Sivu 1/2
MILTÄS KUULOSTAA ?
Lähetetty: 16 Loka 2004, 13:29
Kirjoittaja MONTTU
AUTO ON 1966 HT 4-SPEED MANUAALILLA JA MOTTIA TEHDÄÄN.
Tämmönen pitäis ensi kesäksi syntyä:
- 1972 302 "Mexican block", plaanaus 0,38mm ( männät deckkiin )
- Wiseco flat top takomännät
- Ohuet Fel-Pro kansipahvit
- Vakio kampura ja veivit
- M-6049-Y303 FORD RACING kannet, plaanaus 0,5mm. Kantti 9,6:1
http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1772
- Comp Cams nokka XE262H-10 IN 262/218/0.493 EX 270/224/0.500
- Comp Cams Magnum roller tip vipat
- Edelbrock Performer RPM
- Carter 500
- Kärjetön mutta muuten mekaaninen jakaja.
- Peltisarjat + 2,5" putkisto.
Kaikki muut tavarat ovat tilattu, hoidossa tai hyllyssä paitsi nokka ja vipat.
Halpaa lystiä tämä ei ole, mutta kuka sanoi että pitikään olla. Hinta on kova koneesta joka onnistuneenakin tuskin kehittää enempää kuin 300hp. ( ainakin kaasari ja nokka rajoittavat ). Mutta kun haluan luotettavan, vääntävän ja miellyttäväkäytöksisen koneen joka kuitenkin panee pyörät pyörimään kun pedaali pannaan pohjaan.
Eli, miltäs kuulostaa ??
Lähetetty: 16 Loka 2004, 14:48
Kirjoittaja Arto65FB
500 cfm (liian vähän) ja Edelbrock RPM (liian paljon) nokka eivät yleensä ole samassa koneessa, lisäksi harkitsisin alipainesäädöllä olevaa jakajaa, muuten ihan hyvän kuuloinen paketti.
Lähetetty: 16 Loka 2004, 18:45
Kirjoittaja MONTTU
Joo,
Selvitin vähän epäselvästi:
- Performer RPM ei ole tässä nokka vaan imusarja. Jos katsot uudestaan, niin nokka on Comp Cams XE262, paljon kesympi kuin RPM.
- 500 on kaasarille vähän mutta kokemus muista vehkeistä ( prätkät ja euroautot ) on osoittanut että kaasari saisi olla se paketin "pienie" osa. Eipa sillä, 500 voi olla silti liian pieni. Aika näyttää.
Lähetetty: 18 Loka 2004, 10:02
Kirjoittaja Arto65FB
Olit kyllä kirjoittanut ihan oikein ja luin kyllä ihan oikein, mutta tuo nokka plumpsahti jostain muualta tuohon tekstiin. Eli uudestaan, harvemmin näkee samassa paketissa RPM imistä ja 500cfm kaasaria. Nokka ja kannet hengittävät sen verran ylös, että tuo 500cfm rajoittaa pikkaisen. Tokihan se toimii tuollakin, mutta 600cfm kaasarilla löytyisi puolen tusinaa konia lisää piikkitehoa ilman, että ajettavuus tai kulutus kärsisi. En usko, että pitäytymällä 500cfm kaasarissa pystyt paikkaamaan RPM-imiksen mahdollisesti heikompaa signaalia verrattuna tavis Performer-imikseen.
Lähetetty: 18 Loka 2004, 18:57
Kirjoittaja MONTTU
Nyt meni viimeistään 500cfm cartteri pieneksi, tapahtui seuraavaa:
Laskin alakerran osien ja koneistuksien hintoja yhteen:
- lohkon plaanaus
- kansien plaanaus
- näiden aiheuttama lisäplaanaus imusarjan sovittamiseksi
- kampuran kaulat
- laakerit
- männät + renkaat
- mäntien asennus veiveihin
- ARP pultit
Summa ei ollut aivan pieni.
Eksyin surffatessa Ford Racing sivulle
http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Crankshaft
Vertailin hintoja ja
nyt on 347CID stroukkeri tilattu.
Näin kehuvat:
The M-6013-B347 crank kit can be used with a production or an Ford Racing Performance Part 302 cylinder block to build
a 347 CID engine.
The kit contains includes:
( 1 ) M-6303-B340 Cast 3.40" stroker crank.
( 8 ) 4.030" Cast, hypereutectic aluminum alloy piston & pin assemblies. Valve clearance notches accommodate
Ford Racing Performance Parts GT-40 heads.
