Sivu 1/1
Holleyn säädöt!
Lähetetty: 29 Huhti 2008, 21:33
Kirjoittaja Homer65
Tuli tossa vaihdettua Eedeli vakuumiHollikkaan. Olisko jollain heittää pikaohje säätöihin, ihan soomenkielellä, mielellään. Yritin etsiä mutten löytäny ja Lontoonkieliset hiukan tökkii. Hirveest ei ole tullut kilometrejä, vielä, mutta putket on niin puhtaat ettei sormenpääkään likaannu. Arvelis tyhmempi käyvän hiukan laihalla.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 29 Huhti 2008, 22:38
Kirjoittaja FBFIN65
Puolitoista kierrosta auki per puoli, on mutu tuntuman perus sääntö holleyssa
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 09:45
Kirjoittaja Arto65FB
Homer65 kirjoitti:vakuumiHollikkaan. Arvelis tyhmempi käyvän hiukan laihalla.
Jos uusi, niin mikä list number? Numero on ryyppytornin etuosassa. Ns. perusholikat, eli 1850, 3310 ovat tehtaalta mieluummin rikkaalla kuin laihalla. Jos käytetty, onko tietoa suuttimista? Mulla on 9210, joka on Mopen -77 vanin 318/360 korvauskaasari, ensiöt vain 61 eikä ole laihalla.
Toi sivussa olevien tyhjäkäyntiseosruuvien säätö puolitoista kierrosta auki käy normikaasareihin, mutta ei noihin korvauskaasareihin, joissa säätö on toisinpäin, eli kiinnipäin menee rikkaalle eikä sitä edes saa tukehtumaan vaikka kääntäisi ruuvin kiinni. Seosruuvien asento ei kierroksilla kovin paljon vaikuta.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 10:00
Kirjoittaja GT-350
Vakiokoneen päälle veikkaisin että Hollikka tulee melko hyvissä säädöissä ja koskettavat alueet ovat lähinnä bensanpinnat (jos säädettävissä), tyhjäkäyntiseokset (ne ruuvit) ja kiihdytyspumpun toiminta.
Universaalikaasarit ovat normaali-idle -mallisia eli ruuvit toimivat loogisesti.
Jos on probleemia niin laitappa tänne kuvaus mikä se probleema on...harvemmin puhtaat putket on ongelma.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 14:40
Kirjoittaja Fastback
Lähtisin Arton linjoille, eli mielummin vähän paksulle kuin ohuelle. Puhtaat putket eivät ole ongelma, vaan merkki jostain. Rikastaisin seosta myös, sitten kun sormi tummuu niin on hjuva!! Tarkasta tulppien kunto myös samaan vetoon, katso minkä väriset ovat ja spekuloidaan lisää.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 15:43
Kirjoittaja Tapsa
Jep! 1-1/2 kierrosta on PERUSsäätö kone kuin kone pitäs käydä tyhjää.
tyhjäkäyntipiiri ylettää myös holanderissa alemmalle osakaasu alueelle ennen kuin
powervalve antaa lisäseosta kaasua lisättäessä.
haiseeko paljon palamaton bensa tms käry auton takana kun käyttelee tyhjää?
jos ei , niin seokset on kartalla jos silmiä kirvelee niin sitten hieman laihentamaan.
ja jos ei moottori ollenkaan kakistele kylmänä ilman ryyppyä niin seos on varmasti riittävä. jos kylmänä kakistelee niin ei ole paksulla. tosiaan tulpat kertoo palamis tapahtumista missä mennään. Nyrkkisääntö väreistä miltä pitäs näyttää,
Mustat paksulla ,Vaaleen ruskeet alueella ,Valkoiset laihalla.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 21:40
Kirjoittaja munmummu69
GT-350 kirjoitti:Universaalikaasarit ovat normaali-idle -mallisia eli ruuvit toimivat loogisesti.
Pakko tarttua tähän, siis miten ne ruuvit toimivat loogisesti?
