Nokka-ajoitusongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

:help: On niin vaikeaa .. kertokaas nyt miten toi tehdään askel askeleelta, tai sitten linkki suomenkielisiin ohjeisiin.. siihen asti pääsin että todellinen ykk on kohdallaan, astelevy on, heittokello on, nokkakorttilukemat on , nyt tarvii tietää miten niiden kanssa pitää toimia, ja että se dynaaminenkin saataisiin suht kohilleen, nimimerkillä hermot menee moottorirojektissa .
:krooh:
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tollasen löysin, tuossa mitataan nokan centerline arvo ,elikkä olisiko esim. tuossa ideaa ? http://www.isokivijarvi.com/jir/finnish/nokka.htm
:krooh:
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

just, no tuo ei vrmaan toimi .. hmm. muutenkin kun aiemman linkin jakopää on remmillä, joten se on ehkä mittauksessa tarkempi, meinaan kun pyöritetään konetta toiseen suuntaan niin ketjuhan antaa hieman löysää ...

http://www.cranecams.com/?show=browsePa ... e=camshaft
Viimeksi muokannut PeteP, 01 Kesä 2008, 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
:krooh:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Cam Timing: TAPPET @.050
Opens Intake 1 BTDC
Nokan ajoittamisen kannalta on näissä vanhanaikaisissa koneissa oleellista "vain" imunokan au-keamispiste 0.050" nostolla.
Konetta pyöritetään aina samaan suuntaan ei edestakaisin (tai jos niin toimit niin jakopään löysät on aina otettava pois riittävällä liikkeellä).

Eli.
1. TDC on löytynyt ja olet siitä 110% varma. Astelevy näyttää myös 0 astetta TDC:ssä 110% varmuu-della.
2. Aseta heittokello 1 sylinterin imunostajan päälle niin että se ei luista mihinkään suuntaan mittauk-sen aikana.
3. kierrä konetta kampiakselista niin, että 1 sylinterin nokka on ns. perusympyrällä eli ei minkäänlaista nostoa.
4. kirjaa heittokellon lukema ylös ja samalla selvitä mikä tule olemaan heittokellon lukema kun nokka antaa 0.050" nostoa.
5. pyöritä konetta koneen normaaliin pyörimissuuntaan kunnes em. 0.050" nosto on luettavissa heit-tokellosta.
6. tarkasta astelevyltä, minkä asteluvun kohdalla viisari on. Jos kaikki meni oikein ja säädöt on onnis-tunut, tulisi viisarin osoittaa lukemaa 1 aste BTDC.
7. toista mittaus niin monta kertaa, että olet 110% varma mittauksista.
8. jos kuitenkin lukema on jotain muuta mutta kuitenkin lähellä tavoitetta, alle 2 asteen päässä niin virhe aiheutuu jostain seuraavista;
- jakopään työstö tehtaalla ei ole aivan onnistunut
- nokan työstö tehtaalla ei ole onnistunut
- mittaus virheestä, et ole ollut 110% tarkka asetuksissa
9. jos heitto vielä enemmän olet tehnyt jossain virheen
- jakopään asennus ei ole ollut täysin kohdallaan, esim. "hampaan" virhe
10. mutta jos sait lukemaksi muutaman kerran peräkkäin 1 aste BTDC niin pura systeemit ja jatka rauhallisena koneen kasaamista.

Tuo nokka on sen verran "mieto" ettei minkäänlaista erillissäätöä tarvitse.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Oolrait! juu elikkä oikeilla jäljillä ollaan, sain tuolla nostolla astelevyn lukemaksi 0-astetta, entäs tuo dynaamisen rutun tarkistaminen? va onko se tässä niin olellista ?
:krooh:
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

DCR...

Viesti Kirjoittaja kno1 »

PeteP kirjoitti:Oolrait! juu elikkä oikeilla jäljillä ollaan, sain tuolla nostolla astelevyn lukemaksi 0-astetta, entäs tuo dynaamisen rutun tarkistaminen? va onko se tässä niin olellista ?
Tässä vaiheessa voit unohtaa DCR:n, koska osat on jo hankittu. DCR.ää ei voi mitata. Se on matemaattinen arvo kampikoneiston asennosta siinä vaiheessa, kun imuventtiili sulkeutuu eli sylinteriin alkaa muodostua puristuspainetta. Tätä varten on olemassa laskentakaavoja sekä omia ohjelmistoja, mutta niiden käyttö nyt, kun olet jo ajoittamassa nokkaa on turhaa. Jos nokka on vähänkin sopiva staattiselle puristusuhteelle (se puristussuhde, mistä kaikki puhuu), niin ajoita nokka kortin mukaisesti kohdilleen ja jatka eteenpäin. DCR:ää voi muuttaa hieman nokan ajoituksella, mutta se on VAIN hienosäätöä.
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja 2065 »

tuossa on linkki suht kätevään laskuriin jolla voit laskea noita puristussuhteita, myös tuota dynaamista. Nokan ajoituksella voit vielä hienosäätää
arvoja kohdalleen. Kannattaa olla tarkkana ja varsinkin jakopään rattaiden ajoitusmerkit on välillä ihan mitä sattuu, merkitty neljän asteen ennakko
saattaakin todellisuudessa olla jotain ihan muuta. Mun neuvo on se että arvot todellakin kannattaa mitata ja vielä tuplatsekata. Eli oikeilla jäljilla olet.

http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Nokka-ajoitusongelma

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kiitän mestareita :peukku: puhelinkonsultaation avulla tuli veivattua ajoitus aikas alueelle, eli nokkakortin suositus on: intake opens 1 aste btdc ja closes 35 astetta abdc hieman ajoitusta muuttamalla lopputulos 2 ja 35 asteilla ,(aiempi nokan linkki oli väärä, nyt oikea) Kb: laskuri antoi staattisen pyöreästi 10.5 nykykokoonpanolla .. kortti kertoo .. 8.75 TO 10.5 COMPRESSION aika näyttää miten puhkuu,ja joiltakin osin koneeseen tulee päivitystä,mutta siitä myöhemmin lisää vaikkapa tuolla rojektiosiossa ....

.. tuli veivattua viikonlopunaikan sen verran kierroksia,että siinä se sisäänajo melkein tulikin :mrgreen:
:krooh:
Vastaa Viestiin