( 8 ) M-6200-D50 SAE 4130 forged steel 5.400" long connecting rods. Rods are bushed for floating pins and
feature ARP 3/8" 190,000 psi bolts.
( 1 ) Grant CC4000H030 1/16", 1/16", 3/16" ring set.
( 1 ) Set 8-2600CP Federal Mogul rod bearings.
( 1 ) Set 129M Federal Mogul main bearings.
( 1 ) F1SZ-6701-A one-piece rear main seal.
Koneistusta tarvitaan vielä: porautus ja kampuran tasapainotus jotka olisi joutunut tekemään jotka tapauksessa. Lohkoon pitää snurrata vähän veiville tilaa.
Venttiilitaskutkin on noille mun alukansille tehty ja puristus menee suoraan 10,5:1 nurkille. Hyvää on kuitenkin se että melkein kaiken voi tehdä itse, jopa männät veiveihin kiinni. Eikä noi lisäkuutiotkaan itketä...
Miltäs nyt kuulostaa ??
Lähetetty: 18 Loka 2004, 19:29
Kirjoittaja Fastback
Hyvältähän tuo kuulostaa. Gurujen mukaan 331 rasittaisi vähemmän sylinteriseinämiä, mutta kun ei kilpakonetta tehdä niin tuskin tuo haittaa. 10,5 on toimiva ruttu katukoneelle, alumiinikansien kanssa sitä voisi huoletta nostaa yli 11, kunhan keppi toimii em. rutulla.
Nokka voisi olla vielä tiukempi käyttötarkoituksen yhtään kärsimättä. XE274 tai XE284 toimisivat varmasti vielä hyvin 10,5 rutulla.
XE262 1300-5600 rpm
XE274 1600-5800 rpm
XE284 1800-6000 rpm
Rahaa palaa jokatapauksessa, niin mikset harkitse hydraulista rolleria? Comp camsilta esim. HR281 voisi olla aika toimiva katunokka.
Lähetetty: 18 Loka 2004, 20:09
Kirjoittaja Ahti
Seuraan mielenkiinnolla projektiasi, on tullut "kuolattua" tota 347 kittiä myös.
Kaasari sais olla varmaan 600-750 AFB tai Demoni ja nokaksi joku vähän "rajumpi", varsinkin kun tuota tilavuutta tulee lisää. Kannet antaa varmaan nätin väännön mutta tehoja voisi saada paremmin isommilla. Omaan 289 tulee AFR185, jotka ovat tosin vähän "ylisuuret" mulle

mutta valittu silmälläpitäen tulevaa 347/351 konetta.

Lähetetty: 19 Loka 2004, 09:14
Kirjoittaja 65HT
Tuohon kaasarin koko kysymykseen... Muistin kätköistä tulee jokin kaava millä kaasarin koon voi laskea:
MaxRpm x cid : 3456 = cfm (ja tämän voi kertoa vielä 0.8-0.95 vakiokone tuolla alkupään luvulla ja kisakone loppupään)
Eli 6500 x 347 : 3456 = 652 CFM (522 - 619)
Toivottavasti muistin kaavan oikein...
Lähetetty: 19 Loka 2004, 09:52
Kirjoittaja Arto65FB
Tuo kaasarikaava on ihan ok, jos ei ole koneen optimointi-ajatuksia. Toimiihan se, mutta vakuumikaasari toimii yllättävänkin isona, eihän se ensiöpuoli virtaa miljoonaa kuitenkaan. Useimmiten "liian iso" kaasari jutut syntyvät niistä swapeista ostetuista entisen katuraaserin "prepatuista" kaasareista, joissa siirtymät piiristä toiseen on "viritetty" poistamalla check ball, isommalla kiihdytyspumpun nokalla tms. Mekaanisella toisiolla cfm-luvun valinta on vähän tarkempaa.
Minulla on mieto 289, vakionokka ja -kannet. Kiinni on ollut 600 ja 750 cfm vakuumit, ajettavuudessa ei kuitenkaan ollut mitään eroa. Dynossa olen ollut tuon 600cfm ja 650 tuplapumpun kanssa, jälkimmäinen tuotti 5-6hv enemmän eikä käyrässä 2000rpm ylöspäin näkynyt mitään ongelmaa. 750 en ole dynossa kokeillut, mutta ehkä joskus kun 3.25" jne.
