94-95 ruiskuntoiminnasta tietoa linkkejä tähän
Lähetetty: 05 Kesä 2008, 00:09
Tuli tuossa mieleen kun olen useamman sn95 omistajan kanssa jutellut tuosta auton toiminnasta rakentelun jälkeen... Tässä vähän mitä itse olen löytänyt aiheesta. Jatkakaa lisää tähän alle. Tuntuu että tietoa aiheesta ei hirveästi ole ollut tarjolla.
Jos mietit 94-95 mustangin virittämistä tai olet jo koskenut konehuoneeseen (vaihtanut esim. nokan tai kannet tai imusarjan tai maf:in tai kaasuläpän jne) niin lue tästä vähän taustatietoa mitä tuli tehtyä
(englannksi):
-Miten auton "tietokone" (EEC-IV) käsittelee MAF singaalia yms. ja laskee sytkäennakkoa...
"In the '94 - '95 cars, Ford made a major change to the spark calculations. The WOT spark function was deleted and now the car uses the same spark tables for both part throttle and WOT spark calculations. The problem with this is the spark table is based on RPM and Load. The formula for Load is basically the amount of incoming air, ratioed against how much 1 cylinder can hold at standard pressure/density. You can sort of think of Load as volumetric efficiency. The EEC uses the MAF to determine Load. It is a direct measurement of how much air is entering the engine. You might be wondering what the big deal about Load is. Well, since Load is used in the spark calculations, any change in Load will affect how much advance you get. Since the EEC uses the MAF to determine Load, any change in the MAF will change the Load calculation. Changes in the cam and anything that puts more air into the cylinders will also affect Load. Change the flow characteristics and you change Load."
http://www.TMossPorting.com/tabid/3767/Default.aspx
-Tässä lisää "muka oppivasta tietsikasta" ja polttoaineen saannin säädön toiminnasta (esim. jos olet vaihtanut imusarjaa, suuttimia, paineensäätimen säädettävään jne.)
"From this example, you'll quickly see why an adjustable pressure regulator might not be a good investment of your money. "
"If you increase the need for fuel in your engine by increasing air flow to the engine – new intake, larger TB, more cam, more head flow – then the A/F will be lean because the EEC will have values for a stock engine stored and the adaptive feature will increase fuel delivery to match the amount of air delivered to the chamber to get A/F back to it’s targeted value, so the EEC will NOT tune out fuel that is needed by engine improvements."
http://www.TMossPorting.com/tabid/3766/Default.aspx
Eli näissä autoissa konetta modifoitaessa on LÄHES AINA huomioitava se miten ECU suhtautuu asiaan. Usein jos viriosan halutaan toimivan autossa on edessä
tietsikan uudelleen ohjelmointi tms. poppakonsti
Jos mietit 94-95 mustangin virittämistä tai olet jo koskenut konehuoneeseen (vaihtanut esim. nokan tai kannet tai imusarjan tai maf:in tai kaasuläpän jne) niin lue tästä vähän taustatietoa mitä tuli tehtyä

-Miten auton "tietokone" (EEC-IV) käsittelee MAF singaalia yms. ja laskee sytkäennakkoa...
"In the '94 - '95 cars, Ford made a major change to the spark calculations. The WOT spark function was deleted and now the car uses the same spark tables for both part throttle and WOT spark calculations. The problem with this is the spark table is based on RPM and Load. The formula for Load is basically the amount of incoming air, ratioed against how much 1 cylinder can hold at standard pressure/density. You can sort of think of Load as volumetric efficiency. The EEC uses the MAF to determine Load. It is a direct measurement of how much air is entering the engine. You might be wondering what the big deal about Load is. Well, since Load is used in the spark calculations, any change in Load will affect how much advance you get. Since the EEC uses the MAF to determine Load, any change in the MAF will change the Load calculation. Changes in the cam and anything that puts more air into the cylinders will also affect Load. Change the flow characteristics and you change Load."
http://www.TMossPorting.com/tabid/3767/Default.aspx
-Tässä lisää "muka oppivasta tietsikasta" ja polttoaineen saannin säädön toiminnasta (esim. jos olet vaihtanut imusarjaa, suuttimia, paineensäätimen säädettävään jne.)
"From this example, you'll quickly see why an adjustable pressure regulator might not be a good investment of your money. "
"If you increase the need for fuel in your engine by increasing air flow to the engine – new intake, larger TB, more cam, more head flow – then the A/F will be lean because the EEC will have values for a stock engine stored and the adaptive feature will increase fuel delivery to match the amount of air delivered to the chamber to get A/F back to it’s targeted value, so the EEC will NOT tune out fuel that is needed by engine improvements."
http://www.TMossPorting.com/tabid/3766/Default.aspx
Eli näissä autoissa konetta modifoitaessa on LÄHES AINA huomioitava se miten ECU suhtautuu asiaan. Usein jos viriosan halutaan toimivan autossa on edessä
tietsikan uudelleen ohjelmointi tms. poppakonsti