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 30 Huhti 2008, 22:45
Kirjoittaja Tapsa
Elikkä,kun kohokammion sivuilla olevia neularuuveja käännetään, ei kiristetä...
Myötäpäivään seos ruuvin kartioneula tukkii polttoainekanavan joka toimii tyhjäkäynnillä
eli laihentaa seosta kun sen kiertää pohjaan polttoaineen tulo loppuu.
ja Vastapäivään kääntäessä käänteinen toiminta tosin 1-1/2 - 2 kierroksen jälkeen ei
ole enää neulalla juuri mitään vaikutusta seokseen koska kanava on täysin auki.
saaste kaasareissa toiminta on yleensä merkitty nuoli ja RICH ja LEAN suunnat
ja jos ei auennut, niin rich paksulle ja lean laihalle seokset.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 01 Touko 2008, 00:29
Kirjoittaja GT-350
munmummu69 kirjoitti:GT-350 kirjoitti:Universaalikaasarit ovat normaali-idle -mallisia eli ruuvit toimivat loogisesti.
Pakko tarttua tähän, siis miten ne ruuvit toimivat loogisesti?
Vastaan epäloogisesti...Tapsa vastasi tuon loogisen toiminnan, tässäpä se epälooginen ja syy miksi yleensäkään mainitsi että loogisesti:
Ns. econo-kaasarit omaavat suutinpaletin, jossa onkin ruuvien toiminta toisin päin. Näistä puhutaan "reverse-idle" -malleina. Sisään päin ruuvattaessa menee rikkaammalle, ulospäin laihemmalle. Myöskään ruuvi ei kontrolloi bensaa vaan ilmaa = idle air feed -reiät ryyppytornin sisällä kiihdytyspumpun nozzlen molemmilla puolilla vievät kanavaan ilmaa, jonka määrää ruuvilla kontrolloidaan paitsi että sitä ei saa tukittua kokonaan, vaikka ruuvi olisi ihan pohjassa. Aina tulee väkisin tietty ennalta Holleyn asettama määrä ilmaa, ja siis tietyn pisteen jälkeen tyhjäkäyntiseosta ei voi rikastaa ilman pikku vippaskonstia. Joissain moottorikombinaatioissa kuitenkin pakkosäädetyn seossuhteen jälkeen vielä tarve rikastaa olisi...
Tälläisen econo-paletin tuntee ruuvien ympärille liimatuista kiiltävistä teipeistä, joissa nuo Tapsan mainitsemat nuolet ja Rich/Lean -tekstit ovat. Ensin lähtee tarroista tekstit, sitten katoavat ajan myötä sieltä tarratkin joten homma on vain testattava että mikä toimii.
Rikkaammalle? Ensin rajoitetaan idle air feedit jollain sopivalla (kitaran kieli on ok, mutta pitää olla sopivaa kokoa) jolloin seos rikastuu tahallisesti hiukan ylirikkaaksi kun ruuvit ovat pohjassa. Sitten ruuveista aukipäin ja seos kohdalleen.
Jos tälläinen eco-paletti vastaan tulee niin saattaa olla, että siihen käy tilalle joku toinen paletti. Testattuna on, että 350cfm 2V eco-kaasariin pelaa varsin hienosti 500cfm 2V:n paletti. Paitsi että 500:ssa on about isoimmat mahdolliset Power Valven reiät ja ne pitää käyttökohteesta riippuen rajoittaa, mutta se on toinen stoori ja toinen pätkä kitaran kieltä...500:n paletti tod. näk. menisi 4V-kaasareihinkin, mutta ainakaan tuossa minulla olevassa 500:n paletissa ei ole portattua vakuumilähtöä, joten se saattaa olla pieni kiusa jos haluaisi käyttää portattua jakajalle.
Tällä jutulla ei sinänsä mitään tekemistä Homerin kaasarin tai sen säätöjen kanssa mutta kun tuli puheeksi edellä niin tulipahan kirjoitettua.