Lähetetty: 19 Loka 2004, 12:46
Kirjoittaja MONTTU
347 KITISTÄ:
-olen kuullut myos luotettavuus ja öljynpoltto ongelmista. Aikaisemmin 347 kitit tehtiin offset koneistamalla kampuran kauloja ohuemmaksi (ei varmaan kovin hyvä juttu ). Nyt saa kampuran normaalikauloilla. Männäntappi on männässä ylhäällä ja kulkee osittain öljyrenkaan uran läpi. Tämä kuulemma lisää ölynkulutusta. En jaksa uskoa ettei toimisi kun kaikki 4-t moottoripyörän männät alkavat olla juuri tällaisia ja rundeja noin 15000, tehoa 200hv/litra.
KAASARISTA
CID x RPM x V.E. / 2820 = CFM
- löysin netistä tällaisen kaavan. V.E tulisi kuulemma olla tässä kaavassa n. 0,9 kadulle ja 1,1 stripille
Eli 347x5500x0,9/28200=609CFM.
Kaasarikaavassahan etsitään maksimitehon kierroslukua, ei maksimikierroslukua. Tässä vaiheessa teen siivosti käyttäytyvää konetta, 5500rpm lienee ehdoton katto maksimi teholle, 5000rpm lähempänä totuutta. Amerikan erkit ovat rakensivat 347 katumoottorin 371,9hv / 5250rpm ( Hot Rod / Lunati ). Tuohon tehoon tässävaiheessa en edes yritä. 625cfm Demoni voisi olla aika kova juttu.
NOKASTA
- XE268 tai XE274 olis varmaan paikallaan mutta onpa älyttömän vaikeeta saada Comp Camssin tuotteita Suomessa.
Tietääkö kukaan hyvää kanavaa ??
Tutkin jo Cranen luetteloa. Olis tällaisia:
No. 363941 IN 272/216/484 EX 284/228/512. Asteita ja nostoa riittävästi mutta 112 lobe separation ja kesysti overlappia, 54 astetta.
Varmaankin mukava keppi, ehkä jopa kesy. Melko lähellä XE262/XE268 arvoja.
No. 360331 IN 278/222/498 EX 284/228/512. Asteet ja nosto melkein samat mutta eri lobe separation ja paljon enemmän overlappia, 69 astetta. Alkaa olla jo eri alueella, ehkä liikaakin.
KANSISTA
AFR kansilla tästä paketista tulisi MÖRKÖ, käyttöominaisuuksien varmaan juurikaan kärsimättä. Maksaa vaan jo ihan tarpeeksi ja vaikka hulluuden raja on jo ylitetty pitäis vielä säästää levyjarruihin ja lukkoperään.
Lähetetty: 19 Loka 2004, 14:14
Kirjoittaja PeteP
comp-camseja toimittaa esim. Laakkonen
http://www.racersplace.fi hyvät sivut.
Lähetetty: 19 Loka 2004, 15:26
Kirjoittaja Ahti
Pitäsköhän minunkin vaihtaa nokka
kattelin Comp Cams sivuilta, esim.
-mekaaninen rulla XR280R tai XR286R, 725,90$ nostajineen
-hydr. rulla XR288RF-HR
-hydr.laahaava Xtreme XE284H, 255$ nostajineen
-mekaaninen laahaava Magnum294S, 261$ nostajineen
Pitäs vielä selvittää riittääkö AFR:ien vakio venajouset ja onko odotettavissa vena/mäntä kosketusta..
Lähetetty: 19 Loka 2004, 23:26
Kirjoittaja cougar67
Mulla on 302:ssa XE256 laahaava 1000-5200. Kannet itseportattu. Hyvin tuntuu vetävän korkealle asti. Toimii mainiosti kevytkoppaisessa Cougarissa. Rajoittaja ottaa nopeasti vastaan(6000) kun polkaisee pakkoykkönen päällä.
Lähetetty: 20 Loka 2004, 00:38
Kirjoittaja fairlane
just ei kannata tappaa ton 302:sen alavääntöö liian härskillä nokka-akselilla (heh heh kevytkoppanen cougar)
Lähetetty: 20 Loka 2004, 06:55
Kirjoittaja Fastback
fairlane kirjoitti:just ei kannata tappaa ton 302:sen alavääntöö liian härskillä nokka-akselilla (heh heh kevytkoppanen cougar)
Niin no, kevyt se on fullsizeihin tai esim. Chargereihin nähden. Jollekin 1600 kg auto voi olla kevyt.