma ja siellä pitää säädöt olla ihan jotain muuta kuin kadulla :mrgreen: .
Kröhöm... Kyllä auraukset säädettiiin ihan kaiken taiteen sääntöjen mukaan uusien osien asentamisen jälkeen. Ja kyllä, kaikki osat olivat uusia Motorcraft / Ford Racing tuotteita, pois lukien puslat ja koiran luut jotka olivat ES:ää. Ainoat työt mitä olen säätämisen jälkeen tehnyt on tosiaan iskarien asennus, mutta SN95:ssa se ei juuri mihinkään _pitäisi_ vaikuttaa.

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 09 Heinä 2008, 10:55
Kirjoittaja Mexico65
10 ratapäivää eikä muuta kun kulmat pyöreinä, hyvä saavutus.
Kyllä sinun tapauksessa syy taitaa johtua ratapäivistä.
Liiallinen camber kulma aiheuttaa myös sisäreunojen ennen aikaista kulumista. Toisaalta reilu camber ei aiheuta ratapäivillä ulkoreunan kulumista ja ka on huomattavasti yleisempää kuin sisäreunojen kuluminen.

Minulla tahtoo renkaat mennä 2-3 ratapäivillä vaihtokuntoon, muuta ajoa renkaat saa ratapäivien välissä noin 3000 - 5000 km.

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 09 Heinä 2008, 17:33
Kirjoittaja MouTine
Kotiuduin reissulta ja löysin tuon Euromasterin raportin tuolta hylllystä. Kauheesti on kaikenmailman arvoja, mutta koitan poimia oleellisimmat.

Caster, vasen: +3*39'
Caster, oikea: +3*46'
Camber, vasen: -2*04'
Camber, oikea: -0*51'
Auraus, vasen: +0*12'
Auraus, oikea: +0*11'

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 09 Heinä 2008, 19:28
Kirjoittaja Antti66HT
Taitaa olla ovaali rata säädöissä :roll:

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 09 Heinä 2008, 20:57
Kirjoittaja MouTine
Juu, tiedän että toi yks kallistaa vähän erikoisesti. Syytä siihen en tiedä. Kertokaas viisaat, miten se vaikuttaa sitten?

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 09 Heinä 2008, 21:47
Kirjoittaja Hollow Head
:shock: Ovaaliradat tosin kierretään vastapäivään eikä myötäpäivään, eli en noilla arvoilla lähtisi kyllä Daytoonaan kokeilemaan :mrgreen: . Jotain on taipunut tai sitten jotain ihan muuta. Hienoa, että euromasterilta saa noin laadukasta palvelua. Mainitsivatko edes, ettei cambereita saa identtisiksi?

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 10 Heinä 2008, 00:33
Kirjoittaja MouTine
Hollow Head kirjoitti::shock: Ovaaliradat tosin kierretään vastapäivään eikä myötäpäivään, eli en noilla arvoilla lähtisi kyllä Daytoonaan kokeilemaan :mrgreen: . Jotain on taipunut tai sitten jotain ihan muuta. Hienoa, että euromasterilta saa noin laadukasta palvelua. Mainitsivatko edes, ettei cambereita saa identtisiksi?
Niin.. Tuo mun kärry on Car-Faxin mukaan saanut niitin keulaansa, että tod.näk. johtuu siitä pitkälti. Mulla on tilauksessa MM C/C yläpäät, joten jos niillä saisi vähän asiaa korjattua.

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 10 Heinä 2008, 08:38
Kirjoittaja Hollow Head
No siinä tapauksessa kannattaa varmaan ottaa vähän ristimittoja konehuoneesta ja todeta onko esim. iskareiden yläpäät kohdillaan. Jos iskaritorni on kaatunut sisäänpäin, niin sehän selittäisi tuon hurjan -2 asteen camberin...

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 21 Heinä 2008, 19:45
Kirjoittaja MouTine
Kävin tänäin kilpailevassa rengas-firmassa telineillä...

Caster, vasen: 3*15'
Caster, oikea: 3*05'
Camber, vasen: -2*46'
Camber, oikea: -1*19'
Auraus, vasen: 0*13'
Auraus, oikea: 0*12'

Kovin olivat flekmaattisen oloisia tutuiksi kavereiksi, eikä osanneet sanoa juuta eikä jaata tuohon miksi ovat renkaat sisäreunoistaan kuluneet. Ainut asiantuntijakin lienee jollain osa-aikaisella isyyslomalla.

Harrilta oikeastaan kaipaisin kommenttia.... Oliko nuo auraukset sinnepäinkään, mitä puhelimessa nopeasti höpötettiin?

Ja riittääkö C/C yläpäissä säädöt korjaamaan tuota Camber-virhettä?

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 24 Heinä 2008, 12:47
Kirjoittaja 4.6 Snake
Tässä on juttua etupään säädöistä
http://www.mustang50magazine.com/techar ... index.html

Re: Kulumaa sisäreunoissa...

Lähetetty: 25 Heinä 2008, 12:29
Kirjoittaja MouTine
4.6 Snake kirjoitti:Tässä on juttua etupään säädöistä
http://www.mustang50magazine.com/techar ... index.html
Kiitoksia asiapitoisesta linkistä. Märehditään tätä hetki...