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 01 Touko 2008, 10:54
Kirjoittaja Homer65
Tattista vaan vinkeistä!! Näillä jatketaan, kunhan saan ensin putket takaisin. Ei viitsi, vappuna varsinkaan, käytellä pelkillä peltisarjoilla

Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 03 Touko 2008, 20:26
Kirjoittaja Homer65
No niin! Tulipa käytyä Riihimäellä, kattelin kun "pojat" rassaili laitteitaan. Teppo ropaili, samalla, mun Hollikkaa ( 670 Street Avenger ). Jotain mystistä jäi edelleen, tuntuu kuin saisi ilmaa jostain jota ei löydetty. Vikaa löytyi myös Accelin jakajasta, alipainesäätö toimii joskus, toisinaan sitten taas ei. Samainen säätö jää myös jumiin parhaaksi katsomaansa paikkaan. Oli ollut jumissa, ilmeisesti, ajotusta säädettäessä koska perusennakko oli yli 20. Kiitokse vielä Tepolle ja terveiset moottoripojille!!
Hämeenlinnassa tuli käytyä syömässä ja autokin pelasi oikeastaan hyvin, yli 100kmh.n nopeuksissa. Jakajan rasvaus pitää tehhä ja ettiä mahd. vuotoa... jostain!
Re: Holleyn säädöt!
Lähetetty: 07 Touko 2008, 12:06
Kirjoittaja Mexico65
Homer65 kirjoitti: ( 670 Street Avenger ). Jotain mystistä jäi edelleen, tuntuu kuin saisi ilmaa jostain jota ei löydetty.
ROUGH IDLE AND VACUUM LEAKS: If a rough idle persists after the engine has been started and the mixture screws
adjusted, check for manifold vacuum leaks. These could result from unplugged vacuum fittings or a carburetor flange gasket
that was torn during installation. Recheck for proper attachment of all vacuum lines and check the lines for cracks.
If the manifold was changed, a manifold vacuum leak could occur at the cylinder head/manifold surface due to damaged gaskets or improper torquing. Frequently, manifold vacuum leaks occur from the valley side of the manifold. These are very difficult to detect, unless a discernible whistle can be heard.
NOTE: In most cases, when rough idle occurs after a carburetor/manifold change, they result from manifold vacuum leaks
similar to those described above. Assuring a proper manifold installation rather than assuming the carburetor is not
functioning properly will ultimately save time.
Vapaasi käännettynä:
Huonoon tyhjäkäyntiin on syynä yleensä alipaine vuoto.
- kaasuttimen alipaine lähtöjen vajavainen tulppaaminen
- mahdolliset imusarjan ja muiden imusarjassa olevien laitteiden alipaine vuodot
- kaasuttimen ja imusarjan tiivisteiden alipaine vuodot
IDLE MIXTURE NEEDLES:
Idle mixture needles control the air/fuel mixture at idle.
These have been preset at the factory and SHOULD NOT need any adjustments.
However, if you feel that adjustment is necessary, you can use the following procedure to do so. When tuning the idle mixture, you’re actually tuning for the best manifold vacuum. Idle mixture needles are found on the primary metering blocks. If you change one idle mixture needle, you must change the other idle mixture needle by the same amount. Here are the proper steps for setting the idle mixture needles.
Ja jotai suomeksi:
Tyhjäkäynnin seos on jo tehtaala säädetty kohdilleen EIKÄ vaadi minkäänlaista säätöä!
Mutta jos kuitenkin pitää ruuvata niin tässä ohjeet....
Sinun tapauksessa lisää ongelmia aiheuttaa epämääräisesti toimiva virranjakaja.
Kuitenkin usko, ettei koneesi kaasuttimen vaihdon jälkeen käy liian laihalla. Mutta jos jotain säätöjä kuitenkin pitää uuteen kaasuttimeen tehdä niin tukeudu Holleyn asennus ohjeeseen.
STREET AVENGER
CARBURETOR
P/N 0-80570, 0-80670, 0-80770, 0-80870, 0-81570, 0-81670, & 0-81770
http://www.holley.com/data/Products/Tec ... 0219-3.pdf