Sivu 1/4

Starttausongelmaa

Lähetetty: 22 Kesä 2008, 21:42
Kirjoittaja 65HT
Mikähän on vikana kun eräänä aamuna kun yritin startata kuului vain naks. Uusi yritys ja naks. Ajattelin että olisiko akku vajaana kun muutamilla aikaisemmilla kerroilla on vähän huonosti jaksanut starttia pyörittää. Yritin apuvirralla ja sanoo naks. Akku laturiin yöksi. Sanoo naks.
Pidin avainta naks-äänen jälkeen muutaman sekunnin käännettynä kun kuului ääni että startti olisi pyörinyt todella hitaasti ja ajattelin että lähteekö sittenkään, sitten nousi savut pellin alta, konehuoneen etupuolelta nousi, joten luultavasti startilta? Startti uusittu 3-4 vuotta sitten.

Ajatuksia?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 22 Kesä 2008, 22:04
Kirjoittaja Aku_81
Maadoitus, onko virtakaapeli kunnossa, yllättävän monesti starttausongelmat johtuu vain viallisista kaapeleista. Vanha kaapeli voi olla hapertunu. Ja onhan varmasti sitten kunnolla kiinni, ei viime keväänä ekan kerran startannu ku oli kaapeli irti :roll:

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 22 Kesä 2008, 22:11
Kirjoittaja 65HT
Akku siirretty viime kesänä takakonttiin ja silloin uudet akunpiuhat laitettu. Ei ainakaan niistä johtu.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 22 Kesä 2008, 22:20
Kirjoittaja Aku_81
65HT kirjoitti:Akku siirretty viime kesänä takakonttiin ja silloin uudet akunpiuhat laitettu. Ei ainakaan niistä johtu.
Ja on uusi piuha solenoidilta startille? Kato kuitenkin kaikki liittimet läpi, voi joku olla irtipoikki tai hapettunut.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 22 Kesä 2008, 22:41
Kirjoittaja 65HT
No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 10:13
Kirjoittaja Make67
65HT kirjoitti:No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?
Mulla oli jokunen vuosi sitten startti jumissa hajonneen bendixin takia. Oli pellin kappaleita vetolevyn ja startin hammaspyörän välissä. Ei pyöriny, ei. Kaapeli lämpes niin ettei voinu koskea...!

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 10:58
Kirjoittaja musse67
Tarkasta myös moottorin maadotus.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 20:13
Kirjoittaja 65HT
Moottorin maadoituspiuha on se mikä savusi. Koputtelin vasaralla starttia, ajatuksella josko se olisi ollut jumissa. Sitten starttausyrityksiä - ja savut taas pellin alta. Moottorin maadoituspiuha (apukuskin puolelta kannesta tulipeltiin menevä johto lienee maadoituspiuha) oli palanut kuori ja se oli kuuma. On muuten suhteellisen ohutta piuhaa, miten paksu pitäisi olla?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 20:32
Kirjoittaja SamiM
65HT kirjoitti:Moottorin maadoituspiuha on se mikä savusi. Koputtelin vasaralla starttia, ajatuksella josko se olisi ollut jumissa. Sitten starttausyrityksiä - ja savut taas pellin alta. Moottorin maadoituspiuha (apukuskin puolelta kannesta tulipeltiin menevä johto lienee maadoituspiuha) oli palanut kuori ja se oli kuuma. On muuten suhteellisen ohutta piuhaa, miten paksu pitäisi olla?

Lyhyt kaapeli niin 25 mm2 riittää.

Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 20:48
Kirjoittaja Homer65
Make67 kirjoitti:
65HT kirjoitti:No sitä ei ole uusittu. Oli muuten hiukan lämmin ko. piuha yritysten jäljiltä. Onko normaalia vai kieliikö viasta?
Mulla oli jokunen vuosi sitten startti jumissa hajonneen bendixin takia. Oli pellin kappaleita vetolevyn ja startin hammaspyörän välissä. Ei pyöriny, ei. Kaapeli lämpes niin ettei voinu koskea...!
Mulla oli lukkorengas, startin akselista, poikki. Irronnut puolikas hampaitten välissä, e pyörinyt ... yhtään.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 23 Kesä 2008, 21:30
Kirjoittaja 65HT
SamiM kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.
Mitenkäs tuo selviää?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 24 Kesä 2008, 10:46
Kirjoittaja SamiM
65HT kirjoitti:
SamiM kirjoitti:
Tuli tuossa mieleen, että jos startti on alkuperäinen "rotanloukku" tyyppinen ja startissa oleva maadoituskärki ei avaudu, on seurauksena savuavat kaapelit ja niukasti pyörimistä.
Mitenkäs tuo selviää?
Avaamalla startti ja tutkimalla onko kärjillä aukeamisen mahdollisuuksia kun bendixiä liikuttava mekanismi ("rotanloukku") liikkuu.

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 26 Kesä 2008, 18:51
Kirjoittaja 65HT
Uusi solenoidi ja sen alta raaputettu paljaalle pellille, että maadottuu hyvin.

Startti irti, hyvin pyörii, bendix pelaa ja maadoituskärki irtoaa.

Startin ja solenoiden välinen piuha kunnossa.

Uusi paksu maadoituspiuha tehty ja raaputettu tulipelti paljaalle pellille, että maadoittuu varmasti hyvin.

Edelleen kilahtaa vaan vetolevyyn startti, muttei pyöritä.

Laitoin akun taas laturiin (joka tosin lähes yhtä vanha kuin auto) ja hyppäsi heti 4 A:n. Alan vähitellen epäillä ettei laturi saa akkua täyteen.

Onko mahdollista että auto ei lähde starttaamaan edes apuvirralla (toisesta autosta kaapeleilla) jos akku on tarpeeksi vajaa.

Muita ideoita?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 26 Kesä 2008, 21:30
Kirjoittaja Homer65
Johdon lämpiimisestä vois päätellä, että kyllä sitä sähköä startille tulee. Kone jumissa??? Itteltä kun räjähti vanha pata, ei pyörittäny, tosin puuttu sieltä pari mäntääkin :lolkops:
Sulla oli starttikin pois paikalta, ettei siellä hampaitten välissäkään mitään luulisi olevan! Olisko vaan startti niin kypsä ettei jaksa pyöriä kun on kuormaa. Saatko lainattua toista?

Re: Starttausongelmaa

Lähetetty: 27 Kesä 2008, 08:13
Kirjoittaja 65HT
Homer65 kirjoitti:Kone jumissa??? Itteltä kun räjähti vanha pata, ei pyörittäny, tosin puuttu sieltä pari mäntääkin. Saatko lainattua toista?
Kone toimi täysin normaalisti kun sen edellisen kerran sammutin. En oikein usko että itsekseen on mennyt hajoamaan. Toinen startti voisi olla hyvä idea, tietäs vaan mistä saisi.

Vielä kommentteja tuohon akkuasiaan kaivataan.